Gå til innhold

CPU kjører 100% hele tida, men slutter om jeg åpner opp task manager


Anbefalte innlegg

Som overskrifta sier, så kjører cpu på fullt hele tida. Viftene og alt bare går max ut, men så fort jeg åpner task manager. Så slutter det, og alt går tilbake som normalt. Har kjørt windows i safe mode, og da vedgår ikke problemet. Jeg aner ikke hva som er greie, søkt litt på nett. Fant noe om igfxupdater.exe, men fant ikke dette på pc'en.

 

Noen som er clue, eller opplevd dette før?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan være noen instillinger i antiviruset som tillater at  det kun scanner når du starter det selv. Burde holde langt på vei så lenge kun du bruker pc'en og har  nogenlunde kontroll på hva du driver med.

 

Prøvde å skru av antiviruset helt, ingen forskjell :( Med en gang jeg lukker task manager, så smell cpu opp på 100%

Lenke til kommentar

Kan være cryptomining som går i bakgrunnen, men som slutter med en gang du begynner å se etter det med høy CPU-load i prosesslisten. Er en del websider son bruker Javascript med mining. Det løses ved å lukke browseren. Har du programmer som kjører i maskinen utenom browser trenger du som regel antivirus. Er det ekstra stealthy trenger man som regel å boote USB/CD/DVD for å få fjernet det.

Her er en del tilbydere.
https://www.lifewire.com/free-bootable-antivirus-tools-2625785

Ellers er det vel lurt å ta en runde med Malwarebytes.

Endret av vidor
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Ja, merka at antimaleware service executiveble går litt høyt på cpu. Men er ikke dette noe som skal være med på windows, som skal kjøres naturlig? Evt hvordan får jeg fiksa dette?

Helt normalt. Det er den månedlig antimalware scanningen til Windows som kom med siste oppdatering nå på tirsdag.

Lenke til kommentar

Kan være cryptomining som går i bakgrunnen, men som slutter med en gang du begynner å se etter det med høy CPU-load i prosesslisten. Er en del websider sin bruker Javascript med mining. Det løses ved å lukke browseren. Har du programmer som kjører i maskinen utenom browser trenger du som regel antivirus. Er det ekstra stealthy trenger man som regel å boote USB/CD/DVD for å få fjernet det.

 

Avira tilbyr f.eks dette.

https://www.avira.com/en/support-download-avira-antivir-rescue-system%20

 

Ellers er det vel lurt å ta en runde med Malwarebytes.

 

Kjørte Malewarebytes, fjerna fire stk virus. Men problemet er fortsatt ikke bort :S

Lenke til kommentar

Kan være cryptomining som går i bakgrunnen, men som slutter med en gang du begynner å se etter det med høy CPU-load i prosesslisten. Er en del websider sin bruker Javascript med mining. Det løses ved å lukke browseren. Har du programmer som kjører i maskinen utenom browser trenger du som regel antivirus. Er det ekstra stealthy trenger man som regel å boote USB/CD/DVD for å få fjernet det.

 

Avira tilbyr f.eks dette.

https://www.avira.com/en/support-download-avira-antivir-rescue-system%20

 

Ellers er det vel lurt å ta en runde med Malwarebytes.

 

Ja lest endel på nett nå, virker nesten som om det er det. Prøvd å lukke browseren, ingenting annerledes. Jeg kommer ikke på at jeg har noe program som er scketchy. Pc'en er relativ ny, med nesten kun spill installert. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Dette må være et virus. Ta backup av private filer, og reinstaller hele operativsystemet.

 

Høy CPU-bruk etter oppdateringer forsvinner ikke når task manager åpnes.

Korrekt. Og den scanningen til Windows tror jeg ikke tar 100% av CPU heller, men kjøre 100% i en prosess.

Lenke til kommentar

Få tatt en backup først og fremst. Se om du finner en eller annen "util" på nett som kan vise prosesslista og cpuforbruk, annet enn TaskManager (Har ikke noe forslag siden jeg ikke bruker Windows, men det er det sikkert andre her som har). Hvis du er heldig er ikke viruset smart nok til å gjemme seg for annet enn TaskManager...

Endret av quantum
Lenke til kommentar

Jeg har sett at noen Windows-komponenter kjører 100% når CPU alikevel er idle. Problemet her er at når du starter Task Manager så tar dette litt CPU-tid og dermed stopper programmet for å ikke sinke PC-en.

 

Jeg fant ut av dette ved å la Task Manager stå åpent og logge og kunne etterpå sortere etter CPU-bruk og så da hva det var som tar CPU-tid.

Lenke til kommentar

Hvordan vet du at CPU går 100%, når du ikke har taskmanager til å sjekke det?

At viftene går trenger ikke bety 100%, det kan være 25...

Har hwmonitore oppe, tror det skrives sånn. Og den viser at cpu klokker seg til 4800-4890. Og cpu ligger rundt 80 grader. Er dette jeg er mest beskymra over

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...