Gå til innhold

Teslas nye Superchargere dobler ladefarten


Anbefalte innlegg

 

Så kapasiteten i forbrukerelektronikk angis i intetsigende mAh, mens ladeeffekten til biler angis i km/t. Kanskje på tide å slutte med slik tull og buke W/Wh? Eller så kan man også angi batterikapasitet i minutter 4G-bruk ved streaming av Netflix og ladehastigheten for biler i Concorde-marsjfart.

 

Jeg vill si km/h er ganske greit når en snakker om elbil, det gir mening for sjåføren. Men, selvfølgelig er det energimengde det rette å si. kWh. 

Om man absolutt vil skrive det i km/h så burde man tilføye en senket "R" for "range", "rekkevidde", "Reichweite": kmR/h. På lik linje som man på solcellepaneler ikke skriver bare "W" for watt, men Wpe.

Endret av trikola
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Ionity nettverket "kommer" ikke til å tilby, det er oppe og leverer 350kw på flere Circle K stasjoner allerede...

 

Hvor mange er dette snakk om og hvor? Ikke at jeg har reist så mye men kan ikke huske å sett en eneste her på Sørlandet.

Har heller ikke sett noe til disse. Har vært mye i media om Ionity det siste året og de burde jo vært godt representert på de fleste bensinstasjoner allerede. Istedet snakket det om noen få stasjoner. Mye hype og lite handling fra det selskapet. Norge er et drømmeland å bygge ut slik infrastruktur i, men skulle nesten tro de ikke ønsket å tjene penger.

Lenke til kommentar

Har heller ikke sett noe til disse. Har vært mye i media om Ionity det siste året og de burde jo vært godt representert på de fleste bensinstasjoner allerede. Istedet snakket det om noen få stasjoner. Mye hype og lite handling fra det selskapet. Norge er et drømmeland å bygge ut slik infrastruktur i, men skulle nesten tro de ikke ønsket å tjene penger.

Eller så kan det være kjekt å gjøre research før man snakker. 

 

https://ionity.eu/en/where-and-how.html

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ikke veldig utbredt akkurat med få ladeplasser. Blir vel et par år før de har god dekning. Men så også at de fleste hadde kun 4 ladeplasser. Skal ikke veldig mange biler til før det blir fullt og kø da.

Med tanke på at de er relativt nye, så er det bare naturlig. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Synes likevel det var få ladeplasser pr lokasjon. Kult å komme og skulle lade med sin nye e-Tron, så står det 4 Leaf med rapidgate som du må vente på før du får lov å koble deg til.

Dette styres nok av forskjellige folk. Denne Cirkle K stasjonen er det nok stasjonen i seg selv som har satt opp. 

 

Er det som er det positive med Ionity. Det er mange folk som samarbeider om dem, så man vil se ut rullingen foregå kjappere enn ellers, særlig når bensinstasjoner er med her. For dem er det enkelt å kaste opp noen, for så se behovet og kaste opp flere i ettertid. 

 

Uansett, så er det jo bare win-win for alle? Hvorfor kjøre et kappløp her? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette styres nok av forskjellige folk. Denne Cirkle K stasjonen er det nok stasjonen i seg selv som har satt opp. 

 

Er det som er det positive med Ionity. Det er mange folk som samarbeider om dem, så man vil se ut rullingen foregå kjappere enn ellers, særlig når bensinstasjoner er med her. For dem er det enkelt å kaste opp noen, for så se behovet og kaste opp flere i ettertid. 

 

Uansett, så er det jo bare win-win for alle? Hvorfor kjøre et kappløp her? 

Nesj, har hatt Leaf 30kWh som eneste familiebil, og det ble fort gammelt og stå i ladekø på max 50kw når man skulle på helgetur. Etter at jeg kjøpte Tesla, så ønsker man seg i hvert fall ikke tilbake til en slik løsning. Derfor er det viktig for meg. 

 

Er uansett ikke noe annet jeg heller ville hatt enn Model Sen akkurat nå (klart en ny MS med enda større batteri og kjappere lading hadde vært nais, men det sier ikke lommeboka eller kona ja til).

 

Men mye kan skje på et par år.

Lenke til kommentar

Nesj, har hatt Leaf 30kWh som eneste familiebil, og det ble fort gammelt og stå i ladekø på max 50kw når man skulle på helgetur. Etter at jeg kjøpte Tesla, så ønsker man seg i hvert fall ikke tilbake til en slik løsning. Derfor er det viktig for meg. 

 

Er uansett ikke noe annet jeg heller ville hatt enn Model Sen akkurat nå (klart en ny MS med enda større batteri og kjappere lading hadde vært nais, men det sier ikke lommeboka eller kona ja til).

 

Men mye kan skje på et par år.

Klarer ikke se sammenhengen med det jeg skrev og svaret her? Dette har jo ingenting med Ionity å gjøre. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Klarer ikke se sammenhengen med det jeg skrev og svaret her? Dette har jo ingenting med Ionity å gjøre. 

At for meg personlig, så har antall ladeplasser mye å si på utfartsdager. Ja, man kan enkelt bygge ut, men, det må fortsatt bygges ut. Holder meg derfor unna andre merker og Ionity inntil det er mer utbredt.

Lenke til kommentar

At for meg personlig, så har antall ladeplasser mye å si på utfartsdager. Ja, man kan enkelt bygge ut, men, det må fortsatt bygges ut. Holder meg derfor unna andre merker og Ionity inntil det er mer utbredt.

Det er jo nettopp dette som er så fint med model 3. Dersom det passer bedre med et stopp der Ionity har satt opp plasser kan du velge å stoppe der, men dersom det ikke passer kan du stoppe et annet sted. Du kan bruke det om du ønsker :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Denne nyheten vil nok være en stor del av den siste spikeren i kisten for rene diesel og bensinbiler.

 

Hvem gidder å kjøpe fossilbiler fremover til over 1 mill, når du kan få en  TM3 til 300-500K som på de fleste områder overgår fossilbilen?

 

Og hvor mange er det som kjøper fossilbil til over en mill???

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...