Gå til innhold

Enkel daglig rutine gir selvtillitsboost - Re opp senga


Anbefalte innlegg

Ok, først litt bakgrunn: Admiral McRaven Leaves the Audience SPEECHLESS | One of the Best Motivational Speeches.

 

I den videoen snakker han blant annet om at det viktigste du kan gjøre, hver morgen når du står opp, er å re opp senga di. Det gir deg noen meningsfullt å gjøre, du gjør det for deg selv, du starter dagen med en strukturert rutine og om så dagen din skulle suge balle, så kommer du hjem til en ferdig redd opp god seng.

 

Så jeg tenkte jeg skulle følge det rådet. Dette er da senge tøyet som jeg har funnet:

 

 

post-511500-0-30867500-1551472721_thumb.jpg

 

 

 

Det er så MEG som det bare kan få blitt. Jeg mener, SE på det:

 

 

post-511500-0-30671900-1551472739_thumb.jpg

 

 

 

Det snakker til det indre i sjela mi, det som driver meg, og minner meg på at samme hvor mange tullinger jeg møter på min vei, vil de aldri kunne overvinne meg.

 

Fordi jeg er AWESOME!!11one

 

 

 

 

 

Takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei. Det du gjør er å fange varm luft og fuktighet i senga hver dag, som skaper et optimalt miljø for midd og andre godsaker.

 

Jepp - å re sengen sin (ihvertfall slik det tradisjonelt menes) er ingen god idé.

 

Legg dynen godt vekk fra madrassen slik at det blir kaldest mulig i sengen og dermed dårligst mulig grobunn for midd. 

 

Finnes såpass mye forskning rundt dette etterhvert at det er merkelig at det å re sengen sin fremdeles er en greie.

 

Selvtillit og mening med livet bør man definitivt finne andre steder.

Endret av Zork
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jepp - å re sengen sin (ihvertfall slik det tradisjonelt menes) er ingen god idé.

 

Legg dynen godt vekk fra madrassen slik at det blir kaldest mulig i sengen og dermed dårligst mulig grobunn for midd.

Jammen... altså dette er jo bare senge-underlaget dah.

Dyna er jo en annen sak, den foldes i to hvorpå den ene halvparten får luft og hele underlaget blir eksponert for omverdenen.

 

...lurer i den forbindelse på om jeg skal gå på kvinneguiden og spørre 'Hadde du pult en mann på 42 år i en seng med et slikt sengeunderlag?', meeeeneh jeg tror jeg er noen picometer ifra å bli tuppa på ræva ut derifra såeh.

Lenke til kommentar

...lurer i den forbindelse på om jeg skal gå på kvinneguiden og spørre 'Hadde du pult en mann på 42 år i en seng med et slikt sengeunderlag?', meeeeneh jeg tror jeg er noen picometer ifra å bli tuppa på ræva ut derifra såeh.

 

Kjør på - en skal leve litt også. Mulig du blir tuppa ut, men mulig du får napp også...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Å re opp senga for å få et bedre liv høres like logisk ut som bruke yoga for å vinne i lotto.

Mjah... hvis du ikke vil høre på en erfaren admiral i marinen, som har sett unge menn gå ifra å være udisiplinerte tapere til, skal vi bare si, gode på å holde styr på livet sitt, samarbeide med andre, og utføre jobben sin på en moden måte med strukturert innsats fra morgen til kveld, kanskje du vil høre på en kar med flere tiårs erfaring innen klinisk psykologi?

 

Jordan Peterson, 'Clean your room'.

 

Handler om å ha kontrollen på de nære tingene, og gjøre det til et tankemønster.

 

Og så kan du lufte ut soverommet mens du jobber:

 

 

 

 

 

Oh yeah, and PS!

Stod opp før fem idag, rydda klær og annet jeg hadde vasket, og begynte å planlegge dagen (og helga).

'Plan in the morning, do in the day, read in the evening'. -Benjamin Franklin

Sitteball er kjøpt, løfte- og strekke-strikker er kjøpt, trekk-opp stang er kjøpt, og pilates-kjepp er kjøpt. Neste uke kjøper jeg blomsterpotter og gjør det litt fint på terrassen samt vasker skikkelig inne pluss fullfører å feie over løs-støv med den elektrostatiske støvekosten jeg også har kjøpt, samt setter opp diverse data.

 

Og alt slikt KAN jeg gjøre uten problemer og uten at noen trenger å si det til meg, kun for meg selv fordi jeg VIL det - for jeg ønsker å ha det ryddig og jeg ønsker å bruke livet mitt til noe nyttig. Ikke bare for meg, men også for andre.

Helga nå går med til, skal vi bare si noe kryptisk, å gjøre noe jeg har ventet i to år på å finne den rette tiden til?

Nøyaktig den 6. Mars 2017 satte jeg foten min på slagmarken, og tok avgjørelsen at dette er en strid som jeg vil kjempe. Men, det kan jeg snakke mer om i en annen tråd.

Endret av slemskurk
Lenke til kommentar

Pro tip: De må re opp sengene for å få godkjent rommet ved inspeksjon, så der har de ingen valg.

 

Jepp - og de som forlanger oppredde senger er de samme som forsøker å gjøre dem til drapsmaskiner som instinktivt dreper uten å stille spørsmål eller reflekter over det, så... mulig de ikke har ens egentlig beste i minne når de driller vaner inn i en.

Endret av Zork
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det kan være en brikke i den store psykologiske sammensetningen. Det kan fordre en mer strukturert tankegang. For noen kan det være nyttig, for andre som er mer kreativt anlagt, kan det heller være mer destruktivt. Noen får mer glede av å la det ligge uorganisert, eller har kanskje et annet verdisyn som gjør at å re opp senga blir helt ubetydelig i den store sammenhengen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Man rer opp sengene sine i forsvaret for å bygge disiplin men aller viktigst av SIKKERHETSHENSYN! Dere må bryte konspirasjonsteoriene deres opp i ræva igjen....

En redd seng er lett å bekrefte at ikke inneholder folk ved brann, en redd seng er også lett å avkrefte posisjon på en soldat. 

"Må gjøre det for å få godkjent" "gjøre dem til drapsmaskiner", hjelpes....

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Man rer opp sengene sine i forsvaret for å bygge disiplin men aller viktigst av SIKKERHETSHENSYN! Dere må bryte konspirasjonsteoriene deres opp i ræva igjen....

 

En redd seng er lett å bekrefte at ikke inneholder folk ved brann, en redd seng er også lett å avkrefte posisjon på en soldat. 

 

"Må gjøre det for å få godkjent" "gjøre dem til drapsmaskiner", hjelpes....

 

Seriøst? Det er viktig å re sengen fordi man da kan lett se at det ikke er noen i den når det oppstår en brann?

 

Joda... "hjelpes" indeed...

 

Det er vel forøvrig velkjent at mennesker generelt har en aversjon mot å drepe andre mennesker. Å late som om militærets drilling på å umiddelbart, og uten spørsmål, følge ordre ikke i stor grad har som mål å overkjøre dette helt naturlige instinktet er svært naivt. Å kalle det en konspirasjonsteori er fryktelig virkelighetsfjernt - det er ikke som om det er noe som er spesielt kontroversielt. 

 

Det er da ikke noen (ihvertfall ikke mange) som benekter dette? Forsvarerene baserer seg stort sett på at det er et nødvendig onde. Det er noe man kan argumentere for - men å late som om det overhodet ikke er slik, er svært naivt.

Endret av Zork
Lenke til kommentar

Seriøst? Det er viktig å re sengen fordi man da kan lett se at det ikke er noen i den når det oppstår en brann?

 

Joda... "hjelpes" indeed...

 

Det er vel forøvrig velkjent at mennesker generelt har en aversjon mot å drepe andre mennesker. Å late som om militærets drilling på å umiddelbart, og uten spørsmål, følge ordre ikke i stor grad har som mål å overkjøre dette helt naturlige instinktet er svært naivt. Å kalle det en konspirasjonsteori er fryktelig virkelighetsfjernt - det er ikke som om det er noe som er spesielt kontroversielt. 

 

Det er da ikke noen (ihvertfall ikke mange) som benekter dette? Forsvarerene baserer seg stort sett på at det er et nødvendig onde. Det er noe man kan argumentere for - men å late som om det overhodet ikke er slik, er svært naivt.

Du mener at det å re sengen sin (enn så utdatert dene praksisen måtte være med hensyn på hva som er mest hensiktsmessig hva angår hygiene) er direkte relatert til det å ta livet av andre?

 

Nuvel, ta av deg aluminiumsfoliehatten din og tenk litt....

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du mener at det å re sengen sin (enn så utdatert dene praksisen måtte være med hensyn på hva som er mest hensiktsmessig hva angår hygiene) er direkte relatert til det å ta livet av andre?

 

Nuvel, ta av deg aluminiumsfoliehatten din og tenk litt....

 

Nei - men det å drille inn rutiner i mennesker slik at de ikke engang stiller spørsmål ved hvorfor, er relatert til det.

 

Å re sengen sin er naturligvis i seg selv rimelig harmløst - men det å ikke re sengen sin er også harmløst. Og da bør en vel spørre seg hvorfor denne totalt irrelevante handlingen gjøres til en så ekstremt viktig handling i militæret (og forsåvidt en del andre institusjoner hvor blind lydighet verdsettes over alt annet)?

 

Det har ikke noe med aluminiumsfoliehatter eller konspirasjonsteorier å gjøre - det er grunnleggende menneskelig psykologi.

 

Det er ikke noe jeg ville forvente å skulle måtte forklare eller forsvare ovenfor noen med militær bakgrunn - det er da ikke noen hemmelighet at militærtjenesten er ment å forberede mennesker på å utøve det de forventes å utøve i en krigssituasjon?

Lenke til kommentar

Nei - men det å drille inn rutiner i mennesker slik at de ikke engang stiller spørsmål ved hvorfor, er relatert til det.

 

Å re sengen sin er naturligvis i seg selv rimelig harmløst - men det å ikke re sengen sin er også harmløst. Og da bør en vel spørre seg hvorfor denne totalt irrelevante handlingen gjøres til en så ekstremt viktig handling i militæret (og forsåvidt en del andre institusjoner hvor blind lydighet verdsettes over alt annet)?

 

Det har ikke noe med aluminiumsfoliehatter eller konspirasjonsteorier å gjøre - det er grunnleggende menneskelig psykologi.

 

Det er ikke noe jeg ville forvente å skulle måtte forklare eller forsvare ovenfor noen med militær bakgrunn - det er da ikke noen hemmelighet at militærtjenesten er ment å forberede mennesker på å utøve det de forventes å utøve i en krigssituasjon?

Prøv på nytt, dette er bare kvasiintellektuelt tøv. Å mene at en hverdagslig handling som å re sengen sin kan relateres til det å ta liv som en programmert entitet er pretensiøst tåkeprat. 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Prøv på nytt, dette er bare kvasiintellektuelt tøv. Å mene at en hverdagslig handling som å re sengen sin kan relateres til det å ta liv som en programmert entitet er pretensiøst tåkeprat. 

 

 

 

Har ingen behov for å "prøve på nytt" - jeg har i det hele tatt ingen behov for å forsøke å overtale deg.

 

Om du mener militæret, og det som vektlegges og terpes på der, ikke har noen relevans for krigsforberedelse, så er jo det et noe spesielt synspunkt, men det får nå være din sak.

Lenke til kommentar

Har ingen behov for å "prøve på nytt" - jeg har i det hele tatt ingen behov for å forsøke å overtale deg.

 

Om du mener militæret, og det som vektlegges og terpes på der, ikke har noen relevans for krigsforberedelse, så er jo det et noe spesielt synspunkt, men det får nå være din sak.

I USA sitt militære rer man sengen sin for at man skal ha en ting å komme til etter en arbeidsdag (ref. McRavens tale), noe som gir en en yderst liten følelse av å ha oppnådd ihvertfall EN ting i løpet av dagen. I Norge VAR det av samme grunn, det er å opprettholdt som en del av sikkerhetsrutinene. 

 

Jeg kan ikke se at det å re opp sengen sin kan ha en negativ effekt på en/ei som prøver å endre seg selv til noe bedre. At folk i tråden skyter det ned som memen "axctually" er patetisk. 

 

Like uhyre kognitivt feil er det så å dra slutninger som at det å re opp sengen sin er likestilt med det å bli programmert i 1984-stil. 

 

Det er åpebart at du ikke har tjenestegjort. Jeg tjenestegjorde for mange år siden, og allerede da hadde vi kursing i etikk under fredstid og i krig. 

 

"Å re opp sengen sin i militæret er en av teknikkene de bruker for å gjøre deg til e drapsmaskin.." Jeg burde være overrasket over slike naive uttalelser men hva kan man forvente?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

I USA sitt militære rer man sengen sin for at man skal ha en ting å komme til etter en arbeidsdag (ref. McRavens tale), noe som gir en en yderst liten følelse av å ha oppnådd ihvertfall EN ting i løpet av dagen. I Norge VAR det av samme grunn, det er å opprettholdt som en del av sikkerhetsrutinene. 

 

Jeg kan ikke se at det å re opp sengen sin kan ha en negativ effekt på en/ei som prøver å endre seg selv til noe bedre. At folk i tråden skyter det ned som memen "axctually" er patetisk. 

 

Like uhyre kognitivt feil er det så å dra slutninger som at det å re opp sengen sin er likestilt med det å bli programmert i 1984-stil. 

 

Det er åpebart at du ikke har tjenestegjort. Jeg tjenestegjorde for mange år siden, og allerede da hadde vi kursing i etikk under fredstid og i krig. 

 

"Å re opp sengen sin i militæret er en av teknikkene de bruker for å gjøre deg til e drapsmaskin.." Jeg burde være overrasket over slike naive uttalelser men hva kan man forvente?

 

Hva mener du egentlig målet med militærtjenesten er?

 

Vi mennesker er en sosial art som i utgangspunktet ikke ønsker å skade hverandre. At soldater går gjennom en del trening for å overstyre denne delen av deres natur i gitte situasjoner er da vel ikke noe som er kontroversielt å påpeke? Det er da svært få, om noen, som vil nekte for dette i dag?

 

Opplæringen av militært personell er noe som har blitt forsket på og raffinert i flere hundre år - du ønsker tydeligvis å gjøre dette til et slags konspiratorisk 1984-spørsmål, men det vi snakker om her er da stort sett ting som ikke det er spesielt mye uenighet om?

 

Soldater går gjennom trening for å gjøre det de forventes å gjøre. En kan ha diverse meninger om hvorvidt det er riktig, men at det fakisk skjer er da vel ikke noe vi trenger stille spørsmålstegn ved?

 

Hva mener du er poenget med militærtjensten og det man får drillet inn der, om det ikke er å forberede en for en stridssituasjon?

Lenke til kommentar

Det kan være en brikke i den store psykologiske sammensetningen. Det kan fordre en mer strukturert tankegang. For noen kan det være nyttig, for andre som er mer kreativt anlagt, kan det heller være mer destruktivt. Noen får mer glede av å la det ligge uorganisert, eller har kanskje et annet verdisyn som gjør at å re opp senga blir helt ubetydelig i den store sammenhengen.

Taurean er inne på noe. 

 

 

Til de som nevner midden ved oppreid seng: Forøvrig har jeg hørt at det er tøys det som blir nevnt om midd i senga, dette pga klimaet i Norge ikke er godt nok for midden. Jeg har også middallergi, reier opp sengen, og det går sikkert veldig lang tid mellom hver vask, flere uker. Jeg er symtomfri fra midd.  Har det riktignok kaldt på rommet, og det er ikke høy fuktighet her, som er faktorer som gjør midden ikke trives godt her. Jeg passer på å støvsuge heller. Og sånne små ting som å støvsuge eller bare ha det ordentlig tror jeg gjør mye for "roen" i sjela. For meg er det i alle fall positivt å re opp senga. Da fremstår rommet mer ordentlig, og jeg er et ordensmenneske :-) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...