Gå til innhold

Heving av fregatten: Langt mer komplisert enn Forsvaret hadde håpet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

 

 

Skipet skal tømmes for vann ved passiv drenering
Skulle ikke skipet først fylles med ferskvann for å vaske ut saltet? Eller har man oppgitt alt håp om å berge utstyret? Dette skal bli dyr spiker.
Skrevet

Det jeg lurer på er hvordan dem klarer og bruke 500 mill på og berge dette? Er jo over 500 årsverk... 

 

Her er det noen som tar seg godt betalt.

 

300 personer jobber hele dagen med dette. 4 mnd.. 700kr timen... + dyrt utstyr som koster noen millioner..

  • Liker 1
Skrevet

Det jeg lurer på er hvordan dem klarer og bruke 500 mill på og berge dette? Er jo over 500 årsverk... 

 

Her er det noen som tar seg godt betalt.

 

Dagrater på leie av skip/lektere er høye. Dykkere er heller ikke billige. De holder på døgnet rundt en periode.

  • Liker 1
Skrevet

En halv milliard er 1/8 del av skipets pris.

Det er mye for å kanskje beholde skipet som bare er skrog, ødelagt sådan.

 

Hvis det skal repareres blir det hele mer kostbart enn skipet kostet å bygge.

Det burde bare begraves der og man burde kjøpt nytt tvert. Prislappen bør bare bli ca 3 milliarder når skipet allerede er designet, tegnet og bygget en gang før.

Skrevet

Kr 0. Det kan bli en slags turistattraksjon så det vil faktisk generere penger.

Nei. Du kan ikke bare la den ligge der og ikke gjøre noe. Du må som minimum sikre omgivelsene mot eventuell forurensing, og sannsynligvis er det ikke greit å bare si at dette arealet er nå tatt av dette vraket. Millitære må i så fall gå til grunnerverv.
  • Liker 1
Skrevet

 

Kr 0. Det kan bli en slags turistattraksjon så det vil faktisk generere penger.

Nei. Du kan ikke bare la den ligge der og ikke gjøre noe. Du må som minimum sikre omgivelsene mot eventuell forurensing, og sannsynligvis er det ikke greit å bare si at dette arealet er nå tatt av dette vraket. Millitære må i så fall gå til grunnerverv.

Kanskje det er billigere å sage det opp der det ligger og få kastet det? Uten å heve alle de 5000 tonnene i en 1x.

Skrevet (endret)

Kr 0. Det kan bli en slags turistattraksjon så det vil faktisk generere penger.

Så en norsk fregatt som lå til havn. En stor grå fiskebåt med noen missiler, ikke veldig turist verdig. Hvertfall når en har vært på gamle hangarskip og slagskip i USA.

 

Skipet jeg jobber på til daglig er da mye mer imponerende, dog den har ikke missiler.

 

Kanskje som en del av museum, men en attraksjon i seg selv tviler jeg på :p

Endret av DirekteDemokrati
Skrevet

Kanskje det er billigere å sage det opp der det ligger og få kastet det? Uten å heve alle de 5000 tonnene i en 1x.

Det blir en dyr form for beaching? Mye må da gjøres med dykkere, og å sikre vraket under arbeidet blir ikke rent lite utfordrende.

I tilegg har man alle miljøutfordringene beaching gir som må håndteres.

Skrevet

En halv milliard er 1/8 del av skipets pris.

Det er mye for å kanskje beholde skipet som bare er skrog, ødelagt sådan.

 

Hvis det skal repareres blir det hele mer kostbart enn skipet kostet å bygge.

Det burde bare begraves der og man burde kjøpt nytt tvert. Prislappen bør bare bli ca 3 milliarder når skipet allerede er designet, tegnet og bygget en gang før.

 

Alle parter er jo uansett hva resultatet med selve skipet blir ( spiker eller ei) intresert å finne ut hva som har skjedd. Så om det totalt koster 1 milliard for den endelig ender opp som spiker så er det verd de pengene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...