Gå til innhold

Hevder giganten lurte dem med jukseprogram for drivstoffmåling: Nå er rettssaken utsatt på ubestemt tid


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

På tide at noen tar slike målinger på skip, der FAKTISKE utslipp blir målt. de er trolig mange tusen % over det so mer oppgitt. Det er en ukultur i industrien der de lyger om hverandre for og være best, men i virkeligheten er det bare juks alt sammen. ALLE skip bør bli hybrid skip m elmotor for og kunne gå elektrisk til og fra kai, for og verne byer, fjorder og spesiellt utsatt områder. det kunne da også sikret nødstrøm til fremdrift i vanskelige situasjoner. kanskje vinn vinn for både miljø, forsikring, og økonomi.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Min jobb har vært å bevitne FAT (factory acceptance test) foe kjøoere av tungt elektrisk utstyr. Mange produsenter har egenutviklede dataprogrammer for behandling av måledataene. Dette gir mulighet for å legge inn juksealgoritmer. Det er jo store penger involvert dersom garantiverdiene ikke oppfylles, og gir følgelig motivasjon for juks. Da jeg en gang filosoferte over slik mulighet, blei produsenten fly forbannet over at jeg kunne tenke slik om en anerkjent leverandør. Som artikkelen viser, jukser faktisk anerkjente firma også. For oss kontrollører blir utfordringen å etterprøve testresultatene med alternative metoder. Det kan være krevende!

Lenke til kommentar

Min jobb har vært å bevitne FAT (factory acceptance test) foe kjøoere av tungt elektrisk utstyr. Mange produsenter har egenutviklede dataprogrammer for behandling av måledataene. Dette gir mulighet for å legge inn juksealgoritmer. Det er jo store penger involvert dersom garantiverdiene ikke oppfylles, og gir følgelig motivasjon for juks. Da jeg en gang filosoferte over slik mulighet, blei produsenten fly forbannet over at jeg kunne tenke slik om en anerkjent leverandør. Som artikkelen viser, jukser faktisk anerkjente firma også. For oss kontrollører blir utfordringen å etterprøve testresultatene med alternative metoder. Det kan være krevende!

 

Bør ikke kundene kunne klandres litt her som ikke krever en ekstern gjennomgang?

Å kjøpe noe basert på produsentens egne ord og lovnader er noe naivt.

 

Alle tester en produsent kan gjennomføre kan også en tredjepart utføre.

 

Det blir det samme som å ikke kontrollere referanser ved ett jobbintervju for så å gå til sak i ettertid.

Lenke til kommentar

På tide at noen tar slike målinger på skip, der FAKTISKE utslipp blir målt. de er trolig mange tusen % over det so mer oppgitt.

Er nok ikke like så enkelt da drivstoffet også er involvert i enormt mye juks. Så for å teste et skip, så må altså skipet pumpes helt tom og renses for eksisterende drivstoff for å forsikre at drivstoffet ikke er medvirkende i noe årsak. 

Lenke til kommentar

På tide at noen tar slike målinger på skip, der FAKTISKE utslipp blir målt. de er trolig mange tusen % over det so mer oppgitt. Det er en ukultur i industrien der de lyger om hverandre for og være best, men i virkeligheten er det bare juks alt sammen. ALLE skip bør bli hybrid skip m elmotor for og kunne gå elektrisk til og fra kai, for og verne byer, fjorder og spesiellt utsatt områder. det kunne da også sikret nødstrøm til fremdrift i vanskelige situasjoner. kanskje vinn vinn for både miljø, forsikring, og økonomi.

 

Kan tenke seg at vind og bølger kommer til å måtte hjelpe til i prosessen som viktige energier.

Det kan bli en spennende utvikling,

seil er noe vi har drevet med lenge,

sannsynligvis bare slått av årer.

Fisk og hvaler har jo også lang erfaring med foiler. ? Mye er mulig om man virkelig vil.

Skal vi krysse et hav med batteri som energilager trenger vi noe annet en det vi har akkurat nå.

Lenke til kommentar

Bør ikke kundene kunne klandres litt her som ikke krever en ekstern gjennomgang?

Å kjøpe noe basert på produsentens egne ord og lovnader er noe naivt.

 

Alle tester en produsent kan gjennomføre kan også en tredjepart utføre.

 

Det blir det samme som å ikke kontrollere referanser ved ett jobbintervju for så å gå til sak i ettertid.

Kjære Tore!

Det som har vært jobben min er nettopp å være uavhengig tredjepart.  

Når det gjelder tester av større utstyr, så er det en meget kostbar affære.  Det kreves som regel en omfattende, komplisert og kostbar utrustning av måleistrumenter.  I tillegg skal måledataene analyseres.  Så har man problematikken med å vurdere om testbetingelsene er korrekte.  Det er altså et utall av muligheter som bør kontrolleres, og som regel må man begrense seg til å ta stikkprøver.  Jeg er helt enig i bruk av nøytral part så langt det er mulig.  Poenget med mitt innlegg var å støtte artikkelens budskap om ikke å ta dataprogrammer for god fisk, samt å henlede oppmerksomheten på den mobbingen vi som kontrollører kan bli utsatt for når vi prøver å gjøre en samvittighetsfull jobb.  For ordens skyld er å si at jeg hittil ikke har avdekket juks i de FAT som jeg har bevitnet, så fabrikantene er stort sett ærlige..

Hilsen Nils Christian Petersen

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...