Gå til innhold

Boliglån Akademikerne


Anbefalte innlegg

Jeg ser at man får et veldig bra boliglån dersom man er medlem i akademikerne. Det frister, men er dette egentlig litt lureri? Sparer man noe på det når medlemskapskontigenten er på hele 4400,-? Vurderer å bli medlem for den bra renten, men når det koster så mye hvert år føler jeg nesten at jeg heller taper på det. Ønsker jo bedre rente for å spare på det. Noen som har noen erfaringer, er det verdt det? Har foreningene virkelig så bra og nyttige fordeler som gjør at prisen på 4400 i året kan forsvares?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Medlemskapet er jo medlemskap i et fagforbund, og det er jo ikke sånn at man skal bli medlem i akademikerne for å få et godt boliglån, men at de som er medlem kan få et godt boliglån. Har du en mastergrad og en jobb som gjør at det er naturlig for deg å bli medlem i Tekna? I så fall gir arganisering mange fordeler for deg, og i tillegg får du gode betingelser på boliglån.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du kan bruke det som gratis forhandlingskort. Husk også at du får skattefradrag for fagforeningskontingenten. Du kan melde deg inn, få renten, vise til den renten til andre banker og be dem om å matche den, for så å melde deg ut igjen etter f eks ett år. Gjensidige har etter hva jeg har forstått, vært ganske hissige på å matche til hvertfall 1.95% og DnB har gitt SAGA til en del kunder og matchet ned til 1.9%.

 

Fagforening er en både-og sak, som folk må ta stilling til selv. Noen ganger er det EKSTREMT nyttig, og andre ganger så får du kanskje ikke bruk for det ila et helt yrkesliv (da har du flaks, treffer aldri på dårlige sjefer, jobber i en bedrift som aldri blir gjenstand for nedbemanninger osv). Jeg har personlig ikke vært interessert i fagforening hittil og har ikke hatt bruk for det. Jobbet i 3 år (og dermed spart 3 x 2% av bruttomånedslønn (det er faktisk snakk om 800 kr/mnd, og dermed 24 000 spart for min del). Jeg drar dog veldig nytte av at flere andre er organiserte, da alt av evt lønnsøkninger får jeg gjennom solid tariffavtale (som gjelder alle innen sektoren). Hadde en skikkelig drage i fjor, men passet da på å ikke legge meg for mye ut med henne.

 

Skal ta påbygg til master nå til høsten mens jeg er i full jobb, og skal da (slik jeg har forstått det) kunne kvalifisere til studentmedlemskap i Akademikerne (forstår det slik at det er gratis mens man studerer). får dermed den gode renten og kommer til å melde meg ut når jeg er ferdigstudert og blir "ordinært offisielt medlem".

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...