Gå til innhold

Vegdirektøren: – Det er teknisk mulig å erstatte bompenger med veiprising


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"Satellittbasert veiprising forutsetter at alle biler har en mottakerenhet installert som kan spores."

Det er teknisk sett ganske enkelt å få til, men blir det ikke også enkelt å sabotere?

Man må anta at det vil være stor pågang for å finne utstyr som kan blokkere både mottaker og sender.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ingen som synes at det er hårreisende at vi diskuterer et såpass omfattende og inngripende overvåkingssystem uten at personvern blir nevnt en eneste gang i artikkelen?

 

Har du ikke tenkt på dette, herr vegdirektør? Ikke en eneste gang?

 

Den dagen dette blir påbudt flytter jeg ut av landet. Ferdig.

Det er rimelig å anta at vegdirektøren har tenkt en god del på det. Datatilsynet har vært inne i bildet for lenge siden, dette er ikke noe nytt. https://www.nrk.no/hordaland/gps-kan-erstatta-bomstasjonane-1.13705728

Det må vel være mulig å skrive en slik artikkel uten å ta det opp hele tiden?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er norske arbeidskrefter og norsk skatt som står for veibygging.

Uansett.

Om vi skal kaste bort  ekstra arbeidskreftene på å inndrive kostnaden, enten ved hjelp av bompenger ( opptil 40 % av det innkrevde beløpet) eller veiprising, er tullete bruk av nasjonens arbeidskraft. Disse arbeidskreftene/resursene burde selvfølgelig heller brukes til veibygging.

Endret av Fri diskusjon og kunnskap
  • Liker 6
Lenke til kommentar

Du Terje, et tips til deg og dine politikere ner. Finaniser veier og vedlikehold av disse over statsbudsjettet og slutt å plage folk med flate avgifter på samfunnskritisk infrastruktur. BPrøv å jobb for folket og ikke imot folket for en gangs skyld. Du og ditt virke er til dirkete skade på kommende generasjoner sin mulighet for å ha en høy levestandard. uten infrastruktur stanser Norge, så se til å ta ansvaret ditt på alvor og bygg skikkelige veier uten å drepe folk med avgifter når de bruker veiene.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Så nå skal alle som kjører betale for veier som mange aldri en gang ser? Jeg blir neppe å kjøre E18 gjennom Kristiansand, jeg betaler allerede trafikkforsikringsavgift og drivstoffavgift. For det blir jo garantert betaling for alle, om enn mindre der det ikke er ny vei, selv om vi her i nord ikke blir å se en døyt av de pengene uansett!

 

Om det skal være noe, så er bompenger (om de er brukt riktig) mer rettferdig. De som faktisk bruker veiene betaler i dag. Men å bruke miljø som argument er på bærtur igjen. Staten raker inn på ALLE ledd av oljeproduksjon, raffinering, transport, salg OG bruk av drivstoff.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

"Satellittbasert veiprising forutsetter at alle biler har en mottakerenhet installert som kan spores."

Det er teknisk sett ganske enkelt å få til, men blir det ikke også enkelt å sabotere?

Man må anta at det vil være stor pågang for å finne utstyr som kan blokkere både mottaker og sender.

 

 

Ja. Jo. Men det må jo sammenlignes med dagens bompenger. Det er ingen ting i veien for å tape (eller skrives det teipe?) over skiltene på en bil. Eller å "miste" skiltet foran på bilen. Boten for å ikke ha skilter på bilen betales jo med bare noen dagers pendling tur/retur gjennom Oslo. Det finnes også smarte knallfine løsninger for å "rotere" skiltet elektronisk for de som vil slippe disse bøtene.

Endret av Frodolf
Lenke til kommentar

Den dagen dette blir påbudt flytter jeg ut av landet. Ferdig.

 

 

Du kan jo flytte allerede nå, så slipper du å bruke så mye tid på å klage over noe som enda ikke er realisert. Og det finnes ikke *et eneste* land i verden som har bedre personvern enn Norge når alt kommer til alt. Så lykke til. 

Lenke til kommentar

Så nå skal alle som kjører betale for veier som mange aldri en gang ser? Jeg blir neppe å kjøre E18 gjennom Kristiansand, jeg betaler allerede trafikkforsikringsavgift og drivstoffavgift. For det blir jo garantert betaling for alle, om enn mindre der det ikke er ny vei, selv om vi her i nord ikke blir å se en døyt av de pengene uansett!

 

Om det skal være noe, så er bompenger (om de er brukt riktig) mer rettferdig. De som faktisk bruker veiene betaler i dag. Men å bruke miljø som argument er på bærtur igjen. Staten raker inn på ALLE ledd av oljeproduksjon, raffinering, transport, salg OG bruk av drivstoff.

Slapp av! Vi skal sørge for at alt du handler i butikken kun har blitt transportert på veier du har sett siste måneden.

Lenke til kommentar

 

Når man snakker om dynamisk veiprising er hensikten å bruke informasjonen til å prise den enkeltes kjøreatferd.

Ideen er god den, du betaler kun for den strekningen du bruker og ikke mer.

 

Men når vi først har fått overvåking av alle kjøretøyer er det enklere og dra bruken lengre, hva med og gi bøter til de som ligger over fartsgrensen, kjører på rødt, kjørevaner/mønster, etc.

 

Da er vi enda et hakk nærmere en autoritær stat.

Endret av Nautica
  • Liker 5
Lenke til kommentar

 

 

Når man snakker om dynamisk veiprising er hensikten å bruke informasjonen til å prise den enkeltes kjøreatferd.

Ideen er god den, du betaler kun for den strekningen du bruker og ikke mer.

 

Men når vi først har fått overvåking av alle kjøretøyer er det enklere og dra bruken lengre, hva med og gi bøter til de som ligger over fartsgrensen, kjører på rødt, kjørevaner/mønster, etc.

 

Da er vi enda et hakk nærmere en autoritær stat.

Det er jo bare bagateller. Når vi vet hva slags rettsikkerhet vi har her i landet: Hva med hver gang noen blir voldtatt, drept o.l. så hanker de bare inn alle "mistenkelige" (les: folk med rulleblad, innvandrere, østeuropeere osv) som kjørte i nærheten. Man skal være rimelig naiv for å tro at at ikke politiet på en eller annen måte vil få tilgang til dataen. "I rikets sikkerhet".

 

PST og E-tjenesten vil jo selvfølgelig også få tilgang. Og NAV selvfølgelig.

Endret av likferd
  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

Så nå skal alle som kjører betale for veier som mange aldri en gang ser?

Det er ca 2,7 millioner personbiler og 96 000 km vei her i landet = ca 35 m per personbil. Det er egentlig ett fett om alle betaler for sin 35 meters veibit eller om alle betaler 1/2700000 av hele veinettet. Prisen blir den samme. Forskjellen er at inndriving via skatter gir en den vanlige sosiale profilen, der de som tjener mest betaler mest, mens bompengekostnaden fordeles etter hvem som passerer hvilke bommer oftest. Noen slipper unna fordi de ikke har fått bom i sin daglige reiserute, andre betaler mye fordi bommen tilfeldigvis er oppført i deres daglige reiserute. Helt uavhengig av om man har god eller dårlig råd. Uføre alenemødre til 10 eller russisk oligark i eksil.

 

Derfor mener jeg at veier burde finansieres 100% gjennom statskassa. Totalbeløpet befolkningen i praksis betaler er likt men fordelingen er bedre.

 

Se også litt historisk på det. Bompenger er en tilleggsbeskatning i forhold til tidligere når veiene ble bygget og vedlikeholdt stort sett via skatten. Det er altså en slags snikøkning i det totale skattenivået, med en snik-dreining fra den vanlige 100% sosiale profilen til mindre andel sosial profil og større andel tilfeldighet.

Det burde vært finansiert gjennom drivstoff avgift. Og det skulle vært en dynamisk avgift på drivstoff, hvor avgift prosenten er knyttet til inntekten. Slik at det ennå vil være en fordel å reise kollektivt.

 

Uansett, med tanke på hvor lite økonomisk effektivt (hvor mye penger blir "sløst" på bygging av bommer, vedlikehold og drifting av bommene, administrasjon kostnader vs hvor mye penger som faktisk går til veien) bompenge systemet er i Norge, vil det bli billigere for alle om vi heller fikk en mer gjennomført og effektiv løsning.

Lenke til kommentar

Det er jo bare bagateller. Når vi vet hva slags rettsikkerhet vi har her i landet: Hva med hver gang noen blir voldtatt, drept o.l. så hanker de bare inn alle "mistenkelige" (les: folk med rulleblad, innvandrere, østeuropeere osv) som kjørte i nærheten. Man skal være rimelig naiv for å tro at at ikke politiet på en eller annen måte vil få tilgang til dataen. "I rikets sikkerhet".

 

PST og E-tjenesten vil jo selvfølgelig også få tilgang. Og NAV selvfølgelig.

I dag bruker utøvende makt mobilmaster, videoovervåking og bompasseringer for å kartlegge trafikk rundt alvorlige forbrytelser.

Problemet med personangrep av alle arter er at en god del av disse foregår i bynære strøk hvor bil ikke er benyttet.

Endret av Nautica
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Så nå skal alle som kjører betale for veier som mange aldri en gang ser?

Hva med alle varer og produkter du kjøper i butikken som har blitt transportert på veier du aldri har sett ?

 

 

Derfor mener jeg at veier burde finansieres 100% gjennom statskassa. Totalbeløpet befolkningen i praksis betaler er likt men fordelingen er bedre.

 

Men en slik løsning regulerer ikke f.eks. rushtidstrafikk. Og veiutbyggingen vil aldri greie å holde tritt med økning i antall biler på veiene..

Lenke til kommentar

ame='Simen1' timestamp='1550265543' post='24792500']

 

Hva med alle varer og produkter du kjøper i butikken som har blitt transportert på veier du aldri har sett ?

Men en slik løsning regulerer ikke f.eks. rushtidstrafikk. Og veiutbyggingen vil aldri greie å holde tritt med økning i antall biler på veiene..

Å jo. Det er veldig enkelt å bygge for bil. En må bare være villig til å bygge byer i bredden. Ha det motsatte av dagens fortettingspolitikk. Spre alle statlige arbeidsplasser utover hele landet. Det er faktisk veldig enkelt og veldig fornuftig å legge opp til mange byer på rundt 50k innbyggere spredte over hele landet. O samtidig basere seg på at all persontransport foregår med elbiler.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...