Gå til innhold

Bør vi begynne å gå med våpen?


accer

Anbefalte innlegg

I USA er det flere selvmord og ulykker som involverer barn enn "beskyttelse imot innbrudd/overfall". Forskjellen er enorm.

 

Faktisk er dette prosjektet allerede igang og vi har masse data vi kan bruke, anbefaler alle å undersøke litt statistikk rundt dette med våpenvold i f.eks USA.

 

Når du bor i et av verdens tryggeste land, men velger å se etter våpenlover fra land med ekstreme problemer.

 

USA har store gjengproblemer. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når du bor i et av verdens tryggeste land

 

Akkurat! Ingen her har vært i en situasjon som ville vært løst bedre med skytevåpen. Likevel er det noen som ønsker at "alle" burde få gå med dette ute blant folk???

 

Er det ønskelig at ungdom får gå med kniv i sentrum også, eller er det greit at purken tar det fra dem?

  • Liker 3
Lenke til kommentar

USA har store gjengproblemer.

Hvordan føler du at svaret ditt ble der? Jeg sier det igjen, formålet ditt for å bevæpne deg kan ikke støttes med statistikk. Til tross for at det er gjengproblemer i USA vil sjansene dine for å dø av et våpen øke, ikke synke, ved å skaffe deg et. Om du skal beskytte deg imot å dø, så er det litt bakvendt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvordan føler du at svaret ditt ble der? Jeg sier det igjen, formålet ditt for å bevæpne deg kan ikke støttes med statistikk. Til tross for at det er gjengproblemer i USA vil sjansene dine for å dø av et våpen øke, ikke synke, ved å skaffe deg et. Om du skal beskytte deg imot å dø, så er det litt bakvendt.

Feil, USA og Norge er to helt forskjellige land. Det er ikke gitt at samme våpenlovgivning vil gi samme resultater, da befolkningene er helt forskjellige. 

 

Akkurat! Ingen her har vært i en situasjon som ville vært løst bedre med skytevåpen. Likevel er det noen som ønsker at "alle" burde få gå med dette ute blant folk???

 

Er det ønskelig at ungdom får gå med kniv i sentrum også, eller er det greit at purken tar det fra dem?

Jeg vil heller at en ungdom registrerer seg og går med kniv lovlig enn at han gjør det ulovlig. Hva foretrekker du? 

 

Her er noe du burde lese. 

https://thelogicofscience.com/2016/02/10/5-reasons-why-anecdotes-are-totally-worthless/

Endret av debattklovn
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg vil heller at en ungdom registrerer seg og går med kniv lovlig enn at han gjør det ulovlig. Hva foretrekker du? 

 

Her er noe du burde lese. 

https://thelogicofscience.com/2016/02/10/5-reasons-why-anecdotes-are-totally-worthless/

 

Nå handler vel tråden om bevæpning av befolkningen, og jeg kan ikke se at jeg har kommet med usaklige anekdoter. Selv foretrekker jeg at færrest mulig er bevæpnet.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Det at de 2-3(?) personene her inne du har spurt ikke har vært i en selvforsvarssituasjon der skytevåpen kunne hjulpet, betyr ingenting. 

 

Nei, nå er jeg sikkert treig i huet, men trodde det var svært relevant for tema.

 

edit: Jeg får heller spørre på en annen måte, da (selv om jeg har forsøkt tidligere i tråden). Hvorfor ønsker man at flere skal være bevæpnet når det åpenbart medfører risiko? Vi bor i "verdens tryggeste land", her...

Endret av frohmage
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nei, nå er jeg sikkert treig i huet, men trodde det var svært relevant for tema.

 

edit: Jeg får heller spørre på en annen måte, da (selv om jeg har forsøkt tidligere i tråden). Hvorfor ønsker man at flere skal være bevæpnet når det åpenbart medfører risiko? Vi bor i "verdens tryggeste land", her...

Jeg vet ikke om vi er så trygge lenger i vårt eget land lenger. Nå er det nesten en ny hendelse kvar dag rundt i oslo. Dette kommer fort til å spre seg rundt i andre byer i norge. Så hva skal en gjøre om en kommer i møte med noen tullinger. Vi skal ringe til politiet og sitte å vente en halvtime eller en time på at dem skal komme. Da hadde det jo vert kjekt med å kunne ha noe som hadde hjulpet oss ut av en nøtta.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg vet ikke om vi er så trygge lenger i vårt eget land lenger. Nå er det nesten en ny hendelse kvar dag rundt i oslo. 

 

Stadig vekk beslaglegger politiet kniver og slagvåpen fra ungdommer i Oslo sentrum. Ville folk flest være tryggere om de hadde fått beholde disse?

 

Om du møter "noen tullinger" kommer du vel neppe bedre ut av situasjonen om du har kniv selv? Snarere tvert imot, tror jeg.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Viss du vil argumetere for å legalisere å gå med kniv på offentlig sted bør du vise til statistikk hvor antall knivstikkinger har gått ned etter legalisering. Det tror jeg du vil slite med. Mer ressurser til politiet har jeg derimot tro på.

Aksepteres like slett jobb som når politikerne (ikke) viste statistikk hvor antall knivstikkinger har gått ned etter forbud?
Lenke til kommentar

Stadig vekk beslaglegger politiet kniver og slagvåpen fra ungdommer i Oslo sentrum. Ville folk flest være tryggere om de hadde fått beholde disse?

 

Om du møter "noen tullinger" kommer du vel neppe bedre ut av situasjonen om du har kniv selv? Snarere tvert imot, tror jeg.

Det som er problemet er jo at disse går med våpen. Uansett hvor mye dem beslaglegger så skaffer dem nye. Og vi vanlige borgere blir rammet og har ikke noe form for forsvar til oss selv. Når det skulle skje noe...

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Stadig vekk beslaglegger politiet kniver og slagvåpen fra ungdommer i Oslo sentrum. Ville folk flest være tryggere om de hadde fått beholde disse?

 

Om du møter "noen tullinger" kommer du vel neppe bedre ut av situasjonen om du har kniv selv? Snarere tvert imot, tror jeg.

Disse som disse knivene beslaglegges fra skal jo selvsagt ikke beholde disse. Det er ingen her som sier at ALLE skal kunne bære våpen og disse ville nok ikke fått bæretillatelse om noe sånt skulle blitt innført. Med riktige lover og føringer for tillatelse, søknadskrav og oppbevaring, samt når/hvor man IKKE får bære våpen(f.eks når man er beruset), ser jeg ikke at det skulle vært noe problem om enkelte privatpersoner bærer en skjult pistol under jakka.

 

Selv om du og de fleste andre her i landet føler dere trygge, så betyr ikke det at alle andre gjør det.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Disse som disse knivene beslaglegges fra skal jo selvsagt ikke beholde disse. Det er ingen her som sier at ALLE skal kunne bære våpen og disse ville nok ikke fått bæretillatelse om noe sånt skulle blitt innført. Med riktige lover og føringer for tillatelse, søknadskrav og oppbevaring, samt når/hvor man IKKE får bære våpen(f.eks når man er beruset), ser jeg ikke at det skulle vært noe problem om enkelte privatpersoner bærer en skjult pistol under jakka.

 

Selv om du og de fleste andre her i landet føler dere trygge, så betyr ikke det at alle andre gjør det.

Dette ser jeg ikke på som et problem så lenge en er skikket med å bære. Ikke ha det med når en er beruset på noe. Ha klare regler rundt dette. Så trur jeg nok mange hadde følt seg litt trygger ute på gata om kvelden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

vi vanlige borgere blir rammet og har ikke noe form for forsvar til oss selv. Når det skulle skje noe...

 

Selv om du og de fleste andre her i landet føler dere trygge, så betyr ikke det at alle andre gjør det.

 

Jeg mener at de som føler seg så utrygge at de må bevæpne seg er irrasjonelle. Norge har vel aldri vært tryggere enn nå, basert på statistikk (og ikke fy-fy anekdoter). 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+921324

I Håvamål het det:

Våben skal du alltid bære
hvor du går - På vei og voll.
Ikke vet du når kan være
bruk for spydd og sverd og skjold.

                      (Alf Amble sin oversetting fra før krigen)

Jeg for min del er fornøyd med paragrafen som tillater å ha med kniv når det er til slikt som når en skal ut i skogen, på fisketur eller at fagfolk tar med seg de nødvendige verktøyene dit de skal. Dersom noen er særs utrygg i byen vil jeg heller anbefale å bo i grisgrendte strøk, fremfor å jobbe for at alskens fanatikere eller paranoide tullinger får bære våpen ubekymret.

Endret av Slettet+921324
Lenke til kommentar

Jeg mener at de som føler seg så utrygge at de må bevæpne seg er irrasjonelle. Norge har vel aldri vært tryggere enn nå, basert på statistikk (og ikke fy-fy anekdoter). 

Når regjeringen og politiet innrømmer at det har blitt mer vold og drap overfall. Så kan jeg ikke si at det er trygt lenger her på berget.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...