Gå til innhold

Bør vi begynne å gå med våpen?


accer

Anbefalte innlegg

Ja, det kan du si, men så viser det seg altså at folk slurver med dette før eller seinere.

 

Om folk er redde for å gå aleine hjem fra en fuktig bytur, blir da verden tryggere om de har med seg skytevåpen?

Joda. Men hvor stort problem er det? Her i Norge er det strenge regler for oppbevaring. Når var sist vi hørte om en unge som skjøt et familiemedlem ved uhell i Norge, til tross for massivt antall våpen i befolkningen?

 

Etter en fuktig tur på byen, burde ingen bære våpen. De stedene der det er tillatt å bære våpen, er det forbudt å være beruset når man bærer det.

 

Men la oss si vedkommende er edru. Å være bevæpnet vil nok ikke forhindre at noe skjer. Men det vil gi større muligheter for å kjempe tilbake, enn om man er ubevæpnet.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ikke mange. En håndfull, kanskje. Godt, poeng, forøvrig. Noen har jo en tendens til å måtte forsvare seg oftere enn andre. Kanskje de burde ha skytevåpen...  :roll:

 

Så du har ikke vært i mange situasjoner selv, man kan umulig forestille deg en situasjon der skytevåpen ville vært nødvendig?

 

Ikke alle har like forutsetninger for å kunne forsvare seg. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Nei, jeg pleier å stikke fra sånne situasjoner, men jeg kjenner selvfølgelig også folk som havner i bråk "hver helg". Du svarte ikke på spørsmålet mitt om hvor ofte du selv kunne hatt hjelp av skytevåpen.

 

Hva definerer du som "havne i bråk"? Det er ingen som foreslår at folk skal skyte hverandre i krangler i fylla...

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Eller ta livet av deg. Bevæpnet innbrudd. Det kan være så mangt. Selv føler jeg ikke at ran, f.eks gjelder her. Om jeg hadde blitt ranet, ville jeg gitt fra meg lommeboka uansett om jeg var bevæpnet. Men genuint livstruende situasjoner/voldteksforsøk, er jo det poenget dreier seg om.

Det er bedre å ha en og aldri trenge den, enn å aldri ha en og oppleve å trenge den én gang.

 

Hvor ofte er dere i situasjoner som kunne vært løst bedre om dere hadde skytevåpen? Etter 20 år på Oslos østkant/sentrum har jeg aldri opplevd det.

Som nevnt i debatten om bevæpning av Politiet: Poenget er ikke hvor ofte. Poenget er den ene gangen.

 

 

Endret av Countryman
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Nei, ikke om den likevel blir brukt til noe den ikke var tiltenkt. Jeg ser absolutt ingen fordeler med flere våpen ute blant folk.

 

Vil du likevel alltid gå med et skytevåpen på deg for sikkerhets skyld? Tror du at du er tryggere da enn uten?

Jeg trur det er mange som begynner å føle seg utrygge når dem er ute å går i mørket. Er ofte at folk blir forfulgt og føle seg tuet. Så om en har noe å ha med som en kan forsvare seg i tilfelle det skulle skje noe så vil folk kunne føle seg litt tryggere.

 

Og hvorfor har vi heller ikke lov å gå med tåregasse..?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg ville i hvertfall føle meg mindre trygg om jeg visste at folk rundt meg kunne være bevæpnet (ja, jeg er også imot permanent bevæpning av politiet). Når det gjelder tåregass synes jeg saken stiller seg annerledes. Tåregass tar ikke plutselig livet av folk, så det kunne kanskje vært gjort lovlig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg ville i hvertfall føle meg mindre trygg om jeg visste at folk rundt meg kunne være bevæpnet (ja, jeg er også imot permanent bevæpning av politiet). Når det gjelder tåregass synes jeg saken stiller seg annerledes. Tåregass tar ikke plutselig livet av folk, så det kunne kanskje vært gjort lovlig.

 

De kan fortsatt være bevæpnet. Bare ikke lovlig. Det er det som er problemet.

Endret av debattklovn
  • Liker 3
Lenke til kommentar

I USA er det flere selvmord og ulykker som involverer barn enn "beskyttelse imot innbrudd/overfall". Forskjellen er enorm.

 

Faktisk er dette prosjektet allerede igang og vi har masse data vi kan bruke, anbefaler alle å undersøke litt statistikk rundt dette med våpenvold i f.eks USA.

 

Når du bor i et av verdens tryggeste land, men velger å se etter våpenlover fra land med ekstreme problemer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...