Gå til innhold

Tesla - kaféen

bshagen

Anbefalte innlegg

Skrevet
Salvesen. skrev (9 timer siden):

Men så er jo ikke Autopilot eller noen andre sysemer selvkjørende og det er godt dokumentert... 

Navnet kan en diskutere i hel, at det gir falske forhåpninger osv. Men en skal være passe tett om en ikke får med seg at det er sjåføren som er ansvarlig til å påse kjøringen at all times. 

Tja, nå er du litt mer enn gjennomsnittlig interessert i Tesla, og da er det ganske lett å si, men har du fått med deg de nyeste reglene for bruk av autopiot i fly, eller reglene for brokontroll på hurtiggående passasjerbåter? Poenget er at de aller fleste Teslakunder i dag er null interessert i bil, og kan ikke forventes å følge med på hva som skjer på bilfronten gjennom bilpresse, Youtube eller bilforum

For det andre, så vil et slikt system gjerne føre til at man bryter loven, selv om man vet at systemet ikke er selvkjørende. Se feks følgende sistat fra brukeren "Buzzlink" :"Absolutt, og jeg gjør det selv. Slår på autopiloten for å finne frem musikk på skjermen, google hvor jeg bør parkere i byen jeg nærmer meg, og svare på den snappen." Du kan gjerne kalle han passe tett, men det er nå slik den mennesklige naturen er. Kan man ta snarveier, så gjør man det.

Og nettopp det siste er mitt argument for at slike system ikke burde vært tillatt: Dersom man bruker det slik både SAE definisjonen og lovverket tilsier, så har det ingen praktisk funksjon, og dersom man bruker det slik det er praktisk, så bryter man loven.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...