Gå til innhold

Tesla - kaféen


bshagen

Anbefalte innlegg

Skrevet
Simen1 skrev (4 minutter siden):

Med halvert salg i Europa - til tross for ny Y og rentekampanje - så spørs det om det ikke kommer noen heftige priskutt på nye Y snart. Hvis det skjer så vil det nok bli ennå vanskeligere å bli kvitt en eldre model Y i bruktmarkedet. Jeg tror det kan bli ganske nedslående priser for de som vil bli kvitt en 1-2-3 år gammel Y.

Hva tror dere er best strategi av å enten kvitte seg med den raskt, før evt prisfall. Eller bli sittende med samme bil i 2-3+ år fremover?

Hva som skjer ellers i Europa, er vel mindre interessant for bilholdet i Norge.

Uansett, vi får vel ikke tall fra mai i Europa før vi nesten er i juli igjen, og da spørs det om ikke raset er over, og de igjen viser gode salgstall. Du og enkelte andre inkludert mesteparten av journalistene som lever på klikk-horeri, ser veldig kortsiktig på dette, og tror det er en langsiktig trend, men vi ser jo at Tesla i Norge igjen leverer så det suser.

Det som er spennende å se, er om dette og viser seg for resten av Europa, eller om det fortsatt er nedadgående eller stagnasjon i salget av Tesla på det Europeiske kontinetnet, og tilsvarende i andre deler av verden.

Jeg mistenker at for folk flest, så er ikke boikott så veldig aktuelt, men at det rett og slett er virkningen av produksjonsstansen kombinert med leveranseproblematikken for varer gjennom Suez-kanalen og Rødehavet som har hatt absolutt mest å si her. Er ihvertfall veldig spent på disse tallene for Q2. Forøvrig helt etter hva jeg har skrevet tidligere i år om denne duppen!

  • Innsiktsfullt 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Snowleopard skrev (27 minutter siden):

Hva som skjer ellers i Europa, er vel mindre interessant for bilholdet i Norge.

Nei. Hvordan det går med salget fra Grünheide er høyst relevant for prisnivået i hele Europa. Halvert salg i EU-28 er ikke småtterier. Man trenger ikke være geni for å skjønne at det vil utløse salgsfremmende tiltak. Akkurat hvilke tiltak er mer usikkert, men pris er jo det klassiske store tiltaket. Klart et priskutt kan i teorien gjøres asymetrisk i Europa, men tror du faktisk det? Det vil jo føre til en hel masse gråimport i stedet for direkte salg. Det er mer naturlig å tro at priskutt gjøres ganske harmonisk over hele Europa. Alt dette er ganske forutsigbart. Det store spørsmålet er hvor store kuttene blir, om de kommer i flere omganger, og om det kombineres med f.eks bestemte utstyrsnivåer. Jeg tipper en eller annen utvalgt variant får -30% (overskriftsmateriale) mens resten får -10-15% i det første kuttet. Så tipper jeg det kommer en ny runde med kutt der en annen utvalgt variant som fikk lite kutt i første runde, får -30% (overskriftsmateriale), mens resten får -10-15%.

  • Liker 1
Skrevet
Simen1 skrev (22 minutter siden):

Nei. Hvordan det går med salget fra Grünheide er høyst relevant for prisnivået i hele Europa. Halvert salg i EU-28 er ikke småtterier. Man trenger ikke være geni for å skjønne at det vil utløse salgsfremmende tiltak. Akkurat hvilke tiltak er mer usikkert, men pris er jo det klassiske store tiltaket. Klart et priskutt kan i teorien gjøres asymetrisk i Europa, men tror du faktisk det? Det vil jo føre til en hel masse gråimport i stedet for direkte salg. Det er mer naturlig å tro at priskutt gjøres ganske harmonisk over hele Europa. Alt dette er ganske forutsigbart. Det store spørsmålet er hvor store kuttene blir, om de kommer i flere omganger, og om det kombineres med f.eks bestemte utstyrsnivåer. Jeg tipper en eller annen utvalgt variant får -30% (overskriftsmateriale) mens resten får -10-15% i det første kuttet. Så tipper jeg det kommer en ny runde med kutt der en annen utvalgt variant som fikk lite kutt i første runde, får -30% (overskriftsmateriale), mens resten får -10-15%.

Vel, du peker jo til prisene som vil påvirke Tesla-prisene i Norge, og det der jo de som i størst grad vil påvirke bruktprisene i Norge.

Men er jo ikke like lett å kjøpe en splitter ny Tesla i f.eks., Tyskland, om man ikke vil kjøpe via en forhandler eller privatperson som også vil tjene på salget. Så dersom prisene ikke endres i Norge, tror jeg det blir lite parallell-import til Norge med det første.

Den faren er størst der man driver med bilsalg på tradisjonelt vis, der butikkene tar inn en viss mengde biler de må bli kvitt. Da er det langt lettere å få kjøpt seg fabrikkny bil fra en av disse lokale forhandlerne, med mindre de har satt opp noen slags salssperrer for eksportsalg! Som forøvrig er litt lettere å komme seg unna med!

Men som sagt, la oss nå først se hva som skjer med salget i Europa nå som produksjonen tar seg opp igjen. Blir det fortsatt nedgang eller status quo, så kan det gi noen av de følgene du nevner. Men tar leveransene seg opp igjen til gamle høyder og forbi, så vil jo ikke disse priskuttene skje.

 

  • Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)

Litt usammenhengende ordsalat, men ja, prisen på Teslaer (nytt og brukt) i Tyskland vil påvirke prisene på Teslaer (nytt og brukt) i Norge. Ikke som dominobrikker på sekundet, men over litt tid. Derfor gir det ikke så mye mening fra Teslas perspektiv å skape store prisforskjeller over landegrensene.

Og EU-28 er selvsagt ikke bare Tyskland. -49% i april YoY var for hele EU-28. Fallet i Tyskland alene vet jeg ikke, men et gjennomsnitt er selvsagt et gjennomsnitt.

Endret av Simen1
  • Liker 1
Skrevet
kremt skrev (1 time siden):

Trolig ikke lett å selge 23-24 modell YP på brukten nå med slike priser.

Men selv med godt nedsatt pris er det faktisk litt begrenset hvor gunstig kjøp dette er. Sammenlignet med nye typen, dog ikke P variant, blir det ca samme totalpris med fullt lån og betalt over 10 år. Rente på inventory P er 6.79 % effektiv. Jeg hører tesla har veldig stor andel på taximarkedet nå, ca 30 %. Og ser mange y taxi langs vegen. Men det var visst hovedsakelig den gamle varianten som har solgt mest hittil. Sikkert lurt da de bare beholder bilene 2-3 år, blir rask nedskriving. 

teslayp.PNG.4a56dcd96007867c15dc4e2f34975330.PNG

Hører mange får gode tilbud på innbytte hos tesla. Tilsvarende prisene på finn(laveste pris for tilsvarende.) har en del kollegaer og venner som har sjekket og de fleste leverer inn og bytter. Dog ikke kun P.

 

  • Liker 1
Skrevet (endret)
Simen1 skrev (1 time siden):

Med halvert salg i Europa - til tross for ny Y og rentekampanje - så spørs det om det ikke kommer noen heftige priskutt på nye Y snart. Hvis det skjer så vil det nok bli ennå vanskeligere å bli kvitt en eldre model Y i bruktmarkedet. Jeg tror det kan bli ganske nedslående priser for de som vil bli kvitt en 1-2-3 år gammel Y.

Hva tror dere er best strategi av å enten kvitte seg med den raskt, før evt prisfall. Eller bli sittende med samme bil i 2-3+ år fremover?

Mye Y var ikke i salg i April, skjerp deg eller les mer enn overskrifter… mai kommer til å bli drit bra for Y.

 

edit: dårligt forklart av meg. de solgtes ikke til 0 rente og det var såvidt utlevering av juniper i april. 
 

Endret av Salvesen.
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet

Grunnen til at jeg pekte spesielt på Tysklands, er tredelt.

1) Først og fremst fordi det er her fabrikken til Tesla ligger, der de bygger den mest populære modellene, TMY. Å kjøpe direkte fra fabrikk, ville absolutt hørtes ut som sikreste måten å få seg en bil med minst mulig km på telleren, før bilen er i eierens hender. Dog tror jeg ikke det er mulig å kjøpe direkte fra fabrikk, bare direkte fra Tesla sine hjemmesider, og da blir vel norske kunder sendt dit og får norske priser.

2) Tyskland, og til dels Sverige og Danmark (og Finland for de nordligste områdene) er våre nærmeste naboer, og der det kanskje har vært mest aktuelt å kjøpe bil, men for øyeblikket er det nok langt mer kronglete å kjøpe Tesla i Sverige pga den pågående konflikten.

3) Tyskland har etter min husk, vært det største markedet i EU for el-biler, om vi ser på rene salgstall. En nedgang her vil styre mye for totalt fall for hele Europa.

  • Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)
Jotun skrev (3 timer siden):

Skal muligens nedover Europa, nederland, Belgia Luxembourg og til Paris i sommer. Hva trenger eg i tillegg til superlader nedover der?

Sikkert feil svar, men tror jeg ville leid meg en fossil bil 🙈

Endret av minim
Skrevet
minim skrev (2 minutter siden):

Sikkert feil svar, men tror jeg ville leid meg en fossil bil 🙈

Off det hørtes dyrt ut, både leiebil og de ekstrem prisene for drivstoff.

  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
minim skrev (Akkurat nå):

Sikkert feil svar, men tror jeg ville leid meg en fossil bil 🙈

Absolutt feil svar. Hvem vil leie en bil som kjører på dyr "dino-juice", og oppleve treg akselerasjon og respons, når man har en dugelig elbil på gårdsplassen hjemme?

Altså, både betale dyrt for leiebil og forsikring, samt dyrt drivstoff, når man allerede har bil hjemme man kan bruke! Bruk heller pengene på bedre overnatting, bedre mat og/eller flere opplevelser på turen!

:thumbs:

  • Innsiktsfullt 1
Skrevet

@Snowleopard Betyr det at du ikke tror på noe nærliggende stort prisfall på Teslaer i Norge? Hverken brukt eller nye?

Nå har jeg sagt hva jeg legger i "stort" med inntil 30% i to runder (på ulike varianter). Hvor få prosent må prisfallene være for at du kan slå fast at jeg spådde feil? Og hvor mange måneder må det gå uten prisfall før at du kan slå fast at jeg spådde feil?

  • Liker 3
Skrevet
12 minutes ago, Salvesen. said:

Mye Y var ikke i salg i April, skjerp deg eller les mer enn overskrifter… mai kommer til å bli drit bra for Y.

De solgte fortsatt mer enn 800 biler i Norge i april. Mai blir trolig 3 ganger så bra, men likevel er slike månedlige variasjoner helt vanlig for tesla som i de fleste tilfeller selger mest biler i kvartalets siste måneder. Statistikken tilsier at det ble solgt 974 biler av merket tesla i april. Som man ser er dette godt over 10 % av salget i hele EU. Det sier litt om hvor tesla-gale nordmenn er. 

 

Quote

Sales of Tesla vehicles in 32 European countries tumbled 49% to 7,261 in April from 14,228 in the same month the previous year, according to the figures released by the European Automobile Manufacturers' Association, or ACEA. 

 

Skrevet
Salvesen. skrev (1 minutt siden):

Off det hørtes dyrt ut, både leiebil og de ekstrem prisene for drivstoff.

Næh. Si man kjører en moderne diesel som snitter på 0.5 over 4000km så svir man a 200liter diesel til 4000kr. Uten å finregne på det så må man ihvertfall ha 10 ladeøkter på det samme og da er man vel fort over tusenlappen I hurtiglading også? 3000kr for å slippe fikling med lading og mye dødtid på årets bilferie er for min del verdt det. Jeg får min nye Model Y før ferien, men tar nok diesel bilen på ferie likevel. 

  • Liker 2
Skrevet
Simen1 skrev (2 minutter siden):

@Snowleopard Betyr det at du ikke tror på noe nærliggende stort prisfall på Teslaer i Norge? Hverken brukt eller nye?

Nå har jeg sagt hva jeg legger i "stort" med inntil 30% i to runder (på ulike varianter). Hvor få prosent må prisfallene være for at du kan slå fast at jeg spådde feil? Og hvor mange måneder må det gå uten prisfall før at du kan slå fast at jeg spådde feil?

Solgte nettopp Tesla med <10% prisfall på ett år/14k km. Helt ny bil. Det er 50% av forventet tap. som nevnt tidligere har dette alltid vært en gjenganger, under forventet.

hvor mange ganger skal vi som faktisk kjøper og selger bilene forklare deg dette? 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
minim skrev (1 minutt siden):

Næh. Si man kjører en moderne diesel som snitter på 0.5 over 4000km så svir man a 200liter diesel til 4000kr. Uten å finregne på det så må man ihvertfall ha 10 ladeøkter på det samme og da er man vel fort over tusenlappen I hurtiglading også? 3000kr for å slippe fikling med lading og mye dødtid på årets bilferie er for min del verdt det. Jeg får min nye Model Y før ferien, men tar nok diesel bilen på ferie likevel. 

Du har ikke kjangs til å snitte 0.5 nedover europa. Det er utopi.

Fullfører 1000km til helgen langs Sørlandet og Danmark. Ingen hurtiglading kun saktelading når jeg har vært opptatt med annet, kostet meg ca 500 kroner.  
og da har jeg gitt 0 innsats for å få lav pris.

  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Simen1 skrev (1 minutt siden):

@Snowleopard Betyr det at du ikke tror på noe nærliggende stort prisfall på Teslaer i Norge? Hverken brukt eller nye?

Nå har jeg sagt hva jeg legger i "stort" med inntil 30% i to runder (på ulike varianter). Hvor få prosent må prisfallene være for at du kan slå fast at jeg spådde feil? Og hvor mange måneder må det gå uten prisfall før at du kan slå fast at jeg spådde feil?

Nå som intromodellen forhåpentligvis er utsolgt snart, så kan man kjøpe normal TMY med de vanlige hjulene, og uten boost. Det vil uansett kutte nybilprisen litt, helt uavhengig av salgskampanjer. Legg til at jeg er sterkt tvilende til at nedgangen i noen større grad er påvirket av Tesla-skam og EM-boikott. Jeg tror fallet først og fremst er de to faktorene jeg har nevnt allerede.

Og om jeg har rett, så blir spekulasjonene dine tilsidesatt. Men vi får se hvem som har rett, når bare salgstallene for Q2, og da og de individuelle tallene for mai og juni fremkommer.

TMYJ fikk altså en høy innstegspris, så at prisene går mer mot hva pre-Juniper gikk for før de ville dumpe gammel modell, så eventuelle prisforskjeller tipper jeg mer vil ha litt justeringer opp og så ned igjen pga dette.

Orker derfor ikke hva som ev. skjer i et scenario jeg ikke tror stemmer.

  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
minim skrev (7 minutter siden):

Sikkert feil svar, men tror jeg ville leid meg en fossil bil 🙈

Jeg har vært nedover der med elbil og det fungerte greit. Men nå var jo selve turen noe av målet med akkurat den turen også, ikke bare destinasjonene. Jeg hadde sikkert fått 2 dager ekstra ved destinasjonene hvis jeg hadde flydd i stedet for. Så jeg vil si det spørs hva @Jotun vil med turen. Er det transportetappe med barn i baksetet og utålmodig partner ved siden av så hadde jeg nok tatt fly. Er det roadtrip med gutta der selve reisen er mye av målet så ville jeg kjørt.

Fossilt eller elektrisk kommer an på svaret ovenfor + andre ting. Oslo-Paris-Oslo er 3400 km så det blir jo litt penger på drivstoff.

  • Liker 1
Skrevet
kremt skrev (7 minutter siden):

De solgte fortsatt mer enn 800 biler i Norge i april. Mai blir trolig 3 ganger så bra, men likevel er slike månedlige variasjoner helt vanlig for tesla som i de fleste tilfeller selger mest biler i kvartalets siste måneder. Statistikken tilsier at det ble solgt 974 biler av merket tesla i april. Som man ser er dette godt over 10 % av salget i hele EU. Det sier litt om hvor tesla-gale nordmenn er. 

 

 

April Y var stort sett gammel type. Nesten ingen utleveringer av juniper før langt ut i april. 

  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Simen1 skrev (1 minutt siden):

Jeg har vært nedover der med elbil og det fungerte greit. Men nå var jo selve turen noe av målet med akkurat den turen også, ikke bare destinasjonene. Jeg hadde sikkert fått 2 dager ekstra ved destinasjonene hvis jeg hadde flydd i stedet for. Så jeg vil si det spørs hva @Jotun vil med turen. Er det transportetappe med barn i baksetet og utålmodig partner ved siden av så hadde jeg nok tatt fly. Er det roadtrip med gutta der selve reisen er mye av målet så ville jeg kjørt.

Fossilt eller elektrisk kommer an på svaret ovenfor + andre ting. Oslo-Paris-Oslo er 3400 km så det blir jo litt penger på drivstoff.

Det finnes en tredje årsak i tillegg. Mange ønsker å ha bil på feriestedet, så da passer det jo glimrende å kombinere ferie på tur nedover med planlagte stopp og opplevelser, ikke bare ren transport-etappe. Og billigst blir det om man tar egen elbil. Har man en fossilbil ved siden av, så er det en litt annen vurdering, kontra å betale for leiebil og fri km.

  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Salvesen. skrev (2 minutter siden):

Du har ikke kjangs til å snitte 0.5 nedover europa. Det er utopi.

Fullfører 1000km til helgen langs Sørlandet og Danmark. Ingen hurtiglading kun saktelading når jeg har vært opptatt med annet, kostet meg ca 500 kroner.  
og da har jeg gitt 0 innsats for å få lav pris.

Næh. Firma VWen klarer seg med 0.45 på langtur. Bikker gjerne 0.55 på kun motorvei. Uansett som sagt peanuts for å slippe å kaste bort tid på å fikle med lading. Jeg tar Range roveren på langtur om jeg ser det blir ladefikling og den bruker gjerne det dobbelte. 

Så du brukte 500på 1000km? Gang opp til 4000km sammenligningen min da og man bruker 2000kr på lading og 4000 på diesel. Igjen peanuts for å slippe alt styret med lading. Et stopp er ikke noe problem, men når lading blir å styre reisen min orker jeg ikke.. 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...