Gå til innhold

Tesla - kaféen

bshagen

Anbefalte innlegg

Skrevet
minim skrev (2 minutter siden):

Kjører de fokuskurs? :) Samme prinsipp gjelder for de og det kreves i enda større grad fokus pga bredde, vekt og det at trafikken må leses mye bedre og lengre frem enn i personbil. 

Som sagt må tryggtrafikk legge lista lavt for å fange alle i sine anbefalinger. For de som ikke er vandt med lengre turer så er nok 4t passende og gjerne litt mye for enkelte.

Kjører man 10min til jobb hele året som lengste tur er det ikke smart å hive seg ut i ferie trafikken på dagstur til Berlin som han i tråden tidligere her. 

De kjører opplæring som passer kjøretøyet og tar såklart hensyn til at en skal kjøre kjøretøyet i lengre perioder. 

Ja trygg trafikk prøver å treffe mengden, å diskutere superhelter er også lite relevant her også. Å vurdere sin egen evne til dette er full av BIAS så det bør en unngå. 

At man kjører mye langturer er ikke ekvivalent med at en er god til det, en bare gjør det mye. 

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
minim skrev (3 minutter siden):

Bingo! Er ingen skam å stoppe for en powernap heller :)

Som er langt enklere og mer behagelig i elbil med camper mode! ;) 

Endret av Snowleopard
Skriveleif
Skrevet (endret)
Salvesen. skrev (6 minutter siden):

De kjører opplæring som passer kjøretøyet og tar såklart hensyn til at en skal kjøre kjøretøyet i lengre perioder. 

Ja trygg trafikk prøver å treffe mengden, å diskutere superhelter er også lite relevant her også. Å vurdere sin egen evne til dette er full av BIAS så det bør en unngå. 

At man kjører mye langturer er ikke ekvivalent med at en er god til det, en bare gjør det mye. 

Trening gjør mester, sies det. Og det stemmer nok i svært mange tilfeller. Man blir bedre, dess mer man gjør det. Det sagt, alle kan bli ufokusert og/eller forstyrret, uansett hvor "proff" man er. Og har man det i tankene, så er det lettere å unngå å gå i fella.

Og selvsagt må man være oppmerksom på at dager man er mindre uthvilt, eller har mye annet i tankene, dess lettere er det å miste fokus. Da bør man selvsagt ta forbehold, og flere hviler. Og gjerne gjøre noe annet i mellomtiden. Eller kanskje rett og slett utsette turen noen timer eller en dag eller to.

Endret av Snowleopard
Skriveleif
Skrevet
Snowleopard skrev (1 minutt siden):

Trening gjør mester, sies det. Og det stemmer nok i svært mange tilfeller. Man blir bedre, dess mer man gjør det. Det sagt, alle kan bli ufokusert og/eller forstyrret, uansett hvor "proff" man er. Og har man det i tankene, så er det lettere å unngå å gå i fella.

Og selvsagt må man være oppmerksom på at dager man er mindre uthvilt, eller har mye annet i tankene, dess lettere er det å miste fokus. Da bør man selvsagt ta forbehold, og flere hviler. Og gjerne gjøre noe annet i mellomtiden. Eller kanskje rett og slett utsette turen noen timer eller en dag eller to.

jada, trening er bra. Men vist en alltid tenker at det er null problem for "meg" å kjøre 10 timer for jeg gjør jo dette så ofte så lurer en seg selv til slutt. Og ofte tenker en overevne om seg selv og det er bedre å få innput utenifra. 

Heldigvis har moderne biler begynt å få mekanismer for å detektere dette, men personlig er erfaringen min ikke så bra for disse systemene. Enten er de for sensitive og trigger konstant, eller trigger de "aldri". Forhåpentligvis blir de bedre :)

Skrevet
2 minutes ago, Salvesen. said:

har du fått pris av enter? Det kommer "automagisk" etter fri måneden, det er den jeg har nå enn så lenge da prisen virket ok ift coverme prisen. 

Ja, jeg snakket med de nå. Med riktig kjørelengde og bonus ble det ca 1900 kr alt inkludert. Det er i hvert fall en del bedre. Får sjekke noen flere steder.

Skrevet
Salvesen. skrev (11 minutter siden):

Det er ikke å være superhelt å kjøre 1-2timer over anbefalt tid for matpakkekjørere.. Snakk om å overdramatisere :D

Skrevet
Salvesen. skrev (1 minutt siden):

jada, trening er bra. Men vist en alltid tenker at det er null problem for "meg" å kjøre 10 timer for jeg gjør jo dette så ofte så lurer en seg selv til slutt. Og ofte tenker en overevne om seg selv og det er bedre å få innput utenifra. 

Heldigvis har moderne biler begynt å få mekanismer for å detektere dette, men personlig er erfaringen min ikke så bra for disse systemene. Enten er de for sensitive og trigger konstant, eller trigger de "aldri". Forhåpentligvis blir de bedre :)

Bilkjøring er ikke "verdensmesterskap", så man skal ikke tyne grensene, ikke sine egne engang. Så absolutt enig i at man aldri skal forlede seg selv til å tro at ting går så flott, "for jeg er så flink og dette kan jeg ut og inn".

Alltids vurdere sin egen form, og kjør (eller la være) etter det.

👍

• Liker 1
Skrevet
Espen Hugaas Andersen skrev (Akkurat nå):

Ja, jeg snakket med de nå. Med riktig kjørelengde og bonus ble det ca 1900 kr alt inkludert. Det er i hvert fall en del bedre. Får sjekke noen flere steder.

Ang. kjørelengde hvordan stiller det seg om man forsikrer for 15000km I selskap nr1 og bytter til selskap nr2 etter et halvår og oppgir kmstand og ønsker nye 15000km? Altså skifter på halvårs intervall? Kom bare til å tenke på at det trikset fungerte fint I ungdommen for å kjapt få bonus opp siden 6mnd ga 10% økning slik at en kunne få 20% i året ved hyppige bytter. Nå blir det vel styrete å holde på med, men om det kutter prisen med 8-900kr mnd så er det nå mye penger for en telefon samtale å bytte. 

Skrevet
Espen Hugaas Andersen skrev (2 timer siden):

Hva har folk fått av forsikringstilbud på ny Model Y?

Jeg undersøker fortsatt mulighetene, men selv med fagforeningsrabatt og 75% bonus havnet det hos Tryg på omtrent 2,5k per måned alt inkludert for beste forsikring. Riktignok med 30k km, per år, men det er fortsatt ca dobbelt av min gamle Model X med samme kjørelengde! Det virker dyrt.

Jeg betaler 619,- per måned + trafikkforsikringsavgift for min Juniper hos Fremtind. 20K km, 75%

Skrevet
Espen Hugaas Andersen skrev (5 minutter siden):

Sjekk coverme, du får pris på "sekundet" på nettsidene. Det er ett estimat men jeg opplevde iallefall at det stemte. 

Skrevet
1 minute ago, minim said:

Ang. kjørelengde hvordan stiller det seg om man forsikrer for 15000km I selskap nr1 og bytter til selskap nr2 etter et halvår og oppgir kmstand og ønsker nye 15000km? Altså skifter på halvårs intervall? Kom bare til å tenke på at det trikset fungerte fint I ungdommen for å kjapt få bonus opp siden 6mnd ga 10% økning slik at en kunne få 20% i året ved hyppige bytter. Nå blir det vel styrete å holde på med, men om det kutter prisen med 8-900kr mnd så er det nå mye penger for en telefon samtale å bytte. 

Mener du får avkorting av forsikringsutbetaling om du kjører betydelig over 1250 km/mnd og havner i en ulykke. Slik jeg skjønner det vil de regne nøyaktig hvor mange km du har betalt for til ulykkesdatoen og sammenligne med km-standen.

Skrevet
minim skrev (4 minutter siden):

De har skjerpet inn på dette. Før trengte man kanskje bare ha forsikring i noen få måneder, så kunne man bytte og få lagt til ett års bonus. Nå er ikke det like lett.

Du sparer vel ikke km med  mindre du lyver litt om km-stand. Men det kan slå tilbake dersom du krasjer, og km viser lavere enn det du oppga ved bytte, som er måten å "jukse" seg til mer km i praksis.

• Innsiktsfullt 1
Skrevet
Espen Hugaas Andersen skrev (1 minutt siden):

Mener du får avkorting av forsikringsutbetaling om du kjører betydelig over 1250 km/mnd og havner i en ulykke. Slik jeg skjønner det vil de regne nøyaktig hvor mange km du har betalt for til ulykkesdatoen og sammenligne med km-standen.

Ja. Uten å ha finest avtalen så regner jeg med at kilometerstand er årlig og ikke månedlig?

Kjøper man f.eks 16k km årlig og skal benytte mesteparten av dem I ferien på langtur i juli så er man gjerne over km stand om den beregnes pr måned fra august til november før man treffer 16k snittet ved årssslutt. Vet ikke om den forklaringen kun ga mening I mitt hode men :p

Skrevet (endret)
21 minutes ago, Snowleopard said:

Ja, man kan faktisk lære seg noen teknikker for å holde seg mer opplagt og involvert i kjøringen. F.eks sliter jeg litt med å blir trøtt etter noen timer på veien (f.eks E6 rundt Namsskogan kan være litt drøy), men lydbok fungerer fint til å holde meg våken og fokusert. Da har jeg noe å holde hjernen engasjert.

Endret av Espen Hugaas Andersen
Skrevet (endret)
1 minute ago, minim said:

Ja. Uten å ha finest avtalen så regner jeg med at kilometerstand er årlig og ikke månedlig?

Kjøper man f.eks 16k km årlig og skal benytte mesteparten av dem I ferien på langtur i juli så er man gjerne over km stand om den beregnes pr måned fra august til november før man treffer 16k snittet ved årssslutt. Vet ikke om den forklaringen kun ga mening I mitt hode men :p

Tror ikke de vil bry seg med noen prosent over det bilen skal være på. Men 100% over? Det ville jeg forvente at de reagerer på.

Endret av Espen Hugaas Andersen
Skrevet
Snowleopard skrev (Akkurat nå):

De har skjerpet inn på dette. Før trengte man kanskje bare ha forsikring i noen få måneder, så kunne man bytte og få lagt til ett års bonus. Nå er ikke det like lett.

Du sparer vel ikke km med  mindre du lyver litt om km-stand. Men det kan slå tilbake dersom du krasjer, og km viser lavere enn det du oppga ved bytte, som er måten å "jukse" seg til mer km i praksis.

Snakker ikke om å jukse, men om du har 100k km på bil i selskap 1 første halvår og tegner for 15k km. Så etter 6mnd skifter man til selskap 2 og oppgir 115k km og ønske om 15k årlig. Da oppgir man korrekt hele veien, men har brukt opp km i selskapet en går i fra litt før tiden. 

Skrevet
Espen Hugaas Andersen skrev (4 minutter siden):

Det kan du lett argumentere på, litt avhengig av når du kjører/når ulykken skjer.

F.eks. vil du i snittet ta hensyn til km som kjøres om sommeren. F.eks. du kjører ca 1000 km i måneden, men i løpet av sommeren så kjører du kanskje 6000 km, da må du jo forsikre for 18 000 som er grensa hos mange selskap. Skjer ulykken da i september, og du da ligger lagnt over fordi forsikringen startet fra medio juni, så har du en betydelig tungtveiende grunn til at du ligger langt over et snitt på 1500 km i måneden!

Skrevet
minim skrev (2 minutter siden):

Snakker ikke om å jukse, men om du har 100k km på bil i selskap 1 første halvår og tegner for 15k km. Så etter 6mnd skifter man til selskap 2 og oppgir 115k km og ønske om 15k årlig. Da oppgir man korrekt hele veien, men har brukt opp km i selskapet en går i fra litt før tiden. 

Det meldes nok inn når du flytter forsikringen, så er du mer enn litt over, kan du få tilleggskrav for overkjørt fra det gamle selskapet.

Skrevet
Espen Hugaas Andersen skrev (9 minutter siden):

Tror ikke de vil bry seg med noen prosent over det bilen skal være på. Men 100% over? Det ville jeg forvente at de reagerer på.

Er det jeg lurte litt på. Man er jo egentlig ikke over hos det nye selskapet siden de skal ha oppgitt km stand ved inngåelse av avtale. Da starter jo risken og perioden hos de på null ved nytt kundeforhold. De har nok sikkert noe i vilkårene for å hindre dette i motsetning til det med bonus som jeg nevnte som var et kjent "smutthull" før. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...