Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Jeg ble slått til, erstatning?


Uferdig Setnin

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg ble slått til ettpar ganger på arbeid. Han har annerkjent straffeskyld. Hva gjør jeg?

 

Kan jeg kreve erstatning for tapt arbeidstid og provisjonslønn? Og evt for slagene jeg ufrivillig tok imot?

 

Eller skal jeg be han om å gjøre opp for seg uten å blande inn politiet?

 

Ble anbefalt å la arbeidsgiveren sende inn yrkesskade til nav, å ta kontakt med arbeidsgivers forsikringsselskap, samt å gi beskjed til politiet om at jeg krever oppreisningserstatning.

Endret av Noxz
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan sikkert kreve erstatning for tapt inntekt hvis din lege kan dokumentere skadene dine, disse er påført av den som slo og det gjør deg ute av stand til å utføre jobben.

 

Du kan antagelig søke om oppreisning men slik det høres ut så regner jeg ikke med at det vil komme noen vei.

 

En evt anmeldelse vil potensielt føre til bøtelegging av voldsutøvende, men det er ikke penger som går til deg.

 

I Amerika er det antagelig slik at du kunne påstått alle mulige psykiske og fysiske lidelser og saksøkt den andre sønder og sammen, men ikke her i norge så vidt jeg kjenner til.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

ganske avhengig av å tjene mest mulig, fordi jeg er sunnmøring

  :grin:

 

Jeg har aldri møtt hverken venninda eller typen tidligere.

 

 

Her falt jeg av.. En venninne du aldri har truffet? Mener du at dette er en nettvenn/nettflørt, og typen ble sur på deg fordi dama har flørtet med noen andre på nett? 

Endret av toth
  • Liker 6
Lenke til kommentar

Hvis du anmelder, som du har gjort, så kan du søke voldsoffererstatning. Jeg fikk det etter å ha blitt slått til i nakken med en biljardkø helt uoppfordret. Ikke så mye, mer en symbolsk sum. Men fikk det.

Da hadde enten du eller motstanderen forsikring mistenker jeg, skal nok mere til en blåmerke eller ripete hud for å få erstattning. Med mindre du må til sykolog eller sykehus med skadene. Normaltsett er med rettsak hvis noen blir alvorlig skadet eller syke\døde man kan få erstattning. Hva med å snakke med politadvokat? De vet vel hva du har rett på i slike skader. Men tror det skal være mere til før du får noe særlig penger. Muligens poltiet vurder å kreve den som skadet deg for penger.

Endret av LMH1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

En kompis fikk knekt nesen en gang, tror han fikk i overkant av 10.000 kr i voldsskadeerstatning.

Jeg fikk selv knekt kjeven ved en annen anledning. Fikk 25.000 kr.

Så lenge du kom fra det med helsa i behold, tror jeg ikke du får noe ut av det. To slag er ikke nok til erstatning, med mindre du kan dokumentere skader. Eller er god til å lyve på deg f.eks. traumer eller PTSD.

 



Anonymous poster hash: e4a43...ba5
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så spørs vel om skadene er så store at det kan kalles for skader.

At man har tapt 200 kr i lønn regnes vel muligens som tap, men tror ikke slikt tap regnes med her.

Selvfølgelig man man forsøke å ta saken dit. Men ikke tro du vil få særlig mye.

 

200,- tilsvarer under en time for de fleste. Men ja, tap av lønnsinntekt (f.eks. på grunn av behov for sykemelding eller legebehandling) vil være slik du kan få erstatning for. Legeutgifter annen type tap du vil kunne få erstatning for.

 

I tillegg har du oppreising, som er erstatning for en ikke-økonomisk skade.

Lenke til kommentar

Dette har ingenting med yrkesskade å gjøre! Yrkesskader er noe som oppstår i arbeidstiden din, ikke på fritiden.
Hvorfor skulle arbeidsgiver ville gjøre dette? Det medfører et stort og byråkratisk apparat med sykemeldinger og HMS-rapporter.

Det er heller ingen "skade" å snakke om i dette tilfellet, med mindre du har brukket noe. Hva er det egentlig du vil ha betalt forsikringspenger for? Dette er ment å dekke reelle skader, ikke en liten blåveis...

Lenke til kommentar

Dette har ingenting med yrkesskade å gjøre! Yrkesskader er noe som oppstår i arbeidstiden din, ikke på fritiden.

Hvorfor skulle arbeidsgiver ville gjøre dette? Det medfører et stort og byråkratisk apparat med sykemeldinger og HMS-rapporter.

 

Det er heller ingen "skade" å snakke om i dette tilfellet, med mindre du har brukket noe. Hva er det egentlig du vil ha betalt forsikringspenger for? Dette er ment å dekke reelle skader, ikke en liten blåveis...

 

Jeg var jo på arbeid?

Lenke til kommentar

Det er viktig at du gir relevant info slik at folk kan komme med råd som treffer ein situasjon.

 

Såvidt meg bekjent er det ikke så mye som endrer seg. Eneste forskjellen er vel at dersom det skjedde i arbeidstiden så er det arbeidsgiver som skal ta initiativet. De skal sende deg utredning hvor du får dokumentasjon for skadene dine.

Lenke til kommentar

Les deg opp her:
https://www.overgrep.no/hva-er-oppreisningserstatning/

 

Du kan få erstatning hvis det medførte kroppsskade. Selv et blåmerke er å regne som en "skade".
Hvis du ikke fikk noen skade kan du likevel søke oppreisning etter straffelovens paragraf 271: Kroppskrenkelse.

Men det krever at du anmelder vedkommende til politiet. Men situasjonen din virker såpass lite alvorlig, så jeg stiller meg tvilende på at det er noe særlig å hente...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...