Gå til innhold

Chili fjerner SMS-aktivering for Fri Data


Anbefalte innlegg

Faktum er at dette blir et 1 TB abonnement med hastighetsbegrensning på 3 mbps. Det er det man får ut av det hvis man bruker nettet maksimalt 24 timer i 30 dager. Chilli må selv kjøpe data siden de ikke eier mobilsenderne og chili betaler i volum.

Men med den logikken er Telia sitt ett 4TB abo da...
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Æsj, ikke en bra løsning for meg. Tror nok jeg må bytte operatør nå. Har dager hvor jeg bruker veldig mye 5-10 og dager hvor jeg bruker nada. Ligger på ca. 50-70 GB I måneden.

 

Dette abonnementet passer ikke mine datatopper i det hele tatt, men nå blir det nok bedre for folk flest.

 

Sykt å rakke ned på Telia for to dager siden og lansere det samme selv - faktisk litt latterlig.

  • Liker 8
Lenke til kommentar

Men med den logikken er Telia sitt ett 4TB abo da...

 

Nei, Telia har også 3 mbps og hvis du laster ned 24 timer 30 dager i uka så ender du opp med litt over 1 TB data som er mulig å forbruke i den måneden. Hvis hastigheten er den dobbelte, altså 6 mbps så ville du klart å laste ned 2 TB data på en måned. Så hvis du laster ned 24 timer med 300 mbps i 30 dager så ville du klart å laste ned 100 TB data som er 100 000 gigabyte. Så tenk deg fri hastighet og fri kvote så kan du begynne å forstå at hastigheten eller volumet er nødt til å begrenses i et mobilnettverk.

Endret av สูง โทรลล์
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nei, Telia har også 3 mbps og hvis du laster ned 24 timer 30 dager i uka så ender du opp med litt over 1 TB data som er mulig å forbruke i den måneden. Hvis hastigheten er den dobbelte, altså 6 mbps så ville du klart å laste ned 2 TB data på en måned. Så hvis du laster ned 24 timer med 300 mbps i 30 dager så ville du klart å laste ned 100 TB data som er 100 000 gigabyte. Så tenk deg fri hastighet og fri kvote så kan du begynne å forstå at hastigheten eller volumet er nødt til å begrenses i et mobilnettverk.

Telia har 3mbps pr SIM og støtter 4 SIM

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det som virker så veldig smart med denne løsningen er at det vil i stor grad hindre de fleste fra å bruke mye data. 5*30=150. Så 5GB med maksimal hastighet om dagen blir 150gb på 30 dager... Tror de fleste blir å sitte en stund hvis man vil laste ned store filer med 3mb/s.

Endret av Mrocket_
Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

 

Presis.

 

"Fri data er en arbitrær mengde data som vi definerer hva er.

I dette tilfelle opptil 5 GB per dag.

40 GB per mnd er ikke fri data."

 

Retorikken deres har absolutt forbedringspotensiale.

Det hadde forsåvidt vilkårene deres også, men etter alt å dømme har de nå forbedret seg kraftig på dette vesentligste punktet.

 

 

 

 

 

Nei, ikke 40 GB data!

Du kan bruke litt over 1000 GB på en måned hvis du har nedlastinger gående 24 timer i døgnet 30 dager måneden med 3 mbps hastighet!

(Med fratrekk volum for opplasting, det er umulig å kun laste ned data uten å sende litt trafikk andre veien samtidig)

 

 

 

- Om man kun tar utgangspunkt i download så stikker Chili av med seieren over Telia med 115GigaByte og 300MegaByte mer i teoretisk download.

Og det på tross av "5GB"-grensen pr. dag før hastigheten senkes til 3Mbit/s.

 

Dog skulle nok mange ønsket at hastigeten var litt høyere i strupet tilstand.

Fordi f.eks. YouTube-Teamet anbefaler minimum 2,500Mbit/s i stabil båndbredde for lag-fri playback av innhold i "HD"(1280*720), 5,000Mbit/s for "FULL-HD"(1920*1080) og 20,000Mbit/s for "UHD-4k"

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dagskvote på 5 GB gir ingen mening ved fri hastighet. Det hadde vært bedre å ha en cap på båndbredde fra første stund men noe høyere enn 3 Mbps. Fri hastighet gir først mening ved 15-35 GB per dag.

 

La oss se nærmere på hvor lenge 5 GB holder.

266.64 minutter | 4.444 timer | 2500 "kilobit/sec (kbps)" = 1.125 "gigabyte/hour (GB/hr)"

111.06 minutter | 1.851 timer | 6000 "kilobit/sec (kbps)" = 2.7 "gigabyte/hour (GB/hr)"

66.66 minutter | 1.111 timer | 10000 "kilobit/sec (kbps)" = 4.5 "gigabyte/hour (GB/hr)"

33.3 minutter | 0.555 timer | 20000 "kilobit/sec (kbps)" = 9 "gigabyte/hour (GB/hr)"

26.64 minutter | 0,444 timer | 25000 "kilobit/sec (kbps)" = 11.25 "gigabyte/hour (GB/hr)"

22.2 minutter | 0.370 timer | 30000 "kilobit/sec (kbps)" = 13.5 "gigabyte/hour (GB/hr)"

13.32 minutter | 0.222 timer | 50000 "kilobit/sec (kbps)" = 22.5 "gigabyte/hour (GB/hr)"

8.88 minutter | 0.148 timer | 75000 "kilobit/sec (kbps)" = 33.75 "gigabyte/hour (GB/hr)"

6.66 minutter | 0.111 timer | 100000 "kilobit/sec (kbps)" = 45 "gigabyte/hour (GB/hr)"

5.28 minutter | 0.088 timer | 125000 "kilobit/sec (kbps)" = 56.25 "gigabyte/hour (GB/hr)"

4.44 minutter | 0.074 timer | 150000 "kilobit/sec (kbps)" = 67.5 "gigabyte/hour (GB/hr)"

 

En vanlig strømmehastighet 6000 kbps holder i 111 minutter, under 2 timer. Det vil gi avbrudd så da kan man like gjerne strømme i 2500 kbps fra første sekund da man ikke har glede av fri hastighet fordi kvoten blir brukt opp alt for raskt. Hvis man laster ned ved full hastighet vil kvoten være brukt opp på få minutter.

 

Hvor store må dagskvotene være før man kan ha glede av fri hastighet før den settes ned til 3 Mbps?

Tar utgangspunkt i en videostrøm med bitrate 6000 kbps siden det er en rate som gir greit bilde og en mere jordnært enn å ta eksempel i flere titalls eller hundretalls Mbps.

 

6000 "kilobit/sec (kbps)" = 2.7 "gigabyte/hour (GB/hr)"

 

5 GB kvote, 5/2.7 = 1.851 timer

10 GB kvote, 10/2.7 = 3.703 timer

15 GB kvote, 15/2.7 = 5.555 timer

20 GB kvote, 20/2.7 = 7.407 timer

25 GB kvote, 25/2.7 = 9.259 timer

30 GB kvote, 30/2.7 = 11.111 timer

35 GB kvote, 35/2.7 = 12,962 timer

40 GB kvote, 40/2.7 = 14,814 timer

45 GB kvote, 45/2.7 = 16.666 timer

50 GB kvote, 50/2.7 = 18,518 timer

 

Ved 5 GB kvote vil man raskt få avbrudd så hvis man har tenkt å holde på 2 timer eller mer så kan man like gjerne sette 2500 kbps fra starten av.

Ved 10 GB kvote kan man ha en kort økt på 3 timer uten problem.

Ved 15 GB kvote kan man ha en middels økt eller to korte økter.

20-30 GB burde holde for de fleste.

35-50 GB er for de som strømmer hele dagen.

 

Poenget er ikke at man må ha 35 eller 50 GB per dag, men at 5 GB er så lite at det ikke gir en mening. Hadde skjønt 10 GB, selv om det også er lite så er det i det minste nok til å utføre litt. Dagskvote på 5 GB er som å bruke hele dagen på gå 2 mil hver vei til og fra butikken for å kjøpe 0.25 liter melk. Hvis man først skal gå så langt bør man minst handle noen liter for at det skal være verdt det. Skal man først ha en kvote må den være stor nok til at man ikke får struping straks man er kommet i gang.

 

5 GB var ikke nok da meldinger for påfyll var påkrevd og det er heller ikke nok nå. Se til utlandet. Når de har 20 GB bør man minst ha 25 GB per dag i Norge.

 

Folk flest burde greie seg med modem på 2400 baud. Folk får greie seg med mail og IRC. Man får nok koblet til mailserveren etter noen tidsavbrudd.

Endret av BadCat
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Mobilnettet er ulikt fibertilkoblingen mange har hjemme. Det samme gjelder hvis du kobler til wifi router hjemme og alle i familien bruker wifi samtidig. Det er nok at 19 åringen som sitter og laster ned torrents og streamer 4k gjør nettet tregt for alle andre i familien. Det er muligens 4 i familien og 3 opplever da at nettet er tregt. Offentlige wifi stasjoner er som regel veldig veldig trege på grunn av mange brukere.  En mobilmast er som en wifi router men her er det ikke 4 stykker som er tilkoblet samtidig, det er hundrevis eller tusenvis som deler hver basestasjons kapasitet. Hvis alle skal få full fart fra en basestasjon så må det bygges en basestasjon pr. bruker men det er ikke mulig på grunn av at det er ikke nok frekvenser tilgjengelig for det. Hver frekvensblokk koster milliarder. Mulig dere som vil ha 500 mbps med fri nedlastingsmengde kjøper frekvenser og bygger egen basestasjon hvis dere har flere hundere millioner eller milliarder å bruke på det da :-) Alle som leverer fiber eller kabel internett leverer faktisk hastighetbegrenset nett og det eneste som er nytt nå er at mobilt internett får samme vilkår som kablet internett. Hvor mange klager til sin internett leverandør og sier hvorfor får jeg ikke ubegrenset? For barn som leser dette vil jeg forklare dette på en annen måte. Tenk deg at du har bursdag og inviterer hele klassen på burdagsfest. Du har en stor kake som alle skal få sin bit av. Hvis en bølle i klassen tar et dobbelt så stort kakestykke, eller kanskje halve kaka for seg seg, så blir det mindre kake å dele for resten av klassen. 

Endret av สูง โทรลล์
  • Liker 2
Lenke til kommentar

både telia og chili burde bytte navn på sine såkalte "fri data"

Heller kalt de "På nett 24/7". Fri data er uendelig data du klarer på en måned.

Men vi vet at det er umulig i Norge. Jeg synes dette begynner og hjelpe, og jeg tror begge disse abonnemang hjelper de tusener av mennesker som fortsatt er på dårlig kobbernett med 2 mb inn og 0.3 mb ut.

Er et par tusen (om ikke fler?) bare i østfold som blir melka av de lokala ISP'ene på gamle kobberlinjer, og gammel ADSL abonnemang, og de sier fortsatt at "det er kun det du får".

Fikk nå høre de juger til sine kunder ang telia og chili også, og sier det ikke funker med deling.

 

Og de som maser om hastigheter i gigaklassen. PS: det bor folk utenfor sentrum også, som gjerne takker for 3mb, men helst 5 og over.

 

PS: finnes også folk som ikke får tilgang til både mobildekning, 4g eller fiber i norge.

Lenke til kommentar

Alle som leverer fiber eller kabel internett leverer faktisk hastighetbegrenset nett og det eneste som er nytt nå er at mobilt internett får samme vilkår som kablet internett. Hvor mange klager til sin internett leverandør og sier hvorfor får jeg ikke ubegrenset? For barn som leser dette vil jeg forklare dette på en annen måte. Tenk deg at du har bursdag og inviterer hele klassen på burdagsfest. Du har en stor kake som alle skal få sin bit av. Hvis en bølle i klassen tar et dobbelt så stort kakestykke, eller kanskje halve kaka for seg seg, så blir det mindre kake å dele for resten av klassen. 

 

Så du mener at hvis jeg bruker mer enn en kvote bare min internettleverandør kjenner til, så vil hastigheten min strupes? Og når jeg da ringer og klager, så vil de forklare at jeg har brukt opp kvota mi?

 

Jeg har aldri forsøkt å "bruke opp" internettet mitt hjemme, men jeg kjenner til en som i snakk med sin lokale bredhåndsleverandør fikk opplyst at han var på 3. plass i forbruk av data. Uten at det påvirket farten på noen måte.

 

Er helt med på at alle deler samme linje, og selvfølgelig vil andres bruk også strupe tilgjengelig kapasitet. Men dette er da ikke det samme som at én bruker får strupet linja fordi vedkommende har brukt opp kvota for dagen.

Lenke til kommentar

Så du mener at hvis jeg bruker mer enn en kvote bare min internettleverandør kjenner til, så vil hastigheten min strupes? Og når jeg da ringer og klager, så vil de forklare at jeg har brukt opp kvota mi?

 

 

 

Hastigheten din ER strupet. Du får den hastighteten du betaler for. Hvis du betaler for 10 mbit linje så får du 10 mbit linje. Hvis du betaler for 100 mbit så får du 100 mbit og du kan laste ned så mye du klarer. Hvis du kjøper chili eller telia x så får du 3 mbit linje og kan laste ned på 3 mbps 100 prosent av tiden i løpet av den måneden du betaler. I Teori kan du ikke laste ned mer enn litt over 1000 MB på grunn av at hastigheten er 3 mbps. Du kan laste ned dobbelt så mye data i løpet av en måned hvis du har 100 mbps internett linje hjemme enn om du abonnerer på en 50 mbps linje. Sånn er det bare. Kjører du bil i 100 kmt så kommer du dobbelt så langt som om du kjører i 50 kmt på samme tid. Vanskelig å forstå?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det som virker så veldig smart med denne løsningen er at det vil i stor grad hindre de fleste fra å bruke mye data. 5*30=150. Så 5GB med maksimal hastighet om dagen blir 150gb på 30 dager... Tror de fleste blir å sitte en stund hvis man vil laste ned store filer med 3mb/s.

Hadde vært bedre om man satte hastighets-begrensing etter 150gb i mnd og ikke 5gb om dagen. 5gb er vel akkurat nok nok til en 2t film i 720p.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...