Gå til innhold

Chili fjerner SMS-aktivering for Fri Data


Anbefalte innlegg

Hastigheten din ER strupet. Du får den hastighteten du betaler for. Hvis du betaler for 10 mbit linje så får du 10 mbit linje. Hvis du betaler for 100 mbit så får du 100 mbit og du kan laste ned så mye du klarer. Hvis du kjøper chili eller telia x så får du 3 mbit linje og kan laste ned på 3 mbps 100 prosent av tiden i løpet av den måneden du betaler. I Teori kan du ikke laste ned mer enn litt over 1000 MB på grunn av at hastigheten er 3 mbps. Du kan laste ned dobbelt så mye data i løpet av en måned hvis du har 100 mbps internett linje hjemme enn om du abonnerer på en 50 mbps linje. Sånn er det bare. Kjører du bil i 100 kmt så kommer du dobbelt så langt som om du kjører i 50 kmt på samme tid. Vanskelig å forstå?

 

Ikke vanskelig å forstå hva du mener når du nå skriver det litt mer i klarttekst. Men ganske klønete formulert i opprinnelig innlegg ja. Og fortsatt ganske på siden av hva artikkelen og øvrige kommentarer handler om.

 

Det vi snakker om her er jo at hastighet blir strupet etter forbruk. Det skjer ikke med bredbåndslinja. Uavhengig av bruk. Så villkårene er så absolutt ikke like mellom mobil og kablet internett. På mobil betaler man for mengde, på kabel betaler man for hastighet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ikke vanskelig å forstå hva du mener når du nå skriver det litt mer i klarttekst. Men ganske klønete formulert i opprinnelig innlegg ja. Og fortsatt ganske på siden av hva artikkelen og øvrige kommentarer handler om.

 

Det vi snakker om her er jo at hastighet blir strupet etter forbruk. Det skjer ikke med bredbåndslinja. Uavhengig av bruk. Så villkårene er så absolutt ikke like mellom mobil og kablet internett. På mobil betaler man for mengde, på kabel betaler man for hastighet.

 

Det nye er at nå har de begynt å ta betalt for hastighet, ikke for mengde. Vanligvis når man betaler for mengde så får du veldig lite data men betaler dyrt. Det er blitt helt vanlig i mange andre land med hastighet istedenfor volum på mobil så norge er bare et par år etter i tid. Det som gjenstår nå for at norge skal få samme valgfrihet som vi har i andre land, er at man begynner å selge abonnementene med kun hastighetsbegrensninger og ikke noe volumbegrensning. Det kalles også ubegrenset forbruk, bruk maks av hva hastigheten på nettet ditt er så kan de som er interesserte begynne å kalkulere hvor mange gigabyte det teoretisk er mulig å laste ned.

 

Jeg ønsker at disse abonnementene lanseres i norge, uten volumbegrensning, kun med hastighetsbegrensning fra første MB: 

 

Feks.

1 mbps til 99 kr måneden (for bestefar og 7 åringen)

2 mbps til 149 kr måneden

4 mbps til 279 kr måneden

6 mbps til 350 kr måneden

8 mbps ti 400 kr måneden

10 mbps til 450 kr måneden

15 mbps til 550 kr måneden

20 mbps til 700 kr måneden.

 

Når det kommer så er det mange som ikke trenger kablet internett lenger, og de fleste vil da ikke trenge wifi routeren lenger heller. Alle kan ha hver sin private internett sim på sin mobil og dele internett fra mobilens wifi hotspot for å koble datamaskinen til internett.

 

Også har jo Telia mulighet til databoost med maks hastighet i 1 time for de som virkelig har hastverk i de situasjonene det er nødvendig. Det koster litt ekstra men det er valgfritt om du vil kjøpe databoost eller ikke

 

Ideen med fri hastighet de første 5 gigabytene per dag er kanske bra for mange, men jeg hvis det skulle være en god ide så ville jeg nok heller ønsket å kunne få den høyere hastigheten når jeg har behov for det. Så kanskje en kvote med databoost på 1 time kunne inkluderes i abonnementene og at man kan velge å slå databoost av og på med en app på mobilien som teller ned minutt for minutt helt til 0 minutter, og at man da kan kjøpe ny databoost hvis man trenger mer høy hastighet.

 

Jeg har aldri hørt noen som har fast internett linje og fiber som faktisk noen gang har regnet på hvor mange gigabyte de faktisk kan klare å forbruke på en måned så hvorfor skal det være et stort tema når det gjelder mobilt internett?

Endret av สูง โทรลล์
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det nye er at nå har de begynt å ta betalt for hastighet, ikke for mengde. Vanligvis når man betaler for mengde så får du veldig lite data men betaler dyrt. Det er blitt helt vanlig i mange andre land med hastighet istedenfor volum på mobil så norge er bare et par år etter i tid. Det som gjenstår nå for at norge skal få samme valgfrihet som vi har i andre land, er at man begynner å selge abonnementene med kun hastighetsbegrensninger og ikke noe volumbegrensning. Det kalles også ubegrenset forbruk, bruk maks av hva hastigheten på nettet ditt er så kan de som er interesserte begynne å kalkulere hvor mange gigabyte det teoretisk er mulig å laste ned.

 

Jeg ønsker at disse abonnementene lanseres i norge, uten volumbegrensning, kun med hastighetsbegrensning fra første MB: 

 

Feks.

1 mbps til 99 kr måneden (for bestefar og 7 åringen)

2 mbps til 149 kr måneden

4 mbps til 279 kr måneden

6 mbps til 350 kr måneden

8 mbps ti 400 kr måneden

10 mbps til 450 kr måneden

15 mbps til 550 kr måneden

20 mbps til 700 kr måneden.

det hadde vert awesome men sånn som norge tviholder på prisene er det nokk langt unna. er dog intrisangt hva skjili har i tankene angående at man kan bruke som fibererstanging for lang eller kort tid. kansje noe ala databoost bere billigere?

Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

 

Ikke vanskelig å forstå hva du mener når du nå skriver det litt mer i klarttekst.

Men ganske klønete formulert i opprinnelig innlegg ja.

Og fortsatt ganske på siden av hva artikkelen og øvrige kommentarer handler om.

 

Det vi snakker om her er jo at hastighet blir strupet etter forbruk.

Det skjer ikke med bredbåndslinja.

Uavhengig av bruk.

Så villkårene er så absolutt ikke like mellom mobil og kablet internett.

På mobil betaler man for mengde, på kabel betaler man for hastighet.

 

 

 

 

 

Det nye er at nå har de begynt å ta betalt for hastighet, ikke for mengde.

Vanligvis når man betaler for mengde så får du veldig lite data men betaler dyrt.

Det er blitt helt vanlig i mange andre land med hastighet istedenfor volum på mobil så norge er bare et par år etter i tid.

Det som gjenstår nå for at norge skal få samme valgfrihet som vi har i andre land, er at man begynner å selge abonnementene med kun hastighetsbegrensninger og ikke noe volumbegrensning.

Det kalles også ubegrenset forbruk, bruk maks av hva hastigheten på nettet ditt er så kan de som er interesserte begynne å kalkulere hvor mange gigabyte det teoretisk er mulig å laste ned.

 

Jeg ønsker at disse abonnementene lanseres i norge, uten volumbegrensning, kun med hastighetsbegrensning fra første MB: 

 

Feks.

1 mbps til 99 kr måneden (for bestefar og 7 åringen)

2 mbps til 149 kr måneden

4 mbps til 279 kr måneden

6 mbps til 350 kr måneden

8 mbps ti 400 kr måneden

10 mbps til 450 kr måneden

15 mbps til 550 kr måneden

20 mbps til 700 kr måneden.

 

Når det kommer så er det mange som ikke trenger kablet internett lenger, og de fleste vil da ikke trenge wifi routeren lenger heller.

Alle kan ha hver sin private internett sim på sin mobil og dele internett fra mobilens wifi hotspot for å koble datamaskinen til internett.

 

Også har jo Telia mulighet til databoost med maks hastighet i 1 time for de som virkelig har hastverk i de situasjonene det er nødvendig.

Det koster litt ekstra men det er valgfritt om du vil kjøpe databoost eller ikke

 

Ideen med fri hastighet de første 5 gigabytene per dag er kanske bra for mange, men jeg hvis det skulle være en god ide så ville jeg nok heller ønsket å kunne få den høyere hastigheten når jeg har behov for det.

Så kanskje en kvote med databoost på 1 time kunne inkluderes i abonnementene og at man kan velge å slå databoost av og på med en app på mobilien som teller ned minutt for minutt helt til 0 minutter, og at man da kan kjøpe ny databoost hvis man trenger mer høy hastighet.

 

Jeg har aldri hørt noen som har fast internett linje og fiber som faktisk noen gang har regnet på hvor mange gigabyte de faktisk kan klare å forbruke på en måned så hvorfor skal det være et stort tema når det gjelder mobilt internett?

 

 

 

- Regnestykket er og blir jo teknisk sett det samme uansett om det er snakk om Internetter hjemme eller om det er på Mobilen.

 

Forskjellen ligger i at Internett på Mobilen så langt har vært kvotebasert.

I motsettning til Internettet hjemme som for forbrukernes vekommende har tilsynelatende vært basert på hastighets-trinn.

Når jeg først fikk tilgang til min egen bredbåndsoppkobbling så fikk jeg faktisk strupet hastigheten på grunn av for høyt forbruk.

Jeg måtte ringe kundeservice og love at jeg skulle begrense meg i tiden fremover.

 

Grunnen til at folk(NB!...: Myself included!) så iherdig regner på teoretiske mengder med data er for å sette ting litt i perspektiv sammenlignet med kvotene man så lenge har vært vant til å leve med.

 

Ironisk nok så er det i utgangspunktet ikke kvotene selv som er problemet, men at de ble et problem av den ekstreme hastighetsøkningen de senere årene.

 

 

Om ikke direkte i målestokk, så bør disse to aspektene i hvert fall stå litt i still med hverandre.

 

Det er som kjent forskjell på 1bit og 1YByte, for å sette ting litt på spissen.

Data'en flyr fort ut av vinduet når man øker hastigheten, og man skal ikke langt opp i hastighetstigen før det er snakk om svimmlende mengder med data.

 

Kapasitet er viktig for oss forbrukere, men det minst like viktig for leverandørene, om ikke mer viktig.

Deres kapasitet avgjør nemlig vår, for å si det på den måten.

 

Takhøyde er kjekt å ha i de fleste tilfeller, der er datakvote intet untak.

Aller helst bør takhøyden være så passe høy at man ikke skaller hode i taket selv om man skulle finne på å stå på en stol eller et bord, metaphorically speaking.

Lenke til kommentar

Hastighetsperren er faktisk veldig nyttig. Med fri fart vil youtube automatisk velge beste kvalitet og det helt unødvendig fordi folk flest ser ikke forskjellen og skjønner ikke at de storbruker data som gjør at batteriet går fort tomt. Med sperren så blir kvaliteten bra nok for de fleste. Mobilnettet er ikke bygget for at alle folk i landet skal streame video på maks kvalitet!

Du må jo forstå at alle folk i landet ikke sitter samtidig og streamer YT videoer i høy kvalitet samtidig.

Ikke minst, så ser ikke alle mobilbrukere på YT heller.

Dette er bare en dårlig unnskyldning av operatørene å få oss til å tro at ALLE i Norge begynner å streame video i høy kvalitet hvis de gir tilgang til ubegrenset data med maks fart.

Hvorfor har de ikke dette "problemet" i andre land?

Lenke til kommentar


 



 



Da gjenstår det bare at de kutter ut den latterlige hastighetssperren og slutter å kaste ut storforbrukerne da.


 

 


Hastighetsperren er faktisk veldig nyttig.
Med fri fart vil youtube automatisk velge beste kvalitet og det helt unødvendig fordi folk flest ser ikke forskjellen og skjønner ikke at de storbruker data som gjør at batteriet går fort tomt.
Med sperren så blir kvaliteten bra nok for de fleste.
Mobilnettet er ikke bygget for at alle folk i landet skal streame video på maks kvalitet!


 

 

- Batteriproblematikken er en smal sak å fikse.
Problemet er at Mobil-TLF produsentene har fått for seg at Mobil-TLF'ene på død og liv skal være så papirtynne.

Personlig så vil jeg mye heller ha en Mobil-TLF på 1 til 3cm.
Om det potensielt kan dobble eller muligens tripple batterikapasiteten sammenlignet med det som er vanlig i dag.

La oss si at en produsent slipper en Mobil-TLF på 7" med UHD-4k-oppløsning og at den får, la oss si, et 4000mAh batteri.
Samtidig så slipper samme produsent en mindre modell på 3,5" med UHD-2k-oppløsning.
Da vil nok tradisjonelt sett denne minste modellen få et batteri på 2000mAh for å holde tykkelsen nede.

Bare tenk på hvor lenge den minste modellen hadde holdt ut mellom hver lading med et batteri på 4000mAh eller mer.
Problemet er at batteriene i dag er så utkjevlet at det er direkte latterlig.
I stedet for å slippe den minste modellen med et tykkere batteri på 4000mAh, på lik linje som modellen på 7".
Produsentene bruker bare "pepperkakeformer" for å skjere ut et mindre batteri for å spare på tykkelsen.

Min "Sony Xperia XZ2 Compact" med et batteri på 2760mAh må støtt og stadig lades, selv om at den stort sett bare ligger på standby.
Må ærlig innrømme at jeg savner min gamle "Nokia N97" med byttbart batteri.
Den ble orginalt levert med et batteri på 1760mAh, men det byttet jeg etter hvert ut med et på 3600mAh.
Etter det så holdt den det gående i opp til ni dager ved konservativt bruk.
Og i to til fire dager ved relativt heftig bruk.

Modellene i dag skal liksom være så energi effektive, men samtidig så er de også mer avanserte og i så måte mer kravstore når det kommer til batteriet.
At et kraftigere batteri vil fordyre en Mobil-TLF, det er et pristillegg jeg mer enn gjerne betaler om det betyr at jeg får en Mobil-TLF som holder ut lenge mellom hver lading.
På den måten så vil ikke YouTube eller en hvilken som helst annen streaming-tjeneste være et problem, selv på høyeste oppløsning.

Det er både veldig trist, ironisk og paradoksalt, men på lik linje som med Data-kvoter så henger også batterikapasitet etter relativt til andre teknologiske fremskritt.
Min første Mobil-TLF en "Motorola T180" hadde et batteri på 850mAh , if memory serves...
Den holdt det gående i opp til to uker liggende i standby, eller over en uke ved bruk.
Den var riktig nok ikke særlig energi effektiv, men så var den ikke akkurat så super avansert heller da.
Med et batteri på 1700mAh så hadde den kanskje holdt ut i en hel måned liggende i standby, og muligens to hele uker ved bruk.

Potensialet er der, men det virker bare ikke som dem bryr seg noe særlig så lenge Mobil-TLF'ene er så tynne som mulig.
Jo oftere man lader batteriet, desto kjappere sliteste det ut.
Og med tanke på at batteriet i dag ikke normal sett er byttbart for hvermansen, så må vi bytte Mobil-TLF oftere enn mange skulle ønsket.
Dog noe Mobil-TLF produsentene tjener godt på.


 

Endret av BizzyX78
Lenke til kommentar

Det blir å teste Ice med "data frihet". Det blir levert 10 Mbps og ikke utdaterte 3 Mbps slik som enkelte operatører mener er nok. Enhver aktiv bruker av nett vet at 3 Mbps ikke er nok. 10 Mbps holder til det meste utenom streaming av 4K.

 

Tror du virkelig fortsatt at noen struper til 3 Mbps fordi de mener "det er nok"?

Lenke til kommentar

De vet det ikke er nok, men det driter de i så lenge det kommer penger.
 

The existing 4G ecosystem can support average data speed of 25mbps, a maximum of 150mbps and typically about 2,000 active users per square kilometre.Dec 19, 2018


I Norge bor det stort sett ikke nok mennesker per kvadratkilometer i bebygde strøk til å makse ut LTE-A. Det er ingen unnskylding for ikke å levere.
 

Tetthetstall for antall mennesker per kvadratkilometer i de enkelte stater er ofte intetsigende eller vanskelig sammenlignbare. Eksempelvis er befolkningstettheten 2 i Mongolia, 9 i Russland, 14 i Norge, 505 i Nederland og nesten 8000 i Singapore (2016).

Disse tallene sier ikke noe om hva som er bebodd, hva som er ubebodd og hva som er ubeboelig. Tall for folketetthet forteller også lite om befolkningspress. Et land som er tett befolket, kan være i stand til å øke folketallet betydelig, mens et mer spredt bosatt område eller land kan ha stagnasjon i folketallet som et fornuftig mål.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar

Hadde vært bedre om man satte hastighets-begrensing etter 150gb i mnd og ikke 5gb om dagen. 5gb er vel akkurat nok nok til en 2t film i 720p

Er helt enig der, men igjen Chili taper jo praktisk talt penger på å la folk bruke et 200GB Mobilt Bredbånds abboment for 799kr på mobilen for 499kr ... Så da er det vel en selvfølge at dem setter grenser ...

Endret av Mrocket_
Lenke til kommentar

Hvordan kan man forholde seg til chili? Alt er jo usikkert og de forandrer retningslinjer i abonnementet som det passer dem, hva skjer i neste uke tro? BTW glad for at de startet med "fri" data, ellers hadde vel ikke telia komme på banen med X.

Forandringen som økte prisen og innførte SMS-aktivering ble kunngjort på forhånd og folk fikk muligheten til å bytte abonnement.

 

Denne forandringen, som er til kundenes fordel, krever ikke like stor grad av informasjon.

 

Abonnementet er imidlertid for dyrt. De burde satt ned prisen til 399 igjen.

Lenke til kommentar

Det blir å teste Ice med "data frihet". Det blir levert 10 Mbps og ikke utdaterte 3 Mbps slik som enkelte operatører mener er nok. Enhver aktiv bruker av nett vet at 3 Mbps ikke er nok. 10 Mbps holder til det meste utenom streaming av 4K.

Hadde jeg vært sikker på at jeg hadde hatt god dekning over alt kunne jeg også hoppet over til Ice. Jeg vet dessverre ikke om jeg faktisk ville fått de ubegrensede dataene det er snakk om, da jeg ville risikert å hoppe over på det andre nettverket som ikke er Ice sitt eget, der ubegrenset data ikke gjelder lenger.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...