Gå til innhold

Konkurrentene langer ut mot Telias nye abonnement


Anbefalte innlegg

Jo det syns jeg, betale dyrt for sneilefart.

Greit at levrandørene må ha inntekter, men e borettslag bor det kanskje 400 mennesker x 150 kr måneden = tjener jo levrandøren 60 000 kr bare på det. Så kommer de som oppgrader til 500 mbit i tilegg.

At eldre eller enkelte ikke trenger bredbånd tas ikke hensyn til de kan bare flytte.

 

Om du sammenligner med andre abbonement med 40GB er ikke dette priset spesielt høyt. At de capper deg til 3Mb/s (som er nok til daglig bruk, som nettaviser, facebook, nettbank også videre) gjør at produktet er praktisk brukbart også etter at du har passert 40GB. Husk at konkurentene typisk capper til 128kb/s, som i praksis er for lavt til å være spesielt praktisk brukbart.

 

Videre har du åpenbart ikke formening om fortjeneste. I det tenkte eksempelet ditt vil de ha 60k i omsetning. Det er imidlertid ikke 60k i fortjeneste. Husk at ting koster, både å bygge og drifte. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Men det ER derimot ubegrenset. Selv om hastigheten går ned til 3Mbps.

 

Poenget mitt var at de på den ene siden går ut og presiserer at de selv ikke mener abonnementet er ubegrenset, samtidig som de på den andre siden markedsfører det som akkurat det. Det blir litt dobbelt spill.

 

Jeg skjønner hvor du vil, og min subjektive holdning er at jeg er enig med deg i at det abonnementet gir meg og mitt bruksmønster mer data enn jeg klarer å bruke opp, og det dermed for meg vil oppleves som ubegrenset. Men hva det vil si å være ubegrenset blir et definisjonsspørsmål man egentlig ikke kan gi et objektivt svar på, for hva er ubegrenset? Selv med topp hastighet hele veien er det jo en grense for hvor mye man kan laste ned i løpet av et gitt tidsrom.

 

Som utregningen til en annen her tilsier; med den hastighetsbegrensningen Telia har lagt opp til kan man ikke klare å laste ned mer enn rundt én TB i måneden, under optimale forhold. Det er langt hinsidig hva jeg klarer å bruke, når jeg selv synes jeg har hatt veldig høyt forbruk en måned har jeg kanskje brukt 2 GB. Andre igjen har helt annet bruksmønster og bruker 2GB før de har fullført frokosten sin om morgenen. Chili Mobil erfarte raskt at flere klarte å bruke 1 TB på under én uke. Så hvis man har et bruksmønster som gjør at man ikke få tilgang til de datamengder man ønsker å forbruke på den tiden man har tilgjengelig, er strengt tatt ikke abonnementet ubegrenset.

 

Så jeg skjønner Telia når de går ut og sier at de selv ikke omtaler abonnementet som ubegrenset, men jeg har større problemer med å forstå at de sier det samtidig som at de på egne nettsider markedsfører det som ubegrenset.

Lenke til kommentar

Poenget mitt var at de på den ene siden går ut og presiserer at de selv ikke mener abonnementet er ubegrenset, samtidig som de på den andre siden markedsfører det som akkurat det. Det blir litt dobbelt spill.

 

Jeg skjønner hvor du vil, og min subjektive holdning er at jeg er enig med deg i at det abonnementet gir meg og mitt bruksmønster mer data enn jeg klarer å bruke opp, og det dermed for meg vil oppleves som ubegrenset. Men hva det vil si å være ubegrenset blir et definisjonsspørsmål man egentlig ikke kan gi et objektivt svar på, for hva er ubegrenset? Selv med topp hastighet hele veien er det jo en grense for hvor mye man kan laste ned i løpet av et gitt tidsrom.

 

Som utregningen til en annen her tilsier; med den hastighetsbegrensningen Telia har lagt opp til kan man ikke klare å laste ned mer enn rundt én TB i måneden, under optimale forhold. Det er langt hinsidig hva jeg klarer å bruke, når jeg selv synes jeg har hatt veldig høyt forbruk en måned har jeg kanskje brukt 2 GB. Andre igjen har helt annet bruksmønster og bruker 2GB før de har fullført frokosten sin om morgenen. Chili Mobil erfarte raskt at flere klarte å bruke 1 TB på under én uke. Så hvis man har et bruksmønster som gjør at man ikke få tilgang til de datamengder man ønsker å forbruke på den tiden man har tilgjengelig, er strengt tatt ikke abonnementet ubegrenset.

 

Så jeg skjønner Telia når de går ut og sier at de selv ikke omtaler abonnementet som ubegrenset, men jeg har større problemer med å forstå at de sier det samtidig som at de på egne nettsider markedsfører det som ubegrenset.

Det blir pare pirk. Hastighetsbegrensning og databegrensing ikke det samme.

Der alltid en grense på hva som er fysisk mulig å klare å laste ned. Men da er det også ubegrenset.

 

Chili erfarte folk som brukte 200Gb på 2uker førbde sperret abonnementet til kunden. Dvs med samme bruksmønster ville det blitt 400Gb (av 1000Gb som var grensen de hadde reklamert led en periode). Har ikke hørt om én eneste person som faktisk har klart å bruke 1Tb hos Chili før de er kastet ut

Lenke til kommentar

I thailand har telenors dtac fri 13 forskjellige pakker for kontantkort med fri bruk av internett men med hastighetsbegrensninger mellom 0.384 til 10 mbps. I tillegg har de 2 forskjellige kontankort 2 og 4 mbps med 1 helt år fri bruk av internett med forskjellig hastighetsbegrensning så kundene kan velge selv. Snakk om å la kundene ha valgfrihet! Anders krokan i Telenor Norge bør klatre ned fra kroken på veggen for hans uttalelser om at kundene ikke ønsker slike produkter må være tatt ut av lufta.

 

https://www.dtac.co.th/en/prepaid/products/net-no-limit.html

 

https://www.dtac.co.th/en/prepaid/products/golden-dog-sim.html

Lenke til kommentar

Telenor Dtac i Thailand gir deg fri internett med 64 kbps på kontantkort hvis du ikke har noe datapakke. Hvis du vil kjøpe ubegrenset datamengde med10 mbit hastighet datapakke for 30 dager så koster det 650 baht 175 kroner for 30 dager som starter å telle fra det sekundet du kjøper pakken og til samme sekundet på dagen 30 dager senere!

 

post-444972-0-14319800-1548849987_thumb.png

Endret av สูง โทรลล์
Lenke til kommentar

Telenor Dtac i Thailand gir deg fri internett med 64 kbps på kontantkort hvis du ikke har noe datapakke. Hvis du vil kjøpe ubegrenset datamengde med10 mbit hastighet datapakke for 30 dager så koster det 650 baht 175 kroner for 30 dager som starter å telle fra det sekundet du kjøper pakken og til samme sekundet på dagen 30 dager senere!

 

Dtac2.png

Men nå er vi da altså i Norge og ikke i Thailand

Lenke til kommentar

– Hos oss i Telenor er vi opptatt av å tilby hva kundene har behov for og etterspør. Våre kundeundersøkelser viser at det er begrenset etterspørsel etter abonnement med flere begrensninger til en relativt høy månedspris skriver Anders Krokan.

 

Eh nei, hva trodde du kundene ville svare Krokan?

Trodde du noen ville svare unisont JA til dyre abonnement med masse begrensninger?

 

Hva med å se til Telenor Danmark hvor dere med letthet klarer ubegrenset data for 300 kroner måneden?

https://www.telenor.dk/shop/abonnementer/

 

Kundene til Telenor har vel egentlig svart. Det er vel mer det at Telenor ikke har fått det med seg.

 

https://www.nettavisen.no/na24/telenor-mistet-115000-norske-abonnementer-i-2018/3423586871.html

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det blir pare pirk. Hastighetsbegrensning og databegrensing ikke det samme.

Der alltid en grense på hva som er fysisk mulig å klare å laste ned. Men da er det også ubegrenset.

 

Som sagt; Det er en subjektiv tolkning man ikke kan sette et objektivt likhetstegn ved.

 

Uansett er det en total avsporing av poenget mitt; Telia motsier seg selv når de på den ene siden sier at man ikke kan si at abonnementet er ubegrenset samtidig som de på den andre siden markedsfører abonnementet som ubegrenset. Det er knakende likegyldig hva du, jeg eller andre har som subjektiv preferanse til hva vi anser som ubegrenset. Telia bør uansett klare å være enig med seg selv om hva de mener om saken.

Lenke til kommentar

 

Det er ikke helt samme løsning i prasksi dog. Telia X har full fart i 40 GB så 3 mbits ut måneden mens ChiliMobil går for full fart i 5 GB hver dag før du får lavere fart ut dagen.

 

Personlig bruker jeg sjelden over 5 GB i løpet av en dag så ChiliMobil sin løsning blir mer interessant men inntil de får støtte for data- og tvillingsim blir det å leve med Telia X. Og ikke minst du kan spandere noen kroner hos Telia for full fart i opptil 12 timer om du skulle ha behov for å hente ned større mengder data.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Blir 3mbit delt på tre sim, eller får du 3 mbit på hvert i praksis? (Om det går, kan det jo være Telia jobber med å lage begrensing)

3mbit på hvert. Jeg har to sim nå, ett eSim i iPhonen og ett vanlig nanosim. De kan ikke styre farten på tvers av simkortene, noe Telia bekreftet til en kunde på Facebook ifølge et skjermskudd MariusJS delte på forumet i går.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Alle her er vel litt opptatt av mobildata. 

Ut med SMS på Chili, inn med 5 gb dagskvote. 

 

FORENKLINGER OG ENDRINGER AV CHILI FRI DATA FRA 1. MARS!

Før jul innførte vi en ordning som innebar at du som kunde måtte sende SMS ved mer enn 5GB oppbrukt innenfor et døgn og deretter var nødt til å slå telefonen av/på for å kunne bruke mer data. Denne løsningen fjernes 1.mars og erstattes med en hastighetsjustering til 3Mbit/s resten av døgnet, dersom forbruket passerer 5GB i løpet av et døgn. Dette innebærer at du kan fortsette å surfe på mobilen etter oppbrukt 5GB i løpet av et døgn uten å sende SMS, med en hastighet på 3Mbit/s.
Hva innebærer en hastighet på 3Mbit/s? Du kan bruke telefonen til det aller meste. Sosiale medier, surfing og videostrømming i god kvalitet på telefonen er ikke noe problem så lenge du har god dekning.
Vi skal også tilrettelegge for en løsning for de kundene som i korte eller lengre perioder ønsker å benytte abonnementet som en trådløs fiber-erstatter. Dette gir muligheten til å benytte maksimal datahastighet ut over døgngrensen på 5GB med fri fart.
 
Vi fjerner også restriksjonene som forbyr datadeling utover personlig bruk, samt forbudet mot å sette SIM-kortet i en ruter.

Vilkårene for Fri data-abonnementet finner du i punkt 17, under «generelle vilkår» her: https://chilimobil.no/kundeservice/skjema-og-vilkaar/

Fra 1. mars 2019 gjelder følgende særlige vilkår for Chili Fri Data: 
Kunden kan surfe ubegrenset i Norge til en fast månedspris. Når Kunden har benyttet 5 GB i løpet av ett døgn, justeres hastigheten til 3Mbps. I EU/EØS gjelder en begrensning på 19 GB per måned. Forbruk utover dette belastes Kunden med løpende pris per MB. Det er ikke Data Roll-over og ikke mulig å kjøpe ekstra datapakke for Chili Fri Data

 

 

 

Det virker jo som ein grei løysing, sikkert ikkje for alle, men for dei aller fleste.  

Endret av rvenes
Lenke til kommentar

Utifra din kommentar så tror jeg at jeg skal det..

Men du nevner hele tiden Telenor.. Akkurat som om de er de eneste i norge. Om det det faktisk var mulig pr dags dato uten enorme konsekvenser og tap ville det blitt gjort. Men det kommer etterhvert.

https://www.nettavisen.no/na24/norske-telenor-kunder-betaler-dobbelt-sa-mye-som-danske/3423587391.html

 

«Norske Telenor-kunder betaler mye mer enn både dansker og svensker. - Går ikke an å sammenlikne, sier Telenor-sjefen. Det gjør det absolutt, mener ekspert.»

 

Jøss, akkurat det jeg sa jo....

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...