Gå til innhold

Er de veldig interessert i å ansette meg?


Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg søkte tilfeldigvis på en jobb for et lite lokalt firma som holder til i nabokommunen (45 min med bil mellom kommunene)

 

De har per i dag 4 ansatte og var på jakt etter en "superselger", med mine ynkelige 2 års erfaring så valgte jeg likevel å søke.

 

Gikk under 5 minutter fra sendt søknad til de sa at de ville utvide virksomheten til min kommune, og var sæærs imponert over CV og Søknad gitt at jeg var 18 år gammel.

 

De tilbyr foreløpig og dekke kontor for meg i et cowork space, og dekket bil.

 

Men siden de vil komme til meg å ha intervjuet, er de vel veldig interessert? 

 

Samtidig, hva slags vilkår kan jeg forvente ihht til lønn? Sagt at jeg enten ha fastlønn eller fastlønn + provisjon.

 

Hva slags lønn bør jeg sikte meg inn på her?, er snakk om Direktesalg av reklameplasser på infoskjermer for lokale bedrifter.

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Uten å vite hva slags CV du har (du kan jo være en rivende god selger for alt vi veit) så lukter det en smule desperat av dette firmaet. Man får nesten inntrykk av at det er vanskelig å rekruttere til denne stillingen og firmaet føler nå at de får napp.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Uten å vite hva slags CV du har (du kan jo være en rivende god selger for alt vi veit) så lukter det en smule desperat av dette firmaet. Man får nesten inntrykk av at det er vanskelig å rekruttere til denne stillingen og firmaet føler nå at de får napp.

 

Vel har to år som salgskonsulent for blant annet en TV-Leverandør og et selskap innenfor strømsalg som er et av de største i Norge. (Ikke Hafslund, Norgesenergi eller Fjordkraft) 

 

Har også hatt ansvaret for opplæring av nye selgere, dette fikk jeg ansvar med etter kun 8 mnd innenfor salg.

 

Har også gjennomført 1600 salg på 30% stilling over disse to årene. Ca 50% for Tv-leverenadøren og 50% for strømselskapet.

 

Dette har alltid vært nysalg, med både kalde og varme adresser.

Lenke til kommentar

Nettopp, så du kan med andre ord være ettertraktet og i en god stilling for forhandlinger som en annen nevner  :)

 

 

De er veldig interessert i deg. Du har muligheten til å forhandle fram en god lønn!

 

 

Takk for gode tips!

 

Er det noen andre med erfaring fra liknende eller andre situasjoner hvor selskapet har vært ekstremt interresert i deg som ansatt?

Lenke til kommentar

To år med relevant arbeidserfaring som 18 åring er ein imponerande CV, det er ingen tvil om det.

 

Ellers er eg enig med bas om det lukter litt av desperasjon, sjølv om det ikkje treng å være noke negativt i det.

Det kan også være eit teikn på engasjement. Dersom dei har gått og tenkt på å utvide vikrsomheita så er det jo heilt perfekt med ein jobbsøker som bur midt i nedslagsfeltet og som i tillegg har erfaring frå bransjen.

 

Kva du skal kreve av lønn, og kva lønnssystem du bør velge er det vanskelig å svare på.

Generelt sett så er det mykje tryggare å gå for fastlønn sidan du då har forutsigbar inntekt, men om du er ein god selgar (og produktet er salgbart) så vil det økonomisk sett lønne seg å ha mest mulig provisjonsbasert lønn, ulempen er at du kan oppleve store variasjonar i lønna frå måned til måned.

Når det gjeld sjølve lønnsnivået så vil det variere alt etter det lokale lønnsnivået. Det enklaste er å be om eit realistisk lønnstilbud, og deretter vurdere om det i det heile tatt er grunnlag for å forhandle vidare på lønna.

Dersom du går for fastlønn + provisjon så kan du nok i stor grad forhandle opp lønna ved å kreve ein større provisjon frå kvart salg. På den måten tener du meir pengar utan at firmaet (direkte) må betale meir til deg.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

To år med relevant arbeidserfaring som 18 åring er ein imponerande CV, det er ingen tvil om det.

 

Ellers er eg enig med bas om det lukter litt av desperasjon, sjølv om det ikkje treng å være noke negativt i det.

Det kan også være eit teikn på engasjement. Dersom dei har gått og tenkt på å utvide vikrsomheita så er det jo heilt perfekt med ein jobbsøker som bur midt i nedslagsfeltet og som i tillegg har erfaring frå bransjen.

 

Kva du skal kreve av lønn, og kva lønnssystem du bør velge er det vanskelig å svare på.

Generelt sett så er det mykje tryggare å gå for fastlønn sidan du då har forutsigbar inntekt, men om du er ein god selgar (og produktet er salgbart) så vil det økonomisk sett lønne seg å ha mest mulig provisjonsbasert lønn, ulempen er at du kan oppleve store variasjonar i lønna frå måned til måned.

Når det gjeld sjølve lønnsnivået så vil det variere alt etter det lokale lønnsnivået. Det enklaste er å be om eit realistisk lønnstilbud, og deretter vurdere om det i det heile tatt er grunnlag for å forhandle vidare på lønna.

Dersom du går for fastlønn + provisjon så kan du nok i stor grad forhandle opp lønna ved å kreve ein større provisjon frå kvart salg. På den måten tener du meir pengar utan at firmaet (direkte) må betale meir til deg.

 

 

Takk!

Ser at innenfor mitt felt ligger lønnsgjennomsnittet på rundt 550 i året

Så får håpe jeg får noe rundt der :)

Lenke til kommentar

Husk at snittet dekker også godt erfarne selgere med 20+ års erfaring. Men det du har jo tydeligvis hatt inntekt i 2 år, så du bør ha et utgangspunkt om å øke fra det. 

 

Hvis du er så god selger som det høres ut, så vil jo du tjene mest på å ha en god provisjonsordning. I min bransje har selgere lønn på ca 500, 600, 700k + en bonus som baserer seg på hvor mye av sitt årlige salgsbudsjett man har nådd. Denne bonusen kan være alt fra 8-20% av årslønn, avhengig av hvor du jobber. Det er ofte mulig å reforhandle bonusordning dersom du viser til gode resultater. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...