Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Selge leilighet, unngå utgifter for medeier


Feh

Anbefalte innlegg

For en del år siden kjøpte jeg og mine foreldre en leilighet jeg bor i. Siden jeg ikke fikk lån alene ble min far satt som medlåntaker. Men han gikk bort for noen år siden, og jeg og min mor fant da ut at han også hadde blitt satt opp som medeier, 50/50 mellom meg og han.

 

I ettertid har min mor tinglyst eierskifte, så 50% av ligningsverdien blir nå telt som formue for henne. Siden hun allerede sitter igjen med både hus og hytte blit det kostbart med formuesskatt.

 

Men såvidt jeg har fortstått, så kunne hun gjennomføre eierskifte uten noen form for avgifter fordi det var dødsfall. Dette har vi funnet ut i ettertid at muligens ikke var så lurt.

 

Har to spørsmål:

 

1. Finnes det noen mulighet for å overføre hennes halvdel til meg uten å trigge f.eks dokumentavgift?

 

2. Ved salg av boligen, må hun skatte av 50% av gevinsten siden hun ikke har bodd her?

 

FYI:

 

- Jeg planlegger å selge boligen ila 2019

- Jeg har betalt samtlige avdrag på lånet. Mine foreldre stillte kun opp med egenkapital da den ble kjøpt, utover det har de ikke betalt noe.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For en del år siden kjøpte jeg og mine foreldre en leilighet jeg bor i. Siden jeg ikke fikk lån alene ble min far satt som medlåntaker. Men han gikk bort for noen år siden, og jeg og min mor fant da ut at han også hadde blitt satt opp som medeier, 50/50 mellom meg og han.

 

Jeg skjønner ikke hvor din mor kommer inn i bildet hvis leiligheten ble eid 50/50 mellom deg og din far?

Hans andel burde vel gå til deg som arv, eller sitter din mor med den som uskiftet bo?

 

Det har tydeligvis vært mangler ved dokumentene her, både ved kjøp og ved oppgjør av boet. uten å kjenne alle detaljene her tror jeg det beste er å kontakte en advokat for juridisk bistand.

Lenke til kommentar

Hun sitter i uskiftet bo. Hun har også som nevnt tinglyst eierskifte fra dødsboet til seg selv hos kartverket, slik at hun står oppført med 50% eierandel.

 

Er vel ikke så mange detaljer som mangler utover at hun sitter i uskiftet bo. Status pr. i dag er uansett at hun står med 50% eierandel i sin ligning og vi er usikre på hvordan vi blir kvitt dette på rimeligste måte.

 

Edit: Det er snakk om en selveierleilighet.

Endret av Feh
Lenke til kommentar

Jeg er ikke jurist, men kan prøve å svare.

 

1. Tinglysning av skjøte vil utløse dokumentavgift. Se f.eks. her, hvor det står følgende: «Forskot på arv er rekna som ei "gåve" etter dokumentavgiftsreglane, og du kan derfor ikkje krevje avgiftsfritak for arv dersom du mottek fast eigedom frå nokon som lever.»

 

2. Ja. Fra huseierne.no: «Husk at dersom du eier en andel i en leilighet som blir solgt uten at du selv har benyttet den som egen bolig i minst ett av de siste to årene, så får du skatt på gevinsten. I 2018 er den skatten på 23 prosent.»

 

Det som samlet sett gir lavest utgifter er å oveføre din mors andel til deg selv, betale dokumentavgiften for dette, og så selge leiligheten skattefritt et år senere. Jeg vil anta at dersom du overtar hele leiligheten og selger den innen det har gått et år, må du betale skatt på gevinsten tilsvarende det din mor skulle ha betalt.

 

Eller kanskje er det mulig å slippe enda billigere unna: Hvis du dropper å tinglyse skjøtet ved en overdragelse av leiligheten til deg selv, er det ingen dokumentavgift å betale. Ved å bo i leiligheten i et år, kan du dermed unngå alle skatter og avgifter. Men jeg kjenner ikke detaljene her, så dette bør du sjekke nøyere dersom det er aktuelt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er ingen plikt å tinglyse overdragelse. Din mors andel kan overdras til deg som en gave (utløser ikke skatteplikt for henne, men du overtar hennes inngangsverdier) uten at dette tinglyses. Deretter selger du begge andelene som ledd i samlet salg av eiendommen. Du betaler dokumentavgift én gang, for hele eiendommen. Du må imidlertid ha eid og bodd i hele eiendommen i ett år for å få hele eiendommen skattefritt realisert, selger du før dette gevinstbeskattes du for verdien av andelen du ikke oppfyller eier- og botid til.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...