Gå til innhold

Jobb etter bachelor innenfor Informatikk?


fobian

Anbefalte innlegg

Utifra min egen erfaring greier du deg fint med en bachelor med gode karakterer, B i snitt, eller ok karakterer med C i snitt og gode intervjuegenskaper. Jeg vil tro det hjelper ganske greit med master.

 

Jeg kjenner dog ingen fra kullet mitt som ikke har fått seg jobb innen utvikling. Noen raskere enn andre, noen måtte vente 1 år ca.

Endret av Emsal
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk, jeg tenker jeg ønsker å fullføre masteren, men samtidig komme så tidlig ut i arbeid som mulig. Dermed lurer jeg på om det er mulig å ta master graden ved siden av fulltidsjobb eller nesten fulltids? Evt. hvis jeg får jobb søke stipend det selskapet jeg jobber for å ta master...

Lenke til kommentar

Mitt tips til deg vil være at du aktivt koder ved siden av studiet, og at du har konkrete prosjekter å vise til den dagen du skal inn på jobb intervju. Finn deg et pet-project du syner er artig eller som du brenner for, hvor flere går sammen for å kode fri kode eller lignende. Vis at du klarer å jobbe sammen med andre når du koder. 

 

Jeg har de siste 10 årene sittet på begge sider av intervju bordet. Det spørsmålet jeg ble stilt da jeg ble intervjuet er det samme spørsmålet jeg stiller når jeg intervjuer; hvilke prosjekter har du deltatt på (den siste tiden // de siste 3-5 år) og hva har du konkret bidratt med inn i prosjektet. Kandidater som stiller med real-life erfaring stiller sterkere enn kandidater som kun har kodet gjennom studie. Som det blir sagt lengre opp i tråden, dersom du er en flink og allsidig utvikler som jobbet godt med andre rundt deg så vil du være ettertraktet i arbeidsmarkedet - men du må ha prosjekter ut over de som har inngått i utdanningen din for å demonstrere dette overfor potensielle arbeidsgivere.

 

edit: jeg tror de fleste arbeidsgivere vil være positivt innstilt til at du ønsker å ta master ved siden av jobb i etterkant. Dette demonstrerer initiativ. Men du bør være ærlig på dette dersom det er det du ønsker, slik at arbeidsgiver kan tilrettelegge for dette.

Endret av BareGjest
Lenke til kommentar

Det er ikke alle som orker, har tid eller kreativiteten til å jobbe med programmering ved siden av skole/fritiden. Det kan være mange fag å sette seg inn i. For noen holder det med lekser som det ofte er nok å ta av og som stjeler en del tid. Du kommer også til å ha en del prosjekter på skolen og innleveringer som du eventuelt kan lagre på github eller lignende som du kan vise til senere.

 

Det meste på en bachelor er gjerne grunnleggende kunnskaper man lærer på flere språk, hvor mange er det som vil vise en "hello world" applikasjon eller en basic kalkulator på et intervju.

 

Det å vise til egne prosjekter fungerer bare hvis du programmerer på fulltid og lærer deg ting før man lærer de på skolen, men da føles det kanskje "useless" å gå på skole når man uansett kan det som blir undervist.

 

Det er selvfølgelig positivt med egne prosjekter, men jeg selv hadde ikke hatt noe å lage som jeg kunne skryte av etter f.eks 1 år på bachelor.

 

Utdanningen er jo et bevis på at du kan programmere og jobbe med andre, for det er det du kommer til å gjøre gjennom studieløpet, hvor godt du gjør dette vises som regel i form av karakterer.

Endret av Emsal
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er ikke alle som orker, har tid eller kreativiteten til å jobbe med programmering ved siden av skole/fritiden. Det kan være mange fag å sette seg inn i. For noen holder det med lekser som det ofte er nok å ta av og som stjeler en del tid. Du kommer også til å ha en del prosjekter på skolen og innleveringer som du eventuelt kan lagre på github eller lignende som du kan vise til senere.

 

Det meste på en bachelor er gjerne grunnleggende kunnskaper man lærer på flere språk, hvor mange er det som vil vise en "hello world" applikasjon eller en basic kalkulator på et intervju.

 

Det å vise til egne prosjekter fungerer bare hvis du programmerer på fulltid og lærer deg ting før man lærer de på skolen, men da føles det kanskje "useless" å gå på skole når man uansett kan det som blir undervist.

 

Det er selvfølgelig positivt med egne prosjekter, men jeg selv hadde ikke hatt noe å lage som jeg kunne skryte av etter f.eks 1 år på bachelor.

 

Utdanningen er jo et bevis på at du kan programmere og jobbe med andre, for det er det du kommer til å gjøre gjennom studieløpet, hvor godt du gjør dette vises som regel i form av karakterer.

 

Det er faktisk feil. Jeg har sett at flere nyutdannede som ikke kan programmere, men de har riktignok bestått eksamen i programmering. Det betyr ikke at de klarer å  gjennomføre programmeringsprosjekter i næringslivet. Det er derfor man har programmeringstester før de ansettes.

 

Det de bør kunne er å lære seg ny teknologi raskt og sette seg inn i det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...