Gå til innhold

Jobb etter bachelor innenfor Informatikk?


fobian

Anbefalte innlegg

Hei, vurderer å begynne å studere informatikk. Har lest en del på denne yrkesretning, og mener å ha lest at man kan få seg jobb etter endt bachelorgrad. Jeg lurer på hvor rimelig er det? Er det bare de aller flinkeste eller er det så pass stor behov for utviklere at man kan lett få seg jobb i ett eller annet startup eller noe lignende? Setter pris på alle sine innspill, meninger og erfaringer.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For din egen del må du jo satse på å bli en flink utvikler om du tar en mer teknisk rettet linje. Trenger absolutt ikke A i alle fag. Viktigste er at du er læringsvillig og prøver så bra du kan, da kommer du langt. Og det er masse utviklingsjobber der ute ja.

Vet du noe om hvor vanlig det er å få seg jobb etter bachelorgrad? Hva ligger startlønnene her i landet? 

Lenke til kommentar

De absolutt fleste har jobb før de fullfører graden. Startlønn vil jeg tippe ligger på rundt 450-500k. Men er avhengig av hvor du skal jobbe. 

Så det er ikke nødvending å fullføre mastergraden før man begynner å jobbe? Fordi sånn som jeg tenker at jeg tar min master mens jeg jobber. Er det realistisk? Med de aller fleste andre utdanninger er mastergraden en must, men det er ikke slik med informatikk sånn som jeg har forstått. 

Lenke til kommentar

Så det er ikke nødvending å fullføre mastergraden før man begynner å jobbe? Fordi sånn som jeg tenker at jeg tar min master mens jeg jobber. Er det realistisk? Med de aller fleste andre utdanninger er mastergraden en must, men det er ikke slik med informatikk sånn som jeg har forstått. 

Mente at de fleste får jobb før de fullfører, og starter å jobbe etter at de er ferdige med masteren. Min master hadde mye obligatorisk undervisning så hadde vært umulig med en fulltidsjobb ved siden av. 

Endret av PgUp
Lenke til kommentar

Mente at de fleste får jobb før de fullfører, og starter å jobbe etter at de er ferdige med masteren. Min master hadde mye obligatorisk undervisning så hadde vært umulig med en fulltidsjobb ved siden av. 

Åja, men hva med etter bachelorgraden? Vet du noe om det?

Lenke til kommentar

Informatikk ved UiB? Men spørsmålet stiller jeg på generel basis. 

Kommer helt an på hvor mye obligatorisk undervisning man har og om dette kommer til å gå ut over jobbtidene. Så er veldig avhengig av den spesifikke studiet og jobben. Arbeidsmessig er det jo mulig, men da har du ikke noe fritid.

Lenke til kommentar

Kommer helt an på hvor mye obligatorisk undervisning man har og om dette kommer til å gå ut over jobbtidene. Så er veldig avhengig av den spesifikke studiet og jobben. Arbeidsmessig er det jo mulig, men da har du ikke noe fritid.

Har kanskje vært upresis med spørsmålet, men jeg spør ikke om jeg kan jobbe ved siden av informatikk studie, men om jeg kan få jobb etter bachelorgrad, og hvor sannsynlig er det.  

Lenke til kommentar

Har kanskje vært upresis med spørsmålet, men jeg spør ikke om jeg kan jobbe ved siden av informatikk studie, men om jeg kan få jobb etter bachelorgrad, og hvor sannsynlig er det.

Det må vel være blant de utdanningene man lettest får jobb ja. Men husk at du må ha interesse og arbeidsmoral skal du lykkes.

Lenke til kommentar

Har kanskje vært upresis med spørsmålet, men jeg spør ikke om jeg kan jobbe ved siden av informatikk studie, men om jeg kan få jobb etter bachelorgrad, og hvor sannsynlig er det.  

 

450 - 490k er vanlig etter bachelorgrad (gjelder bare hvis du er utvikler). De andre IT-yrkene tjener vesentlig mindre.

Lenke til kommentar

Takk til alle som har svart. Men har noen av dere litt mer utfyllende svar angående arbeidsmarked for ny utdannet utviklere i Norge? Er det stor konkurranse? Er det sannsynlig å få seg jobb etter bachelorgrad eller blir man utkonkurrert av mastergrads studenter?  




  


Lenke til kommentar

 

Takk til alle som har svart. Men har noen av dere litt mer utfyllende svar angående arbeidsmarked for ny utdannet utviklere i Norge? Er det stor konkurranse? Er det sannsynlig å få seg jobb etter bachelorgrad eller blir man utkonkurrert av mastergrads studenter?  

  

 

Du kan jo ta en titt på finn jobber. Er det noe det er jobber til er det utviklere. Og du greier deg fint med en bachelor, imotsetning til samfunnsfag der du nesten må ha en master. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...