Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Get fiber hussentral


Anbefalte innlegg

Skal flytte inn i splitter nytt rekkehus som ferdigstilles høsten 2019 her i Trondheim.

 

I prospekt står det at det leveres fiber med hussentral, og fant ut i tilvalgsliste at Get er leverandør (kostet ekstra med flere datapunkt).

 

Det jeg lurer på er om dette er ekte fiber ? Der jeg bor nå (borettslag) har jeg hybrid fiber med den jævla elendige getbox 2.

 

Vil den hussentralen plasseres der tv og datauttak kommer i stua eller plasseres den i første etasje på et teknisk rom ?

 

Et annet spørsmål, blir da om jeg har mulighet til å koble på egen router i stua, og bruke den ?

 

Ble mange spørsmål her nå, men er ganske så forvirret over hvordan dette blir.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har Get fiberboks plassert i mitt hjemmekontor i underetasjen. Har dratt en kabel opp til TVen i stua.

Fiberboksen er også koblet til min router. Det er min router styrer alt, og alt utstyr i heimen er koblet til den - via en switch og 2 Wifi AP (iMesh). (7 PCer, printer, scanner, mobiler, forsterker, mediasenter, værstasjon,spill-konsoll).

Endret av helsten2
Lenke til kommentar

Hvis det skrives "fiber med hussentral", så er det nok fiber helt inn.

Jeg har nylig fått fiber helt inn etter oppgradering fra koax. Dette er gamle blokker og vi kunne velge hvor fiberboksen skulle monteres. Men når det er snakk om nybygg med teknisk rom, så har jeg misstanke om at boksen plasseres der. Må sjekke med utbygger og/eller Get om plasseringen av boksen.

Lenke til kommentar

Som Mr. D sa "Må sjekke med utbygger og/eller Get". Da Get installerte her, ba jeg dem trekke kabler dit jeg ville ha dem (uten at jeg måtte betale ekstra). En nabo som ville ha "litt mer" kabling måtte betale ekstra for dette.

 

EDIT:

Hvis dette er en helt ny leilighet og du står som eier, så går jeg ut ifra at du har mulighet til å påvirke hvor teknisk utstyr plasseres og hvor kabler trekkes?

Endret av helsten2
Lenke til kommentar

Har bare mulighet til å velge ekstra datapunkt.

 

Men hvis hussentral plasseres nede, og jeg får et datapunkt i stua, kan jeg da koble til min egen router der?

Ja.

 

EDIT:

Hvis du kan velge ekstra datapunkt, så ville jeg tatt ett i hvert rom (selv om du kanskje må betale noen kroner). Det kommer ny TEK hele tiden ... og alt skal på nett ...

Og kablet er fremdeles bedre enn trådløst.

Endret av helsten2
Lenke til kommentar

Har nybygg med get, 
Fiber er helt inn til egen boks husentral på veggen i gangen, derfra går 2 nettverkskontakt til tv stue, en går til tv-dekoder. Fra den dekoder kan ikke deles med internett/kontra med coax kabel tv kan dele internett. Hussebtralen på veggen har wifi, men den er dårlig, så anbefales å ha forsterker (den har jeg) eller egen trådløs ruter,
Den andre kontakten er internett delt, den kan du ha på egen router. Trådløs om du vil,

Selv har jeg swicther ved vegg der tv og internett kontakten er, og kablet direkte til smart tv, trådløs forsterker, Har forsatt noen ledige kontakter til internett tilgang, kan eks kable direkte til pc/bærbar. 
Er fornøyd med Get. Hadde Altibox i den forrige boligen, mye plunder og styr når tv og internett tilgang hakket og stoppe mange ganger, men Get er omtrent ikke nedetid i hele tatt! Lykke til med nye bolig!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...