Gå til innhold

Spm rundt første boliglån


Anbefalte innlegg

Heisann. Har begynt å tenke på å kjøpe min første bolig nå, ettersom dama har begynt å søke jobb også. Men har egentlig aldri tenkt så mye, på hva det innebærer og hvilke prosesser man bør gå gjennom. Vurderte å se på NITO sine boligkjøperkurs, men ser ikke at det har dukket opp noe enda i kalenderen deres. Har dere noen forslag på gode informasjonsskilder som jeg og dama kan lese? Ikke nødvendigvis om stand rundt bolig, men også prosessen med å få lånet penger.

 

Vi vurderer for øyeblikket å ta ut deler av lånet våres i Statens Pensjonkasse (utgjør ca. 62% av lånesum), og det resterende lånet i f.eks DinBank/DNB/Nordea/Sbanken. Dette pga dama i hovedsak får jobb i det offentlige. Selv har jeg fått presset inn at man trenger (15%?) av et lån som egenkapital/via kausjonist, men hvordan fungerer dette når man forsøker å få 2x boliglån via 2 institusjoner? Blir deler av egenkapital reservert til hvert enkelt boliglån?

 

Er det også vanlig at man har fullført boliglånene fullstendig, før man fullfører et boligkjøp? Ser at noen banker tilbyr finansieringsbevis, men absolutt ikke alle (f.eks DinBank.no). Såvidt jeg har forstått, er finansieringsbevis en mulighet til å vise til hvor mye man kan låne; uten å nødvendigvis gjøre lånet? Anbefales det generelt å få tak i et finansieringsbevis? Vil ikke påstå at jeg har full kontroll på alle utgifter(og utviklingen av disse) rundt et boliglån, og ser for meg at det er greit at en bank godkjenner lånesummen. Per nå, har jeg kun brukt Sbanken sin lånekalkulator som et estimat på hvor mye man kan låne.

 

Alle tips settes pris på :-)

Endret av Nepsel
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Selv har jeg fått presset inn at man trenger (15%?) av et lån som egenkapital/via kausjonist, men hvordan fungerer dette når man forsøker å få 2x boliglån via 2 institusjoner? Blir deler av egenkapital reservert til hvert enkelt boliglån?

 

Ingenting blir reservert. De gangene jeg har søkt om lån, så har ikke bankene krevd noe bevis på at man har egenkapitalen, før man kommer videre i prossessen. Du kan fint søke i så mange banker du bare måtte ønske, samtidig :)

 

 

 

Er det også vanlig at man har fullført boliglånene fullstendig, før man fullfører et boligkjøp? Ser at noen banker tilbyr finansieringsbevis, men absolutt ikke alle (f.eks DinBank.no). Såvidt jeg har forstått, er finansieringsbevis en mulighet til å vise til hvor mye man kan låne; uten å nødvendigvis gjøre lånet? Anbefales det generelt å få tak i et finansieringsbevis? Vil ikke påstå at jeg har full kontroll på alle utgifter(og utviklingen av disse) rundt et boliglån, og ser for meg at det er greit at en bank godkjenner lånesummen. Per nå, har jeg kun brukt Sbanken sin lånekalkulator som et estimat på hvor mye man kan låne.

 

Finansieringsbevis er et ark (PDF) hvor det står hva du maks kan kjøpe for, og hva som utgjør egenkapital/lån/etc.

Du kan ikke "fullføre boliglånet" da man må ha en kjøpekontrakt på boligen først.

 

Det anbefales IKKE å legge inn bud på en bolig før du har finansieringsbevis. Har du fått et "muntlig finansieringsbevis" fra banken så hadde jeg aldri turt å legge inn bud. Bud på boilig er juridisk bindende, dersom banken plutselig da sier at de ikke kan tilby lån så sitter du fint i det og må betale kanskje hundretusenvis av kroner til megler, selger etc fordi de må legge ut boligen på nytt igjen eller selge til nestemann på lista med lavere bud (og du må betale mellomlegget).

 

Det hender at megler ber om å få se finansieringsbeviset, men har personlig aldri opplevd dette. Det megler gjeør, når du legger inn et bud, er at h*n ringer til banken din for å få bekreftet at du faktisk kan kjøpe for den summen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det hender at megler ber om å få se finansieringsbeviset, men har personlig aldri opplevd dette. Det megler gjeør, når du legger inn et bud, er at h*n ringer til banken din for å få bekreftet at du faktisk kan kjøpe for den summen.

Du må ALDRI ALDRI ALDRI vise finansieringsbeviset til megler. Megler er selgers representant, og hans oppgave er å få mest mulig penger ut av deg som kjøper. Så da veit nøyaktig hvor mye penger du kan få tak i, og da mister du alle fordeler du har i budprosessen. 

Det er kun deg selv og banken som skal se det beviset. 

Blir som å spille poker med åpne kort. Veldig dumt

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vi vurderer for øyeblikket å ta ut deler av lånet våres i Statens Pensjonkasse (utgjør ca. 62% av lånesum), og det resterende lånet i f.eks DinBank/DNB/Nordea/Sbanken. Dette pga dama i hovedsak får jobb i det offentlige. Selv har jeg fått presset inn at man trenger (15%?) av et lån som egenkapital/via kausjonist, men hvordan fungerer dette når man forsøker å få 2x boliglån via 2 institusjoner? Blir deler av egenkapital reservert til hvert enkelt boliglån?

 

jeg og exen fikk lån i DNB og SPK da vi kjøpte leilighet sammen. Hva vi hadde i egenkapital ble oppgitt til begge steder.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...