Gå til innhold

Hjelp til oppgradering av "varmeovn" kjøpt på komplett.


Anbefalte innlegg

Bare en tanke... om du har luftinntak i front, og luft ut i toppen, vil ikke mye av den kalde luften gå rett opp og ut? Slik at den ikke går over CPU og skjermkort i det hele tatt, men bare forsvinner ut uten å ta med seg så mye varme på veien?

 

Har du prøvd med 2x140mm i front, en 120mm bak og ingen vifter i toppen? Jeg har det i mitt Design C-kabinett, og har ikke hatt problemer med varme i det, og det med vifter på 500 rpm (2x140mm) og 800 rpm (120mm) på laveste hastighet.

 

Har du sjekket at alle viftene faktisk snurrer?

 

Her er bilde av oppsettet: PC 4x140mm + 120mm. Viftene snurrer rundt og det er ingen problemer med luftflyt.

Gainward 2080 kortet ble sendt tilbake til komplett i bytte mot Zotac Amp Edition som skal ha bedre kjøleegenskaper. Jeg har også bestilt en Noctua DH15 cpu kjøler og jeg håper dette løser problemene jeg har hatt. Retur tar desverre en evighet hos komplett. Blir å være nært 2måneder siden jeg mottok pc'en til jeg faktisk kan få bruke den skikkelig. Meget irriterende. Hyggelig support har dem, men er helt handlingslammet

Endret av Lykkehjul
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Komplett.no altså. Ble tilbudt å bytte kortet mitt mot et annet 2080 med bedre kjøleløsning. Jeg takket ja og sendte dem kortet mitt. Etter å ventet 11 dager etter dem mottok mitt skjermkort får jeg en mail på at skjermkortet fungerer som det skal, og at det blir sendt i retur ?! 

 

What...

Lenke til kommentar

Komplett.no altså. Ble tilbudt å bytte kortet mitt mot et annet 2080 med bedre kjøleløsning. Jeg takket ja og sendte dem kortet mitt. Etter å ventet 11 dager etter dem mottok mitt skjermkort får jeg en mail på at skjermkortet fungerer som det skal, og at det blir sendt i retur ?! 

 

What...

 

da hadde jeg bedt om hva slags tester det ble forsøkt.

Lenke til kommentar

Komplett sin rma avdeling er søppel. De klarer ikke teste en dritt. Hvis varen er totalt most, så ja kanskje de forstår det .. men alt for ofte sender du bare i retur og sier "ingen feil funnet". Sist lasta jeg opp video av feilen men de klarte allikevel ikke påvise det... Jeg kasta bare varen og orka ikke mer frustrasjon.

 

Fuck komplett sier jeg.

Lenke til kommentar

da hadde jeg bedt om hva slags tester det ble forsøkt.

 

Melding fra kundesenter:

"Skjermkortet viser bilde ved oppstart og booter opp i windows uten problemer. Vi testet med testprogrammene FurMark og 3Dmark. Maks temperatur vi har fått har vært i underkant av 70 grader og vi har ikke fått opp noe bluescreens under testing, eller andre feil. Vi har testet det siden igår, med 4K skjerm. 

 

Skjermkortet returneres da vi ikke opplever noe feil med produktet"

 

Her tester dem sannsynligvis på åpen testbenk som gir helt andre resultater enn i mitt lille Fractal Design C kabinett.

Uansett så ble jeg tilbudt å bytte skjermkortet som det ikke var noe feil med, det ble bare utrolig varmt (og klokket seg ned) samt bråket forferdelig.

Lenke til kommentar

Må da være kabinettet som har elendig airflow. På mitt Phanteks kabinett slet jeg med høye temperaturer på GPU og støy. Prøvde å plukke av døra til kabinettet, temperaturene droppa nesten 20 grader med mindre last på viftene.

 

Det er nok godt mulig ja. Diskuterte med komplett å kjøpe nytt kabinett. Endte med tilbud om å bytte skjermkortet mot Zotac 2080 amp edition. Nå får jeg samme gainward kortet tilbake etter å kastet bort 20 dager med transport og behandling.

Fantastisk komplett.no, helt utmerket behandling

Endret av Lykkehjul
Lenke til kommentar

Har et Phantom evolv kabinett, tok av frontpanelet og temperaturen falt 10 grader. Flere vifter hjalp ikke mye, et par grader forskjell mellom 1 x 120mm og 3 x 120mm. Har du prøvd uten alle eksterne paneler montert? 

 

Jeg har prøvd uten sidedør, temperaturer ble såklart mye bedre.

Lenke til kommentar

Burde aldri la komplett feilsøke, det tar bare tid i tillegg til at de gir null diagnostikk på hva som er testet. 

 

Kjør heller test selv, ta en stresstest, f.eks. furmark (men uten OC) og se om kortet trottler. Dersom man sender dokumentasjon til komplett på at det er feil på varen, så pleier de å være ganske greie. Litt synd å si, men komplett sin kundeservice er elendig, må som oftest gjøre det selv om man skal komme noe vei.

 

Lykkehjul, har du sjekke hva temperatur og klokkehastighet er når ytelsen blir 'dårligere', det kan være relevant. Men når det er sagt, har vært borti noen kort fra Gainwald tidligere, og har holdt meg unna siden av en grunn, men selvsagt mulig de har blitt bedre de 2 siste årene :)

Lenke til kommentar

Burde aldri la komplett feilsøke, det tar bare tid i tillegg til at de gir null diagnostikk på hva som er testet. 

 

Kjør heller test selv, ta en stresstest, f.eks. furmark (men uten OC) og se om kortet trottler. Dersom man sender dokumentasjon til komplett på at det er feil på varen, så pleier de å være ganske greie. Litt synd å si, men komplett sin kundeservice er elendig, må som oftest gjøre det selv om man skal komme noe vei.

 

Lykkehjul, har du sjekke hva temperatur og klokkehastighet er når ytelsen blir 'dårligere', det kan være relevant. Men når det er sagt, har vært borti noen kort fra Gainwald tidligere, og har holdt meg unna siden av en grunn, men selvsagt mulig de har blitt bedre de 2 siste årene :)

 

Fått veldig mye hjelp av folk på diverse forum til diagnostikk og forslag til løsninger, noe jeg er veldig takknemlig for.

 

Kjørte PcMark10 og 3Dmark for å teste ytelsen. Overklokket aldri da dette er utenfor min forståelse og komfort. Resultatet av disse testene var helt som forventet av delene jeg har, ingenting å utsette på ytelsen. Desverre er disse testene ganske korte, så ovnen fikk ikke tid til å bli skikkelig varm. Jeg brukte CPUID HWMonitor for å overvåke CPU og GPU. Fikk tips på annet forum om å lage en custom fancurve på skjermkortet. Brukte da gainwards EXPERTool og MSI afterburner, uten at det hjalp stort.

 

Kjøpte Assassins Creed Odyssey som jeg spilte (så lenge det lot seg gjøre) og tydeligvis er ganske sulten på kraft... og det var her problemene først oppstod. Halvtime med spilling lå skjermkortet på over 80++ grader og startet med thermal throttling. Etterhvert lå det langt under stock speed. Dette merket jeg godt på ytelsen. Rundt en time inn så var det bare å ta pause. Ble av og til belønnet med blåskjerm. Slik var det i alle spill som krever litt futt av maskinen. CPU lå greit på 70-75 grader såvidt jeg husker. Jeg bruker å spille litt med nevøen min og da går det i Minecraft, Fortnite og lignende. Her var det ingen problemer. Husker godt jeg lo når han kom inn døren, opp trappen og spurte "Støvsuger du?". "Nei gutten min, det er bare pc'n som tenker hardt".

 

Skjønner i ettertid at jeg skulle dokumentert disse problemene godt, men jeg hadde hele tiden kontakt med kundeservice på komplett hvor vi snakket om løsninger på problemene jeg hadde. Trodde jeg var i gode hender. Kjøpte vifter og installerte, vi pratet om vannkjøling, bytte av kabinett osv.. Vi diskuterte forslaget fra LMH1 på første side av tråden om Zotac skjermkortet som hadde utmerket kjøling. Han skulle forhøre seg om jeg kunne bytte skjermkort, sa også jeg kunne betalte evt prisforskjell som var noen hundre kroner da Zotac kortet var på tilbud men dette slapp jeg. Får klarsignal om å sende inn kortet for så få nytt tilbake, skulle ikke være noe problem ble jeg fortalt. Veldig fornøyd på dette tidspunkt, endelig mulig framgang/løsning. Flere uker senere så vil dem altså sende samme kort tilbake. Tror det er noen problemer med internkommunikasjon hos kundesupport/returavdelingen.

 

Må si meg veldig lei av hele saken og er utrolig skuffet. Skal holde dere oppdatert på hva som skjer videre.

Endret av Lykkehjul
Lenke til kommentar

Høres ut som feil på kortet spør du meg, ikke normalt at det skal throttle etter 30 min uten overklokk, heller ikke underklokke med mindre det er mye varme i kabinett eller feil/dårlig kjøler. Har selv RTX kort, og det går aldri over 73 grader, så 80++ etter 30 min og med underklokking hørtes voldsomt ut.

 

Et alternativ kan være Furmark, men dette kan jo i værstefall svi skjermkortet, da det er kjent for å presse høyere spenning på kortet enn hva det er lagd for. Men dersom det er noe feil med kortet, så ville jeg vel antatt at det ville gitt bluscreen etter bare få minutt med furmark, uten at det trenger å gå så langt at det blir svidd.

 

Nå vet jeg ikke om du kontakter komplett via chat funkjsonen eller mail, men er mye mer ryddig å bruke mail fordi man da får et saksbehandlingsnummer :)

Lenke til kommentar

Høres ut som feil på kortet spør du meg, ikke normalt at det skal throttle etter 30 min uten overklokk, heller ikke underklokke med mindre det er mye varme i kabinett eller feil/dårlig kjøler. Har selv RTX kort, og det går aldri over 73 grader, så 80++ etter 30 min og med underklokking hørtes voldsomt ut.

 

Et alternativ kan være Furmark, men dette kan jo i værstefall svi skjermkortet, da det er kjent for å presse høyere spenning på kortet enn hva det er lagd for. Men dersom det er noe feil med kortet, så ville jeg vel antatt at det ville gitt bluscreen etter bare få minutt med furmark, uten at det trenger å gå så langt at det blir svidd.

 

Nå vet jeg ikke om du kontakter komplett via chat funkjsonen eller mail, men er mye mer ryddig å bruke mail fordi man da får et saksbehandlingsnummer :)

Jeg kontakter dem via telefon

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...