Gå til innhold

Equinor og Telenor nekter ansatte bonuspoeng på privatreiser


Anbefalte innlegg

Nå lurer jeg mest på hvilket vedtak du mener. Regjeringen sitt eller disse bedriftene?

Regjeringens

 

For min del skulle jeg likt å se at de fortsatte med gammel ordning(Personen selv er annsvarlig for å betale skatt/avgifter) og at de presset flyselskapene til å lage bedre systemer for å holde rede på hva en skal beskatte.

Det er jo nettopp det de gjør. Siden egenrapporteringen åpenbart ikke har fungert lager departementet nå en preisering som gjør at bedriftene vil nekte ansatte å bruke bonuskort intil flyselskapene lager systemer for effektiv registrering.

 

Siden flyselskapene åpenbart ser seg tjent med bonusordningen har de nå fått incentiver til å ordne opp.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Regjeringens

 

Det er jo nettopp det de gjør. Siden egenrapporteringen åpenbart ikke har fungert lager departementet nå en preisering som gjør at bedriftene vil nekte ansatte å bruke bonuskort intil flyselskapene lager systemer for effektiv registrering.

 

Siden flyselskapene åpenbart ser seg tjent med bonusordningen har de nå fått incentiver til å ordne opp.

Tja, det er jo absolutt en måte å se på det.

 

Norwegian hadde dog en fin ordning for å rapportere selv da den angikk kroner å øre. Jeg brukte dog ikke de.

Lenke til kommentar

Regner med at de fleste bedrifter spanderer kaffe på de ansatte, fins det en mulighet for at man kan få til en skatteordning her også slik at man faktisk betaler litt over skatteseddelen for gratis kaffe?

Samme med kurs og konferanser, der det er gratis middag og drikke, det må da være mulig og gi de ansatte mulighet til å betale skatt her også?

 

hmm, det er jo gratis dopapir på toalettet også, bør vel skattelegges det?

Fordel vunnet ved arbeid skal du skatte for. Altså, hvis du tar med deg kaffe og dopapir hjem, så skal du skatte for det.
Lenke til kommentar

Dumt for dei som mistar det, men det blir kanskje for mange aktørar involvert til at det skal fungere godt. Du måtte vel hatt ein eigen bedriftskonto for bonuspoeng der dei rapporterte inn kor mykje du har brukt ein gong i året. Det er vel tilbydarane som er mest interessert i at kundane får brukt poengene, så det er kanskje dei som måtte tilby bedriftene eit system som sikrar at skatten blir betalt. Sånn som det er i dag så forstår eg at bedriftene ikkje vil ta noko jobb med å få sånne system på plass. Då er det absolutt enklare å forby det.

Lenke til kommentar

Staten taper nok enorme beløp på at ansatte ikke velger rimligste alternativ fordi de vil samle poeng. Det er penger som kunne vert brukt på andre ting.

Vel...som sagt, hvis Staten er så bekymret for å tape penger burde de først og fremst gå i seg selv og se på egen forvaltning av felleskapets midler...supperådet på Løvebakken søler jo bort landet over en lav sko.

Endret av Ploppe
Lenke til kommentar

Vel...som sagt, hvis Staten er så bekymret for å tape penger burde de først og fremst gå i seg selv og se på egen forvaltning av felleskapets midler...supperådet på Løvebakken søler jo bort landet over en lav sko.

Husk at vi har mange statsansatte i Norge. En flybillett kan variere mye i pris. Reiser man businessklasse hos SAS i stedet for turist på et annet fly ,kan det fort bli 3 og 4 dobbel pris. Tror staten kjøper mange flyreiser i året.

 

Men det betyr ikke at vi sløser penger andre steder. Tror vi kunne spart noe i helsevesen også. Liker dårlig legenes økonomiske fordeler og sponsing fra leverandører. Det kan føre til at dyrere og mere medisin blir brukt.

Lenke til kommentar

Husk at vi har mange statsansatte i Norge. En flybillett kan variere mye i pris. Reiser man businessklasse hos SAS i stedet for turist på et annet fly ,kan det fort bli 3 og 4 dobbel pris. Tror staten kjøper mange flyreiser i året.

 

Men det betyr ikke at vi sløser penger andre steder. Tror vi kunne spart noe i helsevesen også. Liker dårlig legenes økonomiske fordeler og sponsing fra leverandører. Det kan føre til at dyrere og mere medisin blir brukt.

Hva har reiseklasse med dette å gjøre?

Lenke til kommentar

Ja det får en, men hvilken rolle spiller det. De kan ikke samle poeng i noen bookingklasser lengre.

 

Nå kjenner jeg kun eurobonus. Kunne sikkert hat like mye poeng hos klm ba osv. Men kjenner ikke systemene deres.

 

I eurobonus samler man ikke i ulike klasser. Alt havner i en saldo. Men reiste man buisnissklasse til Asia tente man flere poeng enn på turistklasse. Men billetten kostet gjerne 40000 i stedet for 10000.

Lenke til kommentar

Nå kjenner jeg kun eurobonus. Kunne sikkert hat like mye poeng hos klm ba osv. Men kjenner ikke systemene deres.

 

I eurobonus samler man ikke i ulike klasser. Alt havner i en saldo. Men reiste man buisnissklasse til Asia tente man flere poeng enn på turistklasse. Men billetten kostet gjerne 40000 i stedet for 10000.

Dette gir ingen mening. Booking klasse er det samme som økonomi, buisness osv. Så er det forskjellige klasser innenfor de forskjellige.

 

Poenget er, hva i alle dager har dette med klasene å gjøre når de får 0 poeng? Mener du virkelig at dere Bestilte buisness til Asia kun for poeng? Det et galskap!

Lenke til kommentar

Dette gir ingen mening. Booking klasse er det samme som økonomi, buisness osv. Så er det forskjellige klasser innenfor de forskjellige.

Poenget er, hva i alle dager har dette med klasene å gjøre når de får 0 poeng? Mener du virkelig at dere Bestilte buisness til Asia kun for poeng? Det et galskap!

Ja. Se på ex miljøminister Solheims reisebudsjettet så ser du at buisnissklasse er flittig brukt. Hvorfor han gjorde det er vel ikke alltid klart. Forøvrig er det mange årsaker til å velge buisnissklasse. Man får flere kilo med seg og er problemene akutte kan man starte jobbing med en gang man kommer frem. Fordi buisness gir mulighet for å sove.

Lenke til kommentar

Ja. Se på ex miljøminister Solheims reisebudsjettet så ser du at buisnissklasse er flittig brukt. Hvorfor han gjorde det er vel ikke alltid klart. Forøvrig er det mange årsaker til å velge buisnissklasse. Man får flere kilo med seg og er problemene akutte kan man starte jobbing med en gang man kommer frem. Fordi buisness gir mulighet for å sove.

Jeg skjønner virkelig ikke hva du mener. Jeg reiser alltid biz når jeg flyr interkontinentalt, og vi gjør det for å sove som du sier. Slik at en er opplagt til å jobbe.

 

Jeg ser bare ikke hvordan i alle dager dette skulle føre til mindre reise i høye klasser, jeg vill si det er omvendt da folk mister fordelene som de er vant til(ekstra baggasje, lounge tilgang osv, i tillegg til gratis reise) og krever derfor bedre vilkår på reis.

 

Jeg tipper equinor sitt reisebudjsett går opp betraktelig dette året.

Lenke til kommentar

Jeg skjønner virkelig ikke hva du mener. Jeg reiser alltid biz når jeg flyr interkontinentalt, og vi gjør det for å sove som du sier. Slik at en er opplagt til å jobbe.

Jeg ser bare ikke hvordan i alle dager dette skulle føre til mindre reise i høye klasser, jeg vill si det er omvendt da folk mister fordelene som de er vant til(ekstra baggasje, lounge tilgang osv, i tillegg til gratis reise) og krever derfor bedre vilkår på reis.

Jeg tipper equinor sitt reisebudjsett går opp betraktelig dette året.

Det gjorde det i det firmaet jeg jobber i også.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...