Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Ut på byen uten å si noe.


Anbefalte innlegg

Det har vært en litt vanskelig tid i vårt forhold. En del krangler og uenighet om veien videre. Om blant annet samboerskap og dårlig kommunikasjon. Dog har de siste dager vært greie med hyggelige selskaper i jula. Men så oppstod det plutselig en spesiell episode.

 

Jeg har en jobb som av og til krever arbeid om natten. Slik var det i går. Jeg var sammen med min kjære før jeg skulle på jobb, vi laget mat og hun hadde besøk av en venninne. Før jeg gikk sa jeg at jeg ringer deg når jeg våkner og så sees vi seinere. Helt i orden sa hun. Sees i morra. Litt seinere på kvelden sendt jeg en melding og lurte på lagt seg. Nei, men venninnen hadde reist og jeg spurte bare om noe helt hverdagslig. Fikk aldri noe svar. Tenkte ikke noe mer over det.

 

Jeg tuslet hjem seint på natta fra jobb og la meg. Når jeg da våknet litt utpå dagen sendte jeg en sms, intet svar. Ringte noe seinere, men telefonen var skrudd av. Ventet ennå en stund og ringte igjen. Da fikk jeg svar. Hun hørtes trøtt ut. Vi snakket litt om løst og fast. Så spør jeg mest for fleip, er du ikke stått opp? Nei....sier hun. Så drar hun litt på det...jeg var på byen igår. Javel, sier jeg. Hvem da med? Jeg reiste ut alene, gadd ikke sitte her aleine.

Jeg reagerte på dette. Syntes det var en underlig ting å gjøre. Hvorfor sa du ikke noe om det tidligere på kvelden?

Hvorfor skulle jeg gjøre det, var svaret. Du var på jobb. Er lei av å sitte her alene.

 

Jeg vet ikke om jeg skal bare blåse i dette, eller ei. Det var slik jeg traff henne for noen år siden. Hun gikk ut fordi hun var lei forholdet og mannen hun var sammen med. Er redd vi er på vei ned samme gata. Noe jeg bør gjøre?

 

Anonymous poster hash: 8963f...a7a

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er bra at du reagerer. Byturer er en arena for å treffe folk, men det er også en arena for sjekking. At en part i forholdet velger å dra på byen uten å si fra er for meg et (mer eller mindre lite eller stort, spørs på situasjonen) tillitsbrudd.

 

Det riktige for deg å gjøre er å si akkurat det du har skrevet her, at det var sånn ho traff deg fra forrige forhold, og at det bekymrer deg.

 

Det bør også bekymre deg at ho sier ho er "gadd ikke sitte her alene". Vel, hva regner man med når man velger å være i et forholdsliv? Det vitner om rastløshet, og kan være et negativt signal, men det kan også være at ho bare trenger sosial kontakt. Ho burde dog ikke undervurdere at ho har en mann som er villig til å jobbe netter for å få ting til å gå rundt. Ja, det er litt bekymringsverdig det her. Setter ikke pris på hva ho har.

 

Så lenge ho gir deg en 100% garanti på at ho ikke gjør noe annet enn å prate med folk og være sosial, så kunne det kanskje gå greit.

 

Bestem deg for hvordan du vil ha ting, ta en prat, skvær opp, lag noen regler som dere skal følge, og prøv igjen, hvis ho gidder å følge reglene. I et forhold er det regler som begge investerer og ofrer følelser, tid og ressurser for å oppnå tillit, ellers er det ikke noe forhold. Da er det hippie-tilstander.

Endret av Taurean
Lenke til kommentar

Definitivt ikke du som overreagerer her. Kanskje dette er det gigantiske neon skiltet hun prøver å advare deg med? Jeg skjønner ikke at folk gidder men mange takler ikke å kommunisere ordentlig og slenger hint overalt istedet.

"Hvis du ikke skjønner det selv så sier jeg det hvertfall ikke."

"Du burde vite hvordan det er."

...etterhvert følges disse av:

"Du bryr deg ikke om meg."

 

Shit test

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for svar. Jeg har tatt opp dette med min partner. Sa at jeg mente det var ufint at hun gjorde noe slikt bak min rygg. Jeg mener overhode ikke at hun ikke får lov til å gå ut, treffe folk eller ha de moro, langt derifra. Mulig det bare er meg, men når man velger å løpe ut alene en lørdagskveld på byens største sjekkearena uten å si et ord på forhånd, da er det ugler i mosen.

 

Det ble ikke tatt godt opp. Hun mente at dette var en helt ok ting å gjøre. At jeg måtte jobbe var mitt problem, hun ville ikke sitte hjemme å kjede seg.

Hun jobber også helger og kvelder, så da kan jeg også begynne å fly på byen? Nei, det mente hun ikke var riktig siden jeg var allerede så ofte ute. To ganger i år har jeg vært sosial med et par kompiser, to ganger!

Dessuten hadde jeg ikke noe behov for slikt og begynte jeg å gå ut var det kun for å kontrollere henne...

 

Etter dette brøt kommunikasjon fullstendig sammen. Som det ofte gjør. Istedenfor en konstruktiv dialog som kunne løse problemet, ble det skittkasting.

 

Anonymous poster hash: 8963f...a7a

Lenke til kommentar

Jeg synes heller ikke jeg fortjener dette...

 

Anonymous poster hash: 8963f...a7a

Så ikke tolerer dette. Har dere barn eller felles eiendom? Jeg pleier alltid å være partisk til at man skal prøve å snakke sammen, men så manipulerende som din samboer er så virker det ikke som en god idee for å være helt ærlig da du bare gir henne flere muligheter til å gaslight deg og manipulere dritten ut av deg.

 

Det er ditt problem at hun kjeder seg men ikke hennes problem at du jobber? Hun kan seriøst fuck right off. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Dette er jo ikke så mye hjelp for deg nå, men kan tjene som en oppvåkning for andre;

 

Når man finner en person som er sammen med noen andre så er det ikke slik at man "redder" den utro fra et dårlig forhold.

Man "redder" den tredje part ved å overta en utro partner, selv om det kanskje ikke virker slik der og da for noen av partene.

Mange vil klappe seg selv på ryggen og tenke "hah! Hun valgte meg over han!" Men sannheten er ho at personen ikke kan velge. Personen bare tar hva enn som blir tilbudt sålenge det er en annen grein enn nåværende.

 

Når den utro part returnerer til samme handlingsmønster så burde det jo være åpenbart hva vedkommende gjør og du selv innser antagelig hvordan den forrige mannen hadde det mens en ny mann inntat samme posisjon som du selv hadde sist.

 

Vi liker å tro at vi er så spesielle og unike men realiteten er at vi er nesten latterlig enkle og forutsigbare.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Dette er jo ikke så mye hjelp for deg nå, men kan tjene som en oppvåkning for andre;

 

Når man finner en person som er sammen med noen andre så er det ikke slik at man "redder" den utro fra et dårlig forhold.

Man "redder" den tredje part ved å overta en utro partner, selv om det kanskje ikke virker slik der og da for noen av partene.

Mange vil klappe seg selv på ryggen og tenke "hah! Hun valgte meg over han!" Men sannheten er ho at personen ikke kan velge. Personen bare tar hva enn som blir tilbudt sålenge det er en annen grein enn nåværende.

 

Når den utro part returnerer til samme handlingsmønster så burde det jo være åpenbart hva vedkommende gjør og du selv innser antagelig hvordan den forrige mannen hadde det mens en ny mann inntat samme posisjon som du selv hadde sist.

 

Vi liker å tro at vi er så spesielle og unike men realiteten er at vi er nesten latterlig enkle og forutsigbare.

 

Jeg stiller meg mye bak denne. Å starte forhold med en utro person er som å vente på at det skal skje igjen. Jeg ble fortalt dette for maaange år siden av en kollega og tenkte at det bare var sprøyt. 15år etterpå har jeg forstått at det er mye sannhet i dette. Det finnes nok unntak, men mine erfaringer tilsier at det er rett for mesteparten. Dette fra både egne erfaringer og fra andre. 

 

Jeg vill råde TS å komme seg ut av det før det blir "stygt". 

 

Lykke til!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for svar. Jeg har tatt opp dette med min partner. Sa at jeg mente det var ufint at hun gjorde noe slikt bak min rygg. Jeg mener overhode ikke at hun ikke får lov til å gå ut, treffe folk eller ha de moro, langt derifra. Mulig det bare er meg, men når man velger å løpe ut alene en lørdagskveld på byens største sjekkearena uten å si et ord på forhånd, da er det ugler i mosen.

 

Det ble ikke tatt godt opp. Hun mente at dette var en helt ok ting å gjøre. At jeg måtte jobbe var mitt problem, hun ville ikke sitte hjemme å kjede seg.

Hun jobber også helger og kvelder, så da kan jeg også begynne å fly på byen? Nei, det mente hun ikke var riktig siden jeg var allerede så ofte ute. To ganger i år har jeg vært sosial med et par kompiser, to ganger!

Dessuten hadde jeg ikke noe behov for slikt og begynte jeg å gå ut var det kun for å kontrollere henne...

 

Etter dette brøt kommunikasjon fullstendig sammen. Som det ofte gjør. Istedenfor en konstruktiv dialog som kunne løse problemet, ble det skittkasting.

 

Anonymous poster hash: 8963f...a7a

 

Prøv å ta det rasjonelt. Sa du at du bare har vært ute to ganger med kompiser?

 

At ho trenger mer sosial omgang er jo greit for deg. Og det er jo et valid argument at ho jobber og vil se folk, det er greit. Men som skrevet; Dere kan jo bli enige om å lage noen regler. Noen form for fysisk, og ikke mer enn svært lettsindig psykisk, kontakt på byen med motsatt kjønn er ulovlig. Det burde jo være et tegn på tillit at du bryr deg om det her.

 

Men hvis slike regler ikke er greit, hvis ho forventer å fly rundt med hvem som helst når som helst, så er jo det mer enn hva en normal mann burde takle, mener nå jeg. Du kan snu det på hodet og spørre ho om det ville vært noe særlig om du fløy rundt på byen med andre jenter når ho var på jobb.. og nektet å fortelle ho om det i etterkant. Hvis ho ikke skjønner tegninga da, så ville det vært slitsomt for min del å leve med et slikt tillitsbrudd. Men hvem vet, kanskje dette bare er en triviell sak og det går over.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Flere har gått langt nå i å gå ut ifra at hun er utro. Vet man dette? Hvis ikke så kanskje man skal tone det ned litt.

Når man leser mellom linjene så tolker iallefall jeg det slik at hun var utro mot eksen for å bli sammen med nåværende. Antagelig på samme vis og på samme grunnlag. Utan jeg kan gjøre stort annet enn å anta. Det er vel bare hun som kan vite dette med sikkerhet.

Lenke til kommentar

Flere har gått langt nå i å gå ut ifra at hun er utro. Vet man dette? Hvis ikke så kanskje man skal tone det ned litt.

 

Ja nei, hva man tror og hva man kan bevise er to vidt forskjellige ting ^^ Som Columbo sier ^^ Man skal aldri tro noe man ikke vet. En tilståelse er en tilståelse, men selv dét kan være en løgn for å fremprovosere flere utbrudd, for å kanskje fremprovosere et brudd eller verre handlinger av motpart, dog i et veldig destruktiv forhold. Tony Soprano sa "Believe none of what you hear and half of what you see". Det gjelder kanskje mest i den kriminelle verdenen, men det er vel lite som slår en kjærlighets/forholdskrangel når en kvinne har slått seg vrang. Så det beste er alltid å oppfordre til dialog mellom partene, og be parten som ber om råd til å være -ærlig-, og også oppfordre den andre parten til å være like ærlig. Kvalitet over kvantitet. Én gjennomtenkt setning kan være alt som skal til for å åpne opp.

 

Man må bare prøve å se om den andre parten har valide poeng. Å understøtte valide poeng, uansett hvor tynt grunnlaget er, kan hjelpe til med å lirke opp en fastlåst situasjon og dermed åpne for nye muligheter i dialogen. Men så klart, noen ganger er det vanskelig, grunnet situasjonsutspillelsen, partenes individuelle livssituasjoner, personlighetsforskjeller, og misforståtte motsatte (eller for like) energier, så som stjernetegnene.

 

 

Beklager digresjonen, ts. For å svare ditt siste innlegg: Jeg ville ikke avsluttet noe som helst før jeg var 100% sikker og hadde bevis. Så langt er alt du vet at ho har sosiale behov. Det behøver absolutt ikke være noe mer enn dét. Kanskje det beste er at du lar ho fortsette med det, og gradvis prøver å dreier ho og deres forhold over til noe mer par-relatert, så som en tur på hytte/hotell i fjellet, reise til utlandet/bytur London (bare for å slenge ut noe), dagstur i naturen. Dreie fokuset vekk fra bylivet.

 

Ja, et godt spørsmål som kan åpne opp selv i slike situasjoner er nettopp økonomi: Hva ville du gjort for ho om du vant 100 millioner i vikinglotto? Det kan ligge skjulte ambisjoner og drømmer der, som kan jobbes mot selv med begrensede ressurser. Mye ligger i viljen til å legge til rette for forskjellige aktiviteter sammen. Og det er fullt forståelig at det ikke er så lett når man har økonomisk fokus på å holde ned en jobb, det er sånn alle har det, og det er ikke lett. Men derfor er det like fullt like viktig å prøve å ha fokus på andre felles aktiviteter som gir mersmak for forholdet.

Lenke til kommentar

Hun gikk nok veldig i forsvar pga måten du angrep saken på. Jeg ville heller ha spurt henne om hun var lei, sagt at du oppfattet det litt sånn ut i fra tonen i meldingen hennes. Å bestemme om hun skal få lov til å gå på byen eller ikke uten å gi beskjed, kan gi litt klaustrofobi. Nå skjønner jeg jo godt at det er en del varselsbjeller som ringer hos deg, men om du ønsker å fortsette forholdet så ville jeg ha gått inn i samtalene med et ønske om å finne ut av hvor skoen trykker og prøve å løse det, fremfor å angripe. Vil hun ikke mer så gi slipp, så slipper dere begge et stygt brudd hvor hun trassepuler noen fordi hun føler seg kvelt.

Lenke til kommentar

Uten å ha noen løsning vil jeg bare si at sjansen er stor for at hun føler seg litt fanget. "Konstante" meldinger og telefonsamtaler for å berolige kun deg er i så fall meget uheldig. Dere bor ikke sammen, ikke sant? Det må du leve med. Du virker til å oppføre deg som om du har "rett" på all den informasjonen som kommer naturlig når man bor sammen - og skal jeg gjette vil jeg tro brorparten av problemene ligger der også. Og gitt frekvensen av kontakt fra deg samt innholdet i disse (du virker til å følge hennes bevegelsesmønster ganske tett) så kan nok hun uroe seg litt for hvordan fremtidens privatliv ser ut.

Jeg ville anbefalt å slakke litt på båndet, samt kontakte henne når du har noe du vil utover spørsmål om hva hun har gjort og hvor hun har vært.

 

For eksempel:

"Skal vi ta lunsj sammen i dag?"

"Blir du med ut på middag i kveld?"

"Har du lyst til å komme en tur for film og popkorn?"

"Hva sier du til en øl i morgen?"

 

Ikke:

"Har du stått opp?"

"Var du ute i går?"

"Når kom du hjem?"

"Hvem møtte du?"

"Skal vi flytte sammen?"

"Hva slags farge vil du ha på vår Volvo stasjonsvogn?"

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...