Gå til innhold

Hevder Elkjøp solgte brukte produkter som nye


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg kjøpte ett treningsprodukt hos Treningspartner.no til noen tusenlapper. Det var full pris og produktet skulle liksom være nytt. Men jeg så at det var teipet litt ekstra godt igjen, og når jeg åpnet det lå angrerettsskjemaet til forrige kunde oppi der. Med fullt navn. Han hadde byttet det inn igjen og klart å putte det nedi esken. Da ville ikke jeg ha produktet heller, for å si det sånn.

 

Produkter som er levert inn hvor angreretten er brukt skal selges som B-vare til nedsatt pris. Men mange butikker gjør ikke det og bare selger det som nytt igjen. Skikkelig dårlig. Så nå lurer jeg alltid på om dyre produkter jeg kjøper virkelig er helt nye, eller brukt før meg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Huffameien...best å få på seg det beste furte-bildet og løpe til avisa!

 

Jeg hadde nok blitt greit sur sjøl, men i stedet for å bare måtte stå frem i media-verden, enkelt nok gått tilbake og ordnet opp. MÅ man bare i avisa med alt?? MÅ avisa bare skrive om alt? Finnes det ikke verre ting i verden?? 

Tror jaggu jeg kunne klart å bli litt irritert på meg selv også , for ikke å catche ting i butikken...skulle bare mangle om ikke avisa kunne skrevet litt om det også, ;)

 

Alle må forholde seg til lover og regler, og det burde Elkjøp også klare. Nå har jeg lest her i kommentarfeltet hvor ofte Elkjøp driter på draget. De gjør tydeligvis dette med vilje for ikke å tape noen kroner på å selge varene som B-vare.

Er varen levert inn med angreretten skal butikken selge det som B-vare. I stedet bare lurer Elkjøp nye kunder til å kjøpe det de tror er en ubrukt vare. Det er overhodet ikke greit!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dere som har fått B-vare i stedet for ny.

Hvor mange ganger har dere fått ny vare når dere kjøper ny?

Har dere opplevd det f.eks en gang på 10 år så er det jo ikke akkurat mye.

 

Feil skjer, å oppleve en feil pr f.eks 500 handel er jo ikke akkurat så mye å rope for..

 

Dette er IKKE feil det skjedde 100vis av ganger da jeg jobbet der.

Lenke til kommentar

Hva betyr "fri returrett"? At det er gratis å returnere en vare? Skulle det kanskje koste noe å returnere en vare?

 

Disse kjedene reklamerer med at man kan returnere varene fritt innen f.eks. 30 dager. Dette er ikke noe de er lovpålagt å gjøre, men en "rett" de gir deg helt frivillig. Alternativet er at når du kjøper en vare i butikken, og i det øyeblikket den er betalt, så er den din til odel og eie, og du må da enten beholde den selv, eller gi bort, selge videre eller kaste den. Altså man kan ikke angre kjøpet.

 

Forbrukerkjøpsloven gir deg riktignok rett til returnere, også kalt å angre kjøpet, av varer innen 14 dager, under forutsetning av at det selges "utenfor selgers salgssted", eller kort og godt, dersom du har kjøpt det på nett, på en messe eller annen event eller ved dørsalg. Angreretten gjelder dog ikke tilvirkningskjøp. Dersom selger ikke opplyser deg om angreretten, så øker angrefristen til 30 dager.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg startet på Elkjøp lager og ble utplassert der via arbeid med bistand. Etter å ha blitt lovt at det skulle ta slutt med å hente ned varer sånn at jeg måtte gå på truck gaflene. Etter en ombygging av butikken fortsatte det bare for at bedriften skulle spare penger. Jeg har ringt arbeidstilsynet flere ganger og rapportert Elkjøp, men de kan ikke hjelpe meg.

Lenke til kommentar

Ja det stemmer og det er bevist at de gjør dette. Har jobbet på Elkjøp Kristiansand Sørlandssenteret i over 6 år og ved mange anledniger ble det levert ut varer som hadde vært hos kunde. Ikke nok med det, de utnytter folk til å gjøre ulovlige oppgaver på jobb, I mitt tilfelle lastet jeg ned varer med truck uten sikkerhet. Dette stedet er korrupt og burde stenges. Thomas Voldheim som er sjefen der bryr seg ikke om de ansattes sikkerhet engang.

 

Arbeidstilsynet er vel rette instans da. De har myndighet til å stenge ned bedriften dersom eier ikke er villig til å gjøre de nødvendige endringene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dere som har fått B-vare i stedet for ny.

Hvor mange ganger har dere fått ny vare når dere kjøper ny?

Har dere opplevd det f.eks en gang på 10 år så er det jo ikke akkurat mye.

 

Feil skjer, å oppleve en feil pr f.eks 500 handel er jo ikke akkurat så mye å rope for..

 

Feil skjer ja. Men det er da ikke så fryktelig vanskelig å opprette en egen avvikshylle, hvor innkomne B-varer settes umiddelbart av en ekstramedhjelper som tilkalles eventuellt fra lageret. Står varen i den avvikshyllen så skal den vel også bli stående der inntil B-varemerking er ferdig.

 

Dersom butikkjeden er redd for B-vare misbruk, så kan de rotere rundt på B-varene til forskjellig butikker i Norge. Evt. ha dem stående noen uker på lager for å få bukt med folk som forsøker å få seg urettferdige rabatter.

Lenke til kommentar

Jeg startet på Elkjøp lager og ble utplassert der via arbeid med bistand. Etter å ha blitt lovt at det skulle ta slutt med å hente ned varer sånn at jeg måtte gå på truck gaflene. Etter en ombygging av butikken fortsatte det bare for at bedriften skulle spare penger. Jeg har ringt arbeidstilsynet flere ganger og rapportert Elkjøp, men de kan ikke hjelpe meg.

 

Du som trucksjåfør har også ansvar her. Du skulle aldri gått på de gaflene, men det fritar selvsagt heller ikke bedriften fra ansvaret å si til en arbeider at de skal gjøre det.

 

Det går også an å bruke en spesiell "mannskapskurv" påmontert gaflene. Men selv det er det veldig strenge regler for. Tror jeg husker at det var forbudt også. Har du det behovet å løfte folk opp i høyden for å utføre en jobb, eller plukke varer, så finnes det egnede lifter for slik bruk:

 

230.jpg Her et bilde i fra en modell som f.eks. naboen.no leier ut. Det finnes mange utleiere. Evt. så kan Elkjøp kjøpe seg en slik til odel og eie.

Endret av G
Lenke til kommentar

 

Jeg startet på Elkjøp lager og ble utplassert der via arbeid med bistand. Etter å ha blitt lovt at det skulle ta slutt med å hente ned varer sånn at jeg måtte gå på truck gaflene. Etter en ombygging av butikken fortsatte det bare for at bedriften skulle spare penger. Jeg har ringt arbeidstilsynet flere ganger og rapportert Elkjøp, men de kan ikke hjelpe meg.

 

Du som trucksjåfør har også ansvar her. Du skulle aldri gått på de gaflene, men det fritar selvsagt heller ikke bedriften fra ansvaret å si til en arbeider at de skal gjøre det.

 

Det går også an å bruke en spesiell "mannskapskurv" påmontert gaflene. Men selv det er det veldig strenge regler for. Tror jeg husker at det var forbudt også. Har du det behovet å løfte folk opp i høyden for å utføre en jobb, eller plukke varer, så finnes det egnede lifter for slik bruk:

 

230.jpg Her et bilde i fra en modell som f.eks. naboen.no leier ut. Det finnes mange utleiere. Evt. så kan Elkjøp kjøpe seg en slik til odel og eie.

Hei, jeg er enig i at jeg ikke skulle ha gått på gaflene og vet at jeg har et ansvar også, men arbeid med bistand skal tilrettelegge arbeid og sjefen på Elkjøp sa at det var ingen annen løsning å få ned varene, etter at de hadde lovt at det skulle bli slutt på dette etter en ombyggning så nektet jeg å gå på gaflene, men sjefen tok inn andre som ville gjøre dette, jeg vunderer å skaffe advokat og saksøke Elkjøp Kristiansand ,

Lenke til kommentar

 

 

Da bør du kanskje forhøre deg med jurister om du har noen sak. Spørs om det er så mye sak uten noen påviselig skade. Det hadde nok vært mye enklere å latt Arbeidstilsynet ta bedriften for arbeidsforholdene og ikke forvente å vinne noe penger fra det (siden Arbeidstilsynet ikke har noe med sånt å gjøre). Å saksøke uten grunnlag er aldri lurt, og selv om du har et grunnlag for det i en sak (kanskje andre saker enn denne) så skal du jo også vinne saken så det er ikke bare bare. Jeg tror at du og andre unge mennesker har mye å lære om hva det å saksøke innebærer, det er ikke et noe magisk virkemiddel som bare alltid fungerer. Du vil sikkert ha vanskelig for å si at dette har hatt noen særlig mental påvirkning på deg også vil jeg anta. Jeg tror ihvertfall ikke det er så enkelt å få noen til å tro deg, men vi er alle forskjellige og ingen av oss her kjenner deg.

 

Arbeidstilsynet har forskjellige sanksjonsmuligheter. Bøter der de nok ser at bedriften kan rette på ting og det ikke er så alvorlig. Stopp av virksomheten i bedriften, enten på kortere eller lengre sikt.

 

F.eks. om du ikke får en sluttattest, så kan Arbeidstilsynet ilegge bedriften en bot på ca. kr 5.000,- (var det en gang i fortiden). Disse pengene går naturligvis i statskassen, tror jeg.

 

Det rimeligste vil være arbeidstilsynet uten å tjene noe på det selv. En annen mulighet er forliksrådet, der går det jo an å forhandle, men har du mye å forhandle om?

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar

jeg er ikke fan av å motta brukte varer med mangler, men samtidig forstår jeg butikken i denne saken fordi jeg har tidligere jobbet som selger for nordens største nettbutikk der man  mottar returer fra studenter som anger etter 13 dager. så jeg vet 100% hvor kjipt det er for buttiken som skal selge varen på nytt, speselt hvis det er dyre varer som laåtop, hi fi, tv osv, mitt tips til selgere er å prøve å selge brukte varer til redusert pris, kanskje 10% mindre og bli kvitt den dritten som folk angerer og ingen vil ha fuck the world

 

Pluss elkjip har gjort opp for seg i denne saken og beklaget så hva er vitsen med å kontakte aviser for å lage en sak om dette? hadde elkjip nektet kunden ny vare oda hadde denne saken blitt mer interessant

Endret av konspirasjonsteorist
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...