Gå til innhold

Hevder Elkjøp solgte brukte produkter som nye


Anbefalte innlegg

Ikke uvanlig :p Vært borti riper og hakk i produkter tidligere - I tillegg ble samboers tidligere iPod tilfeldigvis kjøpt av en gammel klassekamerat..

 

Elkjøp har en del å jobbe med i den sammenheng.

 

Man skulle tro de hadde bedre gjennomgang av produkter som returneres, slik at de fremstår som ubrukt når de legges ut på lageret igjen. Ser man tegn til bruk, så burde det klassifiseres som demovare.

"Dette skal ikke forekomme" sies det, men man leser om slike ting 'stadig vekk' - tipper det er en del mer som ikke kommer frem i media ^.^

 

Ser for øvrig først nå at kommunikasjonsrådgiver sier at produkter som har vært brukt ikke skal selges som nye ☺️ må skje menneskelige feil ganske ofte i så fall :p

 

Når det er sagt så er elkjøp sin service upåklagelig! Foretrekker å kjøpe av elkjøp ene og alene av den grunn.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Man er en ufattelig idiot hvis man leverer tilbake noe uten å logge seg ut av kontoene sine! Skal man ha Netflix eller Spotify, får man vite nok om det til å logge ut og inn. Eller så går man tilbake til VHS og 8-sporskassetter!

 

Hvis en enhet man kjøper er innlogget på Netflix, ser man på hva brukeren har sett før. Hvis det stort sett bare er action og grøssere, kjører man de neste fire døgnene med bare romantiske komedier. Hvis det er jentefilmer, kjører man de neste døgnene med de råeste, blodigste filmene og seriene som fins!

 

Tilsvarende med Spotify: Er det stort sett black metal i spillelistene, setter man den til å spille Julio Iglesias, og omvendt. Og hvis det er noen som bare digger det nyeste og kuleste, vil det sette morsomme spor på lista hvis man setter VIkingarna og Lindesnes Trekkspillklubb i loop!

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Har selv jobbet hos Elkjøp, rutinene er klare.. Når man får inn produkter skal det merkes som B-vare og prisen skal settes noe ned, samtidig skal det klistres på ett merke som viser at produktet er kontrolert og godkjent for salg igjen.. Det skal også signeres av den som godkjente produktet for salg igjen...

 

Det at noen butikker ikke følger denne rutinen må være ukultur eller en grov feil hos butikkene det gjelder og skal ikke være mulig.. Man kan vel kanskje også skylde på urutinerte selgere som byttes ut alt for ofte...

Endret av Krozmar
  • Liker 8
Lenke til kommentar

Her er det sånn jeg ser det to kritikkverdige forhold:

1. At Elkjøp har solgt en brukt vare som ny.

2. At Elkjøp ikke har gjenopprettet fabrikkinstillinger på varen før den er videresolgt.

Synes sistnevnte er det desidert mest problematiske, da det kan være sensitiv informasjon eller ubehagelige data. I tillegg vet man jo aldri om dingsen kan ha vært satt opp med automatisk lagring over internett eller om produktet er registrert med gammel eier hos produsenten. Man kan jo risikere:

- At ungen din finner bøttevis med porno på sin "nye" telefon.

- At ens "nye" telefon er satt opp slik at den videresender alle bilder/video som tas til en backup som gammel eier kontrollerer.

- Spyware.

- At gammel eier står som produktets eier i produsentens register slik at du blir nektet å registrere den for firmware-updates.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hendte meg for litt siden også på Elkjøp Gjøvik. Kjøpte 2 stk star wars droner i butikk.

 

Hentet de fra butikk hylle. Etter betaling på vei til bilen, så så jeg at begge eskene hadde vært åpnet. Etter nærmere inspeksjon så var begge enheter tidligere brukt og dårlig pakket ned igjen.

 

Jeg gikk å leverte de tilbake og fikk igjen pengene.

Betaler ikke fullpris for brukte produkter.

 

Full pris for sw dronene?

Kjøpte mine i sommer , den billigste til 299 og den dyreste til 399.

Disse kostet originalt 2500, så om du fikk en brukt til den rabatterte prisen er det innafor (Skulle vært opplyst), men om det var brukte til ordinær pris derimot, da hadde jeg også flippet

Lenke til kommentar

Kjøpte ny barbermaskin på elkjøp, tok ikke lang tid før jeg skjønte den var brukt :-(

Hår overalt inni maskinen

Det skal jo ikke være mulig, hygieneprodukterskal bli kassert om de blir levert inn. Eneste tilfellet det kan skje på er at produktet blir levert inn med påstand at det ikke er brukt (løgn fra kunde).. Samt at produktet ikke ble kontrolert for den påstanden og lagt tilbake i salgshyllene igjen. (Noe som aldri skal skje i utgangspunktet)

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Hehe må le.. " skal ikke skje" men det skjer, og det skjer nokk oftere en det folk veit.. Denne praksisen er disse kjendene 100% klar over.. Kommer bare med bortforklarelser!

Ja, det som er problematisk er at det er studenter og ansatte som byttes ut som gjør ting utenfor rutinene..  Det er klare retningslinjer internt at det ikke skal være slikt.. Så det er enkeltpersoner som ikke har lest dette som gjør feil...

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Elkjøp, Power osv. har et utrolig bra system for oss forbrukere med åpent kjøp i x antall dager. Bedre angrefrist finnes ikke....

Ved service/ retur av produkter med innlogging som ex. mobil, pc, tv osv. oppfordres alltid kundene til å ha backup av sine data pga tilbakesetting til fabrikkinnstillinger. Ola Nordmann er fortsatt altfor sløv med å verne sine personlige data i så måte og det blir for dumt å skyve ansvaret over på andre....

Lenke til kommentar

Dette har skjedd meg 2 ganger, heldigvis ikke med netthandel. Er jo bare å levere tilbake og kreve en ny vare.

 

Verre er det ikke, sånt skjer jo fort når varer står ute i butikken og kunder flytter på ting.

Nja. Det er flere Elkjøp-butikker som har rutiner for å unngå dette. De merker produktet med et eget ark(type A4 str.). Så jeg synes det ikke er greit at butikken kan skylde på kunden.

Og spesielt ikke produkter i denne prisklassen.

 

Når det er sagt, så er stort sett alle produkter forseglet(BOSE QC35 blir pakket inn i plast f.eks.). I mine øyne så er et produkt uten forsegling brukt. Dette synet deler også butikken og produsenten.

 

Det er heller ikke bare å levere det tilbake. Det krever tid og ofte penger. Her synes jeg rett skal være rett, butikkene burde betale transport dør til dør i slike tilfeller. Men også her kan jeg se en problemstilling for butikken.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg kjøpte en plasma for ca 8 år siden på Elkjøp og den fikk innbrenning etter et par dager. Leverte den tilbake på angrefristen og tok en ny LCD i steden.

 

Når jeg sto å valgte ny TV så noterte jeg at de tok min TV med skader ut i butikken igjen å satte den på en pall med b-varer. Men den var ikke merket med at det var menyer fra et spill over hele skjermen. Jeg sa til om det og sef skulle de merke den med det, noe jeg ikke vet om de gjorde.

 

Kan ikke tenke meg noen som er villig å kjøpe en TV med innbrenningen i skjermen. Tipper denne ble solgt og returnert igjen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette skjedde men på XXL og for litt siden og jeg tror det er noe vi må regne med at de skjer glipper med fra tid til annen siden kjedene gir oss mye lengre og bedre retur ordninger en det vi har krav på.

Alle som har eller har hatt en jobb vet at det er mulig å gjøre feil i jobben sin og jeg synes nesten det er litt dårlig gjort å blande inn media i slike ting så lenge kjedene rydder opp.

Rydder kjedene ikke opp derimot så forstår jeg at det er en mediasak.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...