Gå til innhold

Chilimobil snur: anker likevel «Fri Data»-vedtaket fra Nkom


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

– Vi er helt uenige i Nkoms fortolkning. Den er i tillegg forbrukerfiendtlig da dette vedtaket presser prisene på mobildata opp, ikke ned. Etter vår vurdering bør myndighetenes bruk av skjønn gagne forbrukerne, sier Chilimobil-sjefen videre.

Ved at Chilimobil påklager vedtaket fra Nkom blir det nå opp til Samferdelsdepartementet og politikerne hvordan saken ender.

Seriøst er det lov i følge markedføringsloven og kjøpsloven lov å anke saken opp til Samferdelsdepartementet og politikerne?

Så det betyr driver man bedrift kan man nekte reklamasjon og utsette saken så lenge som mulig uten det gir konsekvenser?  For syns det er useriøst for chilimobil at de ikke kan oppgi en GB per dag\måned. Og man må på forum å få svar? Ingen har god nok svar.

 

For blir jo feil å misbruke avtalen for å finne ut hvor grensene går.

Endret av LMH1
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Hei, Chili sjefen Lars Ryen Mill har uttalt seg at det handler om tillitt, men det Chili Mobil da ber om er tillit én vei. Det handler og om forbrukers tillit til operatøren. Det at Chilimobil stenger fri data abonnement for brukere som er over 150-200gb på en mnd som knapt nok er noen sms meldinger over 5gb per dag, er fullstendig feil og da er det ikke lenger tillit fra forbrukerne. Problemet er at forbrukerne er avhengig av mobil abonnementet for å betale regninger og bruke offentlige tjenester som feks betaling av parkering med bil, og blir abonnementet plutselig stengt så bryter Chili mobil tilliten fullstendig. Vi som har Chili Fri data kan ikke lenger STOLE på at abonnementet er på innenfor måneden vi har betalt for - DERFOR KAN IKKE DETTE ABONNEMENTET ANBEFALES TIL NOEN.

Jeg går nå over til en annen operatør, selv om jeg må betale litt mer for data trafikk, men det er ikke verdt å bare vite at abonnementet bare plutselig blir stengt.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

idiotisk "russerselskap"

Bare løgn, fanteri og tull samt tyveri av kunders kroner.

Og markedsføre fri data med deling som de er blitt pålagt, samt anke saken fordi de vil stenge for deling er bak mål.

De burde ihvertfall hatt litt mindre "banditt" og kanskje litt norsk stolthet i seg, nemlig å slutte med å lure sine nåværende og fremtidige kunder, og bare legge ned fri data abbo, og heller selge et 200gb abbo til 499.

lukter sleip ål og fort rik av hele fyren og hans med sammensvorne

  • Liker 7
Lenke til kommentar

De gjør det altfor komplisert for seg selv!

Det hadde vært mye enklere hvis de bare rett og slett solgte et abonnement med, la oss si, 10GB mer enn noen andre, til samme pris som dem.

Da hadde de sikkert fått like mange kunder, men sluppet å hindre kundene sine i å bruke "for mye" ved å la downloads stå på natten over, osv...

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Seriøst er det lov i følge markedføringsloven og kjøpsloven lov å anke saken opp til Samferdelsdepartementet og politikerne?

Så det betyr driver man bedrift kan man nekte reklamasjon og utsette saken så lenge som mulig uten det gir konsekvenser?  For syns det er useriøst for chilimobil at de ikke kan oppgi en GB per dag\måned. Og man må på forum å få svar? Ingen har god nok svar.

 

For blir jo feil å misbruke avtalen for å finne ut hvor grensene går.

Hva er det du babler om nå? Igjen så skriver du ting som ikke har noe som helst med noe som helst å gjøre.

 

Hva er galt med deg?

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Nei denne operatøren er bare og holde seg unna.

Sky dem som pesten.

 

Er enda mer komisk at TEK fortsatt har dem som anbefalt abonnement.

Kanskje på tide redaksjonen vektlegger mer enn tomme løfter og pris?

Hmm, her dukker astroturferne opp gitt.

 

Jeg har vært veldig fornøyd med mitt Fri Data-abonnement. Men så er ikke jeg en kronisk misbruker av data heller da.

Lenke til kommentar

Kroniske misbrukere? Trodde dette var bufféen der man fikk "spise så mye man ville", men om man gjør det så får man beskjed om at "jammen, ikke sååå mye da, du får ikke mer nå" 

 

Du er enig i at det må gjøres noe i markedsføringen her, hekemo? 

 

Forskjell på å spise så mye du vil, og ta med deg mat og dele med alle ved bordet. Om du begynner å dele med resten av de som kom inn, finner du nok fort ut at du blir utestengt...

Lenke til kommentar

Uansett om du er "misbruker" eller "bruker" så kommer man ikke bort ifra at Chili her ønsker å få i både pose og sekk.

De ønsker å utad kunne tilby "Fri Data" for å få kunder, uten å faktisk levere produktet "Fri Data".

 

Skal du reklamere for et produkt, så må du faen meg levere produktet også.

 

Å si at NKOM ikke har myndighet og lovhjemmel til å fastholde nettnøytraliteten blir bare patetisk utdradgningstaktikk og et tragisk forsøk på å få mer mediadekning.

Vi kunne likegodt snudd det på hodet og spiurt "Hvilken lovhjemmel har Chili til å hevde at de kan omdefinere begrepet "terminalutstyr" i nettnøytralitetsprinsippet til å kun gjelde mobiltelefoner og ikke modem/routere?"

 

Meg bekjent har Chili absolutt ingen myndighet og lovhjemmel til å omdefinere hva nettnøytralitet går ut på..

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Trolig har alle som vil dele og laste ned veldig store datamengder over mobilnettet blitt blitt chili kunder.

 

Spørsmålet er om det er noen dommer eller lover i Europeisk sammenheng, som ikke gir en rett til å dele.

I USA har man ingen rett til å dele, h orden det er i andre kontinent, vet jeg ikke, men tror tek hadde en artikkel om det.

Uansett så er det ett tema at om man velger å se en 4k film hver eneste dag på sin mobil, så blir det litt data.

Endret av plankeby
Lenke til kommentar

Kroniske misbrukere? Trodde dette var bufféen der man fikk "spise så mye man ville", men om man gjør det så får man beskjed om at "jammen, ikke sååå mye da, du får ikke mer nå" 

 

Du er enig i at det må gjøres noe i markedsføringen her, hekemo?

Merkelig nok har ikke jeg hatt noen problemer med å forstå markedsføringen. Men Telenor og Telia har tydeligvis mange "støttespillere" som har fryyyktelig store problemer.

Lenke til kommentar

Uansett om du er "misbruker" eller "bruker" så kommer man ikke bort ifra at Chili her ønsker å få i både pose og sekk.

De ønsker å utad kunne tilby "Fri Data" for å få kunder, uten å faktisk levere produktet "Fri Data".

 

Skal du reklamere for et produkt, så må du faen meg levere produktet også.

Andre har "fri SMS" men likevel et teoretisk tak på antall SMS. Men det er visst greit når Telenor eller Telia gjør det.

 

Å si at NKOM ikke har myndighet og lovhjemmel til å fastholde nettnøytraliteten blir bare patetisk utdradgningstaktikk og et tragisk forsøk på å få mer mediadekning.

Det er helt legitimt å være uenig med NKOM om tolkningen av nettnøytraliteten, og jeg er enig med Chili om at det virker tåpelig at dette skal rammes av reglene.

 

Og Telenor brøt jo åpenbart nettnøytraliteten med "fri musikk"-greiene sine, men da var det ingen som brydde seg. Det er bare galt når Chili, som utgjør en massiv trussel mot konkurrentene, gjør noe upopulært for konkurrentene (men populært for reelle og fornøyde kunder).

Lenke til kommentar

Med prisene de tilbyr for 1000 GB og senere ubegrenset nett er det ganske selvsagt at storforbrukere og mennesker bosatt i steder uten adsl eller fiber vil komme løpende.

 

Dessverre betaler man for et annet produkt enn de skisserer.

Neida, man må bare følge med på hva abonnementet faktisk er ment å være. Og de har vært tydelige på at de ikke godtar deling med andre enheter, så her har misbrukerne ingen unnskyldning.

Lenke til kommentar

Med prisene de tilbyr for 1000 GB og senere ubegrenset nett er det ganske selvsagt at storforbrukere og mennesker bosatt i steder uten adsl eller fiber vil komme løpende.

 

Så spørs det bare om det finnes en mulighet for Chili å lovlig sperre disse kundene ute. Jeg mener de skulle ha lov til å velge sine egne kunder, men de som blir sperret ute er selvfølgelig uenige i det.

Lenke til kommentar

Ubegrenset nett sperrer pdd. ut forbrukere ved 200 gb. Ingen ting ville overrasket meg om det tallet blir 150 eller 100 gb neste mnd. De bestemmer fritt uten tallfestet kvote i kontrakten.

 

Det er forøvrig lov med deling @hekomo. Det var ikke lov da det var 1000 GB, men kunder ble uavhengig av det kastet pga mistanke lenge før de var i nærheten av kvotetak.

 

Kjernen virker å være chili som ønsker å fremstå som de selger ubegrenset nett. Tar seg betalt for ubegrenset nett.

Leverer 200 gb denne mnd. Leverer hvem vet hva neste mnd?

Endret av Freakai
  • Liker 5
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...