Gå til innhold

Chilimobil-sjefen svarer på kritikken: – Fri data handler også om tillit


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Et helt legitimt og saklig svar på all kritikken som har har dukket opp på tek.no de siste dagene.

Det er ikke engang en overraskelse at Mill fremstiller abonnementet på den måte, da det er akkurat slik oppegående kunder også har forstått det.

Men her på forumet så er det jo noen som tar ting så bokstavelig at det gjør vondt.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

 

Hvor er reaksjonene over Telenor sin bruk av "fri"? 

 

Eller Telia sin?

 

Slik kan man fortsette.

Alle abonnement som leverer "fri bruk" av det man er vant til i dag (ringeminutter, SMS og MMS) har en øvre grense for bruk og en begrensning på at det gjelder privat bruk innen gitte rammer.

Det Chili har gjort er å utvide praksisen til også å gjelde mobildata med tilsvarende rammer.

Skal man henge seg opp i forståelsen av "fri bruk" eller hvilke bruksbegrensninger som kan avtalefestes, så burde man gjort det for bransjen som helhet.

Jeg får inntrykk av at det heller handler om en gruppe som ønsker å bruke mobilabonnementet som et mobilt bredbånd.

 

 

 

 

 

For dette er fri bruk.

Lykke til med å se om du klarer å bli sparket ut for at du virkelig bruker det du har blitt lovet.

Nei, det er ikke det samme i det hele tatt.

Du hadde vært inne på noe hvis det var mulig å ringe opp minuttene, men det klarer du ikke, så da er det vel fri bruk?

På 30 dager er det totalt 43 200 minutter...

 

Å sammenligne bananer med druer...

Uansett så har en klare og tydelige begrensinger, hvorfor går det ikke på tillit som hos Chili?

Det er jo til å le seg i hjel av...

 

 

 

- Om man skal være helt firkantet så bør rammene for "Fri Bruk"("Ubegrenset Bruk") overgå det som er fysisk mulig, naturens lover and all that jazz.

 

Det er først da at den den praktisk og fysiske grensen er nådd, og i så måte kan gis tempelet "Fri Bruk"("Ubegrenset Bruk").

Spørsmålet gjentår om det faktisk er teknisk mulig pr.dags dato.

Noe som er høyst tvilsomt når det kommer til Dataforbruk.

 

For "Tale" og til dels også for SMS og MMS, så er der et maks antall sekunder i måneden.

 

I prinsipet så teller også dette for Dataforbruk, men med en vestenlig forskjell; "Hastighet"

 

For hver enkel "bit" hastigheten øker med så øker også dataforbruket der etter.

 

Man skal ikke høyt opp i hastighet før til og med den tidligere 1TB-kvoten til Chili faller til kort.

 

Paradoksalt nok...

Når den gensen er teknisk sett oppnåelig og satt, så spiller det ikke lengre noen rolle om man bruker Internettet via Mobil-TLF'en eller Internettet i veggen fra et teknisk standpunkt.

 

Tomayto - Tomahto...

Potayto - Potahto...

 

Da gjenstår bare Prisen, som helt sikkert ikke blir så billig akkurat.

Og det kommer til å ta tid før disse to kan rettferdig sammenlignes i så måte.

Siden den praktiske bruken pr.dags dato er ganske ulike for de to.

Lenke til kommentar

Det er naivt å tro at Telia er villige til å leie ut nettet til en leverandør som ut-konkurrerer dem på deres egen plattform.

Chilli betaler sikkert Telia pr mb som igjen betyr at jo mindre data folk bruker jo mer penger sitter eierne igjen med.

Når du derimot har en del brukere som benytter abonnementet sitt fullt ut, så går regnestykket feil vei og inntjening minsker betraktelig.
Hvem kunder trodde Chilli de skulle tiltrekke seg med "fri data"?

Dette er en dårlig business modell og det virker som alt Chilli ønsker å oppnå er å bli kjøpt opp(drømmen om et nytt chess eventyr?).

Hvis samtlige kunder begynt å bruke mye data i morgen, hva hadde skjedd da? Jo, Chilli hadde gått konkurs.

Inntjening må være større en utgifter som aldri vil gå hvis alle hadde brukt datamengden de betaler for.

 

Så alle Chilli "fri data" kunder betaler egentlig for noe leverandøren lover men ikke kan levere.

Endret av MiRaCL
  • Liker 7
Lenke til kommentar

Ifølge kalkulatoren.

1000gb fordelt på 30dager er 33.3gb pr dag. 33*7=233gb.

 

Om du bruker 200gb i uken er du fortsatt langt innenfor chili's 1000gb

Men det er jo et sinnsykt forbruk. Hvem i all verden bruker over 30 gigabyte om dagen. Eller 1 Terra i måneden for den del. Ingen har bruk for 1 terrabyte i måneden, med mindre man virkelig går inn for å bruke det opp. og det er nok også tanken til Chili. Det ender nok med at de skrur ned taket sitt etterhvert, men som sagt, de vil fortsatt forbli det beste tilbudet i markedet etter min mening. 

 

Og som jeg også nevnte tidligere så ser jeg at mye av det de gjør er kontroversielt og jeg er enig med mange at det blir feil å markedsføre med 1000gb når ingen har det i realiteten. Allikevel så synes jeg det er merkelig at Chili høster så mye kritikk som de gjør, veldig sunn konkurranse i et marked som har vært dominert av Telenor i alle år. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Takk til Chili for ett utmerket abonnement.

Og takk for at dere fortsetter å kaste ut misbrukere av abonnementet.

Fortsett med det.

 

Reglene for reklame er ganske tydelige, reglene og praksisen til Chili er definitivt ikke tydlige. Så lenge de oppererer med en tolkning av grensen som sterkt motstrider det de forteller i reklamen må noe endres. Skriver de fri bruk, vel da må de nesten tillate fri bruk så lenge det er personlig og ikke erstatter fiber/Adsl.

Et helt legitimt og saklig svar på all kritikken som har har dukket opp på tek.no de siste dagene.

Det er ikke engang en overraskelse at Mill fremstiller abonnementet på den måte, da det er akkurat slik oppegående kunder også har forstått det.

Men her på forumet så er det jo noen som tar ting så bokstavelig at det gjør vondt.

I traffiken er reglene klare, står det 90 på et skilt, vel da har du ikke lov til å kjøre fortere, hadde det stått fri fart, vel da kunne du tådd pedalen i bånn. Chili stopper det abb. du har betalt for og endrer til et som du ikke ønsker etter ca 220GB. Sammenlignet ville dette være å stoppe alle billister som kjørte over 30 km i timen i den nevnte 90 sonen, for så å bøtelegge dem.

Har absolutt ikke noe imot chilli og har endog flere abb. der, men de såvel som alle andre må følge loven når de reklmerer for sine produkter. Du kan liksom ikke melde at du dessverre øker prisen, men muliggjør både deling og fjerner den tidligere 1TB grensen, når det virkelig viser seg at du blir kastet ut etter å ha brukt 20% av gammel grense. Hadde de sakt at grensen var 220GB så ville det fortsatt ha vært et helvetes godt tilbud, men da hadde alle visst at det var en grense

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Det er en fin ting Chili har prøvd seg på, men dessverre ødelagt av konkurrenter og kverulanter.

De som ikke er fornøyd eller blir degradert til et annet abonnement kan jo enkelt bare bytte leverandør. 

All honnør til selskapene som forsøker seg på noe nytt, som feks. Chili og Happybytes.

Lenke til kommentar

 All honnør til selskapene som forsøker seg på noe nytt, som feks. Chili og Happybytes.

 

 

Hos oss betaler du bare for de 1.4 GB du bruker. Du blir selvfølgelig ikke straffet for å bruke mer, eller mindre. Riktig pris for ditt bruk blir 181.0 kr

Jaja happybyte kan fort bli dyrt vertfall.

Selv om chilimobil overdriver hva man får og hva reell datapakke er så er vertfall prisen per GB ikke så ille.

Jeg syns heller de som bruker mye burde få høyere pris. Så sant det er informert om.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Jaja happybyte kan fort bli dyrt vertfall.

Selv om chilimobil overdriver hva man får og hva reell datapakke er så er vertfall prisen per GB ikke så ille.

Jeg syns heller de som bruker mye burde få høyere pris. Så sant det er informert om.

Eller det kan fort bli billig dersom man vanligvis ikke bruker opp datapakken man vanligvis har.

 

Man får feks. 100 ringeminutter, sms, mms for kr. 20,- hos Happybytes. Dette er veldig bra for de som ikke bruker datatrafikk eller har datatrafikk på annet sim-kort.

 

Videre er utenlandsprisene og spesialnummer veldig godt priset i forhold til konkurrenter.

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

Fri data!!!

Eller tja nei det betyr ikke fri, men1000Gb.

MEN vent. nye regler!!! MAX 5Gb om dagen. Ellers straff med sms og du må restarte mobilnettet ditt.

 

Så de mener jeg under eks si at internett til huset falle ut, så kan jeg ikke kan se youtube på mobilen for lenge mens jeg venter.

 

Blir litt som om jeg fyller på ja la oss si et bankkort med 1000kr.

Jeg får bare kjøpe for 5kr hver dag eller sende sms til mamma. Så må jeg trykke koden igjen i kassen.

 

Er det samme som å kjøpe et produkt som står livstidsgaranti.

Så lenge du ikke lever lengre enn 7år? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg skjønner ikke at hvis man vil ha kunder, så kan de ikke ta et tap på de 0,2 prosent (eller 0,5 prosent som han sier denne gangen) av kundene som bruker mye data.
Hvem fant opp at 1000GB er den grensa man kan bruke mobilen uten å tenke på grenser. Det er jo bare å si 250GB og kalle det for "Fri Data"

Endret av BKAA
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Jeg skjønner ikke at hvis man vil ha kunder, så kan man ikke ta et tap på de 0,2 prosent (eller 0,5 prosent som han sier denne gangen) av kundene som bruker mye data.

Hvem fant opp at 1000GB er den grensa at da kan man bruke mobilen uten å tenke på grenser på mobilen. Det er jo bare å si 250GB og kalle det for "Fri Data"

Du tror kanskje alle andre tilbyr fri bruk av minutter og sms? Det ligger grenser også her - men så høye at folk ikke merker dem i praksis.

 

Her er et utdrag fra Komplett sine betingelser:

Hvis kunden har et unormalt høyt forbruk av tjenester, kan Komplett Mobil AS i særlige tilfeller sperre for bruk av bestemte tjenester eller stenge tilknytningen til telenettet uten å varsle kunden. Når vilkårene for stenging av en tjeneste er oppfylt, kan Komplett Mobil AS stenge samtlige tjenester når kunden har flere kundeforhold.

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

 

Jeg skjønner ikke at hvis man vil ha kunder, så kan man ikke ta et tap på de 0,2 prosent (eller 0,5 prosent som han sier denne gangen) av kundene som bruker mye data.

Hvem fant opp at 1000GB er den grensa at da kan man bruke mobilen uten å tenke på grenser på mobilen. Det er jo bare å si 250GB og kalle det for "Fri Data"

Du tror kanskje alle andre tilbyr fri bruk av minutter og sms? Det ligger grenser også her - men så høye at folk ikke merker dem i praksis.

 

Her er et utdrag fra Komplett sine betingelser:

Hvis kunden har et unormalt høyt forbruk av tjenester, kan Komplett Mobil AS i særlige tilfeller sperre for bruk av bestemte tjenester eller stenge tilknytningen til telenettet uten å varsle kunden. Når vilkårene for stenging av en tjeneste er oppfylt, kan Komplett Mobil AS stenge samtlige tjenester når kunden har flere kundeforhold.

Beklager, det er ikke meningen å såre deg, eller å være kverulant. Jeg bare mener at for Chili må det vel være bedre å ha klare grenser på f.eks 250GB enn å få en shitstorm. Hvis kunder får så mye data til den prisen de tar, er det bra for de som bruker mye data, og jeg håper de som bruker dette abonnementet kan beholde det.

Endret av BKAA
Lenke til kommentar

Jeg håper et teleselskap kommer med en "blokk-konto" hvor dem selger f.eks 1TB for 1500kr, eller hva de trenger for å tjene penger. Data som ikke går ut på tid. Da er det opp til kunden om man vil se på 480p eller 4K. Rettferdig for begge parter, og man får det man betaler for.

Endret av BKAA
  • Liker 6
Lenke til kommentar

Jeg håper et teleselskap kommer med en "blokk-konto" hvor dem selger f.eks 1TB for 1500kr, eller hva de trenger for å tjene penger. Data som ikke går ut på tid. Da er det opp til kunden om man vil se på 480p eller 4K. Rettferdig for begge parter, og man får det man betaler for.

 

Ja, hadde definitivt like noe slik. Men de er kanskje redd for surges i "feil" perioder og at det ikke blir jevn bruk av data.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...