Gå til innhold

Problemer med varme i ny pc


igxx

Anbefalte innlegg

Lite spørsmål ang. vifter.. Gidder ikke starte ny tråd om dette..

 

Bygde for noen måner siden en ny pc med Fractal Design R6, og har tatt alle viftene (utenom CPU) på det integrerte kortet som i dette kabinettet.. Noen som har peiling på hvilke software jeg må bruke for å kontrollere disse nå? Synes R4 var så grei med dette, fordi du bare trengte å presse på en bryter opp eller ned for å velge hvor kraftig du ønsket det..

 

Er stille som faen i kabinettet nå, og lurer litt på om dette er fordi de er satt på en lav innstilling.. Bruker de viftene som fulgte med.. Tenker muligens å bytte de i front med noen noice blockers jeg har fra mitt tidligere setup, men har ikke giddet helt det ennå. 

 

Bruk speedfan. Husk at du må ha 4-pins tilkobling til viftene dine for å få styrt de via software. Selv bruker jeg viftestyring og synes det er optimalt. Mye greiere å styre viftehastigheter.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

 

Bruk speedfan. Husk at du må ha 4-pins tilkobling til viftene dine for å få styrt de via software. Selv bruker jeg viftestyring og synes det er optimalt. Mye greiere å styre viftehastigheter.

 

Sånn ser det ut.. 

 

JitNWwg.png

 

Synes GPUen er litt varm da.. Er jo bare 1% nå. 

 

Ser ikke ut som de registrer seg, så de heller ikke i AI Suite. 

Endret av Slettet-x7D6du0Hjb
Lenke til kommentar

Har samme kabinettet, endte med at jeg borret hull i frontdekselet for deretter å lime på myggnetting.

Slik det er satt opp originalt er det jo mer sannsynlig at frontviftene sirkulerer lufta som allerede er inne i kabinnett enn å hente ny luft utenfra.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Har samme kabinettet, endte med at jeg borret hull i frontdekselet for deretter å lime på myggnetting.

Slik det er satt opp originalt er det jo mer sannsynlig at frontviftene sirkulerer lufta som allerede er inne i kabinnett enn å hente ny luft utenfra.

 

Er ikke hele poenget de "ventilene" på sidene da? 

 

Når jeg holder hånden over de så merker jeg luft strømmen. 

Endret av Slettet-x7D6du0Hjb
Lenke til kommentar

Hvis du har en relativt nytt hovedkort og 4 pin vifter skjønner jeg ikke helt poenget med speedfan. Det er hauggammalt .. bios få de fleste HK ordner vifte styring. Det står 243 rpm på en vifte der .. det høres ikke riktig ut. En 120mm vifte går på minimum 6-700 rpm.

 

Er enig i at 60 grader på GPU er gøyt i idle. Enten er det noe stein galt med systemet ditt eller så er det feil avlesning.

Lenke til kommentar

Er ikke hele poenget de "ventilene" på sidene da? 

 

Når jeg holder hånden over de så merker jeg luft strømmen. 

Det jeg merket var at jeg fikk mye bedre temperaturer når jeg tok av frontdekselet, men det ser ikke bra ut og man får inn mye støv så lagde noen hull isteden.

 

nå har jeg aio i fronten, så vet ikke om forskjellen blir like stor når man har den bak... kan jo prøve at vifta blåser andre veien.

Endret av mrpc
Lenke til kommentar

Du skriver at det er kabinettvifte bak radiator. er denne koblet sammen med pumpe på cpuvifte på HK? prøvd å bytte kjølepasta mellom kjøler og CPU? Det grafikkortet ditt genererer mye varme, og blåser luft rett ut i kabinettet. Så varm luft har gått fra GPU og ut igjennom radiator til CPU som eneste "eksosutgang".

 

Hjalp det med ny vifte i topp?

Endret av vitty
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Er enig i at 60 grader på GPU er gøyt i idle. Enten er det noe stein galt med systemet ditt eller så er det feil avlesning.

 

Er en D15 i kabintettet, og måtte sitte skjermkortet på nederste socket, så lurer på om det er lite luft tilstrømming som er problemet.. Den peker i utgangspunktet rett ned i kabinett med noen centimeter fra bunnen.. 

Endret av Slettet-x7D6du0Hjb
Lenke til kommentar

Ja det utgjør en del .. du må ha litt avstand foran en vifte.

 

Hvis du tar en titt på en av de siste trendene nå, vertikal gpu, så vil du lese at dette er håpløst. Et luftkjølt skjermkort som er trøkt opp mot sidepanelet får ingen luft. Det er en elendig ide og viser at trender og hva som ser kult ut trumfer funksjon. Det samme med alle disse latterlige kabinettene med deksler over alt.

Endret av Kyrre S.
Lenke til kommentar

Hvis du har en relativt nytt hovedkort og 4 pin vifter skjønner jeg ikke helt poenget med speedfan. Det er hauggammalt .. bios få de fleste HK ordner vifte styring. Det står 243 rpm på en vifte der .. det høres ikke riktig ut. En 120mm vifte går på minimum 6-700 rpm.

Er enig i at 60 grader på GPU er gøyt i idle. Enten er det noe stein galt med systemet ditt eller så er det feil avlesning.

det kan viftene på gpu først begynner å spinne ved 60C.
Lenke til kommentar

Her kan folk se et sammenligning mellom et kabinett med fokus på støy (be-quiet 601) og et kabinett med fokus på airflow (silverstone rl06).

 

 

Silverstone er bedre på kjøling OG det er vel så bra på støy - gitt at man girer ned viftene.

 

Tar man viftene fra be-quiet (som er premium vifter, og avgir lite støy) og setter i silverstone, så matcher silverstone støyen til be-quiet og er 18 grader lavere på CPU. Det er enorm forskjell ..

 

Det er jo ikke akkurat noen nyhet dette, men mesh front er alltid å foretrekke med hensyn på kjøling. Når man da relativt enkelt kan justere støynivået så skjønner jeg ikke poenget med kabinetter som ikke tar med seg fokuset på airflow.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...