Gå til innhold

Umulig å få avskiltet en bil i havet i Danmark


Anbefalte innlegg

Hei

Har hatt et problem med å få avskiltet samt avregistrert en bil fra 2004.

 

I 2004 hadde jeg en gammel Opel sierra, en kompis fra Danmark lånte den på en tur til Danmark hvor den ved et uhell rullet i havnen på Fyn i Danamrk  et eller andet sted.
Bilen var ikke mye verd, så den ble aldri berget i Danmark og tenkte ikke mere over dette.
Da begynte problemene.
Jeg forsøkte å forklare veivesenet hva som var hent så jeg kunne få avregistrert bilen, men de mente at de skulle ha skiltene fysisk, nået som var helt umulig siden den ligger på bunnen av havet et sted.
De mener det ikke ligger på deres bord, og mener jeg skulle snakke med skatteetaten først.
 

Skatteetaten ville ha en vrak kvittering fra et godkjent vraksted nået som også er helt umulig, og siger jeg skal snakke med veivesenet. og de er helt håpløse.Sådan går det frem og tilbake.

Hvert år kommer der en regning på registrering av bilen , og hvert år prøver jeg å gjøre en nytt forsøk uten held og må alltid betale til sist.

Jeg har også prøvd og få bevis fra polititet i Danmark for et par år tilbake , men  de kan ikke finne saksnummeret eller saken mer heller.
Nu er der så total krise, nu får jeg regning per dag bilen ikke er registret ifølge nye regler,

og når jeg ringer til enten veivesenet eller skatteetaten kjører møllen om igjen.
Virker som om de spekulere i dette.

Noen gode råd hva som må til?

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hadde noe av samme problem med en bil for 5 år siden, da gikk jeg bare til politiet og meldte skiltene stjålet, så fikk jeg bestilt nye som jeg leverte inn.. koster nok noen kroner men er det ikke noe andre muligheter så kan du se om det enda vill funke. 

Så det man må gjøre er ?

1)

Melde skiltene stjålet.

2)

Hva med vognkortet som ikke finnes mer heller, skal den meldes stjålet hos politiet, før man kan få ny, eller holder det bare å avlevere skiltene.

 

Utrolig man må gi en falsk anmeldelse bare fordi de er tjukke i hoved .

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Helt ærlig så er det såpass lenge siden at jeg ikke husker helt hvordan jeg fikk gjort det, men husker bare at jeg meldte skiltene stjålet også leverte jeg de inn.. men nå er jeg helt sikker på at den aldri kommer til og bli funnet igjen, vett ikke helt hvordan ting kan gå visst politiet finner bilen på bunnen av vannet om 10 år og skiltene som står på bilen er meldt stjålet men ikke bilen.. ?

Har du ikke vognkort så må en vel bare melde det pluss skiltene stjålet.. ? 

Får håpe noen andre har noen bedre forslag som kan funke, men du kan se på muligheten visst ingenting ant funker.. Får de kan virkelig være vanskelige til tider, særlig når ting er litt midt i mellom politiet og veivesenet, helt på trynet til tider. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg må si at jeg ble litt nysgjerrig på hva man skal gjøre i din situasjon. Etter litt googling ser det ut til at løsningen er å melde kjennemerkene/skiltene _tapt_ (ikke nødvendigvis stjålet altså)

 

Ta en titt her: https://www.vegvesen.no/kjoretoy/Eie+og+vedlikeholde/skilt/frastjalet-eller-mistet-skilt

 

Relevant forskriftstekst finnes her: https://lovdata.no/forskrift/1990-01-25-92/§2-25

 

Lykke til!

Endret av HansErik
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Strengt tatt er det vel ikke falsk anmeldelse om du bare melder det tapt. De er jo tapt. Ligger på bunnen av sjøen i Danmark. Det er rimelig tapt.

 

Tapt er vel nok et bedre ordvalg i anmeldelsen , men skal nok utelate hvor henne de er tapt da politiet sikkert spør om bevis fra Danmark. 

Og da kjøre møllen igen  :hm:

 

https://www.vegvesen.no/_attachment/294268/binary/1109642

Endret av Storm Shadow
Lenke til kommentar

Ikke utelat noe eller gi feil informasjon på tapsmeldingen. Jeg tviler på at vegvesenet gjør noen undersøkelser i denne forbindelse, og dersom de undersøker burde det være mulig å få stadfestet at en bil rullet på havet i det aktuelle tidsrommet. 

"Skiltene og vognkort er mistet på havet der og der i Danmark". Trenger ikke nevne at de fortsatt står festet på bilen  :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er mye som skurrer med denne saken. En bil ruller vel ikke bare ut over kaien ved et uhell?
Og det som overrasker meg enda mer er at du ikke har gjort noe med dette før nå.
Har du virkelig betalt årsavgift i 14 år, over 40.000 kr, for en bil på havets bunn?

Vegvesenets skjema for "Melding om tap av kjennemerke" er fryktelig enkelt å forstå.
Hvorfor er det ikke gjort noe tidligere?

https://www.vegvesen.no/kjoretoy/Eie+og+vedlikeholde/skilt/frastjalet-eller-mistet-skilt/_attachment/294268?_ts=154c7f4f098&fast_title=tapsmeldingsskjema%C2%A0%28PDF%29

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Som HansErik viser til så er rette framgangsmåten å melde skilta tapt til politiet, og deretter gå til skatteetaten med kvitteringa.

 

Du treng ikkje (og må ikkje) lyge på skjemaet. Det som er viktig å få fram er at kjennemerka på bilen er tapt på ein slik måte at dei med høg sannsynlegheit ikkje har havna i gale hender.

 

 

Det du skulle ha gjort var å meldt frå om at bilen hadde havna i sjøen til danske myndigheiter då det skjedde. Både for å unngå den papirmølla du no har rota deg inn i, men også fordi ein bil i sjøen utgjer ein miljørisiko, samt risiko for unødig politietterforskning som ulykke dersom bilen blir funnet av turgåerar eller dykkerar.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det er mye som skurrer med denne saken. En bil ruller vel ikke bare ut over kaien ved et uhell?

Og det som overrasker meg enda mer er at du ikke har gjort noe med dette før nå.

Har du virkelig betalt årsavgift i 14 år, over 40.000 kr, for en bil på havets bunn?

 

Vegvesenets skjema for "Melding om tap av kjennemerke" er fryktelig enkelt å forstå.

Hvorfor er det ikke gjort noe tidligere?

 

https://www.vegvesen.no/kjoretoy/Eie+og+vedlikeholde/skilt/frastjalet-eller-mistet-skilt/_attachment/294268?_ts=154c7f4f098&fast_title=tapsmeldingsskjema%C2%A0%28PDF%29

Hvis man antar at trådstarter lyver er det plutselig et utall alternativer å forholde seg til. Hvis man ikke er villig til å gi råd om situasjonen slik den fremstilles, er det best å la være å svare.

Forøvrig ser man støtt og stadig nyhetssaker om at biler har trillet på sjøen, og hvis trådstarter hadde gjort dette i ond tro hadde han nok 1) holdt tett om det og 2) vært slu nok til å snyte systemet uten vår hjelp.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Det er mye som skurrer med denne saken. En bil ruller vel ikke bare ut over kaien ved et uhell?

Og det som overrasker meg enda mer er at du ikke har gjort noe med dette før nå.

Har du virkelig betalt årsavgift i 14 år, over 40.000 kr, for en bil på havets bunn?

Ikke minst eide han en bilmodell som aldri har eksistert - Opel Sierra.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er mye som skurrer med denne saken. En bil ruller vel ikke bare ut over kaien ved et uhell?

Og det som overrasker meg enda mer er at du ikke har gjort noe med dette før nå.

Har du virkelig betalt årsavgift i 14 år, over 40.000 kr, for en bil på havets bunn?

 

Vegvesenets skjema for "Melding om tap av kjennemerke" er fryktelig enkelt å forstå.

Hvorfor er det ikke gjort noe tidligere?

 

https://www.vegvesen.no/kjoretoy/Eie+og+vedlikeholde/skilt/frastjalet-eller-mistet-skilt/_attachment/294268?_ts=154c7f4f098&fast_title=tapsmeldingsskjema%C2%A0%28PDF%29

Det er fordi jeg har har tatt direkte kontakt , med veivesenet og forklarte dem situasjonen, det skulle jeg så aldri ha gjort.

Skulle jo nettopp bare ha løyet.

 

Når man havner mitt i den administrative mølle er det ikke så enkelt.

Og ja har betalt hvert år.

 

Nu var det min kompis som hadde lånt bilen til Danmark og kan jo kun skrive hva han fortalte, selv om det lyder litt rart.

Om han har fyllekjørt og kjørt den i havet kommer jeg aldrig til å vite.

 

Det var en ford Sierra ikke opel , men nu er det jo så også 14 år siden jeg hadde den.

Endret av Storm Shadow
  • Liker 1
Lenke til kommentar

"Om han har fyllekjørt og kjørt den i havet kommer jeg aldrig til å vite."

 

Siden du ikke kan være 100% sikker på hva som har skjedd, så lyver du ikke direkte når eller hvis du skriver at bilen og skiltene ble stjålet. Kanskje kameraten din dro på pub, en full person satt seg i bilen og tok av håndbrekket? Kan være mange nyanser du ikke vet om ... i prinsippet.

 

For alt du -vet-, kan jo bilen enten ligge på havets bunn, eller være hugget. Kanskje kameraten din solgte den og den er i 200 deler på 200 forskjellige biler? I essensen av saken her, så er jo bilen for din del stjålet!

 

Er helt enig, når systemet er så tunggrodd og lite skjønnsmessig, særlig for en ærlig person som prøver å ordne opp på lovlig vis, når store kriminelle får gå fri, da synes jeg det er greit at du gjør det på denne måten.

 

Éneste problemet er hvis en autoritet tar kontakt med din kamerat og vil dobbeltsjekke historien. Da må du og kameraten ha blitt enige om at bilen ble stjålet på forhånd.

Endret av Taurean
  • Liker 1
Lenke til kommentar

"Om han har fyllekjørt og kjørt den i havet kommer jeg aldrig til å vite."

 

Siden du ikke kan være 100% sikker på hva som har skjedd, så lyver du ikke direkte når eller hvis du skriver at bilen og skiltene ble stjålet. Kanskje kameraten din dro på pub, en full person satt seg i bilen og tok av håndbrekket? Kan være mange nyanser du ikke vet om ... i prinsippet.

 

For alt du -vet-, kan jo bilen ligge på havets bunn. Kanskje kameraten din solgte den og den er i 200 deler på 200 forskjellige biler? I essensen av saken her, så er jo bilen for din del stjålet!

 

At du ikke selv kan bevitne hva som hendte er ikke det samme som at bilen/skiltene er stjålet. Det er nettopp derfor man anmelder et tyveri, mens man sender tapsmelding til vegvesenet når skiltene er mistet. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...