Gå til innhold

Nye batterier gjør elektriske verktøy klare for tøffere jobber


Odd R. Valmot

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Når de klarer å forbedre vekt/ytelse-ratioen (og beholde eller forbedre elektriske og mekaniske egenskaper) så er det en fordel. Fra 0,61 til 0,53 kg er ca 13% forbedring. Helt greit, men ingen revolusjon. Forutsatt at det kan levere like mye energi og effekt og at det ikke er svekket chassi som er årsaken. 4Ah sier meg ikke noe om hverken energi eller effekt. Håper TU ta seg bryet med å finne ut hvor mange Wh de ulike batteriene har.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Når de klarer å forbedre vekt/ytelse-ratioen (og beholde eller forbedre elektriske og mekaniske egenskaper) så er det en fordel. Fra 0,61 til 0,53 kg er ca 13% forbedring. Helt greit, men ingen revolusjon. Forutsatt at det kan levere like mye energi og effekt og at det ikke er svekket chassi som er årsaken. 4Ah sier meg ikke noe om hverken energi eller effekt. Håper TU ta seg bryet med å finne ut hvor mange Wh de ulike batteriene har.

 

Vanskelig å gange 18v med 4Ah og få 72wh.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Når de klarer å forbedre vekt/ytelse-ratioen (og beholde eller forbedre elektriske og mekaniske egenskaper) så er det en fordel. Fra 0,61 til 0,53 kg er ca 13% forbedring. Helt greit, men ingen revolusjon. Forutsatt at det kan levere like mye energi og effekt og at det ikke er svekket chassi som er årsaken. 4Ah sier meg ikke noe om hverken energi eller effekt. Håper TU ta seg bryet med å finne ut hvor mange Wh de ulike batteriene har.

 

Spenningen står på batteriet. Wh = Ah*V

 

Eller mener du å setter batteriet i en testbenk og laste med 1000W og se hvor lenge det holder? Her tror jeg man raskt vil se at ett Ryobi og Bosch batteri som har samme spenning, og samme antall Ah, vil ha svært lik ytelse, da de sannsynligvis har samme, eller svært lik, battericelle.

 

Forkjeller i ytelser ligger mer i verktyøet batteriet brukes i.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg gidder ikke sitte med kalkulator og notatblokk for å kunne sammenligne batteriene i artikkelen. Jeg vil ha relevante data rett i teksten. V og Ah er irrelevante data og burde vært ryddet bort til fordel for Wh.

 

V og Ah er langt mer relevante data enn Wh i denne sammenhengen. Samme som for mobiltelefoner og batteribanker. Veldig interessant å vite at batteriet på en Samsung S8+ er på 13,48 Wh, når batteriers størrelse normalt måles i Ah

Lenke til kommentar

Spenningen står på batteriet. Wh = Ah*V

Eller mener du å setter batteriet i en testbenk og laste med 1000W og se hvor lenge det holder? Her tror jeg man raskt vil se at ett Ryobi og Bosch batteri som har samme spenning, og samme antall Ah, vil ha svært lik ytelse, da de sannsynligvis har samme, eller svært lik, battericelle.

Forkjeller i ytelser ligger mer i verktyøet batteriet brukes i.

Bra..

 

Lurer på å melde meg på en reise til Mars

Men føler Ikke det særlig betryggende

Mht informasjonsflyten her, og progresjonen til E18

 

Vi får see. Sturle S kommer vel snart med sin analyse

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
Lenke til kommentar

Nei, det er feil i artikkelen. Cellene er 70 mm lange. 18650 er 18 mm i diameter og 65 mm lang. Aner ikke hvorfor de har den ekstra nullen i navnet, men sånn er det.

 

Hva om du sammenligner dimensjonen med bl.a. lithium-batterier?

Hva er dimensjonen på f.eks. CR2032, CR2025 eller LR1154? Kanskje den ekstra nullen er der for en grunn.

 

Edit:

"IEC naming scheme for round cells

Sizes given as 4 or more digits indicate the diameter of the battery and the overall height.

The numbers in the code correlate with the battery dimensions. For batteries with dimensions of

< 100 mm the (truncated) diameter in millimetres, followed by the height in tenths of a millimetre;

for batteries with a single dimension ≥ 100 mm the diameter in millimetres, then a slash (/)

followed by the height in millimetres."

 

Endret av Bernt P
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...