Gå til innhold

Altinns framtid er i spill [Ekstra]


Gjest Marius B. Jørgenrud

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Svindyrt og inneffektivt å ha Alltinn så langt i utkant på en plass som ei heller bidrar med noe særlig med enn å være hjørnesteinsvirksomhet. Hjørnesteinsvirksomheter er ok så lenge det er privat sektor.

 

Flytt sakene til østlandet.

 

Er du sikker på at det ikke er motsatt! Sentrale strøk har normalt høyere lønnskostnader, økt konkurranse om kompetanse, dyrere lokaler osv. Å sentralisere offentlige arbeidsplasser medfører også økt sentralisering i privat sektor, og faktisk økte samfunnskostnader knyttet til kommunikasjon osv.

 

Og skal de flytte AltInn må de flytte hele Brønnøysundsregisteret. Og det er Brønnøysundsregisteret som er hjørnesteinsbedrift, noe de har vært siden 80-tallet.

 

I tillegg slipper de ansatte å sitte i kø for å komme på arbeid - kø er faktisk en stor samfunnsøkonomisk kostnad.

 

For en nettbasert tjeneste bør ikke lokalisering av ansatte ha stor betydning for effektivitet. Faktisk er min erfaring, som både har jobbet i utkanter og sentralt at man faktisk er vel så effektiv når man jobber i utkanten.

  • Liker 7
Lenke til kommentar

 

Svindyrt og inneffektivt å ha Alltinn så langt i utkant på en plass som ei heller bidrar med noe særlig med enn å være hjørnesteinsvirksomhet. Hjørnesteinsvirksomheter er ok så lenge det er privat sektor.

 

Flytt sakene til østlandet.

 

Er du sikker på at det ikke er motsatt! Sentrale strøk har normalt høyere lønnskostnader, økt konkurranse om kompetanse, dyrere lokaler osv. Å sentralisere offentlige arbeidsplasser medfører også økt sentralisering i privat sektor, og faktisk økte samfunnskostnader knyttet til kommunikasjon osv.

 

Og skal de flytte AltInn må de flytte hele Brønnøysundsregisteret. Og det er Brønnøysundsregisteret som er hjørnesteinsbedrift, noe de har vært siden 80-tallet.

 

I tillegg slipper de ansatte å sitte i kø for å komme på arbeid - kø er faktisk en stor samfunnsøkonomisk kostnad.

 

For en nettbasert tjeneste bør ikke lokalisering av ansatte ha stor betydning for effektivitet. Faktisk er min erfaring, som både har jobbet i utkanter og sentralt at man faktisk er vel så effektiv når man jobber i utkanten.

Det er sjukt mye kostnader ifm å transportere folk opp. Widerøe kunne lagt ned flyrutene sine opp ditt om det ikke hadde vært for at folk ellers i landet må reise opp ditt.

 

Lønnskostnader er en faktor, men det er så mange andre fordyrende faktorer at det regnestykket ville sett bedre ut men en sentralisering til østlandet evnt vestlandet.

Lenke til kommentar

Det er sjukt mye kostnader ifm å transportere folk opp. Widerøe kunne lagt ned flyrutene sine opp ditt om det ikke hadde vært for at folk ellers i landet må reise opp ditt.

 

Lønnskostnader er en faktor, men det er så mange andre fordyrende faktorer at det regnestykket ville sett bedre ut men en sentralisering til østlandet evnt vestlandet.

 

Nå gikk det faktisk fly til Brønnøysund også før AltInn ble etablert. Faktisk nesten samme antall flyvninger pr dag på slutten av 80-tallet og tidlig 90-tall - som idag. Kapasiteten var ikke så ulik (DASH 7 tok flere enn DASH 8). Antall ansatte på Brønnøysundsregistrene var godt under 100. Så jeg tror faktisk de rutene hadde eksistert uansett. Det er også mye annen virksomhet på Helgelandskysten

 

Og den eneste fordyrende kostnaden jeg ser er faktisk reisekostnader for ansatte og leverandører. Og de forsvinner ikke om man flytter til f.eks Vestlandet - faktisk ikke en gang om man er lokalisert i Oslo-området. Og de kan reduseres til et forholdsvist lavt nivå med dagens teknologi. Personlig er jeg knapt hos mine kunder, neste alt går på nettmøter osv. Utviklerne - som sitter i tre ulike land styres på samme måte.

 

Men du kan jo fortelle meg hvilke andre fordyrende kostnader som er i Brønnøysund.

 

Faktisk kunne det norske samfunn spart betydelig økonomisk med å flytte en lang rekke offentlige kontorer og etater vekk fra sentrale strøk.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Nå gikk det faktisk fly til Brønnøysund også før AltInn ble etablert. Faktisk nesten samme antall flyvninger pr dag på slutten av 80-tallet og tidlig 90-tall - som idag. Kapasiteten var ikke så ulik (DASH 7 tok flere enn DASH 8). Antall ansatte på Brønnøysundsregistrene var godt under 100. Så jeg tror faktisk de rutene hadde eksistert uansett. Det er også mye annen virksomhet på Helgelandskysten

Og den eneste fordyrende kostnaden jeg ser er faktisk reisekostnader for ansatte og leverandører. Og de forsvinner ikke om man flytter til f.eks Vestlandet - faktisk ikke en gang om man er lokalisert i Oslo-området. Og de kan reduseres til et forholdsvist lavt nivå med dagens teknologi. Personlig er jeg knapt hos mine kunder, neste alt går på nettmøter osv. Utviklerne - som sitter i tre ulike land styres på samme måte.

Men du kan jo fortelle meg hvilke andre fordyrende kostnader som er i Brønnøysund.

Faktisk kunne det norske samfunn spart betydelig økonomisk med å flytte en lang rekke offentlige kontorer og etater vekk fra sentrale strøk.

Brønnøysund hadde knapt nok vært en pølsesjappe om det ikke hadde vært for det offentlige. La oss få stoppet strømmen konsulenter og offentlige ansatte som pendler opp på fullpris flybilletter og hotellrom.

 

Så høy andel av arebidsstokken i offentlig sektor kveler innovasjon, driv og en økonomi.

 

Oppsummert

Offentlige arbeidsplasser må være i proposjon til det øvrige

Offentlig forvaltning må bygges der hvor det er mest eksisterende kompetanse

Lenke til kommentar

Brønnøysund hadde knapt nok vært en pølsesjappe om det ikke hadde vært for det offentlige. La oss få stoppet strømmen konsulenter og offentlige ansatte som pendler opp på fullpris flybilletter og hotellrom.

 

Så høy andel av arebidsstokken i offentlig sektor kveler innovasjon, driv og en økonomi.

 

Oppsummert

Offentlige arbeidsplasser må være i proposjon til det øvrige

Offentlig forvaltning må bygges der hvor det er mest eksisterende kompetanse

 

Hva Brønnøysund hadde vært uten Brønnøysundsregistrene vet vi ikke, akkurat som vi ikke vet hva Stavanger hadde vært uten olja (det var et politisk vedtak som bestemte at Staten sin oljeaktivitet skulle legges til Stavanger), Trondheim uten NTH/NTNU eller Oslo uten departementene. Befolkningen i Brønnøy kommune (primært Brønnøysund) var på nesten 7 000 før registrene ble etablert, og er på 7 900 i dag. Ut fra sammenlignbare kommuner så hadde Brønnøy hatt ca 7 000 innbyggere uten registrene. Så langt mer enn en pølsesjappe.

 

Om vi skal stoppe den marginale strømmen av konsulenter og offentlige ansatte som reiser til Brønnøysund (ja den er faktisk forholdsvis marginal), burde vi da ikke stoppe den enorme strømmen av offentlige ansatte som reiser fra steder rundt i hele Norge til Oslo hver dag. Bare med å flytte en del av de oppgavene som det statlige byråkratiet i Oslo tviholder på til regioner og kommuner kunne vi redusert denne betydelig.

 

Det er helt korrekt at man bør ha en ikke for stor offentlig sektor totalt sett i et land. Hvor stor andel arbeidsplasser som er offentlig i en mindre by har ingen som helst betydning for innovasjon og nyskaping ellers. Og man kan faktisk stille spørsmålet om ikke Brønnøysundsregisterene sin lokalisering utenfor de tunge statlige kontorer faktisk har vært en del av grunnen til at Brønnøysundsregistrene har klart å utvikle suksesser som AltInn, og ellers har en svært høy standing i næringslivet. Min erfaring - gjennom mer enn 30 år både i privat og offentlig er at er det noe som hindrer nyskaping i det offentlige er det mastodontene i Oslo.

 

Nå er kompetanse en flyttbar ressurs - og den er faktisk ikke fra et sted. Personen med kompetanse kan f.eks være fra Sømna, utdannet i IT på Gjøvik og arbeide i Difi på Kaupanger. Trolig vil denne personen foretrekke en arbeidsplass i Brønnøy før en i Oslo. Det er faktisk helt ulogisk å etablere offentlige arbeidsplasser hvor det er mest eksisterende kompetanse, fordi der er som oftest konkurransen om kompetansen høyest. Man bør/skal etablerer arbeidsplassen der man kan få tak i nødvendig kompetanse så rimelig som mulig - eller for å være mer nøyaktig - hvor den totale kostnaden for samfunnet er lavest. Om rett lokalisering da er Vardø - ja så etablere vi arbeidsplassene der.

 

Men etter ditt argument så bør nesten alle offentlige arbeidsplasser knyttet til olja flyttes til Trondheim - i og med at det er der de fleste utdannes, samt at sykehus kun bør finnes i Oslo, Bergen, Trondheim og Tromsø.

 

Og noen andre fordyrende kostnader har du altså ikke.

Lenke til kommentar

Svindyrt og inneffektivt å ha Alltinn så langt i utkant på en plass som ei heller bidrar med noe særlig med enn å være hjørnesteinsvirksomhet. Hjørnesteinsvirksomheter er ok så lenge det er privat sektor.

 

Flytt sakene til østlandet.

 

Ja for all del. Flytt offentlig sektor innenfor Ring 3. Det er her vi har behov for ytterligere statlige arbeidsplasser. Sancta simplicitas!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...