Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Sosial angst og gym


neeeeii

Anbefalte innlegg

Så problemet er ikke at du har angst, men at de mobber deg?

 

Hva er mest etisk, at mobbere slutter eller at trådstarter slutter å ha angst? Angst oppstår av mobbing. Hadde han ikke blitt mobbet, så hadde han ikke fått angst, bare vært happy med gym. Siden vi blir stigmatisert og faktisk lovlig tvunget (får stryk hvis man ikke deltár og kan miste studiet og dermed dokumentasjon som lettere gir jobb) til å samhandle med andre, så mener jeg man har full rett til å tenke kreativt for å unngå det hvis det er faktorer som mobbing i det. Det er tegn på intelligens. Mobbing er tegn på psykopatiske trekk.

 

Det beste hadde vært å gått til autoriteter og sagt fra, tatt grep om situasjonen og fått slutt på det. Men vi vet alle hvor lett det er å få igjennom slike saker i skoler og utdanningsinstitusjoner. Så må man tenke på trådstarters situasjon, står alene om hele greia.

 

Det investeres ingen penger i psykisk helse i skolen, så dermed er det fritt marked som bestemmer, ergo rovdrift på hverandres psyke. Derfor må man ta grep på egen hånd, så lenge det ikke er noen med makt som aktivt deltar og gir straff til mobbere.

 

Hadde det vært en lærer med gangsyn her, så hadde den læreren sett det problemet her for lenge siden.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er vel ikke mobbing, men er litt fnising til hverandre fordi jeg er social awkward

 

Subtil mobbing kan være verre enn direkte mobbing. Du blir usikker på om du skal ta det opp eller ikke. Man kan også begynne å stille spørsmål ved seg selv, om man er tøff nok til å ta opp sånne "småting", også om sin egen identitet; "hvorfor passer jeg ikke inn?". Men problemet ligger ikke hos den som blir mobbet, men hos pyskopatene som mobber. De har nemlig ikke empati. Det blir som en vampyr på psyken, suger kraft hele tiden. Du bør ta det opp, og du bør gjøre noe med det. Man skal ikke måtte slåss og knives for å passe inn. Da er det best å bare bryte båndet.

 

Vanlige folk tar opp ting direkte og med respekt og hensyn, fniser ikke rundt og skaper stigmatisering.

Endret av Taurean
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er du sikker på at du ikke bare føler deg "awkward" fordi du blir fnist av, men egentlig er helt normal?

Mye mulig, men jeg føler meg så ukomfortabel hele tiden av å bare sitte i klasserommet. Føler alt som kommer ut av munnen min er kleint. Enten sier jeg det på en rar måte, eller så mumler jeg, eller så er det jeg sier bare awkward.

Endret av neeeeii
Lenke til kommentar

Jo, men jeg skjønner ikke hvordan det kan hjelpe.. Skal læreren si at dem skal behandle meg annerledes da eller? Er så lei den situasjonen her nå, tenker hver dag på om jeg egentlig er mildt psykisk utviklingshemmet eller noe slikt. 

 

Egentlig, så skulle vi lært om respekt og hensyn i faget psykologi. Men vi lærer ikke noe om det i skolen, derfor blir det fritt marked/rovdrift på mennesker. Trist som det er.

 

Derfor mener jeg det er riktig at du bør gjøre det du kan hvis du føler det er uholdbart. Altså distansere deg.

 

Ja, det er vanskelig å vite hva man skal gjøre her. Jeg personlig ville kanskje prøvd å "skuldre" meg gjennom det, altså bare syns synd på dem, for det er jo egentlig synd på folk som mobber... de skjønner jo ikke bedre, stakkars. Men det er ikke sikkert du har like mye ressurser som meg i det området, så det er ikke forsvarlig av meg å anbefale deg det samme. Og over tid, så kan det hende jeg også ville gjort det samme jeg anbefaler deg, å be om 5 minutter med læreren og si det jeg har på hjertet; "Jeg føler meg ikke komfortabel og vil ikke skape noe styr rundt det, for det vil bare eskalere alt sammen".

 

Kan hende en fastlege og psykolog faktisk ville gitt deg saklig grunnlag for å slippe gymtimene, og gjøre annet skolerelatert arbeid i den timen. Så ja, får heller ta det opp som privatist senere.

 

Men det er jo urettferdig at du skal måtte skyve på tid og kaste bort tid senere på noe andre får gratis, bare fordi de er drittsekker.

 

Så du bør kanskje vurdere sterkt å ta det her opp med autoriteter, ta en liten kamp, for å få slutt på det. De skal ta hensyn til deg, gym er gym, målet er ikke å bli profesjonell atlét, men å delta og bevege kroppen. Det bør være rom for å legge opp til egentrening for de som vil og fellestrening for de som vil. Hvis læreren ikke evner å se slike ting, så er det trist. Men du kan kanskje kreve det. Jeg ville vurdert dét.

 

Hadde det enda vært en mulighet for deg å trene på fritiden og dokumentert det for å få kroppsøvelse godkjent. Dét tror jeg ville reddet mange.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...