Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

[Løst] Salg av brukt e-bok?


DianaJuk

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg tror du må lese lisensen der du kjøpte den. Jeg tror det er noe som heter "resell rights" og antagelig har du ikke dette.

 

Greia er jo at jeg regner med at det du egentlig spør om er om du kan selge en kopi og beholde originalen.

 

Men hvis du har kjøpt alle rettighetene så kan du fritt gi dem videre.

Dette tviler jeg på at du har - antagelig så har du kjøpt en lisens til å lese boken og ikke boken i seg selv. Det er vel det vanligste når man kjøper digitale produkter.

Endret av Invader Zim
Lenke til kommentar

Tusen takk for svar. Jeg har sjekket nærmere i denne kostplanen jeg kjøpte (for 2 år siden), og det står faktisk ingenting om kopirett eller videresalg forbudt! Kostplanen består av fire ulike pdf-filer., så ingen e-bok i og for seg.

Jeg har jo kjøpt bare kostplanen da, ikke noen rettigheter spesifikt.

 

Men hvordan har det seg slik at det er vanlig å selge brukte bøker i fysisk format? Når man kjøper en bok av fysisk format, har man da også automatisk kjøpt rettighetene til å selge den videre? 

Lenke til kommentar

Greia er jo at jeg regner med at det du egentlig spør om er om du kan selge en kopi og beholde originalen.

Selge originalen, så klart. Om han vil ta et kopi og beholde det, kommer an på om han synes produktet er noe å samle på for ham.

 

Papirbøker, DVDer, CDer og LPer er det helt vanlig å selge brukt, + ev. beholde kopi til eget bruk.

Endret av Vox_populi
Lenke til kommentar

Selge originalen, så klart. Om han vil ta et kopi og beholde det, kommer an på om han synes produktet er noe å samle på for ham.

 

Papirbøker, DVDer, CDer og LPer er det helt vanlig å selge brukt, + ev. beholde kopi til eget bruk.

Det er vel umulig å selge en digital original. Det vil alltid være en kopi og det vil vel være umulig å vite hvorvidt selger tar vare på original fil.

 

I bøkene jeg har refereres det til åndsverkloven, og det spesifiseres at man ikke kan ta fotokopier av innholdet med unntak av noen sider som er beskrevet til å kunne kopieres til eget privat formål.

 

Når jeg kjøper digitale produkter, noe jeg gjør mye, så nå jeg alltid lese copyright reglene for det aktuelle kjøpet. Jeg må vite at jeg har lov til å endre på produktet, at jeg har lov å bruke produktet i mitt eget arbeid og at jeg har lov å videreselge produktet som en del av mitt eget arbeid.

 

Nå fant jeg en link som jeg ikke er helt sikker på om er helt relevant;

https://www.hegnar.no/Nyheter/Naeringsliv/2012/07/Kan-du-videreselge-nedlastet-programvare

 

Litt vanskelig å skjønne syntes jeg, men fikk iallefall med meg at det var en veldig vanskelig problemstilling.

 

Greia er vel om opphavsmann automatisk har enerett på salg, eller ikke, når det ikke er spesifisert.

Lenke til kommentar

Altså da vil det si at det gjelder samme reglement for digitalt media som for fysiske bøker/cd/dvd etc?

 

 

Så lenge det ikke er avtalt noen begrensninger har du rett til å kopiere til privat bruk (åndsverksloven § 26) og selge videre (§ 27).



Selge originalen, så klart. Om han vil ta et kopi og beholde det, kommer an på om han synes produktet er noe å samle på for ham.

 

Papirbøker, DVDer, CDer og LPer er det helt vanlig å selge brukt, + ev. beholde kopi til eget bruk.

 

Jeg vet ikke hva dere mener med "originalen". Kostplanen, som det her er snakk om, er et masseprodusert pdf-dokument, akkurat som en fysisk bok. Så det jeg sitter med er en kopi. 



Endret av Omnia vincit amor
Lenke til kommentar

Det er vel umulig å selge en digital original. Det vil alltid være en kopi og det vil vel være umulig å vite hvorvidt selger tar vare på original fil.

Det var du som først dro inn ordet "original": Greia er jo at jeg regner med at det du egentlig spør om er om du kan selge en kopi og beholde originalen. 

Da kontret jeg med at en selvfølgelig solgte originalen og ev. beholdt en kopi. Men hvis du nå har innsett at begrepet "original" er meningsløst når det brukes om datafiler, er vi enige. 

Forskjellen er hårfin. CDer og DVDer er begge masseproduserte og foreligger i mange eksemplarer, akkurat som bøker og datafiler. Når brukte CDer/DVDer og datafiler selges, har en mulighet til å beholde en på alle vis fullt funksjonell kopi, og det vil være umulig å vite om kopi er tatt eller ei.

Lenke til kommentar

Altså da vil det si at det gjelder samme reglement for digitalt media som for fysiske bøker/cd/dvd etc?

 

 

 

 

 

Jeg vet ikke hva dere mener med "originalen". Kostplanen, som det her er snakk om, er et masseprodusert pdf-dokument, akkurat som en fysisk bok. Så det jeg sitter med er en kopi.

Normalt sett, når du handler digitale produkter, har selgeren en erklæring på siden som omhandler produktene sine og i hvilken grad man kan videreselge, kopiere eller distribuere produktet.

Jeg kjenner ikke til hvordan disse lovene tolkes av fagkyndige eller hvordan det håndheves. Jeg har alltid respektert opphavspersonen når jeg har kjøpt digitale produkter og i de aller fleste tilfeller har selger tydelig merket hva han kan og ikke kan.

 

Jeg vet ikke hvor du kjøpte denne e-boken. Om det var en hobby-ernæringsekspert som sendte deg en selvskreven PDF uten noen form for begrensing eller en nettbutikk hvor bruksområdene er stipulert når du entrer siden, ser produktet eller fullfører kjøpet.

 

Jeg har bestilt digitale malerier og da fått beskjed om at jeg eier alle rettigheter til bildene og kunstneren har da spurt meg om lov til å bruke bildet til å ha i sitt galleri osv.

 

Hvis du har sjekket og vet at det ikke fulgte noen slik avtale med kjøpet så er det vel slik krikkert sier at du kan gjøre hva du vil. Men hvis du har bekreftet at du har "lest og forstått" en begrensning ifbm kjøpet så kan en nok kreves for erstatning dersom produktet blir spredt.

 

Nå aner ikke jeg hvor dette er kjøpt men de fleste profesjonelle som selger varer prøver nok å passe på at ikke hvem som helst uten videre kan masseprodusere produktet selv og spre det til alle og enhver for så å ødelegge sin egen verdi.

 

Jeg kan ikke huske å ha sett en bok/lisens/CD/DVD som ikke blir solgt under en slik begrensning som "hindrer" kopiering selv om slik kopiering er svært vanlig og nesten umulig å oppdage, men om det er en "vanlig dødelig" så er det mulig han ikke kjenner til det eller ikke verdsetter produktet i så stor grad.

 

Det var du som først dro inn ordet "original": Greia er jo at jeg regner med at det du egentlig spør om er om du kan selge en kopi og beholde originalen.

Da kontret jeg med at en selvfølgelig solgte originalen og ev. beholdt en kopi. Men hvis du nå har innsett at begrepet "original" er meningsløst når det brukes om datafiler, er vi enige.

Forskjellen er hårfin. CDer og DVDer er begge masseproduserte og foreligger i mange eksemplarer, akkurat som bøker og datafiler. Når brukte CDer/DVDer og datafiler selges, har en mulighet til å beholde en på alle vis fullt funksjonell kopi, og det vil være umulig å vite om kopi er tatt eller ei.

Joda. Men her handlet det om hva som var lovlig og ikke hva som var vanlig.

 

 

Endret av Omnia vincit amor
Lenke til kommentar

Nå har TS skrevet at det er kjøpt PDF filer, så ved å selge de vil TS drive med piratkopiering

 

Hvordan i alle dager kan du konkludere med det?? Jeg driver ikke med noe piratkopiering, bare så du er fullstendig klar over det!

 

Tror jeg bare avslutter denne tråden her, jeg. Trodde det var en seriøs tråd der det ble diskutert med utgpunkt i lovverket. Trodde faktisk hv til paragrafer var et slags minimum i et juss-forum. I stedet er det ubegrunnet synsing og beskylding om piratvirksomhet som gjelder. Da velger jeg å ikke kaste bort mer tid på dette her. 

 

 

Endret av Countryman
Lenke til kommentar

Hvordan i alle dager kan du konkludere med det?? Jeg driver ikke med noe piratkopiering, bare så du er fullstendig klar over det!

 

 

Tror jeg bare avslutter denne tråden her, jeg. Trodde det var en seriøs tråd der det ble diskutert med utgpunkt i lovverket. Trodde faktisk hv til paragrafer var et slags minimum i et juss-forum. I stedet er det ubegrunnet synsing og beskylding om piratvirksomhet som gjelder. Da velger jeg å ikke kaste bort mer tid på dette her.

Svarene er jo gitt.

Jeg har prøvd å finne ut hvordan du har anskaffet filen, i fall du har sagt deg enig i en begrensning mens krikkert har konkret sagt at hvis det ikke er tilfellet så har du rett på åndsverket med paragrafer som referanser sålenge du ikke er bundet av noen avtaler.

 

Det er ikke godt nok om du bare har lest i pdf'en etter avtaler. Ingen av mine digitale produkter er digitalt merket, men jeg er fortsatt bundet av begrensningene der jeg kjøpte dem fordi avtalen er tydelig beskrevet både på siden hvor jeg kjøper dem og i kvitteringen.

 

Hvis du har sjekket opp dette og ingen begrensning eksisterer så er det jo nettopp slik som krikkert sier, antar jeg.

Lenke til kommentar

Så lenge det ikke er avtalt noen begrensninger har du rett til å kopiere til privat bruk (åndsverksloven § 26) og selge videre (§ 27).

Loven begrenser det da til ett salg ved at det i teorien er kopien man beholder, og originalfilen man selger? Hvis ikke kan man jo maile originalfilen til mange mot betaling, den forsvinner jo ikke - så alt man har igjen på harddisken etter første salg må regnes som kopier til privat bruk?

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...