Gå til innhold

Europa-modellen av Tesla Model 3 bytter ladekontakt


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Håper virkelig ikke at åpner for andre, det er travelt nok på de fleste ladeplassene til Tesla.

Med model 3 i mixen, tror jeg de har nok med egne biler. 

 

Med ordet gratis ute av mixen tipper jeg det ikke kommer til å øke på enormt mye når rekkeviddene også etter hvert øker enda mer. Hvis jeg kan kjøre 50 mil eller mer så ville jeg ha behov for å lade på en slik stasjon en gang annenhvert år.

  • Liker 9
Lenke til kommentar

Chademo er nok litt "dødt" i Europa og vestilge delen, tror at den over tid vil dø ut. Eneste fordelen med Chademo nå i forhold til CSS er "vehicle to grid" (V2G), det å kunne levere strøm tilbake til nettet. Ergo f.eks å gi strøm til huset ditt ved strømbrudd eller selge strøm på høy pris og lade på lav pris etc.

 

V2G vil nok støttes av CSS etterhvert også regner jeg med + at idag er det ikke noe stort utbredt bruk av det. Teslabjørn har en youtube video hvor han besøker noe energi selskap i Danmark (københavn mener jeg å huske) hvor de driver å tester å slik med V2G.

 

Så det at Tesla M3 får CSS + at de kanskje åpner Supercharger nettet for andre CSS biler synes jeg er positivt. Som nevnt de fleste biler har god rekkevidde i forhold til normal bruk og de fleste lader ikke så mye på hritglading. Har selv en Ioniq siden Juni og har brukt hurtiglading 4 ganger selv, kona har vel 1 eller 2 ganger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

En av fordelene med Tesla er et dedikert tilgjengelig ladenettverk. Dersom dette faller bort er også Tesla mindre interessant som neste el-bil.

Spiller det noen rolle om det er dedikert så lenge det er tilgjengelig? Om noen andre kjøper seg inn i samme nettverk vil Tesla få høyere inntekter på det som igjen betyr mer penger til å bygge ut flere og større ladesteder. Bedre flatedekning og mindre sjanse for kø med andre ord. 

 

Eller er det tanken om å måtte stå og lade ved siden av f.eks en Kia som er problematisk? ;)

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Det betyr ikke at andre biler kan lades hos Tesla. Det betyr ikke noe mer enn at Tesla forholder seg til den ladestandarden vi har i hele Europa.

 

Tesla har siden dag 1 vært åpne på at andre bilprodusenter skal få kjøpe seg inn til ladenettverket deres.

 

Andre bilprodusenter skal få kjøpe seg inn på ladenettverket, men de skal ikke få lade bilene sine?  :hmm:

Lenke til kommentar

 

Andre bilprodusenter skal få kjøpe seg inn på ladenettverket, men de skal ikke få lade bilene sine?  :hmm:

Hvis bilprodusenten inngår avtale med Tesla og betaler for det, kan bilene av det merket bruke Tesla sine ladestasjoner. Foreløpig har ingen inngått slike avtaler. 

Har du lest teksten i det hele tatt?? Tesla direktør sier selv at ombyggingen av superchargere settes i gang om relativt kort tid så ja det betyr at andre vil være i stand å lade på tesla sine superchargere og ja det blir ikke gratis men så er det ikke gratis for nye tesla kunder heller så det skal ikke være noe problemer med dette. Du betaler, du lader, simple

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har du lest teksten i det hele tatt?? Tesla direktør sier selv at ombyggingen av superchargere settes i gang om relativt kort tid så ja det betyr at andre vil være i stand å lade på tesla sine superchargere og ja det blir ikke gratis men så er det ikke gratis for nye tesla kunder heller så det skal ikke være noe problemer med dette. Du betaler, du lader, simple

Jeg tror det er du som ikke har lest teksten?

 

"– Vi er definitivt åpne for diskusjoner med andre bilprodusenter om å gi dem tilgang til Supercharger-nettverket. Kapasitet er en driver for vår investering. Først nye ruter, nye markeder og så kapasitet, sier Bennett til Auto Express. 

Han sier de har vært i kontakt med mange, men at det ikke har endt i noen konklusjon så langt. "

 

Det er mao. mer enn den fysiske pluggen som må være i orden, bilprodusenten må også inngå avtale med Tesla om å betale for deler av nettet. Tesla bruker ikke millarder av kroner for å selge strøm til kostpris til eiere av elbiler fra andre produsenter. Det ville vært økonomisk selvmord. 

Endret av Jens Kr. Kirkebø
  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

 

Andre bilprodusenter skal få kjøpe seg inn på ladenettverket, men de skal ikke få lade bilene sine?  :hmm:

Hvis bilprodusenten inngår avtale med Tesla og betaler for det, kan bilene av det merket bruke Tesla sine ladestasjoner. Foreløpig har ingen inngått slike avtaler. 

Har du lest teksten i det hele tatt?? Tesla direktør sier selv at ombyggingen av superchargere settes i gang om relativt kort tid så ja det betyr at andre vil være i stand å lade på tesla sine superchargere og ja det blir ikke gratis men så er det ikke gratis for nye tesla kunder heller så det skal ikke være noe problemer med dette. Du betaler, du lader, simple

Det er ikke bare å plugge seg på en ladestasjon, spesielt ikke Tesla sine. Det må skje en digital handshake mellom ladestasjon og bil. Skjer ikke dette vil ikke bilen få lade.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...