NTB - digi Skrevet 13. november 2018 Skrevet 13. november 2018 – Det ser ut som de har bruk sytråd: Bergingseksperter mener det var feil å sikre fregatten med vaiere 1
CXSUB4BA Skrevet 13. november 2018 Skrevet 13. november 2018 Staten må vel alltid innhente tre tilbud og er tvunget av egne regler til å velge det billigste......:-) 8
Gjest Slettet+3165 Skrevet 13. november 2018 Skrevet 13. november 2018 Klasseeksempel på at det billigste er ofte ikke det beste. Ble ikke så billig likevel...
DirekteDemokrati Skrevet 13. november 2018 Skrevet 13. november 2018 (endret) Hvordan kan det ta dem så lang tid og sveise en haug med stål pontonger og sveise dem fast på skipet? Trodde da Norge hadde såpass industriell kapasitet Endret 13. november 2018 av DirekteDemokrati 5
Gjest Skrevet 13. november 2018 Skrevet 13. november 2018 Wirene ser sterke nok ut, men de kan ha røket i innfestingene på båten. Dvs. brudd ved svake festepunkter.
Stefse Skrevet 13. november 2018 Skrevet 13. november 2018 Hadde man invitert alt som kunne krype og gå av bergingskrefter til en fantastisk dugnad, med alle kreative metoder i bruk, hadde kanskje fregatten vært ei ei flytedokk nå. Og vi kunne vist oss som det handlekraftige folket vi egentlig er. Istedet har det hele har blitt en oppvisning i Norsk toppstyrt handlingslammelse. 7
Populært innlegg sedsberg Skrevet 13. november 2018 Populært innlegg Skrevet 13. november 2018 (endret) Så... vår forsvarsstrategi mot russisk innvandring er å få de til å le seg ihjel? Endret 13. november 2018 av sedsberg 10
Gjest Slettet-80wCWpIM Skrevet 13. november 2018 Skrevet 13. november 2018 "Klokken seks tirsdag morgen røk samtlige sikkerhetsvaiere i baugen etter at festene i fjellet sviktet."
N o r e n g Skrevet 13. november 2018 Skrevet 13. november 2018 Wirene ser sterke nok ut, men de kan ha røket i innfestingene på båten. Dvs. brudd ved svake festepunkter. KNM Helge Ingstad har et deplasement på 5300 tonn ifølge Wikipedia, hvis vi antar at det er det skipet veide da det ble festet på torsdag er det ikke voldsomme krefter (i forhold til skipets størrelse og masse) som må til for å overgå 10 vaieres kapasitet. 2
Joachim Osmundsen Skrevet 13. november 2018 Skrevet 13. november 2018 Det kommer til å bli mye å lære av alt som har skjedd for mange mennesker. Håper dette kan skape bedre trening, rutiner, styring og opplæring. 1
Nautica Skrevet 13. november 2018 Skrevet 13. november 2018 Hvordan kan det ta dem så lang tid og sveise en haug med stål pontonger og sveise dem fast på skipet? Trodde da Norge hadde såpass industriell kapasitet Ardent Global sier de kunne vært på stedet med mannskap og utstyr i løpe av noen timer. Anbefaler og lese artikkelen hos aldrimer.no siden den inneholder en mer utførlig reportasje. 3
Nautica Skrevet 13. november 2018 Skrevet 13. november 2018 (endret) Wirene ser sterke nok ut, men de kan ha røket i innfestingene på båten. Dvs. brudd ved svake festepunkter. Hovedforskjellen på vire og kjetting er vekten, tyngden på kjettinger vil gi en mer dynamisk bæring. På tide og overlevere jobben til cowboyene og hive byråkratene "bla. DNV" på sjøen så hevingen blir gjort riktig. Endret 13. november 2018 av Nautica
Nautica Skrevet 13. november 2018 Skrevet 13. november 2018 (endret) Det kommer til å bli mye å lære av alt som har skjedd for mange mennesker. Håper dette kan skape bedre trening, rutiner, styring og opplæring. Tja. alt som har skjedd fra navigeringen, kollisjonen og bergingen er fastlagte rutiner/retningslinjer så fremgangsmåten skulle sitte godt i pannebrasken i befalet og marinen generelt, uansett om de lærer noe av hendelsen eller ei er lærdommen borte etter noen få år når det kommer helt nye befalt/byråkrater inn i spesifikke stillinger. Endret 13. november 2018 av Nautica 3
CXSUB4BA Skrevet 13. november 2018 Skrevet 13. november 2018 Undres på hvilken kravspesifikasjonen forsvaret har levert tilbyderne i denne saken?. For man får ofte det man ber om. Typisk nybegynnerfeil er at man binder seg til spesifikke løsninger pga feil ordlyd i kravspecen. Og dermed utestenger de gode løsningene. En amatør innen kravspec sier; Vi skal sikre en fregatt fra å synke ytterligere....med WIRE. Da utgår de gode løsningene som kan være....sikring med kjetting, trosse, xtra oppdrift i form av pontonger, lektere, hoppeslott, osv osv....eller hva enn expertene kan overraske med... 3
Salvesen. Skrevet 13. november 2018 Skrevet 13. november 2018 Enda en blemme i denne saken, håper inderlig Nato stiller opp den dagen noe skjer, ellers er det ikke mye håp.. 7
Tastaturskriver Skrevet 13. november 2018 Skrevet 13. november 2018 Staten må vel alltid innhente tre tilbud og er tvunget av egne regler til å velge det billigste......:-) Begge påstandene dine er feil.
CXSUB4BA Skrevet 13. november 2018 Skrevet 13. november 2018 Staten må vel alltid innhente tre tilbud og er tvunget av egne regler til å velge det billigste......:-)Begge påstandene dine er feil. Egentlig helt som forventet. Forsvaret gjør akkurat som de vil....men får det ikke til...:-)
Fri diskusjon og kunnskap Skrevet 13. november 2018 Skrevet 13. november 2018 Wirene ser sterke nok ut, men de kan ha røket i innfestingene på båten. Dvs. brudd ved svake festepunkter. Det er nok trolig feste på båten som røyk. Det var jo også bare de i front av båten som sviktet. Men at man ikke greide å berge en båt i stille sjø så nære land, enten med noe oppblåsbart eller noe av stål eller ved å dra det til tryggere land - eventuelt en dokk, virker forunderlig. 2
Nautica Skrevet 13. november 2018 Skrevet 13. november 2018 (endret) Det er nok trolig feste på båten som røyk. Det var jo også bare de i front av båten som sviktet. Men at man ikke greide å berge en båt i stille sjø så nære land, enten med noe oppblåsbart eller noe av stål eller ved å dra det til tryggere land - eventuelt en dokk, virker forunderlig. Klemmen som ble brukt på wirene ble vist ikke montert korrekt. Normalt vil et renommert bergingsselskap sveise inn nye fester i båten på korrekt måte så eventuelle festeanretninger ikke får feil belastning og de ville brukt kjetting på båten og på land, og eventuell wire imellom hvis det blir lange strekk. på land ville de nok ikke bore ned en bolt siden det gir en for dårlig innfestning med strukket kjetting over grunn så de kunne festet det på en lekter eller motvekter. Endret 13. november 2018 av Nautica 1
Fri diskusjon og kunnskap Skrevet 13. november 2018 Skrevet 13. november 2018 Klemmen som ble brukt på wirene ble vist ikke montert korrekt. Normalt vil et renommert bergingsselskap sveise inn nye fester i båten på korrekt måte så eventuelle festeanretninger ikke får feil belastning og de ville brukt kjetting på båten og på land, og eventuell wire imellom hvis det blir lange strekk. på land ville de nok ikke bore ned en bolt siden det gir en for dårlig innfestning med strukket kjetting over grunn så de kunne festet det på en lekter eller motvekter. Ja, nå står det jo i "aldrimer" : "Festepunktene i fjellet ga etter og vaierne". Men en forunderlighet er hele greia uansett. Håper det ikke er en person som tar på seg, eller får, skylda her. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå