Gå til innhold

Tesla jobber med egen hunde-modus


Anbefalte innlegg

Nå kjører jeg jo min egen bil hver dag, så jeg kjenner helt klart hvordan den oppfører seg. Ang musikk er jeg enig, den går ofte inn i loop om den sliter med nettet.

 

Har også opplevd at kartet har låst seg i en retning og at jeg da kjører "baklengs" og stemmen klikker helt og ramser opp hva jeg skal gjøre kjempefort. Mye rart som skjer :)

 

Også har AP også en tendens til å ville sentrere seg når det er et innkjøringsfelt og linja forsvinner. Det er ikke en forferdelig feil, men det ser jo litt teit ut!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Burde vel heller fokusere på noe som hindrer folk i å gå fra hunder i bilen på varme dager enn å lage en falsk trygghet. Er det en varm og solrik dag skal ikke hunder settes igjen alene i bil, uansett..

 

I biler med mye vinduer (som jo er nokså vanlig), så vil direkte solbelysning av den stakkars hunden også være en utfordring. Så her må det litt mer arbeid til en kun temperaturregulering tenker jeg.

 

Og hva når noe uforutsett skjer og du tror hunden er trygg, mens realiteten er noe annet? Hunder og barn skal ikke etterlates i bil på varme dager, og kan du ikke ta med hunden inn der du skal burde ikke hunden være med i første omgang.

 

Besteforeldre med liten førligheet og andre handicap'ede personer skal vel heller ikke etterlates i bil?

 

What? Sålenge hunden ikke kokes i bilen så skal du ikke bry deg så veldig mye om hva andre gjør. Om hunden er i bilen mens eier er å handler og air condition anlegget holder bilen sval og fin så er det jo ikke et problem. Folk kan se tempen i bilen fra utsiden og ta ansvar om de ser temperaturen er for høy. Eier får beskjed i app på mobilen om temperaturen i kupeen stiger. Dobbel sikring og kaldere kupe enn dagens variant. 

 

Om folk kan se temperaturmåler fra utsiden gjør ikke automatisk folk smarte nok til å forstå at det først og fremst er en temperaturmåler, eller om de kan se denne måleren og hva den da betyr for hundekomforten.

 

Skal du ha LED-display i alle vindusruter med forklarende tekst at akkurat i øyeblikket så har hunden det bra? Blir en dyr bil det.

 

 

 

Det er jo lagt inn flere momenter for å sikre at bikkja har det bra. Både temperatur som andre kan se fra utsiden, samt at du får varsling i appen om det skjer noe uforutsett slik at du kan hente bikkja ut umiddelbart. Tanken bak hunde-modus er jo ta dagens løsning ett skritt lengre slik at kjølingen er kraftig nok til at temperaturen alltid er forsvarlig inne i bilen. Og det legges og opptil både info i app og display i bilen om temperatur slik at det kan reageres om noe skjer.

 

Null stress mister.

 

Og jeg tenker fortsatt at du undervurderer folks mangel på forståelse av "det intelligente systemet" disse bilene har/kommer til å få.

 

Poenget var at Musk ser ut til å bare måtte respondere og love ting på twitter uten å tenke seg om bare for å få den umiddelbare godfølelsen som "likes" gir.

 

Godt poeng med karma du hadde der.

 

Men, det er jo privilegiet til en sjef å kunne pålegge sine ansatte nye oppgaver og utfordringer som skal løses. Her har de mange virkemidler. Mer arbeid på det samme antall personer, ansette ekstra folk, kvitte seg med brysomme ansatte og kanskje andre ting?

 

 

Endret av Omnia vincit amor
Lenke til kommentar

Om folk kan se temperaturmåler fra utsiden gjør ikke automatisk folk smarte nok til å forstå at det først og fremst er en temperaturmåler, eller om de kan se denne måleren og hva den da betyr for hundekomforten.

 

Skal du ha LED-display i alle vindusruter med forklarende tekst at akkurat i øyeblikket så har hunden det bra? Blir en dyr bil det.

 

 

 

 

Og jeg tenker fortsatt at du undervurderer folks mangel på forståelse av "det intelligente systemet" disse bilene har/kommer til å få.

 

 

Ja kanskje bør det faktisk være et lite display i alle rutene på bilen som faktisk forklarer situasjonen. Men ved hjelp av sensorer så trenger jo ikke disse displayene være av typen always on og kan dermed være dirt cheap. Evt. så kommer man jo langt med med et par A4 ark, filt pen tusj og litt tape. Henger opp et par ark i siderutene og bakruten med henvisning til temperaturmåler og evt. kontaktinfo på eier. 

 

I biler med mye vinduer (som jo er nokså vanlig), så vil direkte solbelysning av den stakkars hunden også være en utfordring. Så her må det litt mer arbeid til en kun temperaturregulering tenker jeg.

 

 

Nah null stress, hundefolk er generelt flinke til bruke bur i bilen. 

 

 

Endret av Omnia vincit amor
Lenke til kommentar

Har også opplevd at kartet har låst seg i en retning og at jeg da kjører "baklengs" og stemmen klikker helt og ramser opp hva jeg skal gjøre kjempefort. Mye rart som skjer :)

 

Også har AP også en tendens til å ville sentrere seg når det er et innkjøringsfelt og linja forsvinner. Det er ikke en forferdelig feil, men det ser jo litt teit ut!

Bare for å gjøre ting litt klarere, jeg mente ikke at bilene våre var feilfrie. Jeg lurte mer på hva han viste om inboksene til utviklerne.

Lenke til kommentar

I biler med mye vinduer (som jo er nokså vanlig), så vil direkte solbelysning av den stakkars hunden også være en utfordring. Så her må det litt mer arbeid til en kun temperaturregulering tenker jeg.

Er ikke dette allerede løst, for flere tiår siden?

Biler som Audi, Mercedes m.fl. i samme luksus-segmentet som en Tesla, kan fåes med automatiske gardiner i bak- og sidevinduer, mulighet til å kjøre full klimakontroll når bilen er parkert osv., til og med solcellepaneler i takluka for å generere nok strøm. 

Lenke til kommentar

Gardiner på innsiden av et "bygg" (her bil) er også en utfordring, da varmen varmer opp gardinet. Gardiner i bygg bør monteres på utsiden av vinduene. Sånn teknisk sett ihvertfall. Det blir en del ekstra jobb for ventilasjonsanlegget i bilen å holde det kjølig med innvendig monterte gardiner.

Lenke til kommentar

Gardiner på innsiden av et "bygg" (her bil) er også en utfordring, da varmen varmer opp gardinet. Gardiner i bygg bør monteres på utsiden av vinduene. Sånn teknisk sett ihvertfall. Det blir en del ekstra jobb for ventilasjonsanlegget i bilen å holde det kjølig med innvendig monterte gardiner.

Igjen, andre bilprodusenter ser ikke ut til å ha større problemer med dette?

 

Folk har montert gardiner på innsiden av bakruten siden minst sekstitallet, uten at noen har sett noe umiddelbart behov for å sette de på utsiden i stedet for innsiden, så det er neppe et reelt problem.

Lenke til kommentar

Er vel på sin plass å komme med denne linken?

 

Den videoen er ekstremt viktig i denne saken. 

 

I Tesla (Model S i det minste) er det ikke airvents for AC i bagasje/3. seterad. Det er airducts som slipper gjennom direkte, men som ikke går gjennom AC-anlegget. Dvs at du må skru av resirkulering av luft og faktisk kjøre bilen i en noenlunde hastighet for å flytte kald luft bak der. De fleste har hunden bak, som regel i bur. I Model 3 er det AC-luft hele veien(såvidt jeg forstår), og det var Model 3 som ble nevnt i denne tweeten. Men har du Model S med hundebur, som meg, ALDRI la hunden ligge igjen i bilen uansett hvor mye kjøling du setter på i klima-anlegget før du går ut. 

Alt dette er bekreftet i tweets fra Elon Musk tidligere, men orker ikke finne de akkurat nå, fordi kl er over 2 og jeg vil hjem fra jobb. 

Endret av Gnerevo
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Moderatormelding

Flettet en del innlegg.

 

Vennlig husk å rediger innlegg istedenfor å dobbelposte. 

 

Endret av Slettet-x7D6du0Hjb
Lenke til kommentar

Lurer på hvor moro det er å være programmerer i Tesla. Man sitter allerede med en stappfull innboks av bugs og ikke oppfylte mål og så kommer det dumpende inn tull som dette fordi toppsjefen har et kontinuerlig behov for instant karma på Twitter.

Here we go again.

 

Krisemaksimering. Modus Operandi. Business As Usual.

 

Say no more.

Endret av hekomo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...