Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

EU kontroll Toyota Hiace reservehjul

cuberen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har hatt flere biler gjennom PKK hvor jeg har tatt vekk reservehjulet. Har aldri fått kommentar på det. Pleier å ha et lite sett med pluggeverktøy og kompressor med meg i stedet, men ingen har noengang spurt om jeg har et alternativ til reservehjul.

Skrevet

Må du ikke vise det om bilen er levert originalt med reservehjul ?

Mener å ha hørt/lest noe om dette en gang i tiden. Mulig jeg husker feil, men tror svaret er todelt:

Det er ikke påbudt å ha reservehjul, sånn at hvis bilen vises uten reservehjul, vil ikke det bli anmerket som en mangel.

Men: Hvis bilen vises med reservehjul må for det første selve hjulet være i forskriftsmessig stand (men kan seff være sommerdekk også på vinteren mv.) Og for det andre må reservehjulet være forsvarlig festet, dvs. at bilens festeanordning for reservehjul må være i orden.

Husker det var en diskusjon her en gang om "gammeldagse" 7-setere med løse uttagbare seter i tredje seterad som ligner litt. Hvis setene var montert i bilen på kontrolltidspunktet måtte de være i orden og forsvarlig festet mv. Men det var ikke noe i veien for å vise bilen som 5-seter uten ekstrasetene innmontert.

Det kan kanskje virke som et ulogisk skille, men jeg tror det må bli sånn i praksis. Noen ting får man ikke anmerkning for å mangle i bilen sin, men hvis man først har det så må det være i orden.

• Liker 1
Skrevet

Jeg har en bil der holderen til reservehjulet (sitter under bilen bak) er fjernet av forrige eier. Den har gått gjennom PKK to ganger nå uten reservehjul. Har ikke fått kommentar på det en gang.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...