Gå til innhold

Vikingkultur


Anbefalte innlegg

Jeg synes slettes ikke at jeg har spissformulert meg. Det finnes ikke noen fasit på hva som er "ekte" vikingkultur i verken tid eller sted, men det er ganske åpenbart hva for slags bilde du forsøker å male av den. Heldigvis er de fleste av oss oppegående nok til å forstå at en henrettelse av 100 fanger ikke er for å blidgjøre guder siden det på ingen måte er et offer. Skal noe være et offer må offeret være av verdi for den som gjør offeret, ellers er det intet offer.

 

Ekte vikingkultur er kulturen som var blandt ekte vikinger på den ekte vikinge tiden. Dette er veldig definert. Et samurai sverd er ikke et vikinge sverd. Vi snakker om verdier, sanger, eventyr, kunst, kultur, mm. Som vi vet var på denne perioden.

 

De beste kildene vi har er arkeologiske funn, noe av det er klær, annet er artifakter og noe av det er bøker. Vi har også samtidsbeskrivelse av Ibn Fadhlan. Og jeg må understreke, at en ser menneskeofring innenfor flere av disse. Som i at et menneske drepes for å blidgjøre guder, i Ibn Fadlan sitt tilfelle, er det for å gi en høvding trygg overgang til livet etter døden. Det ble ofret en jente, i tillegg til en drøss med dyr, inkludert hest og høns.

 

Det er slettes ikke noe unikt for vikingene, om det er det en er på jakt etter. Du kan lese om menneskeofring i gamle testamentet, en har de beryktede aztekerne. I dag har vi ateistene, som dreper ungene sine, for utdanningens skyld, dette ritualet er heter abort. Jeg tipper det vil bli uglesett i fremtiden. Hva var det millienialsene drev med? Abort!

 

Når jeg tenker på vikingenes fremste egenskaper, som går igjen i dag, så finner du lett slike væremåter i alle sagaene.

 

Så spørs det jo hvilke vikinger du vil ha fokus på. Gutteklubben grei som fant ut at de skulle på båttur og voldta nonner er mye tidligere. Så har du en konflikt tid der en forsøker å forhandle med kristne, så har en starten på gullalderen der vikingene ble kristne.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Så spørs det jo hvilke vikinger du vil ha fokus på.

Tradstarter stilte spørsmålet og må nesten svare på dette dette selv, men det var du og ikke trådstarter som satte fokuset på menneskeofringer så da kan du jo kanskje samtidig fortelle oss hvorfor du mener dette er en så viktig del av vikingkulturen at man ikke kan ha "ekte vikingkultur" uten.

Lenke til kommentar

Tradstarter stilte spørsmålet og må nesten svare på dette dette selv, men det var du og ikke trådstarter som satte fokuset på menneskeofringer så da kan du jo kanskje samtidig fortelle oss hvorfor du mener dette er en så viktig del av vikingkulturen at man ikke kan ha "ekte vikingkultur" uten.

 

Aha!

 

Okei, jeg skal forsøke å pakke ut det jeg sa litt mere.

 

I dag, så er det en gruppe mennesker som har en subkultur/religion/hobbysak som dem kaller æsatru. Dette begir seg ut for å være en overføring av vikingenes norrøne religion, fra før år 1000.

 

Det jeg påpeker er at dette ikke er tifellet. Vikingenes norrøne religion var veldig primitiv, det var menneskeofring involvert. Det er et veldig fysisk forsøk på å gjøre en åndelig renselse, etter hvert som et folk blir mer reflektert så velger dem en åndelig løsning. For vikingene kom dette med kristendommen, da tilgivelse ble offeret, vi tilgir det onde livet på jorden gjør med oss så Gud skal tilgi oss vår synd.

 

Din påstand er veldig feil, du putter ord i munnen på meg med å si "kan du jo kanskje samtidig fortelle oss hvorfor du mener dette er en så viktig del av vikingkulturen at man ikke kan ha "ekte vikingkultur" uten" og det er så dumt. Fordi problemet er at det legges et teppe over den ekte vikingekulturen av retninger som ønsker å pynte på sannheten. Æsatru er et prakteksemplar av dette. Du kan gå på en drøss av deres møter å få servert et inntrykk av vikinger som er ren fantasi og rosemaling. Så det er veldig feil vei å gå om du ønsker den forståelsen trådstarter etterspør.

 

Jeg har forresten allerede henvist til noen av de raskeste og beste kildene for å opparbeide seg en beste kunnskapen om vikinger. Du rekker fint å sette deg inn i det viktigste på ett år. Vi har ikke så mye, det er en del tekster, en del arkeologiske funn osv. Det er ganske lite pensum, de fleste som studerer dette tar det ved siden av å studere islandsk for å få nok å holde på med.

 

Jeg gjentar igjen, primærkilder er gull. Den nasjonalromantiske fremstillingen av vikinger er gull. Dette er hvor trådstarter vil finne opplysninger som best forklarer hvor i nasjonalsjela vikingen sitter. Det er jo ingen tvil om at det er noe der, vi går jo julebukk og sier jul i stedet for kristi-messe.

 

Men å gå til andres stiliserte livsstilspakker, som for eksempel æsatru, det ville jeg vært veldig forsiktig med. For ofte så får du kun høre det du vil høre og det setter deg opp for fiasko senere.

Lenke til kommentar
Din påstand er veldig feil, du putter ord i munnen på meg med å si "kan du jo kanskje samtidig fortelle oss hvorfor du mener dette er en så viktig del av vikingkulturen at man ikke kan ha "ekte vikingkultur" uten" og det er så dumt. Fordi problemet er at det legges et teppe over den ekte vikingekulturen av retninger som ønsker å pynte på sannheten. Æsatru er et prakteksemplar av dette. Du kan gå på en drøss av deres møter å få servert et inntrykk av vikinger som er ren fantasi og rosemaling. Så det er veldig feil vei å gå om du ønsker den forståelsen trådstarter etterspør.

Det er da ingen som sier at disse gjør ting nøyaktig slik det foregikk i vikingtid. Forståelse av kultur innebærer å forstå hvorfor noe gjøres og ikke bare hvordan noe gjøres. Folk lever tross alt sine egne liv og ikke et rollespill av andres.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er da ingen som sier at disse gjør ting nøyaktig slik det foregikk i vikingtid. Forståelse av kultur innebærer å forstå hvorfor noe gjøres og ikke bare hvordan noe gjøres. Folk lever tross alt sine egne liv og ikke et rollespill av andres.

 

Hva er egentlig poenget ditt med å skrive dette? Er det i det hele tatt noen som har sagt i mot dette i tråden? Kan du gi meg et sitat?

Lenke til kommentar

Hva er egentlig poenget ditt med å skrive dette? Er det i det hele tatt noen som har sagt i mot dette i tråden? Kan du gi meg et sitat?

Trådstarter ønsket å forstå vikingkultur, du trekker frem åsatro som et eksempel på noen som ikke ga forståelse for hva vikingene drev med, men det eneste du trekker frem som eksempel er mangelen på menneskeofringer. Man selv avgjøre om vikingkulturen er ekte nok for formålet. Er formålet å stemple vikinger som primitive for å stille de voldelige hendelsene som førte til kristningen av vikingene i et litt bedre lys kan jeg godt forstå hvorfor det skal litt mer innsats til for å være ekte viking. Er formålet å sette seg selv i sammenheng med sin kulturelle bakgrunn stilles kanskje ikke samme krav.

Jeg prøver ikke lage stråmenn, men det er alltid interessant å pirke borti andres motiver for hvorfor de definerer noen som det ene eller andre.

 

Fremveksten av åsatro er nok hovedsakelig et resultat av et kulturelt press der mange føler at sin kulturelle identitet ikke er tydelig nok i virvaret av kulturer og religioner og man ender opp i den diffuse kategorien hvit mann i den diffuse statskirken. Så innser man at man feirer jul og midtsommer og at dette ikke nødvendigvis er 100% relatert til kriminalomsorgen i romerriket.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Trådstarter ønsket å forstå vikingkultur, du trekker frem åsatro som et eksempel på noen som ikke ga forståelse for hva vikingene drev med, men det eneste du trekker frem som eksempel er mangelen på menneskeofringer. Man selv avgjøre om vikingkulturen er ekte nok for formålet. Er formålet å stemple vikinger som primitive for å stille de voldelige hendelsene som førte til kristningen av vikingene i et litt bedre lys kan jeg godt forstå hvorfor det skal litt mer innsats til for å være ekte viking. Er formålet å sette seg selv i sammenheng med sin kulturelle bakgrunn stilles kanskje ikke samme krav.

Jeg prøver ikke lage stråmenn, men det er alltid interessant å pirke borti andres motiver for hvorfor de definerer noen som det ene eller andre.

 

Fremveksten av åsatro er nok hovedsakelig et resultat av et kulturelt press der mange føler at sin kulturelle identitet ikke er tydelig nok i virvaret av kulturer og religioner og man ender opp i den diffuse kategorien hvit mann i den diffuse statskirken. Så innser man at man feirer jul og midtsommer og at dette ikke nødvendigvis er 100% relatert til kriminalomsorgen i romerriket.

 

Ok, da forstår jeg bedre. Takk.

 

Det er mange grunner til at det ikke er ideelt å gå til æsatru. Den viktigste er at det er en pakke noen andre har laget. Det er en kilde langt unna primærkilden. Det er det som er hovedproblemet.

 

Det trengs ikke noe formål på hvordan en vil fremstille vikingene. Kildene når det kommer til vikinger er ikke så mange, primærkildene er ganske få. Det meste er sekundærkilder skrevet av kristne munker på Island. Men slår en disse kildene sammen få en et veldig greit bilde, så må en selvfølgelig ha kritisk sans. I dag har vi youtube, Jack Crawford av Colerado Uni. er en ypperlig kanal, veldig bra start.

 

Mitt motiv er å peke ut det en ofte ikke får høre. Jeg gikk gjennom hele skolen, fra første til ut videregående, uten å noen sinne få høre at menneskeofring til tider var helt mainstream. Jeg trodde det var den slemme kristendommen som kom og kuet ut norrøn gudetro, nå ser jeg at det trolig var motsatt. De pleide altså å henge folk, sakte så de kveltes, så spidde dem helt på slutten. Dette gjenspeiler Odin som henger på Yggdrasil. Her stemmer kildene fra sagaene(sekundær) med Ibn Fadhlan(primær).

 

En må for all del kose seg rundt bålet med et Mjolnir smykke rundt halsen. Men gå til de gode kildene for informasjon. Gå til folk for kos og hygge.

Endret av Fasiten
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Det er lite ved norsk kultur som er til felles med "vikingkultur". Svært få nordmenn tror noe på vikingenens mytologi, så vi kan kan utelukke religion. Ang. adferd så sies det vel at vi er "fredsnasjonen", som blant annet hoster Nobels fredspris og har vært meglere ved flere fredsavtaler, og det er noe annet enn å være et hissig krigerfolk. Jeg vet ikke om det er riktig å kalle Norge for fredsnasjonen, vi produserer jo blant annet mye våpen, men idealet er i alle fall tydeligvis fred. Hm, de fleste vikinger var bare bønder, men i dag er jordbruk i Norge lite effektivt mot utenlands mat slik at det er store subsidier og høye toller... vet ikke om vi er en jordbruksnasjon da... men skipsfart og bruk av havet (olje) er vi vel fortsatt langt fremme på. Norge er ledende på teknologi for brønnborring til havs, og vi importerer jo mye oppdrettsfisk. Så det med havet er til felles, men det skulle kanskje være rart om det gjaldt noe annet siden det er slik Norge som landsskap er, lang kystlinje.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Vishnu skrev (3 timer siden):

Det er lite ved norsk kultur som er til felles med "vikingkultur". Svært få nordmenn tror noe på vikingenens mytologi, så vi kan kan utelukke religion. Ang. adferd så sies det vel at vi er "fredsnasjonen", som blant annet hoster Nobels fredspris og har vært meglere ved flere fredsavtaler, og det er noe annet enn å være et hissig krigerfolk. Jeg vet ikke om det er riktig å kalle Norge for fredsnasjonen, vi produserer jo blant annet mye våpen, men idealet er i alle fall tydeligvis fred. Hm, de fleste vikinger var bare bønder, men i dag er jordbruk i Norge lite effektivt mot utenlands mat slik at det er store subsidier og høye toller... vet ikke om vi er en jordbruksnasjon da... men skipsfart og bruk av havet (olje) er vi vel fortsatt langt fremme på. Norge er ledende på teknologi for brønnborring til havs, og vi importerer jo mye oppdrettsfisk. Så det med havet er til felles, men det skulle kanskje være rart om det gjaldt noe annet siden det er slik Norge som landsskap er, lang kystlinje.

Ja, men vikingene var vel ikke -bare- krigshissige slemminger? De var flinke med henda, lagde verktøy, smykker og skip, og dyrka jorda i det kalde nord? Det er liksom dét jeg prøver å komme frem til. Dette er jo verdier å være stolt av. Mer å være stolt av enn en frigjørings/grunnlovsdag vi fikk gratis i fanget som nådegave etter å ha tapt mot svenskene. Vi kan legge plyndring, kidnapping av damer og ofring til guder tilbake i fortiden.

De trodde jo på håvamål, den eldre "Edda" og Åsatro var vel noe av det? https://no.wikipedia.org/wiki/Åsatru Dette er jo også ting som ikke er så skadelig hvis det brukes med sunn fornuft.

Religionen gjorde dem kanskje slemmere, men jeg vet ikke om noen folkeslag i verden som ikke har slåss når de har måtte, eller sett en stor gevinst i det, i fortiden, med religion eller ikke.

Så jeg vet ikke, det har kanskje noe med energien å gjøre. Hvert folkeslag har liksom en energi, adferds- og særpreg som henger igjen fra årtusener tilbake.

Endret av Taurean
Lenke til kommentar

Mener du at folkeslag/sivilisasjoner er essensialistiske? At de har visse karaktertrekk som gjenkjenner dem som akkurat DET folkeslaget? Jeg synes det høres ut som noe som er vanskelig å forsvare. 

La oss si nordmenn/vikinger har som fellestrekk / felles energi at de er flinke med hendene, som du sier (tydeligvis i motsetning til andre folkeslag - som jo vitterlig er vanskelig å si når en ser på hva resten av verden har gjort med ingeniørskap, arkitektur, kunst, materiell produksjon, osv). Da vil de nordmenn som IKKE er flinke med hendene bli definert utenfor den norske vikingkulturen. Har de da ikke den norske energien? 

 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
8 hours ago, Taurean said:

Ja, men vikingene var vel ikke -bare- krigshissige slemminger? De var flinke med henda, lagde verktøy, smykker og skip, og dyrka jorda i det kalde nord? Det er liksom dét jeg prøver å komme frem til. Dette er jo verdier å være stolt av. Mer å være stolt av enn en frigjørings/grunnlovsdag vi fikk gratis i fanget som nådegave etter å ha tapt mot svenskene. Vi kan legge plyndring, kidnapping av damer og ofring til guder tilbake i fortiden.

De trodde jo på håvamål, den eldre "Edda" og Åsatro var vel noe av det? https://no.wikipedia.org/wiki/Åsatru Dette er jo også ting som ikke er så skadelig hvis det brukes med sunn fornuft.

Religionen gjorde dem kanskje slemmere, men jeg vet ikke om noen folkeslag i verden som ikke har slåss når de har måtte, eller sett en stor gevinst i det, i fortiden, med religion eller ikke.

Så jeg vet ikke, det har kanskje noe med energien å gjøre. Hvert folkeslag har liksom en energi, adferds- og særpreg som henger igjen fra årtusener tilbake.

Sikkert mye der man kan være stolt av ja. Det med skipsfart var i alle fall vikingene virkelig gode på, blant annet var det jo vikinger som oppdaget Amerika.

Men det er mye man ikke vet fra den tiden, pga. de ikke skrev det ned i bokform. Norge/norden lå langt etter teknologisk og vitenskapelig.

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...
  • 1 måned senere...
Thorbjørn_lien skrev (14 minutter siden):

Norsk kultur er det objektive snittet av språket, lynnet, og det åndelige til de mennesker som til enhver tid vedkjenner seg som kulturelt norske. 

 

 

Jo jo ... det er sant. Så .. da er det altså sånn at vikingkultur er omtrent så godt som forbigått? Vi lever jo i svært liten grad som vikingene gjorde før i tiden lenger?

Lenke til kommentar
1 hour ago, Taurean said:

Jo jo ... det er sant. Så .. da er det altså sånn at vikingkultur er omtrent så godt som forbigått? Vi lever jo i svært liten grad som vikingene gjorde før i tiden lenger?

Åndelig så har vi jul, at vi feirer at sola snur.

Ift lynne er vi jo fortsatt et veldig reisende og eventyrlyst folk. 

Vi har en konge, som jo fantes i Viking tiden

Fisk er en hovednæring mange plasser

Språket vårt henger jo sammen.

Vi har gudenavn på ukedager. 

Mange Stedsnavn er fra Viking tid

Filosofien i havamål har mange likhetstrekk med janteloven. 

Dette er noe av det som jeg kommer på. 

Er selvfølgelig mer. 

 

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar

Å en siste ting jeg vil påstå er likestilling. 

 

Tacitus sin beretning om germanske kvinners plass i samfunnet vitner om at vi har vært det folkeslag og den kultur kvinner har vært mest jamstilt historisk. 

 

Min konklusjon er at skandinavia har og er paradis for kvinner relativt til omtrent alle andre kulturer og folkeslag

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Interessant om demokrati. 

Kom på flere ting vi har arvet, slik som ting. Gulating feks. 

Island har vel verdens eldste rettsstat feks. 

Masse viking i Nordmenn ennå. 

Det med plyndring er overdrevet, dette var en periode på 50-70 år, men ellers var det handel som gjaldt med fremmede kulturer. 

Vår skipsteknologi lå jo århundrer foran andre veldig lenge. Greit nok at det var store båter i antikken, men disse kunne bare seile langs kysten, og ikkje krysse hav.

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 8 måneder senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...