Tish Skrevet 19. august Skrevet 19. august Jeg leier bolig og har oppdaget et unormalt høyt strømforbruk, både når jeg er hjemme og når jeg har vært bortreist på ferie. Det er altså ganske tydelig at noe ikke stemmer, og det må en elektriker til for å finne ut hva som er galt. Utleier har selv sett avviket, men er ikke villig til å betale for at elektriker kommer og undersøker. Hva gjør man i en slik situasjon? Kan jeg kreve at utleier dekker kostnaden, eller eventuelt bestille elektriker selv og kreve utgiften tilbake? Hvordan bør dette håndteres?
wampster Skrevet 19. august Skrevet 19. august (endret) Sjekk om du har abn på korrekt målenummer/måler først. edit: Ut over det så er det en del enkle ting du kan gjøre selv som ikke koster noe. Slå av sikringen som går til badet (dersom du har gulvvarme der) en dag når du går på jobb, slå av sikringen til x, y, z deretter (påfølgende dager).. Er det noe som trekker strøm som ikke burde det finner du raskt ut hvilken kurs det evt er på. Og har noe håndfast å vise til. Personlig ville jeg dog gjettet på abn på feil måler, ettersom det er svært sjelden at strøm brukes uten at det er noe som står på Endret 19. august av wampster 2 2
Tish Skrevet 19. august Forfatter Skrevet 19. august 2 minutes ago, wampster said: Sjekk om du har abn på korrekt målenummer/måler først. Det har jeg sjekket, og vi har to separate skap og målere. Det jeg lurer på er heller om noe som ikke tilhører min bolig kan være koblet på min måler. Det er nettopp dette jeg ønsker å få undersøkt av elektriker.
wampster Skrevet 19. august Skrevet 19. august Tish skrev (1 minutt siden): Det har jeg sjekket, og vi har to separate skap og målere. Det jeg lurer på er heller om noe som ikke tilhører min bolig kan være koblet på min måler. Det er nettopp dette jeg ønsker å få undersøkt av elektriker. Ok, og du har sjekket at ditt abn samsvarer med målepunkt/måleID som er i ditt skap? Dersom du har mulighet er det jo "bare" å skru av alle sikringer (foruten det som går til kjøleskap/fryser) en dag/et par dager (evt mens du er på jobb et par dager i strekk). Har du mer enn et par kwh i trekk mens alle sikringer er av er det åpenbart noe som trekker strøm utenfor ditt anlegg. 3 1
ZiggyStar Skrevet 19. august Skrevet 19. august Huseier er pålagt å ha elektrisk anlegg i forsvarlig stand. Ville tatt kosten for en elektriker å kontrollere, hør med de hva det koster bare for en sjekk. Å fikse opp feil eventuelt må jo huseier ta.
Tish Skrevet 19. august Forfatter Skrevet 19. august Takk for tips! Unormalt høyt forbruk, det er brukt like mye strøm som om jeg har vært hjemme, når jeg har vært to uker på ferie.
WiiBoy Skrevet 19. august Skrevet 19. august 4 minutes ago, Tish said: Takk for tips! Unormalt høyt forbruk, det er brukt like mye strøm som om jeg har vært hjemme, når jeg har vært to uker på ferie. Ja, men det er ikke nødvendigvis så rart. Moderne lys bruker ingenting. Matlaging kan være alt fra minimalt, til noe. Oppvaskmaskin, vaskemaskin utgjør omtrent ingenting (med mindre det er en stor husholdning). Moderne TV bruker lite. Samtidig så er det en del apparater som står å går uansett, kjøleskap, fryser, modem, utelys,++ Det er varmtvann og oppvarming (og lading av elbil om du har det) som trekker strøm. Oppvarming er relativt upåvirket av om du er hjemme eller ikke. Varmtvann kommer litt an på ditt forbruk. Bruker du lite, så er det også tilnærmet upåvirket. 6
barfoo Skrevet 19. august Skrevet 19. august 1 hour ago, Tish said: Takk for tips! Unormalt høyt forbruk, det er brukt like mye strøm som om jeg har vært hjemme, når jeg har vært to uker på ferie. Det seier ikkje nødvendigvis allverden, med mindre alt ditt forbruk havner på anna måler. Korleis er leiligheta, korleis er oppvarming, og kva er forbruket det er snakk om?
Salvesen. Skrevet 19. august Skrevet 19. august Tish skrev (1 time siden): Takk for tips! Unormalt høyt forbruk, det er brukt like mye strøm som om jeg har vært hjemme, når jeg har vært to uker på ferie. Strømmen vet ikke at du er på ferie.. Klart utleier ikke engasjerer elektriker for en så diffuse ting som også sannsynligvis innebærer masse tid for feilsøking da der er så diffust. Start selv, plugg ut alt du har. Ta sikring for sikring og observer. Finner du store strømtrekk som er uforklarlige kan du i det minste referere til en sikring. 1
Mannen med ljåen Skrevet 19. august Skrevet 19. august (endret) I disse strømkrisetider har antagelig ditt strømselskap en app så du kan følge når på dagen du bruker mest strøm. Det kan hjelpe deg med feilsøking. Slå av diverse kurser og se hvor mye du bruker. Endret 19. august av Mannen med ljåen 3
RootShell Skrevet 19. august Skrevet 19. august Tish skrev (2 timer siden): Det har jeg sjekket, og vi har to separate skap og målere. Det jeg lurer på er heller om noe som ikke tilhører min bolig kan være koblet på min måler. Det er nettopp dette jeg ønsker å få undersøkt av elektriker. På målaren din er det ein knapp du kan bruke til å skru av strømmen. Sånn sett kan du stenge av strømmen, men det er begrensa kor lenge du kan gjere det før du risikerar at kjøleskap/fryser slutta å virke. Men det er en mulighet i alle fall. Ellers så ville eg slått av alle sikringane i sikringsskapet ditt og så følgt med på målaren, den vil jo vise deg forbruket i kW i displayet. Dersom det er forbruk når alle sikringane er av så indikerar jo det at det er noko som går gjennom din måler men ikkje gjennom ditt sikringsskap. Mest sannsynleg så er det kanskje noko ombygd, at utleier har eit teknisk rom med ex. vvtank eller anna utstyr som bevisst eller ubevisst er kobla på målaren til uleigedelen. Det kan vere at sidan han er motvillig veit at det er noko snusk, eller at han innser at han kan få eit økonomisk krav på seg dersom anlegget vert undersøkt. Du kan også koble en tibber pulse eller lignande til HAN porten på målaren og følge med på forbruket, men om det skal fungere når du slår av alle sikringane må du koble den til naboens nettverk eller eit hotspot fra mobilen din når du sette den opp første gang. 1
^fmj Skrevet 19. august Skrevet 19. august Tish skrev (1 time siden): Takk for tips! Unormalt høyt forbruk, det er brukt like mye strøm som om jeg har vært hjemme, når jeg har vært to uker på ferie. Hvilken strømleverandør har du?
kremt Skrevet 19. august Skrevet 19. august Hva er et unormalt høyt strømforbruk for deg. Hvilket areal snakker vi om, etasje, byggeår. Hvordan varmes det opp og hva er forbruket per måned for sommer og vinter Det som kan dra enormt er varmekabel i kjeller som står på hele tiden, mye varme går nedover i bakken. Ellers kan overdreven dusjing dra mye strøm for varmtvann.
The Avatar Skrevet 19. august Skrevet 19. august RootShell skrev (1 time siden): Mest sannsynleg så er det kanskje noko ombygd, at utleier har eit teknisk rom med ex. vvtank eller anna utstyr som bevisst eller ubevisst er kobla på målaren til uleigedelen. Det kan vere at sidan han er motvillig veit at det er noko snusk, eller at han innser at han kan få eit økonomisk krav på seg dersom anlegget vert undersøkt. Eventuelt at det er ei utekontakt som går på din straummålarar. Eit superenkelt grep for å feilsøke er å slå av ei og ei sikring, og verifisere kvar det blir mørkt. Dersom utleigar har eit rom i kjellaren som er kopla på din målar så er det ikkje heilt usannsynleg at det rommet har eigen kurs. Når det gjeld det juridiske så er framgangsmåten å påberope dette som ein mangel, og deretter sjølv koste elektrikar om utleigar ikkje vil gjere det. Kostnaden for elektrikar kan du då trekke frå husleiga. Merk at dersom elektrikaren ikkje finn noko som openbart er feil så kan utleigar gå til sak mot deg for å urettmessig ha holdt tilbake husleige. Du bør derfor være rimeleg sikker på at du har rett før du sett deg i ein situasjon der du risikerer både kostnadar og i verste fall utkasting. 2
Brukernavn1984 Skrevet 19. august Skrevet 19. august Utleier skal selvsagt ikke betale for elektriker når leietager enkelt kan finne ut av dette selv. Som andre har skrevet: sjekk målingene fra HAN-porten eller kople ut sikringene og se om forbruket fortsetter.
Føniks Skrevet 19. august Skrevet 19. august Jeg har vært borti utleiere som har varmtvannsbereder koblet til leietakers strømmåler. Så det kan være du har med en slik en å gjøre. 3
Tish Skrevet 20. august Forfatter Skrevet 20. august Etter et par dager med testing, sier utleier seg endelig enig om elektriker. Det kom frem såpass store avvik, og ting som er koblet på min måler. 3 1
SpecialForce Skrevet 20. august Skrevet 20. august @Tish Det var godt å høre. Helt generelt så er tydelige mangler ved det elektriske anlegget en grunn til å kreve redusert husleie frem til feilen er rettet, om man ikke kommer noen vei innen rimelig tid. Ett eksempel: En defekt komfyrvakt som faller ned til stadighet kan være en slik feil. Det skal være forsvarlig og i orden. Men man er pliktig til å bytte lyspærer, batterier og slikt selv. Derfor har jeg alle røykvarslere på fast strøm for eksempel. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå