Gå til innhold

Vikingkultur


Anbefalte innlegg

Taurean skrev (På 20.10.2018 den 19.11):

Er det noen her som kan litt om emnet, og/eller som lever etter vikingkulturen?

 

Jeg har lenge blitt tatt litt på senga over det når jeg møter uttrykket "Norsk kultur".

 

Så langt jeg kan se, er det veldig vanskelig å finne ut hva vi faktisk gjør som er "Norsk", annet enn å jobbe og betale skatt til staten, snakke Norsk og følge sosiale normer. Ergo være lovlydige.

 

Har lenge lurt på hva mer som innebærer Norsk kultur, og hvordan jeg kan bli mer Norsk.

 

Vi har jo ikke vært selvstendig i så mange år historisk, kun fra 1814. Så vi har ikke hatt så mye tid på å bli solide sånn sett. Vi har jo en del av Skandinavia. Eide vikinger (burde jeg skrive vikinger med stor V?) hele Skandinavia?

 

Vi kåres jo jevnlig til ett av og ofte det beste landet å bo i i hele verden. Det sier noe. Og jeg lurer på hva dette kommer av? Hvorfor er vi så lovlydige og "flinke"?

 

Én teori jeg har er at folkeslag som bor i kalde og harde strøk over lang tid, blir sterkere og mer avhengig av å følge lover og regler for å overleve over tid. Men så igjen, ofte er det etter litt syn religion som fører til problemer. Man kan jo se på Russland, kaldt og hardt klima, og man kan jo på mange måter si at de er et solid folkeslag, selv om de ikke er så solidariske og demokratiske som den vestlige verden.

 

Vanskelig å utbasunere for mye om det her nå, det jeg ville ha svar på var om vi er i ferd med å miste våre solide vikingrøtter via media-hjernevasking og lignende?

 

Hvis man fjerner krigstoktene til vikingkulturen, så var de jo flinke på mange andre måter. Dette må vel være noe å ta med seg videre?

Jeg liker mest krigerkulturen og drikkekulturen..Det var det som gjorde at de kom til Valhall..De var flinke på andre måter sånn som håndverk,fiske,jordbruk og handel,men det var nok krigerkulturen de var mest kjent som.De hadde en overlegen taktikk,selv om de var i undertall.Brukte skjoldmurer og trettet ut fiendene sine.Fikk de til og gjøre feil..Byttet også på hvem som kjempet fremst og hvem som kunne hvile,slik at første rekke hadde nok energi og utholdenhet hele tiden når det var mulig.Når de ble slått så solgte de seg dyrest mulig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...