Gå til innhold

Porsche Taycan vil koste et sted mellom Cayenne og Panamera i utlandet


Anbefalte innlegg

Du lever jo på en annen planet, trur du at alle el-bil eiere tenker som deg? Det er el.bil eiere som har stått fram nu og sier at de føler seg lurt, på grunn av at de skal innføre bom-penger i byene nu. 

 

Ja det er meget godt mulig at det stemmer det du sier, men det har da aldri vært uttalt at el-bil fordeler skal være evig. Lenge var det snakk om at alt av fordeler skulle vekk når vi hadde 50 000 el-biler på veiene. Så ble dette forlenget fordi man så fordelene av å få langt flere brukere over på el-bil. 

 

Om noen føler seg lurt så er det et problem de må takle selv. Da har de ikke satt seg godt nok inn i saken før de kjøpte el-bil eller så lager de seg et problem fordi de liker veldig godt å få klage og syte litt i full offentlighet. 

 

Om en håndfull el-bil eiere føler seg lurt så er det ikke særlig mye å gjøre med det. De har vært nærmest barnlig naive om de kjøpte el-bil ene og alene pga bomringer. Elbilen har jo fortsatt full tank hver morgen, lavere drifts og vedlikeholdskostnader og null utslipp lokalt. Samt fritak for mva og engangavgift. Om ikke alt dette betyr noe så sier det er egentlig mest om disse folka du omtaler. Ting blir ikke en sannhet selv om en eller flere el-bil eiere har et merkelig følesesliv samt lettere kognitiv svikt.  

Endret av bojangles
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Noen sportsbiler har plass til 2 personer, andre har plass til flere. Og det er jo ikke sikkert at de som kjøper seg denne porschen har så mange barn at de alene fyller opp en hel barnehage. Kanskje har de kun ett barn i barnehage alder. Det med barnehagekjøring og henting var jo ikke et poeng i seg selv, jeg brukte det for å illustrere at kjøperne av denne bilen fortrinnsvis vil bruke den som de idag bruker sin bil. Til hverdagskjøring. Hva enn nå de betyr for hver enkelt eier. 

Men jeg skjønner ikke hvorfor du blander et barn i enn sportsbil? Flesteparten kjøper jo en sportsbil får å leke seg litt med dreiemoment. Du avsporer jo helt her. Men el-bil eiere avsporer jo også helt å si at el-bil er så veldig miljøvennlig. Ikke alle forskere som er enig i dette. 

Lenke til kommentar

Ja det er meget godt mulig at det stemmer det du sier, men det har da aldri vært uttalt at el-bil fordeler skal være evig. Lenge var det snakk om at alt av fordeler skulle vekk når vi hadde 50 000 el-biler på veiene. Så ble dette forlenget fordi man så fordelene av å få langt flere brukere over på el-bil. 

 

Om noen føler seg lurt så er det et problem de må takle selv. Da har de ikke satt seg godt nok inn i saken før de kjøpte el-bil eller så lager de seg et problem fordi de liker veldig godt å få klage og syte litt i full offentlighet. 

 

Om en håndfull el-bil eiere føler seg lurt så er det ikke særlig mye å gjøre med det. De har vært nærmest barnlig naive om de kjøpte el-bil ene og alene pga bomringer. Elbilen har jo fortsatt full tank hver morgen, lavere drifts og vedlikeholdskostnader og null utslipp lokalt. Samt fritak for mva og engangavgift. Om ikke alt dette betyr noe så sier det er egentlig mest om disse folka du omtaler. Ting blir ikke en sannhet selv om en eller flere el-bil eiere har et merkelig følesesliv samt lettere kognitiv svikt.  

Full tank hver morgen? Hva snakker du om? Jeg har ingen tilgang å lade en e-bil her jeg bor nu.

Lenke til kommentar

Nå må staten stoppe denne galskapen. Hvorfor er det ingen avgifter på en elbil til en million? Jeg skjønner at det er morsomt å kjøre en slik bil, men nødvendig er det ikke. Og bra for miljøet er det heller ikke. Dette kan enkelt løses ved å innføre en makspris på elbil uten avgifter, og normale avgifter på alt over. En makspris kan for eksempel være 400.000 kroner. For under 400000 kan man kjøpe gode og fornuftige elbiler som Tesla 3, Leaf, Golf osv. En Tesla X er ikke bra for miljøet med sin gigantiske batteripakke. Alt med måte.

Jeg har forøvrig ingen medlidenhet med de som føler seg lurt etter at de kjøpte elbil, og nå kanskje må betalt (halv pris) for bompasseringer og parkering. Det skulle bare mangle! Dere har kjøpt en bil helt uten avgifter, og som er billig å drifte ellers.

Endret av Boba_Fett
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Nå må staten stoppe denne galskapen. Hvorfor er det ingen utgifter på en elbil til en million? Jeg skjønner at det er morsomt å kjøre en slik bil, men nødvendig er det ikke. Og bra for miljøet er det heller ikke. Dette kan enkelt løses ved å innføre en makspris på elbil uten avgifter, og normale avgifter på alt over. En makspris kan for eksempel være 400.000 kroner. For under 400000 kan man kjøpe gode og fornuftige elbiler som Tesla 3, Leaf, Golf osv. En Tesla X er ikke bra for miljøet med sin gigantiske batteripakke. Alt med måte.

 

Jeg har forøvrig ingen medlidenhet med de som føler seg lurt etter at de kjøpte elbil, og nå kanskje må betalt (halv pris) for bompasseringer og parkering. Det skulle bare mangle! Dere har kjøpt en bil helt uten avgifter, og som er billig å drifte ellers.

 

Typisk innlegg uten mening. Tesla model 3, leaf, golf osv er ikke godt nok for folk flest. De trenger større biler. Det er derfor model S og X har tatt av. Og model X sitt batteri er ikke gigantisk, model 3 og model X har modeller med tilnærmet like batteripakker. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men jeg skjønner ikke hvorfor du blander et barn i enn sportsbil? Flesteparten kjøper jo en sportsbil får å leke seg litt med dreiemoment. Du avsporer jo helt her. Men el-bil eiere avsporer jo også helt å si at el-bil er så veldig miljøvennlig. Ikke alle forskere som er enig i dette. 

 

Hvorfor er du så opphengt i at det er en sportsbil? Det er jo ikke det. Dette er en Porsche med fire dører og fire eller fem fullverdige seter, som Panamera, og SUV-ene Macan og Cayenne. Altså en rask personbil med svært sportslige egenskaper. Det er ingen 911 med to nødseter bak som knapt rommer barn over småskolealder.
Lenke til kommentar

Typisk innlegg uten mening. Tesla model 3, leaf, golf osv er ikke godt nok for folk flest. De trenger større biler. Det er derfor model S og X har tatt av. Og model X sitt batteri er ikke gigantisk, model 3 og model X har modeller med tilnærmet like batteripakker. 

Ikke god nok for folk flest? Jeg kan være enig i at bilene kan være litt små, men rekkevidden begynner å bli bra. Som bruksbiler bør de dekke de fleste sitt behov i det daglige.

 

En Tesla X må kjøres over 500.000km for å gi et positivt bidrag til miljøet sammenliknet med en E-klasse med 220CDI. Jeg sammenlikner med en E-klasse med normal motor siden du snakker om en bil "god nok til folk flest". I og med at det er underskudd på strøm i EU må denne strømmen produseres i fossile kraftverk. Og overskuddsstrøm fra Norge sendes til EU. Slik er det i dag. Alt henger sammen.

 

Jeg håper at det innføres avgifter slik at fornuftige elbiler som folk flest har råd til får prioritet, og at de råflotte S og X får avgifter slik at de stort sett forsvinner fra veiene. I utlandet er de store Teslaene et sjeldent syn, med god grunn. Jeg ser igen gunn til at myndighetene skal sponse luksus(el)biler.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Full tank hver morgen? Hva snakker du om? Jeg har ingen tilgang å lade en e-bil her jeg bor nu.

 

Men da er ikke du en potensiell elbilkunde heller! Akkurat som at du ikke er potensiell båtkunde om du ikke bor, eller har fritidsbolig, i rimelig nærhet til sjø eller en større innsjø. Du kjøper deg heller ikke utemøbler og grill med mindre du har en hage eller veranda du kan bruke det på.
  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

Det er snakk om at man må lade ofte her, smarting! Jeg skjønner godt hvorfor el-bil eiere skjuler ulempene med å kjøre bil på strøm.

Ser ikke at det skulle være veldig problematisk. Man kan kjøre f.eks to runder på Nurburgring, lade i 15 minutter, kjøre to runder til, lade i 15 minutter, osv. Antar det vil komme raske hurtigladere ved de mest relevante banene.

Huff så upraktisk?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Gratis bompassering er neppe hovedgrunnen til å kjøre elektrisk for de aller fleste. Det var gøy sålenge det varte men elbilens fordeler stopper jo ikke i bomringen. Mindre vedlikehold, lavere driftsutgifter, null utslipp lokalt. Lading hjemme slik at du alltid forlater hjemmet med "full tank", og sparer tusenlapper hver måned kontra de som kjører fossilt. 

 

Har du forresten vært på Ringen i Tyskland? Tror du de som kjører der logger 5 timer direkt bak rattet? Og hva gjør at du tror at denne bilen vil bli mest brukt på bane? Den KAN brukes på bane, men de fleste vil nok ikke bruke veldig mye tid på bane til tross ytelsene. For de fleste som kjøper bil kjøper bilen for å løse transport og logistikk problemene i hverdagen. 

Du lever jo på en annen planet, trur du at alle el-bil eiere tenker som deg? Det er el.bil eiere som har stått fram nu og sier at de føler seg lurt, på grunn av at de skal innføre bom-penger i byene nu. 

Det er EN dame som gikk ut i avisen og klaget. Vi andre VET at dette ville komme etterhvert, og føler oss ikke lurt. Vi bruker bare fordelene så lenge de varer. Dessuten: Det med stopp for å lade skjer kun på langturer, som er 3-4 ganger i året for min del. Eneste jeg angrer på, er at jeg ikke byttet ut fossilbil til elbil før jeg gjorde det. Og at rekkevidden kunne vært noe bedre, men min er en Leaf fra 2013, som gir meg nok rekkevidde i hverdagen. Og med lading hjemme 95% av året, så er de stoppene på langturene peanøtter å regne kontra det å måtte fylle når det er "billig" på nærmeste drivstoffstasjon. Slipper et evig stress mht. fylling av drivstoff, og om været er ille, så slapper jeg bare av hjemme, fordi bilen er koblet til en ladestasjon, og gir meg det jeg trenger til dagen etter. Du tror og at bompasseringer med nullutslippsskjøretøy vil koste like mye som fossilt etterhvert. Vel, da må de endre på det i Stortinget. Noe som er høyst tvilsomt de vil gjøre, da den regelen gjelder også for hydrogen og om det dukker opp annen teknologi senere. Vi vil altså, når det er snakk om å betale, ha 50% av rabattert pris også. Dermed blir forskjellen på fossilt og nullutslipp enda større i tiden fremover. Og med tanke på at oljeprisen garantert ikke vil ligge der den gjør i dag, og at prisen for å fylle vil øke betraktelig om få år, så er det nok et argument for å bli kvitt fossilbilen til fordel for elbil.

 

Når det gjelder praktisk rekkevidde, så er det ikke stor forskjell på å kjøre i 90 og 120km/t. Så har bilen 400km. rekkevidde, så vil en likevel stoppe omtrent på samme ladeplassen på langtur uansett. Så det du bruker av tid på å lade, vil du ta igjen med litt aktiv kjøring. Og det er slik at elbilen regenerer strøm om en ikke er for hard på gasspedalen, men lar bilen kjøre med cruisecontrollen på. Og i lavere hastigheter vil en få lengre rekkevidde takket være den hjelpen en får fra bilens systemer.

 

Som påpekt av andre: De fleste vil bruke denne bilen i hverdagen, og ikke kjøre på en bane. Så det har lite å si det du påstår.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Full tank hver morgen? Hva snakker du om? Jeg har ingen tilgang å lade en e-bil her jeg bor nu.

 

Men da er ikke du en potensiell elbilkunde heller! Akkurat som at du ikke er potensiell båtkunde om du ikke bor, eller har fritidsbolig, i rimelig nærhet til sjø eller en større innsjø. Du kjøper deg heller ikke utemøbler og grill med mindre du har en hage eller veranda du kan bruke det på.

Ja den er grei, men det jeg ikke skjønner er hvordan alle i Norge skal kjøre e-bil da. Om det er ditt mål vet jeg ikke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ikke god nok for folk flest? Jeg kan være enig i at bilene kan være litt små, men rekkevidden begynner å bli bra. Som bruksbiler bør de dekke de fleste sitt behov i det daglige.

 

En Tesla X må kjøres over 500.000km for å gi et positivt bidrag til miljøet sammenliknet med en E-klasse med 220CDI. Jeg sammenlikner med en E-klasse med normal motor siden du snakker om en bil "god nok til folk flest". I og med at det er underskudd på strøm i EU må denne strømmen produseres i fossile kraftverk. Og overskuddsstrøm fra Norge sendes til EU. Slik er det i dag. Alt henger sammen.

 

Jeg håper at det innføres avgifter slik at fornuftige elbiler som folk flest har råd til får prioritet, og at de råflotte S og X får avgifter slik at de stort sett forsvinner fra veiene. I utlandet er de store Teslaene et sjeldent syn, med god grunn. Jeg ser igen gunn til at myndighetene skal sponse luksus(el)biler.

 

Det er såklart størrelse jeg tenker på, folk flest klarer seg ikke med bare en golf. Rekkevidden er bra! 

 

Nei den må ikke det, rapporten er ikke god nok og justert til fordel til en viss mening. Det ser en ganske lett når en sammenligner med en E-klasse 220CDI.. Og nei, det blir ikke noe underskudd. Når en kjører elbil legges ikke dette på toppen av energibruken, en må trekke i fra energien som ikke er brukt. Folk klarer virkelig ikke tenke i dag. 

 

Hvorfor fokuserer du bare på Tesla? Er du så sjalu? Hva med Jaguar og resten som kommer? Folk legger ikke skjul på hva de holder på med engang..

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er såklart størrelse jeg tenker på, folk flest klarer seg ikke med bare en golf. Rekkevidden er bra! 

 

Nei den må ikke det, rapporten er ikke god nok og justert til fordel til en viss mening. Det ser en ganske lett når en sammenligner med en E-klasse 220CDI.. Og nei, det blir ikke noe underskudd. Når en kjører elbil legges ikke dette på toppen av energibruken, en må trekke i fra energien som ikke er brukt. Folk klarer virkelig ikke tenke i dag. 

 

Hvorfor fokuserer du bare på Tesla? Er du så sjalu? Hva med Jaguar og resten som kommer? Folk legger ikke skjul på hva de holder på med engang..

Absolutt ikke sjalu, men Tesla har inntil nylig vært det eneste alternativet i den størrelsen. Selvsagt gjelder kommentaren andre bilmerker i samme klasse.

 

Etterhvert vil det komme fornuftige elbiler i middelklassen også, med mindre mijløavtrykk og fornuftig motorisering. Da finnes det ingen unnskyldninger lenger. Egentlig rart at Tesla ikke har laget en S-variant med mindre ytelse, til litt lavere pris. Bilen er i seg selv stor nok. Selv minste motorstørrelsen er jo hel sinnsyk i ytelse, og langt mer enn hva mannen i gata trenger.

Lenke til kommentar

Absolutt ikke sjalu, men Tesla har inntil nylig vært det eneste alternativet i den størrelsen. Selvsagt gjelder kommentaren andre bilmerker i samme klasse.

 

Etterhvert vil det komme fornuftige elbiler i middelklassen også, med mindre mijløavtrykk og fornuftig motorisering. Da finnes det ingen unnskyldninger lenger. Egentlig rart at Tesla ikke har laget en S-variant med mindre ytelse, til litt lavere pris. Bilen er i seg selv stor nok. Selv minste motorstørrelsen er jo hel sinnsyk i ytelse, og langt mer enn hva mannen i gata trenger.

 

Hva er egentlig problemet med at den yter så godt? Jeg ser virkelig ikke poenget. Model S har ett lavt forbruk, ikke langt i fra småbilene når en ser på snittforbruket. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Egentlig rart at Tesla ikke har laget en S-variant med mindre ytelse, til litt lavere pris. Bilen er i seg selv stor nok. Selv minste motorstørrelsen er jo hel sinnsyk i ytelse, og langt mer enn hva mannen i gata trenger.

Den ekstra produksjonskostnaden relatert til 400 hk vs 100 hk er ganske ubetydelig. Da vil ditt forslag egentlig bare føre til en litt lavere pris for en betydelig dårligere bil. Det er en grunn til at Tesla har faset ut RWD på Model S/X.

 

Model 3 skal i all hovedsak være det rimeligere alternativet til Model S. Model 3 kan ikke måle seg på alle områder, men den kommer nært på en rekke av de viktigste områdene. Her i Norge er bagasjeplassen det største ankepunktet. Men fortsatt er bagasjerommet i all hovedsak stort nok til en familie, og man har muligheten til å slenge på en takboks ved behov.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det var med tysk 2013-strømmiks. Med norsk strømmiks er realiteten nærmere 80.000 km. Da er jeg 6-12 måneder fra å gå i null med min 2017 Model X 100D.

Isolert sett har du rett. Men setter du ting i sammenheng tar du feil. Det er underskudd på strøm i EU. Den strømmen du bruker på å lade din bil kunne vært sendt til Europa. Der må strømmen istedenfor  produseres i et fossilt kraftverk. Slik fungerer det når Norge nå er storeksportør av strøm til Europa.

 

De fleste som kjøper elbil gjør det på grunn av økonomi, ikke miljø. Hvis du har kjøpt til 100D av miljøhensyn så har du lurt deg selv. Altså, bilen er bra for lokalmijøet, men ikke i et globalt perspektiv.

Lenke til kommentar

Hva er egentlig problemet med at den yter så godt? Jeg ser virkelig ikke poenget. Model S har ett lavt forbruk, ikke langt i fra småbilene når en ser på snittforbruket. 

Isolert er det ikke alle hestekreftene som er problematisk. Det er den store batteripakken jeg fokuserer på. Den gir et stort miljøavtrykk, og gjør at bilen må kjøres langt før den gir et positivt bidrag til miljøet sammenliknet med en tilsvarende normalt motorisert mellomklassebil (E-klasse/5-serie/Passat/Mondeo osv.).

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Isolert sett har du rett. Men setter du ting i sammenheng tar du feil. Det er underskudd på strøm i EU. Den strømmen du bruker på å lade din bil kunne vært sendt til Europa. Der må strømmen istedenfor  produseres i et fossilt kraftverk. Slik fungerer det når Norge nå er storeksportør av strøm til Europa.

I all hovedsak er eksport-kapasiteten makset ut. Det viser det lave prisnivået på strøm her i Norge. Da er alternativet til at jeg har elbil at strømmen er litt billigere, og strømmen sløses bort et eller annet sted i Norge.

 

De fleste som kjøper elbil gjør det på grunn av økonomi, ikke miljø. Hvis du har kjøpt til 100D av miljøhensyn så har du lurt deg selv. Altså, bilen er bra for lokalmijøet, men ikke i et globalt perspektiv.

Jeg har kjøpt 100D verken utifra økonomisk hensyn eller miljømessige hensyn, selv om disse faktorene så klart spiller en rolle. Hovedårsaken var at Model X er en veldig bra bil som passer med mine behov og ønsker. Endret av Espen Hugaas Andersen
Lenke til kommentar

Isolert sett har du rett. Men setter du ting i sammenheng tar du feil. Det er underskudd på strøm i EU. Den strømmen du bruker på å lade din bil kunne vært sendt til Europa. Der må strømmen istedenfor  produseres i et fossilt kraftverk. Slik fungerer det når Norge nå er storeksportør av strøm til Europa.

 

De fleste som kjøper elbil gjør det på grunn av økonomi, ikke miljø. Hvis du har kjøpt til 100D av miljøhensyn så har du lurt deg selv. Altså, bilen er bra for lokalmijøet, men ikke i et globalt perspektiv.

 

Herregud, igjen. NEI! 

 

Se her. Før brukte jeg ca 0,7 liter diesel pr mil på min 5-serie. På dette må en legge 20% for raffinering og transport. 

Dvs ca 8,4kWh med råolje som nå står tilgjengelig for hver mil jeg kjører elbil.

Elbilen bruker 2kWh pr mil, legg på 30% i ladetap(alt for mye) og 10% i nettap: 

ca 2,9kWh. 

 

Disse 8,4kWh med råolje kan EU bruke akkurat som de vill, slenger de dette inn i ett dårlig kraftverk sitter en igjen med 2,5kWh og jeg øker altså energibruket med noen Wh. Bruker en dog det flittigere reduserer jeg energibruken i EU. 

 

Dette er såklart enkelt forklart. Men det viser at en må tenke seg om to ganger før en kommer med slike påstander. Det er ikke svart hvit, en elbil legges ikke til totalforbruket. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...