Gå til innhold

Porsche Taycan vil koste et sted mellom Cayenne og Panamera i utlandet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg skjønner ikke hvordan sportbiler på batteri skal slå an? Når man leker seg med dreiemomentet så bruker den 5 ganger mere strøm. Mens en bensin drevet sportsbil bruker ca. dobbel så mye drivstoff.

Ser poenget ditt, helt klart, men det er ikke så mange steder å leke seg uansett her i landet. Og for de fleste vil nok dette faktisk være en bruksbil, og ikke en helgebil/finværsbil. Så for de med ekstra penger i lomma vil denne bilen surre rundt på Aker Brygge, og da får man ikke brukt så mye av batteriet :)

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Jeg skjønner ikke hvordan sportbiler på batteri skal slå an? Når man leker seg med dreiemomentet så bruker den 5 ganger mere strøm. Mens en bensin drevet sportsbil bruker ca. dobbel så mye drivstoff.

Fortsatt er det ikke så galt. Om man antar 1 kWh/km vs 2 liter/mil ved hard banekjøring, så bruker fortsatt elbilen ca halvparten så mye energi som fossilbilen.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fortsatt er det ikke så galt. Om man antar 1 kWh/km vs 2 liter/mil ved hard banekjøring, så bruker fortsatt elbilen ca halvparten så mye energi som fossilbilen.

Det er snakk om at man må lade ofte her, smarting! Jeg skjønner godt hvorfor el-bil eiere skjuler ulempene med å kjøre bil på strøm.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er snakk om at man må lade ofte her, smarting! Jeg skjønner godt hvorfor el-bil eiere skjuler ulempene med å kjøre bil på strøm.

Ser ikke at det skulle være veldig problematisk. Man kan kjøre f.eks to runder på Nurburgring, lade i 15 minutter, kjøre to runder til, lade i 15 minutter, osv. Antar det vil komme raske hurtigladere ved de mest relevante banene.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ser ikke at det skulle være veldig problematisk. Man kan kjøre f.eks to runder på Nurburgring, lade i 15 minutter, kjøre to runder til, lade i 15 minutter, osv. Antar det vil komme raske hurtigladere ved de mest relevante banene.

Ja kjøre 2 runder, og 15 min reklame pause. Det kommer virkelig til å slå an? Nu kommer vel heller ikke el-biler ikke til å slå an så godt i Norge allikevel, etter flere byer har innført bom-penger på el-bil. Bare å lese litt om dem som har kjøpt el-bil nu, de føler seg lurt :)  

Endret av jendor1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er snakk om at man må lade ofte her, smarting! Jeg skjønner godt hvorfor el-bil eiere skjuler ulempene med å kjøre bil på strøm.

Tror du har misforstått konseptet her. Dette er ingen GT3RS med veltebur, kjempestiv fjæring, og semislicks som er ment for bane. Dette skal være en elbil i premiumsegmentet for de som ønsker seg "litt ekstra". Jeg tror ikke denne blir å se på mange racerbaner rundt om i verden, selv om sikkert mange tar seg turen til Nürburgring for opplevelsen. 

Dette blir som en helt "vanlig" Porsche som folk kan bruke året rundt, uansett føre. Jeg tror ikke dette er Porsches ultimate sportsbil med elmotor. Den kommer nok senere og til en helt annen pris :) 

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Ja kjøre 2 runder, og 15 min reklame pause. Det kommer virkelig til å slå an? Nu kommer vel heller ikke el-biler ikke til å slå an så godt i Norge allikevel, etter flere byer har innført bom-penger på el-bil. Bare å lese litt om dem som har kjøpt el-bil nu, de føler seg lurt :)  

 

Nå lages vell ikke disse bilene for bane? Ikke slå an pga bompenger? Lever du under en stein? Det er maks 50% for elbiler, altså vill det uansett være en fordel å kjøpe elbil kontra alternativet. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Jeg skjønner ikke hvordan sportbiler på batteri skal slå an? Når man leker seg med dreiemomentet så bruker den 5 ganger mere strøm. Mens en bensin drevet sportsbil bruker ca. dobbel så mye drivstoff.

 

Fordi du ganske enkelt svært sjeldent vil kunne leke så mye med dreiemomentet at det spiller drastisk inn på rekkevidde grunnet våre fartsgrenser her til lands. Og skulle du nå finne en en bete vei hvor du kan kjøre så hardt at batteriet tappes veldig kjapt slik at du i realiteten halverer rekkevidden or worse så tar det et kvarter å hurtiglade bilen. 

 

Majoriteten av kjøperne vil nok bruke en elektrisk porsche slik de idag bruker sin vanlige bil. Til kjøring til og fra jobb, henting i barnehage, og kanskje en hyttetur når helga kommer. De vil glede seg over enorm akselerasjon og vil ha plenty rekkevidde selv om de tramper på pedalen ut av alle kryss, rundkjøringer og ut av akselerasjons-felt. Noen dedikerte entusiaster vil sikkert benytte bilen til track days på bane men selv da vil det være plenty rekkevidde for de fleste. 

 

Om du eller andre har så spesielle behov at selv denne el-bilen ikke passer så kjøp noe annet som passer bedre. Er ikke værre enn det. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Nå lages vell ikke disse bilene for bane? Ikke slå an pga bompenger? Lever du under en stein? Det er maks 50% for elbiler, altså vill det uansett være en fordel å kjøpe elbil kontra alternativet. 

Jeg lever under en stein? Trur du 50% kommer til å vare lenge? Bare å se på hvor mye staten taper på grunn av el-biler. Hvem som lever under en stein her kan man begynne å lure på når staten trenger disse pengene til å opprett holde velferdsstaten Norge. 

Lenke til kommentar

Jeg lever under en stein? Trur du 50% kommer til å vare lenge? Bare å se på hvor mye staten taper på grunn av el-biler. Hvem som lever under en stein her kan man begynne å lure på når staten trenger disse pengene til å opprett holde velferdsstaten Norge. 

 

Ja det kommer til å vare så lenge målet er å selge elbiler kontra alternativet, om de taper penger på grunn av elbiler så setter de opp taksten til alternativet. Med å gjøre dette setter de også opp taksten på elbilene. Det er ingenting som tyder på at 50% grensen skal vekk, foruten din intuisjon da..

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Fortsatt er det ikke så galt. Om man antar 1 kWh/km vs 2 liter/mil ved hard banekjøring, så bruker fortsatt elbilen ca halvparten så mye energi som fossilbilen.

Det er snakk om at man må lade ofte her, smarting! Jeg skjønner godt hvorfor el-bil eiere skjuler ulempene med å kjøre bil på strøm.

Skjule ulemper? Det er da ingen som forsøker å skjule noe som helst her. Det er tvert imot du som forsøker å konstruere opp potensielle problemer også fremsetter du dine oppkonstruerte problemer som en sannhet.

 

Lade ofte? Hvor og når kan du bruke en slik bil så hardt at du tømmer batteriet på 100 km? Ingen plass i Norge. Ja ikke engang på Tyske motorveier med fri fartsgrense vil du klare det. For strekkene med fri fartsgrense er ikke uendelig lange vet du.

 

Selv til banekjøring vil det neppe bli et veldig stort problem, selv om det nok vil være kun et fåtall eiere som vil være aktive banekjørere. Populære baner vil nok raskt komme opp med ladeløsninger for el-biler om det blir populært å kjøre på bane med el-biler.

 

De aller fleste som kjøper seg en bil som dette vil bruke den som hverdagsbil, riktignok en hverdagsbil med heftige ytelser og null lokalt utslipp. Lade gjør de hjemme om natten mens de sover. Og på lengre turer så kan de hurtiglade i løpet av et kvarter.

 

Hvor er problemet du forsøker å skape?

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Ja kjøre 2 runder, og 15 min reklame pause. Det kommer virkelig til å slå an?

De fleste vil nok kunne tenke seg en liten pause etter to runder rundt Nurburgring. (De fleste Porsche kjøres for øvrig *aldri* på bane. Folk kjøper tanken om at de kan kjøre fort hvis de vil. Og status.)

 

Men det er kanskje ikke for alle. Sier vi 70% av Porscher aldri kjøres på bane, og av de resterende så er 90% fornøyd med ganske regelmessige pauser ved banekjøring, så er det altså 97% av Porsche-kunder som vil syns elektrisk er uproblematisk på en sportsbil.

 

Nu kommer vel heller ikke el-biler ikke til å slå an så godt i Norge allikevel, etter flere byer har innført bom-penger på el-bil. Bare å lese litt om dem som har kjøpt el-bil nu, de føler seg lurt :)

Det kommer helt an på hvem man spør. Jeg har elbil og det er helt likegyldig for meg om satsen for elbil er 0%, 50% eller 100%. Det blir ikke mange kronene uansett.
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Fordi du ganske enkelt svært sjeldent vil kunne leke så mye med dreiemomentet at det spiller drastisk inn på rekkevidde grunnet våre fartsgrenser her til lands. Og skulle du nå finne en en bete vei hvor du kan kjøre så hardt at batteriet tappes veldig kjapt slik at du i realiteten halverer rekkevidden or worse så tar det et kvarter å hurtiglade bilen. 

 

Majoriteten av kjøperne vil nok bruke en elektrisk porsche slik de idag bruker sin vanlige bil. Til kjøring til og fra jobb, henting i barnehage, og kanskje en hyttetur når helga kommer. De vil glede seg over enorm akselerasjon og vil ha plenty rekkevidde selv om de tramper på pedalen ut av alle kryss, rundkjøringer og ut av akselerasjons-felt. Noen dedikerte entusiaster vil sikkert benytte bilen til track days på bane men selv da vil det være plenty rekkevidde for de fleste. 

 

Om du eller andre har så spesielle behov at selv denne el-bilen ikke passer så kjøp noe annet som passer bedre. Er ikke værre enn det. 

 

Man kjøper vel ikke en sportsbil for å hente barn fra en barnehage? du vet vel like mye som meg at sportsbiler har bare plass til 2 personer. 

Lenke til kommentar

Ja kjøre 2 runder, og 15 min reklame pause. Det kommer virkelig til å slå an? Nu kommer vel heller ikke el-biler ikke til å slå an så godt i Norge allikevel, etter flere byer har innført bom-penger på el-bil. Bare å lese litt om dem som har kjøpt el-bil nu, de føler seg lurt :)  

Har du noen gang kjørt en bil på ringen? Aner du hva for en påkjenning det faktisk er for en noe uerfaren person? Det kalles "The Green Hell" av en grunn. Selv med en vanlig personbil "flat out", så er det en påkjenning. Både på deg og på bilen. 

Av folk som kjører på ringen, er det veldig få som holder klampen i bånn og fortsetter på runde to uten en pause.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Ja kjøre 2 runder, og 15 min reklame pause. Det kommer virkelig til å slå an? Nu kommer vel heller ikke el-biler ikke til å slå an så godt i Norge allikevel, etter flere byer har innført bom-penger på el-bil. Bare å lese litt om dem som har kjøpt el-bil nu, de føler seg lurt :)  

 

 

Gratis bompassering er neppe hovedgrunnen til å kjøre elektrisk for de aller fleste. Det var gøy sålenge det varte men elbilens fordeler stopper jo ikke i bomringen. Mindre vedlikehold, lavere driftsutgifter, null utslipp lokalt. Lading hjemme slik at du alltid forlater hjemmet med "full tank", og sparer tusenlapper hver måned kontra de som kjører fossilt. 

 

Har du forresten vært på Ringen i Tyskland? Tror du de som kjører der logger 5 timer direkt bak rattet? Og hva gjør at du tror at denne bilen vil bli mest brukt på bane? Den KAN brukes på bane, men de fleste vil nok ikke bruke veldig mye tid på bane til tross ytelsene. For de fleste som kjøper bil kjøper bilen for å løse transport og logistikk problemene i hverdagen. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar

De fleste vil nok kunne tenke seg en liten pause etter to runder rundt Nurburgring. (De fleste Porsche kjøres for øvrig *aldri* på bane. Folk kjøper tanken om at de kan kjøre fort hvis de vil. Og status.)

 

Men det er kanskje ikke for alle. Sier vi 70% av Porscher aldri kjøres på bane, og av de resterende så er 90% fornøyd med ganske regelmessige pauser ved banekjøring, så er det altså 97% av Porsche-kunder som vil syns elektrisk er uproblematisk på en sportsbil.

 

Det kommer helt an på hvem man spør. Jeg har elbil og det er helt likegyldig for meg om satsen for elbil er 0%, 50% eller 100%. Det blir ikke mange kronene uansett.

 

 

Ja dere el-bil eiere er jo ofte vant til pauser(lading), men flesteparten av bil eiere er ikke enig med dere. 0%, 50% eller 100%? Det blir ikke mange kroner av det? Hvilken planet lever du på? Prøv å si det til dem som bor i Oslo eller Bergen, smarting!

Endret av jendor1
Lenke til kommentar

Gratis bompassering er neppe hovedgrunnen til å kjøre elektrisk for de aller fleste. Det var gøy sålenge det varte men elbilens fordeler stopper jo ikke i bomringen. Mindre vedlikehold, lavere driftsutgifter, null utslipp lokalt. Lading hjemme slik at du alltid forlater hjemmet med "full tank", og sparer tusenlapper hver måned kontra de som kjører fossilt. 

 

Har du forresten vært på Ringen i Tyskland? Tror du de som kjører der logger 5 timer direkt bak rattet? Og hva gjør at du tror at denne bilen vil bli mest brukt på bane? Den KAN brukes på bane, men de fleste vil nok ikke bruke veldig mye tid på bane til tross ytelsene. For de fleste som kjøper bil kjøper bilen for å løse transport og logistikk problemene i hverdagen. 

Du lever jo på en annen planet, trur du at alle el-bil eiere tenker som deg? Det er el.bil eiere som har stått fram nu og sier at de føler seg lurt, på grunn av at de skal innføre bom-penger i byene nu. 

Lenke til kommentar

 

Fordi du ganske enkelt svært sjeldent vil kunne leke så mye med dreiemomentet at det spiller drastisk inn på rekkevidde grunnet våre fartsgrenser her til lands. Og skulle du nå finne en en bete vei hvor du kan kjøre så hardt at batteriet tappes veldig kjapt slik at du i realiteten halverer rekkevidden or worse så tar det et kvarter å hurtiglade bilen. 

 

Majoriteten av kjøperne vil nok bruke en elektrisk porsche slik de idag bruker sin vanlige bil. Til kjøring til og fra jobb, henting i barnehage, og kanskje en hyttetur når helga kommer. De vil glede seg over enorm akselerasjon og vil ha plenty rekkevidde selv om de tramper på pedalen ut av alle kryss, rundkjøringer og ut av akselerasjons-felt. Noen dedikerte entusiaster vil sikkert benytte bilen til track days på bane men selv da vil det være plenty rekkevidde for de fleste. 

 

Om du eller andre har så spesielle behov at selv denne el-bilen ikke passer så kjøp noe annet som passer bedre. Er ikke værre enn det. 

 

 

 

Man kjøper vel ikke en sportsbil for å hente barn fra en barnehage? du vet vel like mye som meg at sportsbiler har bare plass til 2 personer. 

 

 

Noen sportsbiler har plass til 2 personer, andre har plass til flere. Og det er jo ikke sikkert at de som kjøper seg denne porschen har så mange barn at de alene fyller opp en hel barnehage. Kanskje har de kun ett barn i barnehage alder. Det med barnehagekjøring og henting var jo ikke et poeng i seg selv, jeg brukte det for å illustrere at kjøperne av denne bilen fortrinnsvis vil bruke den som de idag bruker sin bil. Til hverdagskjøring. Hva enn nå det betyr for hver enkelt eier. 

Endret av bojangles
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...