Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Idag ble det avgjort anbud på Sørlandsbanen, og britiske "Go Ahead" vant anbudet. The winner takes it all. Det betyr at det fortsatt blir monopol og null konkurranse.

 

Hvorfor ikke heller åpne for reell konkurranse? Hvorfor kan ikke forskjellige togselskaper by på forskjellige avgangstider. Kl 15, kl 18, kl 21 etc, høyeste bud vinner avgangen. Det ville også spart Staten mye penger ved at de ikke trenger å kvalitativt vurdere hver søknad.
 

Da kunne også hvert selskap selv bestemme prisen på billettene. De kunne også bestemme lønn til de ansatte. Eller hvis det blir for drøyt for LO: Alle må få minst tarifflønn.

 

Ka du trur?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Joda, det blir utvilsomt mindre oversiktlig, men man forholder seg til flere priser allerede, da det er konkurranse fra fly og busser på samme strekning. De fleste sjekker nok priser allerede.

 

Jeg tenker det er bedre med flere tilbud å velge blant istedenfor ett dyrt og dårlig monopol, slik NSB tilbyr idag. Det ville føre til effektivisering. Eksempel: Idag er det en lokfører, en konduktør og en kafèmedarbeider. Egentlig kan alle disse jobbene gjøres av roboter, men for ikke å gå alt for drastisk til verks:

- Behold lokføreren

- Kombinerer konduktør og kafèmedarbeider. Dersom passasjerer ikke har kjøpt billett på forhånd (gjelder maks 10%), må de gå ombord i kafèvogna og kjøpe billett der.

 

Da har vi kuttet èn ansatt, men beholdt samme service som tidligere. Om ikke bedre: Istedenfor at en konduktør avbryter deg i lesing/arbeid for å se billetten, scanner du bare billetten ved ombordstigning.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva er det som er så dårlig med akkurat NSB? Tror de får skylda for mye som andre egentlig har ansvaret for. Hvis jeg har forstått riktig så leier NSB togsett av Norske tog så det er sannsynligvis de som også er ansvarlig hvis noe er galt med togsettet. Bane NOR er ansvarlig for all jernbaneinfrastruktur, så det er heller ikke NSB sitt ansvar hvis det er teknisk feil og forsinkelser på en jernbanestrekning. NSB er kun ansvarlig for selve persontransporten, og der er de vil ikke så hakkende gale, er de?

 

Skal ikke male fanden veggen, men frykter at det kommer til å bli dårligere service og forhold for de ansatte med utenlandske aktører. Det er som vanlig kun profitt, profitt, profitt og overskudd til aksjonærer som gjelder. 

Endret av bas
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg vet ikke om du har tenkt over det, men hva tror du skjer når 3 selskap skal kjøre tog på en strekning med svært lite folk? Kostnadene blir veldig høye. Du må ansette folk i deltidsstillinger på lave prosenter som blir veldig dårlig for norske samfunn og for ansatte. Og du må ha reserve osv, og det blir utrolig dyrt. Konkurranse er for å gi folk billigere reise. Det du foreslår gir ikke billigere reise.

 

Og vi har konkurranse i dag nå. Om noen år er det ny kontrakt. Om de har gjort dårlig jobb  scorer de lavt på kvalitetskriteriet og mister kontrakt på ny. Kan noen gjøre det billigere taper de.

 

Du kan heller ikke ha flere radioer på samme frekvens med ulike programtider. En radiokanal vinner konsesjon for en frekvens. En teleoperatør vinner konsesjon for en frekvens. De kan ikke bytte på det iløpet av dagen.

 

I England har du si 50 selskaper. Alle driver monopol på sine linjer sånn sett, men de har jo konkurranse. Når kontrakten for en linje skal fornyes da kan alle komme med anbud.

 

Det er akkurat som ferjer i Norge. Tenk om 3 selskap skulle ha et ferjesamband med 2 ferjer til vanlig? Da må alle 3 ha egen besetning, egne ferjer, ekstraferjer. Det blir latterlig dyrt og komplisert. Så derfor får du et ferjesamband i 5 år, og så om 5 år så kan alle komme med nye tilbud. Dette fungerer bra. Og er den riktige måten å gjøre konkurranse på.

Lenke til kommentar

Jeg mener det er jo sånn sett fritt for selskap å bare bygge en jernbane ved siden av den som finnes og kjøre tog der.

Selv der de har konkurrerende operatører så bruker de alltid de samme skinnene som ett selskap er ansvarlig for. Å la hvert buss-selskap, hvert taxi-selskap og hvert bilmerke ha sine egne veier blir bare tull.

 

Noe slikt over Finse?

59c7e65495a5976e328b4567.jpg

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Nei til privatisering av jernbana. Ho er ein nasjonalskatt som tilhøyrer folket. Nyliberalisme er feil og fungerar ikkje som ein kan sjå i USA. Slik tankegang berre skapar meir ulikskap og elende for dei aller fleste. Fri konkurranse høyrast så fint ut på papiret. I røyndommen så fungerer det ikkje.

Planøkonomi i ørten mislykkede forsøk på sosialisme derimot....

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Selv der de har konkurrerende operatører så bruker de alltid de samme skinnene som ett selskap er ansvarlig for. Å la hvert buss-selskap, hvert taxi-selskap og hvert bilmerke ha sine egne veier blir bare tull.

 

Noe slikt over Finse?

 

Jeg er enig med deg altså, men jeg påpekte ovenfor han som absolutt vil ha helt fri konkurranse at det faktisk er mulig. Det kommer heller aldri til å skje fordi det er ikke nok trafikk for å forsvare det. Noen tror at dess mer konkurranse vi har dess billigere blir det.

 

Tenk et kjøpesenter der et lokale hadde 3 ulike restauranter på ulike tider (frokost/lunsj/middag) fordi det øker konkurransen. Men liksom det blir ikke billigere. En del av konkurranse er å kunne effektivisere og hvis et selskap har kun enkelte togruter så er det ikke veldig lett å effektivisere. Og det blir bare styr for passasjerer og. Og skal folk ikke ta tog til jobb om morgenen, fordi de ligger operatøren av lunsjtidtoget bedre??

 

Så som svar til slik så sier jeg ja da kan jo de andre selskapene bare bygge egen jernbane da (som jeg vet de ikke vil gjøre).

Lenke til kommentar

Nei til privatisering av jernbana. Ho er ein nasjonalskatt som tilhøyrer folket. Nyliberalisme er feil og fungerar ikkje som ein kan sjå i USA. Slik tankegang berre skapar meir ulikskap og elende for dei aller fleste. Fri konkurranse høyrast så fint ut på papiret. I røyndommen så fungerer det ikkje.

Ingen del av jernbanen blir privatisert. Kun hvilket selskap som opererer linjene blir endret for en del av landet. Dette systemet er ikke likt USA en plass. Som forresten knapt har jernbane.

 

Jeg er ikke for å bare privatisere alt, men jeg er heller ikke ideologisk imot privatisering. Jeg vil vente og se jeg. Om de kan tilby samme tjeneste som NSB til en lavere pris for passasjerer så er det bra. Om de ikke klarer dette nei da kan du bare gi kontrakten gå til NSB når nåværende kontrakt utløper.

 

Jeg ser ingen grunn til å betale ekstra for tog basert på prinsipp? Samtidig ser jeg ikke grunn til å ha det privat av prinsipp selv om tjenesten blir dårligere/dyrere enn hva NSB tilbyr. Målet burde være best løsning for passasjerer uavhengig om operatør er statlig eller privat? Det er slik jeg ser det.

 

Dessuten tror jeg det er/kommer noe EU regler om å tillate togselskap bruke nasjonale jernbanelinjer. Og vi er jo sånn ~70% EU medlem.

Lenke til kommentar

Idag ble det avgjort anbud på Sørlandsbanen, og britiske "Go Ahead" vant anbudet. The winner takes it all. Det betyr at det fortsatt blir monopol og null konkurranse.

 

Hvorfor ikke heller åpne for reell konkurranse? Hvorfor kan ikke forskjellige togselskaper by på forskjellige avgangstider. Kl 15, kl 18, kl 21 etc, høyeste bud vinner avgangen. Det ville også spart Staten mye penger ved at de ikke trenger å kvalitativt vurdere hver søknad.

 

Da kunne også hvert selskap selv bestemme prisen på billettene. De kunne også bestemme lønn til de ansatte. Eller hvis det blir for drøyt for LO: Alle må få minst tarifflønn.

 

Ka du trur?

For ordens skyld: Det er allerede mulig å søke om å kjøre persontog på kommersiell basis, men det er ikke tilgjengelig skinnekapasitet til å gjøre det med særlig volum. Persontogtransporten i Norge er imidlertid, muligens utenom flytoget, avhengig av store subsidier for å kunne gjennomføres. Det er kun den subsidierte transporten man samler sammen hos én aktør.
Lenke til kommentar

Nei til privatisering av jernbana. Ho er ein nasjonalskatt som tilhøyrer folket. Nyliberalisme er feil og fungerar ikkje som ein kan sjå i USA. Slik tankegang berre skapar meir ulikskap og elende for dei aller fleste. Fri konkurranse høyrast så fint ut på papiret. I røyndommen så fungerer det ikkje.

Jernbana som sådan privatiseres ikke, kun den løpende driften av tog. Å kalle det en "nasjonalskatt" er direkte latterlig.

 

Ellers så kan en jo notere seg at prisen staten betaler til ny operatør er ca. en tredjedel av prisen NSB tar i dag for å drifte samme strekning. NSB bød ca. halvparten av den prisen de tar i dag. Det er mulig enkelte rammevilkår er endret, blant annet hevdet noen på dagsnytt 18 i går at leien på togene blir billigere (uten at jeg helt vet hvorfor), men det tyder jo på at NSB har drevet ganske ineffektivt fra før. Så konkurranse fungerer.

 

De pengene man sparer kan man bruke til å forbedre infrastrukturen (som er hovedproblemet med dagens togtilbud), eller man kan bruke det på andre gode formål utenfor jernbanesektoren. Vinn-vinn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Da er det bare å vente på litt seriøs utbygging av togskinner, spesielt nordover fra Trondheim. Muligens mellom Oslo og Trondheim også. Da kan det kanskje være mulig å få til konkuranse som er til fordel for passasjerene.

Det er jo virkelig ikke nordover fra Trondheim problemet er. Der er det jo knapt togtrafikk. Utbygging fra enkeltspor til dobbeltspor bør definitivt prioriteres, men i første rekke helt andre steder enn nordover fra Trondheim. Det er mulig Dovrebanen trenger dobbeltspor nord for Lillehammer, men jeg er ikke sikker på om det er nok volum.
Lenke til kommentar

Det er jo virkelig ikke nordover fra Trondheim problemet er. Der er det jo knapt togtrafikk. Utbygging fra enkeltspor til dobbeltspor bør definitivt prioriteres, men i første rekke helt andre steder enn nordover fra Trondheim. Det er mulig Dovrebanen trenger dobbeltspor nord for Lillehammer, men jeg er ikke sikker på om det er nok volum.

 

Den knappe trafikken er nok alerede et resultat av kapasiteten. Elektrifisering og utbdring, spesielt frem til Værnes og Storlien vil ha et større potensiale. Svenskene har alrede dratt ledninger frem til grensen, pga lovnader, som fredeles ikke er oppfylt, om elektrifisering på norsk side.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...