Gå til innhold

Over halvparten av iOS-enheter bruker allerede nyeste versjon


Anbefalte innlegg

@Dinsdale over 3 år med slipp 29 september 2015, og får sikkerhetsoppdateringer til November 2018.

For kort tid spør du meg.  Gikk ut av salg 4 Oktober 2016. https://wiki.lineageos.org/devices/angler når den tid kommer.

 

Pixel og XL, fra Oktober 2016 har 9. Disse ble også solgt mye lenger, så tror støtten forlenges. De sier minimum 3 år for Pixel 2. Samme for 3.

 

Til sammenligning kunne man kjøpe iPhone 5 fra 2013, frem til mars 2016 og ikke ha støtte for iOS 12.

6-eren ble gjort treg kunstig https://www.cnet.com/news/apple-slows-down-older-iphone-battery-issues/ så kan man tenke sitt.

 

LG G6, er ikke noe stabil 8 versjon, selv etter så lang tid etter vi fikk den.

https://download.lineageos.org/h870 Nå er riktignok dette Android 7.1.2, men oppdatert sådan.

Finnes uoffisiell LineageOS 15 også, men ville ventet til den var klar hvis du vil ha ting ferdig fikset.

Endret av Spetsnaz
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fake news

Det er ikke fake news, det er old news. 

 

Hver gang det er en ny iOS-versjon så kommer det en sånn artikkel, om hvor mange iOS-enheter som er oppdatert mens det er dårlig stilt for Android. 

 

Sånn kommer det alltid til å være, så det er bare å venne seg til det. Prosentene går kanskje opp og ned et par hakk fra år til år, men konklusjonen kommer alltid til å være det samme, og diverse nettsider kan resirkulere samme artikkel år etter år ;)

Lenke til kommentar

@Dinsdale over 3 år med slipp 29 september 2015, og får sikkerhetsoppdateringer til November 2018.

For kort tid spør du meg.  Gikk ut av salg 4 Oktober 2016. https://wiki.lineageos.org/devices/angler når den tid kommer.

 

Pixel og XL, fra Oktober 2016 har 9. Disse ble også solgt mye lenger, så tror støtten forlenges. De sier minimum 3 år for Pixel 2. Samme for 3.

 

Til sammenligning kunne man kjøpe iPhone 5 fra 2013, frem til mars 2016 og ikke ha støtte for iOS 12.

6-eren ble gjort treg kunstig https://www.cnet.com/news/apple-slows-down-older-iphone-battery-issues/ så kan man tenke sitt.

 

https://download.lineageos.org/h870 Nå er riktignok dette Android 7.1.2, men oppdatert sådan.

Finnes uoffisiell LineageOS 15 også, men ville ventet til den var klar hvis du vil ha ting ferdig fikset.

LineageOS er et jailbreaket eller en system-oppdatering for telefon?

Lenke til kommentar

Merkelig artikkel.

At mange Android telefoner, som ikke er av toppmodell ikke får eller venter i evighet på siste operativsystem er ikke nytt.

 

Nja, min s7 edge fikk oppdatering 1,5 år etter google telefonene. Det vil jeg si var en topp telefon når den kom. Den er allerede nå over 1 versjon bak hva som er siste OS versjon, og det har blitt sagt at det ikke kommer flere oppdateringer til den.

 

Rett og slett skuffende.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ikke at jeg er en Apple fantast, men jeg må si 1 ting Apple ar flinke til det er å oppdatere "gamle" eneter også min gamle Iphone 5s får fortsatt oppdateringer, ?? utrolig men mitt gamle Samsung nettbrett fikk "1" oppdatering på 5 år.. det sier noe om Apple på dette punktet selv om de suger litt på priser osv er ikke Apple noe for meg er Android bruker pga, ja mest på priser og "griskheten" til Apple som ikke har noen grense , vi ser trenden også med RTX kortene til Nvidia de er så griske at det er ikke til å tro men jeg håper en dag alle disse drukner og vi for noe bedre og , ja mindre griske selskaper men det tror jeg ikke skjer i min leve tid!

Lenke til kommentar

Selv i Apple's verden er det slik at mange eldre enheter faller av lasset underveis. Det er umulig å opprettholde støtte for gammel maskinvare i all evighet. Om ikke for annet så er det slik at nye generasjoner av programvare gradvis blir mer kompleks og gammel maskinvare blir til slutt for treg til å kunne kjøre siste operativsystem med akseptabel ytelse.

 

Ser man bort fra dette som er felles for alle systemer så sliter Android med at Google har gitt de ulike maskinvareprodusentene alt for stort spillerom mht modifikasjoner på basis-programvaren. Flere produsenter gjør så omfattende endringer dypt inne i operativsystenet at selv det å implementere små elementære feilfikser som jevnlig strømmer inn i Google's kodebase blir kjempeoppgaver som krever mange årsverk. Hadde det fra starten blitt implementert et sertifiserings-system for android-enheter som krevde at alle programvare-tillegg måtte forholde seg til publiserte API'er for at produsentenes produkter skulle få koble seg mot det øvrige Android-økosystemet av apper så hadde det vært mye raskere å formidle både feilrettinger og oppdateringer. Hadde Google og maskinvare-produsentene dessuten splitta android-firmware i mange mindre komponenter kunne tiden fra feilrettinger sjekkes inn i Google's kodebase til oppdatert programvare distribueres til brukerne vært redusert fra måneder til noen få timer.

 

På toppen av dette kunne regulerende myndigheter i tillegg stille krav om separasjon mellom maskin og programvare med pålegg til produsentene om å publisere dokumentasjon for alle maskinvare-grensesnitt i god tid før produsenten slutter å levere feilrettet programvare til en gitt enhet. Det hadde åpnet for et marked med 3.parts-leverandører (f.eks lineageos) som kan levere alternativ oppdatert programvare via en form for abonnement når maskinvareprodusenten ikke lenger støtter produktet sitt.

Lenke til kommentar

Ikke at jeg er en Apple fantast, men jeg må si 1 ting Apple ar flinke til det er å oppdatere "gamle" eneter også min gamle Iphone 5s får fortsatt oppdateringer, ?? utrolig men mitt gamle Samsung nettbrett fikk "1" oppdatering på 5 år.. det sier noe om Apple på dette punktet selv om de suger litt på priser osv er ikke Apple noe for meg er Android bruker pga, ja mest på priser og "griskheten" til Apple som ikke har noen grense , vi ser trenden også med RTX kortene til Nvidia de er så griske at det er ikke til å tro men jeg håper en dag alle disse drukner og vi for noe bedre og , ja mindre griske selskaper men det tror jeg ikke skjer i min leve tid!

 

Apple har kontroll på både hardware og software på egne enheter, det er derfor mye enklere for de å støtte eldre enheter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå bruker de jo den kontrollen til akkurat det motsatte. Kunden leier praktisk talt både skjegg og postkasse.

 

Selv i Apple's verden er det slik at mange eldre enheter faller av lasset underveis.

Blir kunstig foreldet, uten at det er noe å gjøre med det.

Det er umulig å opprettholde støtte for gammel maskinvare i all evighet.

Jolla, og OpenPandora, selskaper som såvidt har henholdsvis 3 og 20~ ansatte, klarer det på ting fra 2013 og 2008, som er vel så kompliserte.

 

Om ikke for annet så er det slik at nye generasjoner av programvare gradvis blir mer kompleks og gammel maskinvare blir til slutt for treg til å kunne kjøre siste operativsystem med akseptabel ytelse.

Så absolutt ikke. Problemet er ikke maskinvaren. Problemet er produsenter som gjør enhetene tregere kunstig, apple, og produsenter som ikke støtter opp om enhetene sine, stort sett alle. Hvis man har en masse spionprogrammer installert, gapps, osv osv, så blir ting tregt. Du gjør ikke annet enn å forsvare bloatware. Android og iOS er langt fra raske OS til å begynne med.

 

Ser man bort fra dette som er felles for alle systemer så sliter Android med at Google har gitt de ulike maskinvareprodusentene alt for stort spillerom mht modifikasjoner på basis-programvaren.

De har de gjort noe med nå, men de sliter absolutt ikke.

 

Flere produsenter gjør så omfattende endringer dypt inne i operativsystenet at selv det å implementere små elementære feilfikser som jevnlig strømmer inn i Google's kodebase blir kjempeoppgaver som krever mange årsverk. Hadde det fra starten blitt implementert et sertifiserings-system for android-enheter som krevde at alle programvare-tillegg måtte forholde seg til publiserte API'er for at produsentenes produkter skulle få koble seg mot det øvrige Android-økosystemet av apper så hadde det vært mye raskere å formidle både feilrettinger og oppdateringer. Hadde Google og maskinvare-produsentene dessuten splitta android-firmware i mange mindre komponenter kunne tiden fra feilrettinger sjekkes inn i Google's kodebase til oppdatert programvare distribueres til brukerne vært redusert fra måneder til noen få timer.

De gjør noe ala dette nå, og selv uten er det ikke problematisk. Det er viljen det står på.

 

På toppen av dette kunne regulerende myndigheter i tillegg stille krav om separasjon mellom maskin og programvare med pålegg til produsentene om å publisere dokumentasjon for alle maskinvare-grensesnitt i god tid før produsenten slutter å levere feilrettet programvare til en gitt enhet. Det hadde åpnet for et marked med 3.parts-leverandører (f.eks lineageos) som kan levere alternativ oppdatert programvare via en form for abonnement når maskinvareprodusenten ikke lenger støtter produktet sitt.

LineageOS kjører bare med blobs, men jeg er stort sett enig, de varer ikke evig, og er problematiske fordi de er lukket. Postmarket er et godt tiltak her, men det mangler open hardware løsninger på (smart)mobilfronten. Dragonbox Pyra ser ut til å være ledende der. Endret av Spetsnaz
Lenke til kommentar

Har vel noe med at det ikke lengre er frivillig å oppdatere. Litt ironisk, men jeg gikk fra Android fordi det aldri kom noe software update, og nå kommer jeg til å gå vekk fra Ios og noe av grunnen er at det er konstant mas om software update.

Ca en oppdatering i måneden på iOS 11, litt merkelig å gå vekk fra et os pga det. Spesielt når oppdateringene installeres automatisk uten at du trenger å gjøre noen ting.

Endret av dickidickdickens
Lenke til kommentar

Problemet er at det ikke er mulig å la være å installere disse. Man blir jo spammet ned og når telefonen blir tregere og tregere for hver oppdatering så skjønner vi fort noe av hensikten bak disse oppdateringene er å presse kundene over på ny modell.

 

Men som jeg også sa så var dette noe av grunnen til at min iphone 6 kommer til å bli det siste iphone jeg kjøper, ikke den eneste grunnen.

Endret av MysticoN
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...