Gå til innhold

Den nye Windows 10-oppdateringen sletter filer på PC-en – stanses nå av Microsoft


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Leste et annet sted at dette var knyttet til sky lagring. Og at det skjedde hvis man logget på med en Microsoft konto og hadde skylagring aktivert. Virker på meg som de har prøvd å pushe at vi skal lagre i skyen (og da er ikke lokale filer nødvendig lengre).

 

Microsoft har jo en klar strategi på å få alt i skyen. Vendor lock in med enda høyere profitt. Folk er idioter som lar seg utnytte slik. Aller verst er det at sensitive offentlige data lastes opp i NSA-tilrettelagte skyløsninger.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Ah, nå ble det riktig så behagelig å vite at jeg bare har Linux på maskinen min. Det er jo helt utrolig at dette har klart å nå release.

Har penn og papir, så da er vi likeverdige.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Microsoft har jo en klar strategi på å få alt i skyen. Vendor lock in med enda høyere profitt. Folk er idioter som lar seg utnytte slik. Aller verst er det at sensitive offentlige data lastes opp i NSA-tilrettelagte skyløsninger.

Hvordan få profitt på noe som er gratis?

 

Har du noen dokumentasjon på at sensitive offentlige data lastes opp i skyen? Hvordan kan data være sensitiv, hvis de er offentlige?

Lenke til kommentar

Leste et annet sted at dette var knyttet til sky lagring. Og at det skjedde hvis man logget på med en Microsoft konto og hadde skylagring aktivert. Virker på meg som de har prøvd å pushe at vi skal lagre i skyen (og da er ikke lokale filer nødvendig lengre).

Sky lagring ja, da forsvinner jo filene straks du nærmer deg ...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Leste et annet sted at dette var knyttet til sky lagring. Og at det skjedde hvis man logget på med en Microsoft konto og hadde skylagring aktivert. Virker på meg som de har prøvd å pushe at vi skal lagre i skyen (og da er ikke lokale filer nødvendig lengre).

 

Avskriver den teorien på at dette da bare gjør folk enda mer skeptisk til å stole på Microsofts skylagring. Tenker det kan være en logisk feil tilknyttet koden som beholder filene. Kan det være de pakker filene midlertidig opp i skyen mens de fjerner den gamle installasjonen? 

Lenke til kommentar

Hvordan få profitt på noe som er gratis?

 

Har du noen dokumentasjon på at sensitive offentlige data lastes opp i skyen? Hvordan kan data være sensitiv, hvis de er offentlige?

Offentlige data er ALLE data stat, fylkeskommune, kommune og alle tilhørende institusjoner har. Barnevernsdata er offentlige data, men ikke tilgjengelige data.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Offentlige data er ALLE data stat, fylkeskommune, kommune og alle tilhørende institusjoner har. Barnevernsdata er offentlige data, men ikke tilgjengelige data.

Nei der tar du feil. Spesielt med tanke på at jeg har jobbet på datasystem som håndterer det du kaller barnevernsdata og de er langt fra offentlige. De ligger nemlig på en sikker sone som bare enkelte maskiner har tilgang til og opplysninger der er unntatt offentlighetens lys.

Det som er offentlig i slike institusjoner, offentliggjøres gjennom postjournalen.

 

Her er Oslo kommunes sin postjournal.

https://www.oslo.kommune.no/postjournal/

 

Du glemte å svare på hvordan man får profitt på noe som er gratis.

Endret av Slettet-t8fn5F
Lenke til kommentar

1809 er ikke releaset gjennom WSUS enda og man måtte aktivt gjøre noe for å få den ned.

https://wccftech.com/clean-install-windows-10-1809/

Da så. Da er det jo greit at tilsynelatende random filer blir slettet, så lenge man faktisk må den lange veien med å selv gå inn i Windows update. Noe mange er lært opp til å gjøre, og som i utgangspunktet er bra at vanlige folk gjør. Men greit, da vet jeg at det er beta alt som jeg «aktivt» gjør av oppdateringer i Windows.
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Virker på meg som de har prøvd å pushe at vi skal lagre i skyen (og da er ikke lokale filer nødvendig lengre).

 

Det ville være typisk MS å aktivere automatisk flytting av filer fra ett sted til et annet uten å sjekke at det fungerer, og uten så mye som en notis til brukerne om det. Jeg er sjeleglad jeg slutta å bruke MS-produkter til annet enn spill da win95 kom ut. Da hadde jeg fått nok av dårlig programvare, og som utvikler må man i tillegg forholde seg til at store deler av operativsystemets standardbiblioteker byttes ut og/eller skrives om uten varsel.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...