Gå til innhold

Den nye Windows 10-oppdateringen sletter filer på PC-en – stanses nå av Microsoft


Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-t8fn5F

Det ville være typisk MS å aktivere automatisk flytting av filer fra ett sted til et annet uten å sjekke at det fungerer, og uten så mye som en notis til brukerne om det. Jeg er sjeleglad jeg slutta å bruke MS-produkter til annet enn spill da win95 kom ut. Da hadde jeg fått nok av dårlig programvare, og som utvikler må man i tillegg forholde seg til at store deler av operativsystemets standardbiblioteker byttes ut og/eller skrives om uten varsel.

Hvordan kan du si det er så typisk, når du ikke har brukt Windows til annet en spill de siste 23 årene?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

Derfor de har insidere (Medlemmer av insider ringen) og beta testere i haugevis.

Men dette var ikke en beta, men en release.
1809 er ikke releaset gjennom WSUS enda og man måtte aktivt gjøre noe for å få den ned.

https://wccftech.com/clean-install-windows-10-1809/

WSUS er nå ihvertfall ikke noe vanlige brukere forholder seg til og hvordan mener du kilden din underbygger påstanden om at det ikke var en betautgivelse?

 

Relevant sitat i fra kilden din:

After months of Insiders testing Windows 10 version 1809, Microsoft is now offering it to everyone.

(...)

You can head over to Settings > Update & security > Windows Update > Check for updates to upgrade your machine to Microsoft’s latest offering.

Mener du å påstå at brukerne får installert betautgivelser av å trykke «Se etter oppdateringer» i Windows Update?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nei der tar du feil. Spesielt med tanke på at jeg har jobbet på datasystem som håndterer det du kaller barnevernsdata og de er langt fra offentlige. De ligger nemlig på en sikker sone som bare enkelte maskiner har tilgang til og opplysninger der er unntatt offentlighetens lys.

Det som er offentlig i slike institusjoner, offentliggjøres gjennom postjournalen.

 

Her er Oslo kommunes sin postjournal.

https://www.oslo.kommune.no/postjournal/

 

Du glemte å svare på hvordan man får profitt på noe som er gratis.

Eies eller eies ikke dataene av en offentlig institusjon?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

er nå ihvertfall ikke noe vanlige brukere forholder seg til og hvordan mener du kilden din underbygger påstanden om at det ikke var en betautgivelse?

 

Relevant sitat i fra kilden din:

 

Mener du å påstå at brukerne får installert betautgivelser av å trykke «Se etter oppdateringer» i Windows Update?

Så. Hvordan tror du oppdateringer kommer ut til brukeren, om ikke gjennom WSUS?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Eies eller eies ikke dataene av en offentlig institusjon?

Og da er de dermed offentlige sier du?

 

Enda en gang glemte du å svare på hvordan man får profitt på noe som er gratis.

Endret av Slettet-t8fn5F
Lenke til kommentar

Så. Hvordan tror du oppdateringer kommer ut til brukeren, om ikke gjennom WSUS?

Foreslår at du ser videoen som jeg lenket til. WSUS er et administrasjonverktøy som brukes for distribuering av oppdateringer i bedriftsnettverk, det er selvsagt ikke noe Kari og Ola Nordmann bruker i det hele tatt. Den vanlige brukeren trykker som sagt på «Se etter oppdateringer» i Windows Update. Dette er uansett langt utenfor å være relevant.

 

Saken her er at du tar feil når du i strid med Digi og artikkelens kilder hevder at oppdateringen kun var tilgjengelig for medlemmer av Windows Insider. Dersom du mener noe annet så må du nesten vise til kilder som underbygger det du hevder. Så langt har du kun vist til en kilde som bekrefter at du tar feil.

Endret av timeshift
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Derfor de har insidere (Medlemmer av insider ringen) og beta testere i haugevis.

Som de ikke nødvendigvis engang gidder å registrere et problem finnes, når de gratis betatesterne faktisk gidder å ta seg bryderiet å bemerke at her er det et potensielt kjempeproblem... ?

 

En gang i tiden var betatesting en del av utviklingen, FØR man kom til kvalitetssikring. Det begynner jo å bli innlysende at Microsoft har skåret vekk QA-avdelingen, og satser på at betatesterne innkluderer det pr automatikk i feilsøkingen de gjør. (Igjen må det bemerkes at betatestingen utføres på kommunistisk dugnad).

Endret av Sandormen
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Foreslår at du ser videoen som jeg lenket til. WSUS er et administrasjonverktøy som brukes for distribuering av oppdateringer i bedriftsnettverk, det er selvsagt ikke noe Kari og Ola Nordmann bruker i det hele tatt. Den vanlige brukeren trykker som sagt på «Se etter oppdateringer» i Windows Update. Dette er uansett langt utenfor å være relevant.

 

Saken her er at du tar feil når du i strid med Digi og artikkelens kilder hevder at oppdateringen kun var tilgjengelig for medlemmer av Windows Insider. Dersom du mener noe annet så må du nesten vise til kilder som underbygger det du hevder. Så langt har du kun vist til en kilde som bekrefter at du tar feil.

Hvor har jeg hevdet den var tilgjengelig kun for insidere?

 

WSUS er det systemet som distribuerer windowsoppdateringer over hele verden.

Man kan sette opp en egen WSUS og styre selv når oppdateringene skal ut til klientene ja, men all e oppdateringer kommer fra en annen WSUS.

 

Kari og Ola bruker enda en WUA som kontakter en WSUS nær deg. Med Windows 10 kanskje i samme nettet.

Endret av Slettet-t8fn5F
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Som de ikke nødvendigvis engang gidder å registrere et problem finnes, når de gratis betatesterne faktisk gidder å ta seg bryderiet å bemerke at her er det et potensielt kjempeproblem...

 

En gang i tiden var betatesting en del av utviklingen, FØR man kom til kvalitetssikring. Det begynner jo å bli innlysende at Microsoft har skåret vekk QA-avdelingen, og satser på at betatesterne innkluderer det pr automatikk i feilsøkingen de gjør. (Igjen må det bemerkes at betatestingen utføres på kommunistisk dugnad).

Nope. Microsoft har siden Windows 2000 latt brukere ute i verden være betatestere.

 

Kommunisktisk dugnad? Jøss så seriøst. Du har vel ikke en youtubevideo som bekrefter dette også liggende?

Lenke til kommentar

 

Det ville være typisk MS å aktivere automatisk flytting av filer fra ett sted til et annet uten å sjekke at det fungerer, og uten så mye som en notis til brukerne om det. Jeg er sjeleglad jeg slutta å bruke MS-produkter til annet enn spill da win95 kom ut. Da hadde jeg fått nok av dårlig programvare, og som utvikler må man i tillegg forholde seg til at store deler av operativsystemets standardbiblioteker byttes ut og/eller skrives om uten varsel.

Hvordan kan du si det er så typisk, når du ikke har brukt Windows til annet en spill de siste 23 årene?

Selv om jeg ikke bruker windows primært selv så har jeg ikke kunnet unngå jevnlig kontakt med operativsystemet siden jeg har jobbet i IT-bransjen hele tiden. Har blandt annet observert hvor mye tid windows-brukere og administratorer jeg har jobbet side om side med har kastet bort på oppgaver som etter mine begreper burde vært helt unødvendige.
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Selv om jeg ikke bruker windows primært selv så har jeg ikke kunnet unngå jevnlig kontakt med operativsystemet siden jeg har jobbet i IT-bransjen hele tiden. Har blandt annet observert hvor mye tid windows-brukere og administratorer jeg har jobbet side om side med har kastet bort på oppgaver som etter mine begreper burde vært helt unødvendige.

Kan bare konstatere at de du har jobbet ved siden av ikke er så flinke til å systematisere prosesser.

Lenke til kommentar

Ah, nå ble det riktig så behagelig å vite at jeg bare har Linux på maskinen min. Det er jo helt utrolig at dette har klart å nå release.

...og dette gjorde det ikke noe mindre utrolig:

 

https://arstechnica.com/gadgets/2018/10/microsoft-fixes-october-update-file-deleting-bug-resumes-insider-testing/

 

The problem is, it neither checked to see if those directories were empty first, nor copied any files to the new redirected location. It just wiped out the old directory, along with anything stored within it. Hence the data loss.

Dette er vel så amatørmessig som det går an å få det.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Og da er de dermed offentlige sier du?

 

Enda en gang glemte du å svare på hvordan man får profitt på noe som er gratis.

Gidder ikke prøve å hjelpe folk som ikke evner å reflektere i to sekund over hva som faktisk sier. Lykke til videre med å være firkant og å snakke om helt irrelevante ting ut fra det blå ?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Gidder ikke prøve å hjelpe folk som ikke evner å reflektere i to sekund over hva som faktisk sier. Lykke til videre med å være firkant og å snakke om helt irrelevante ting ut fra det blå

Hjelp deg selv til å komme med en forklaring på hvordan man skal få profitt på noe som er gratis.

Lykke til. Du trenger nok all den hjelpen du kan gi selv.

Lenke til kommentar

Hjelp deg selv til å komme med en forklaring på hvordan man skal få profitt på noe som er gratis.

Lykke til. Du trenger nok all den hjelpen du kan gi selv.

Hvor i alle himmelens dager får du gratis fra? Hvor i alle dager kommer denne helt merkelige tingen inn fra sidelinjen for?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Hvor i alle himmelens dager får du gratis fra? Hvor i alle dager kommer denne helt merkelige tingen inn fra sidelinjen for?

Betaler du noe for Onedrive og Googledrive? Hva med Dropbox og iCloud?

Lenke til kommentar

Betaler du noe for Onedrive og Googledrive? Hva med Dropbox og iCloud?

Min arbeidsgiver betaler gjennom nesa både for OS og sky fra Microsoft. Det er alt annet enn gratis. Og ja, jeg betaler for plass hos Google, og Apple! Men hva i svarte har gratis å gjøre med at Microsoft på grunn av revæa QC nuker filene til folk?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...