Gå til innhold

Pasienten ble lagt i narkose. Midt i undersøkelsen startet maskinen på en oppdatering: – Dette skal ikke skje [Ekstra]


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Medisinsteknisk utstyr er som en vaneforbryter å regne i ikt-systemene i helsevesenet. Det at IKT avdelingene ikke har bygd kapasitet til å eie disse og stille klare krav til leverandørene for å sikre at systemene er vedlikeholdsvennlige er et stort problem. Ofte får slike systemer lov til å komme med klausuler om at det ikke er lov til å patche de, et tydelig tegn på at de som drifter IKT systemene ikke har vært myndige nok i innkjøpsprosessen. Lærdommen etter slike flauser som vi ser her bruker å være at graden av patching må reduseres til ett eller annet nivå, dessverre til tider fjernes det helt, slik at neste pasient heller kan bli rammet av et løsepengevirus enn en patch...

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Medisinsteknisk utstyr er som en vaneforbryter å regne i ikt-systemene i helsevesenet. Det at IKT avdelingene ikke har bygd kapasitet til å eie disse og stille klare krav til leverandørene for å sikre at systemene er vedlikeholdsvennlige er et stort problem. Ofte får slike systemer lov til å komme med klausuler om at det ikke er lov til å patche de, et tydelig tegn på at de som drifter IKT systemene ikke har vært myndige nok i innkjøpsprosessen. Lærdommen etter slike flauser som vi ser her bruker å være at graden av patching må reduseres til ett eller annet nivå, dessverre til tider fjernes det helt, slik at neste pasient heller kan bli rammet av et løsepengevirus enn en patch...

 

Kan ikke se noen fornuftig grunn til at slike maskiner kan nå internettet.  Der er knapt noen grunn til at de skal være på noe nett i det hele tatt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kan ikke se noen fornuftig grunn til at slike maskiner kan nå internettet.  Der er knapt noen grunn til at de skal være på noe nett i det hele tatt. 

Nei klart vi kan sende pasientdata på diskett med portør og taxi. Hvis du ikke ser poenget så skyldes nok det at du ikke kjenner use caset. jeg har driftet en haug av disse personlig, riktignok for snart 10 år siden. Det er absolutt behov for å dele data over et nettverk, sannsynligvis mer nå enn da jeg holdt på. "koblet til internett" er en frase jeg som tidligere nettverksadministrator har litt vondt for å forholde meg til. Full IP-connectivity? Helt klart ikke. Mulighet til å konsumere enkelte tjenester, ja selvfølgelig kan man vurdere det.

Lenke til kommentar

Nei klart vi kan sende pasientdata på diskett med portør og taxi. Hvis du ikke ser poenget så skyldes nok det at du ikke kjenner use caset

 

Jeg jobber faktsk med utvikling av systemer til nettopp den bransjen, så jeg kjenner veldig godt til problemerne - og jeg vet også at diskett og fax (!) utrolig nok fortsatt brukes.  Jeg sa jo heller ikke at ingen på hospitalet må være på nett, men at kritiske maskiner som f.eks. de som brukes under en operasjon selvsagt ikke bør være online. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg jobber faktsk med utvikling av systemer til nettopp den bransjen, så jeg kjenner veldig godt til problemerne - og jeg vet også at diskett og fax (!) utrolig nok fortsatt brukes.  Jeg sa jo heller ikke at ingen på hospitalet må være på nett, men at kritiske maskiner som f.eks. de som brukes under en operasjon selvsagt ikke bør være online. 

Hvor stor del av uønskede hendelser på slikt kritisk utstyr skyldes eksterne faktorer over nettverket kontra totalen? Og kan det ikke tenkes at informasjon fra eksterne systemer kan være kritisk å få opp nettopp under en operasjon? Skal du drive å koble systemene til og fra nettverket og hvor mye reduserer det den tidligere nevnte faktoren? Planlagte oppgaver som til eksempel oppdateringen kan jo likefullt gå selv om maskina er offline. Føler ikke at denne offline strategien har veldig overbevisende egenskaper.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...