Gå til innhold

Ny norsk elbillader lover å gjøre det minst 20 prosent billigere å lade


Anbefalte innlegg

Det er riktig at AMS måler kontinuerlig (helt ned i 15 minutters intervall f.eks.) avleser forbruket. Men ikke forveksle det med hva man faktureres for på den månedlige regninga, som er 1 time.

 

For egen del, var max-timen (som jeg betaler ekstra for) for august måned, 1,1 kW/t (jeg fikk fakturaen i går så det "vet" jeg) (Norgesnett)

 

btw, et forbehold til min forrige post, er at NVE evt. lar noen nettleverandører teste andre prismodeller frem til at det endelig skal fastsettes på nasjonalt nivå i 2021 (som er planen)

 

Forbrukt måles hvert 2 sekund, målerstand måles minimum en gang i timen om man har kaifa måler og ned mot 10 minutter på noen av de andre(om jeg ikke tar feil, jeg har kaifa og ikke noen erfaring med de andre). Men det er snitt pr time som belastes ja, som en tar ut i fra målerstanden og trekker i fra sist sampling av målerstand. 

 

Jepp, du er under en av disse kvasi metodene som testes. Jeg faktureres verken for hver time(strøm) eller effektledd enda, så jeg kommer godt ut av det. Noen som er med på disse testrundene blir jo regelrett slaktet. Heldigvis setter NVE snart foten ned med endelig avtale som alle må følge så det kan bli fair. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jepp, du er under en av disse kvasi metodene som testes. Jeg faktureres verken for hver time(strøm) eller effektledd enda, så jeg kommer godt ut av det. Noen som er med på disse testrundene blir jo regelrett slaktet. Heldigvis setter NVE snart foten ned med endelig avtale som alle må følge så det kan bli fair. 

 

det er ikke så ille som mange tror (etter media oppslag tidligere)

 

Min max-time kostet meg kr. 72 ekstra. (1,1 kW mnd. er forøvrig er veldig lavt forbruk) (altså snitt av tre høyeste timene)

 

Både Norgesnett og endel Agder Energi(?) kunder er i den prismodellen allerede, og etter hva jeg har skjønt den mest sannsynlige modellen som gradvis vil utprøves hos de andre nettleverandørene.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-P0LhtEd81A

Så på en leaf så fyller jeg i snitt (kanskje) 7kWh per døgn. Det gir omtrent (6 dager per uke) 168 kWh. Sånn omtrent. Det koster vel da omtrent 160 kroner. Så sparer de 20% som er 32 kroner. Og legger på 39 kroner. Det blir 7 kroner i minus. Og jeg får en faktura ekstra. Har jeg forstått det riktig?

Endret av Mareasdasdasd
Lenke til kommentar

det er ikke så ille som mange tror (etter media oppslag tidligere)

 

Min max-time kostet meg kr. 72 ekstra. (1,1 kW mnd. er forøvrig er veldig lavt forbruk) (altså snitt av tre høyeste timene)

 

Både Norgesnett og endel Agder Energi(?) kunder er i den prismodellen allerede, og etter hva jeg har skjønt den mest sannsynlige modellen som gradvis vil utprøves hos de andre nettleverandørene.

 

Det er jeg enig i! Jeg er bare redd løsningene som foreligger rundt forbi er veldig skjevt fordelt pga NVE ikke setter noen grenser om dagen. Og som du sier, 1,1kW er jo veldig lavt. 

 

Det kommer vell an om NVE går for forslaget som har vært på høring eller kommer med nytt, da kan det jo ta veldig lang tid å få noe på plass. Slipper de høringsforslaget kan en jo i teorien begynne 1.1.2019 evt med en gang om de har kontroll på ams. 

Lenke til kommentar

Så på en leaf så fyller jeg i snitt (kanskje) 7kWh per døgn. Det gir omtrent (6 dager per uke) 168 kWh. Sånn omtrent. Det koster vel da omtrent 160 kroner. Så sparer de 20% som er 32 kroner. Og legger på 39 kroner. Det blir 7 kroner i minus. Og jeg får en faktura ekstra. Har jeg forstått det riktig?

39 kroner er per måned og ikke uke. Det jeg stusser litt på er hva som menes med denne uttalelsen:

"Vi tjener penger på abonnementet til 39 kroner, som i praksis erstatter det klassiske strømselskaper tar i «fastledd». Selve ladeboksen kan brukes uansett, men smartladingen er tilgjengelig først når man handler strømmen gjennom Tibber, på grunn av måten transaksjonene foregår på,"

 

Betyr det at man kjøper nøyaktig den strømmen man bruker til elbillading gjennom dem? Altså, som å ha 2 strømabonnement. 1 vanlig og 1 til elbilladeren?

Lenke til kommentar

Hmm. Tja. 20% besparelse vil for oss si ca 1000kr i året etter abonnementsprisen. Men, så må jeg kassere ladeboksen vi alt har, som er 2år gammel, kjøpe ny "smartlader" som jeg ikke kan kontrollere uten abonnement... Og så sparer jeg penger... Tja. La oss si at jeg har spart inn investeringen om 12-15år da. Worth it? Neppe. Det blir interessant når man kan detaljstyre hele hjemmet sitt. Ikke ladingen av elbilen

Lenke til kommentar

Så på en leaf så fyller jeg i snitt (kanskje) 7kWh per døgn. Det gir omtrent (6 dager per uke) 168 kWh. Sånn omtrent. Det koster vel da omtrent 160 kroner. Så sparer de 20% som er 32 kroner. Og legger på 39 kroner. Det blir 7 kroner i minus. Og jeg får en faktura ekstra. Har jeg forstått det riktig?

 

 

39 kroner er per måned og ikke uke. Det jeg stusser litt på er hva som menes med denne uttalelsen:

"Vi tjener penger på abonnementet til 39 kroner, som i praksis erstatter det klassiske strømselskaper tar i «fastledd». Selve ladeboksen kan brukes uansett, men smartladingen er tilgjengelig først når man handler strømmen gjennom Tibber, på grunn av måten transaksjonene foregår på,"

 

Betyr det at man kjøper nøyaktig den strømmen man bruker til elbillading gjennom dem? Altså, som å ha 2 strømabonnement. 1 vanlig og 1 til elbilladeren?

 

problemet med dette Tibber-konseptet (i alle fall presentasjon/markedsføringen som er elendig) er at det er så "SMART" at ingen riktig skjønner hva det går ut på.

 

Min mistanke er at det i bunn og grunn handler om kundekapring, siden Tibber tar over som leverandør av selve kraft/fastledd til heimen når du inngår avtale med dem, og med tanke på at BKK med sine 28 kraftverk er deleier (fant jeg ut)

 

http://www.cw.no/artikkel/baerekraft/kjop-strommen-direkte-digitalt

Lenke til kommentar

Hmm. Tja. 20% besparelse vil for oss si ca 1000kr i året etter abonnementsprisen. Men, så må jeg kassere ladeboksen vi alt har, som er 2år gammel, kjøpe ny "smartlader" som jeg ikke kan kontrollere uten abonnement... Og så sparer jeg penger... Tja. La oss si at jeg har spart inn investeringen om 12-15år da. Worth it? Neppe. Det blir interessant når man kan detaljstyre hele hjemmet sitt. Ikke ladingen av elbilen

 

Tibber kan styre varme i hele hjemmet ditt

Lenke til kommentar

 

 

Billigste ladningen foretar man trådløst fra luftspenn.

 

Det minnet meg på svensken som ble tatt etter at e-verket registrerte unormalt tap og sjekket nærmere.

En ansatt i e-verket bodde nært en høyspentlinje. Han hadde montert digre spoler på loftet og tappet strøm fra nettet.

Det er da ikke ulovlig å ha spoler på loftet. Hvis noen bygger høyspentledning nært huset og lager interferens i spolene hans han han i det minste rett på støyskjerming.

Det er vel heller ikke ulovlig å putte en finger opp i din kones Fi**e ? I det minste bør jeg kunne forlange at hun går med burka.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...